[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Georgette

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:49

Van harte Jeannaa!

Helaas hebben we nog niks gehoord van de makelaar... Als we morgenmiddag nog niks hebben gehoord, is het ruim een week geleden en moeten we zelf maar even bellen. Al zal het echt niet aan de makelaar liggen, die belt direct als ie iets weet.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:59

Georgette, ik vrees dat die kijker niets wordt nee. Aan de andere kant, als iemand serieus aan het zoeken, dan kan het best dat diegene eerst veel appartementen af wil gaan voordat ie een keuze maakt.
En dan is een week niet lang voor een werkende die wellicht alleen op bepaalde dagen een bezichtiging kan doen.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:07

Het kan inderdaad zo zijn dat het niets wordt. Maar inderdaad, voor een kijker is een week zo voorbij, alleen als je moet wachten niet ;) Kan maar zo zijn dat ze bijvoorbeeld eerst nog een tweede afspraak heeft met de financieel adviseur of nog andere huizen wil bekijken. We wachten nog maar even af...

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:15

Jeannaa, drie keer gefeliciteerd!

Georgette, dat snap ik, zo duurt de week natuurlijk wel heel lang ...

Hmmm, ik moet maar eens met de hypotheekadviseur specifiek gaan praten over maandlasten, want als ik zelf m'n maandelijkse uitgaven op een rijtje zet hou ik erg weinig over voor de hypotheek :? zelfs zo weinig dat ik volgens m'n eigen berekening de huur van nu niet eens kan betalen :? dat kan niet kloppen :')

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:16

Wachten duurt altijd lang, zeker als het om dit soort zaken gaat. Nog maar even volhouden :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:45

Wachten is inderdaad verschrikkelijk! Ik hoop dat er binnenkort toch wel mensen melden om het huis te bekijken.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:52

Onze makelaar belde om te komen praten nou zoveel is er niet te praten... haha hij wil alleen maar omlaag met de prijs lekker makkelijk....

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:43

Ik wist wel meteen of een huis wel of niet wat voor ons was. Het heeft het wel of niet vind ik persoonlijk... Wij hebben 3 huizen bekeken en van 1 wisten we zeker dat het het echt niet ging worden, van de andere werden we ook niet warm en ik vind dat je wel warm moet lopen voor een huis wil je het kopen en de gene waarvan het bod is geaccepteerd voelde het meteen prettig aan. Een week nadenken begrijp ik wel op zich, maar in die tijd weet je neem ik aan al wel ofdat er meer van komt of niet.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:01

Ik wist het ook meteen, eigenlijk al van de foto's en toen we gingen kijken was ik verkocht. Wij hebben ook maar 1 woning bekeken en gelijk voor de volgende dag een 2e bezichtiging afgesproken en een bod gedaan :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:01

hier zijn we alweer hard aan het aftellen

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:05

Hier is de eerste open dag geweest, waren een aantal mensen geweest.
Morgen is de tweede open dag en dan maar afwachten of er een tussen zit...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:11

Hopelijk voor jullie wel Malkesta :)

Hier een dompertje, bezichtiging voor vanavond is afgezegd door de makelaar. Misschien wil iemand uit de familie het huis kopen. Komen ze na 4 jaar pas achter :?
Beetje balen, is het eerste huis waar ik mijzelf echt al in zag wonen zo vanaf de foto's. Had het stiekem zelfs al ingericht ;) Heb ik met nog geen 1 huis gehad.
Ach morgen krijgen we meer duidelijkheid of het huis daadwerkelijk naar de familie gaat. Is dit het geval, dan is er vast nog wel een ander huis voor ons :)

Morgen ook een ander huis bezichtigen waar vriend weg van is. Ik vind het op het eerste gezicht niks. Je hoort de snelweg en je hebt een heel groot bedrijf dat in je huis/tuin kijkt.. Maar wel heel nieuw en luxe.. (geef mij maar een goede tuin)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:15

Oh wat balen Selka :\

Dat gevoel bij een huis ken ik ook. Ik heb dat precies hetzelfde. Daarom heb ik ook uiteindelijk voor dit huisje gekozen en niet voor iets groter dat minder goed voelde.
Ik heb de slaapkamer in mijn hoofd al helemaal ingericht. Voor de woonkamer moet ik nog het 1 en ander opmeten.

Vanmiddag voorlopige koopakte tekenen :):)
En als het goed is 15 oktober de overdracht.
Gisteren heb ik verhuisdozen gekregen, dus ik kan ook vast gaan inpakken. Het wordt nu wel heel echt allemaal! :D

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:19

Spannend Malkesta! Waren het serieuze kijkers of 'snuffelaars'?

Jeetje Selka, da's ook banketstaaf zeg ...

Wat betreft snelweg: na een paar dagen/weken hoor je dat niet meer. Ik woon bijna onder Eindhoven Airport, maar ik heb totaal geen last van vliegtuigen. Als ik niet toevallig omhoog kijk, merk ik niet meer dat ze overvliegen. Mensen die in je tuin spieken lijkt me wel heel vervelend.

Heeft er hier iemand ervaring met Duokoop? Dat is een constructie waarbij je wel het huis, maar niet de grond koopt. Voor de grond betaal je een soort huur, en wanneer je toch de grond wil kopen kan dat op een later tijdstip nog. Grote voordeel is dat de vraagprijs daardoor met zo'n 30 tot 35 procent omlaag gaat.

Gaaf Amanda! :D Het komt steeds dichterbij!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:22

@Amanda, spannend! Kan mij heel goed voorstellen dat de kriebels nu toch wel beginnen te komen :D

@Traiectum, dat van de snelweg klopt. Merk ik bij mijn ouders ook, alleen ik vind het voor de verkoopbaarheid van het huis toch een minpuntje. Ik verwacht namelijk zo'n 5 - 10 jaar te wonen in dit huis, dat is onze insteek.

Duokoop ben ik ook een paar keer tegen gekomen. Vrienden van ons wilde dit doen :) Enige minpuntje is dat je geen hypotheekrente aftrek krijgt op de pacht toch?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:23

Duokoop ken ik niet. Hier in de omgeving heb je nog wel eens een erfpachtcanon. Maar dat werkt toch anders volgens mij.

En ja, nogal. Het gaat zo snel! Maar kan echt niet wachten tot ik er in zit en verhuisd ben!
Ik hoop toch wel voor het einde van het jaar echt op mijn plekje te zijn.
En wat ben ik blij met alle lieve mensen om me heen die me willen helpen :+:

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:25

Selka schreef:
@Traiectum, dat van de snelweg klopt. Merk ik bij mijn ouders ook, alleen ik vind het voor de verkoopbaarheid van het huis toch een minpuntje. Ik verwacht namelijk zo'n 5 - 10 jaar te wonen in dit huis, dat is onze insteek.

Duokoop ben ik ook een paar keer tegen gekomen. Vrienden van ons wilde dit doen :) Enige minpuntje is dat je geen hypotheekrente aftrek krijgt op de pacht toch?

Als je inderdaad al rondloopt met plannen om weer te verhuizen is dat wel een belangrijk iets ja.

Of er wel of geen hypotheekrente aftrek is op de pacht weet ik niet. Goed punt om na te vragen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:45

op de pacht van de grond kun je geen hypotheekrenteaftrek etc doen :n
ik heb er eens naar zitten kijken, je komt het hier in de buurt steeds meer tegen, maar wij doen het niet.
of we kopen, of we kopen niet, maar niet het huis kopen en de grond huren :n

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:51

Volgens de site van de makelaar is ook de maandelijkse vergoeding voor de grond volledig fiscaal aftrekbaar. Maar misschien verschilt dat per project. Het wordt ook geen pacht genoemd maar een maandelijkse vergoeding.
Ik vind het wel interessant :) Het maakt voor mij een flink aantal huizen binnen mijn budget. Ik wil graag een hoekwoning (nee, dat lieg ik. Ik wil het liefst helemaal geen buren :') ) en die zijn een stuk duurder. Grond er bij kopen kan altijd nog.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:50

ja, dat willen wij ook het liefst, weg met buren ;)
mmm, maar wel aftrekbaar, zal ik er toch nog eens naar kijken... dan heeft mijn informant niet helemaal opgelet

maar lees nu net idd dat het canon onder aftrekbare woonlasten hoort (box 1) hoe zich dat dan precies houd ten opzichte van rente aftrek weet ik niet ,
maar het is gewoon een erfpacht canon in ieder geval .

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:30

Bij duokoop is alles wel fiscaal aftrekbaar. Ons appartement staat zowel gewoon als via de dukoop regeling te koop.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:47

Heb ik nog een vraag over Duokoop, gewoon in het algemeen aangezien ik ook een paar duokoop huizen heb gezien :)

Als je geen hypotheek kunt krijgen voor het volledige bedrag, kun je dan wel de huur/pacht betalen voor de grond? Ik neem aan dat de huur/pacht alles bijelkaar duurder zal zijn dan een hypotheek op het gehele deel in 1 keer. Anders zit er voor de geldverstrekker niks tussen toch? Hoe gaan de geldverstrekkers om met Duokoop als je kijkt naar de hoogte van de dan te verkijgen hypotheek? Is het bedrag dan minder hoog dat je kunt lenen omdat er ruimte moet zijn voor de huur/pacht?

Oftewel stel ik kan nu €300.000 lenen, met duokoop is dat nog €250.000?

Ik weet niet, duokoop voelt niet handig haha. Wie helpt mij het snappen :o?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:27

dat gevoel herken ik wel Selka, dat is ook een beetje de issue hier, we hebben een budget in gedachten waar we ons aan willen houden , ook met oog op netto maandlasten.
dus ook met duokoop blijft die beperking gelden, stel dat de pacht 150 euro p/m zou zijn, dan willen we ons hypotheek bedrag omlaag schroeven zodat we nog steeds op ons max netto bedrag uit blijven komen uiteindelijk.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:51

Ik heb ook voor duokoop gekeken maar dit niet gedaan. Je gaat aan je max hypotheek zitten met nog eens de huur voor de grond er bovenop. Je hypotheek is misschien lager maar je maandlasten niet lijkt me?? Ik zag het in elk geval niet zitten :o heb me er verder niet in verdiept trouwens, dit was wat ik ervan dacht :)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:35

Mijn appartement staat ook via Duokoop te koop.
Ik zie er ook niet direct het voordeel van in voor een koper, maar in mijn omgeving worden appartementen die de woningbouwvereniging met particuliere erfpacht (KoopGoedkoop en dergelijke) op de markt zet wél verkocht. Dus ik doe maar mee.