Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurabram

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:07

Oei dat klinkt wel heel gevaarlijk Jolanda

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:17

Jolandaa_ schreef:
mocht je ooit andere vragen hebben. Ik val regelmatig nog op m'n oude werk in. Overigs woon ik op 500 meter er vandaan en heb ik nog steeds een leuk contact (bak regelmatig een cake voor ex collega's en ga ff koffie drinken) dus ik kan altijd iets vragen voor je :)
verder ben ik absoluut niet planten en koop verslaafd hoor := en mijn moeder word ook helemaal niet gek van al mijn planten / bloemstukjes / orchideën tik.

:)
Ga ik zeker onthouden!
Ach, ik heb afwisselende koopverslavingen. Van make up tot nagellak (dat is nu onder controle omdat ik "een eigen salonnetje" ben gestart met gelpolish die 2 tot 3 weken blijft zitten :), van tassen, schoenen, kleding (nu net een half jaar in een kledingzaak gewerkt... kledingkast is behoorlijk vernieuwd zullen we maar zeggen...) dan opeens een manie met Noosa armbanden, of blond amsterdam. Als ik iets in mijn hoofd heb, dan moet het ook a la minute... Liefste zou ik dus MORGEN alle planten gaan kopen haha

Maar aangezien de tuin nu er zo uitziet (of naja, er zo uit zou gaan zien als we niets doen, dit is een verkoopfoto)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 23:34

Verdikkeme, beetje regen en de 1e naaktslak alweer gesignaleerd. Gelukkig vorige week al aaltjes besteld, zal morgen even bellen of ze er al zijn.
En er liepen echt een heleboel salamanders in de tuin, had gelukkig m'n telefoon in m'n zak zodat ik goed kon bijlichten waar ik liep. Want dat zou toch zonde zijn.
Probeer het bij te houden maar ben de komende dagen erg druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 07:33

Ik had bedacht mijn planten buiten vandaag wat water te geven. Maar daar heeft moeder natuur zelf al voor gezorgd :)

M'n gras is al helemaal bijgetrokken. Heerlijk!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:31

Gatsie Margreet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:34

Vanaf aankomende donderdag is het plantjesmarkt bij de Lidl. 1.19 voor 10 plantjes?

Petunia, vlijtig liesje, begonia, Mexicaantje, lobelia en salie
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-04-13 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:34

Nu we het toch over klimplanten en wintergroen hebben. Weten jullie nog klimplanten, liefst groenblijvend met bloemen in wit/geel/rood/oranje, beetje die tinten? Paars en roze kan ik wel vinden, maar nog niks leuks in andere kleuren en stiekem houd ik meer van die kleuren. :D

Het zou voor een hek om de voortuin zijn van 90cm hoog, dus ze hoeven niet enorm groot te worden.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:35

Goedemorgen,

Mag ik mij even voorstellen, Ik ben Mayling (of te wel; Nadine). Kom uit Limburg.
Ik volg deze topic eigenlijk al geruime tijd in stilte.... En zie de ene na de andere prachtige creaties voorbij komen.... Zelf hou ik van natuur en alles wat er bij hoort, maar heb helaas totaal geen groene vingers of creatieve ideeën, al blijf ik het altijd wel weer proberen.... Heb een huisje in de bossen en ben vorig jaar beginnen met de tuin aan te leggen, en zodra het iets beter weer wordt, wil ik er weer verder mee gaan...
Verder heb ik 2 poezen en een duitse herder.

Ik hoop hier veel leuke ideeën en inspiratie op te doen, en dan met name op low-budget... :o

Groetjes... :wave:

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:36

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:44

:+ Sorry, over het hoofd gezien! Ellendig, dat bijlezen op telefoon!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:48

Haha, dat is zeker ellendig. Maar die link was ook niet duidelijk geplaatst door mij dat het winterblijvende klimmers waren. :)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:13

Welkom Mayling!

Heb het ook hoor mwm, mis af ent oe de helft...
Ga de klimop niet plaatsen bij onze overkapping. Maar in plaats daarvan 1 of meer andere wintergroene klimplanten.

Wat zouden jullie bij een soortgelijke overkapping als dit doen? Ik wil rechts van de overkapping (is nog een stukje schutting ook naar het water toe) een klimmer plaatsen, die dus naar rechts groeit, maar ook naar boven naar het dak.
Ik wil links van de overkapping een klimmer die naar het dak klimt.
Ook de voorste paal wil ik een klimmer.

Zouden jullie alle 3 dezelfde doen? Of gewoon 3 verschillende? Dan zouden er vanaf december tm februari/maart aan de voorkant bloemen zijn, april/mei aan de ene kant, en dan juli tm september de andere kant. Of wordt dat teveel van het goede?
Ik vind de volgende 3 wintergroene klimmers erg leuk en zeker een goede optie:

1. Clematis Armandii, 3 tot 4 m, bloeit april en mei, snelgroeiend, wintergroen (is nog een andere van deze soort, die in maart april groeit)
Afbeelding
Afbeelding

2. Toscaanse Jasmijn, 4 tot 5 m, juli augustus september, wintergroen, matig winterhard.
Afbeelding

En mijn echte favoriet, vanwege de bloei in de winter.
3. Clematis winter beauty, bloeit van december tm februari
Afbeelding
Afbeelding

En ohja, zou ook nog iets met blauwe regen kunnen doen, maar die is niet wintergroen, wel mooi :) Misschien volgend jaar erbij plaatsen _O-

edit, oh leuk Margreet! Niet de slakken, maar de Salamanders. Lijkt me leuk die hier ook te hebben, zal wel niet haha
Laatst bijgewerkt door Michelle77 op 10-04-13 11:19, in het totaal 2 keer bewerkt

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:16

Mootje schreef:
Gatsie Margreet!

Ja die vieze slakken hé, aaltjes komen helaas pas volgende week.
Salamandertjes zijn zo leuk, zitten bij/in de vijver en de waterbakken.
't Wordt warmer, 't regent en dus...... GROEN!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:23

Ik zag gisteren op pinterest een foto van iemand die verschillende clematissen had op één pilaar van een overkapping. Dat zag er wel echt gaaf uit. Ik kan kijken of ik dat plaatje kan vinden vanavond :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:23

Ik lees druk mee over klimmers!! Moet nog veel ideeën op doen. Vriendje gaat dit weekend beginnen met de pergola over de vijver heen.. Daar komt ook een klimplant op, waarschijnlijk 2 of 3 verschillende.. Maar eentje die groen blijft zou natuurlijk wel mooi zijn. Anders wordt het zo somber allemaal in de winter..

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:36

Michelle wel even goed kijken van welke kant de zon komt als je wilt dat die klimmers naar een bepaalde kant groeien/ bloeien. Bij ons was de vorige klimroos ook aan de verkeerde kant gezet, aan de kant van de buren zaten altijd veel meer bloemen dan aan onze kant :+

Als je de bloei wilt spreiden is drie verschillende wel leuk, naar ik ben zelf meer voor eenheid. Ben soms bang dat het anders te druk wordt in onze kleine tuin.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:39

Het enige probleem dat wij hebben is dat de voortuin een gedeelte bijna nooit zon krijgt, namelijk dicht bij het huis. De rest krijgt 's middags en 's avonds zon. (8 meter voortuin := )

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:44

Wow :wow: zo 'groot' is onze achtertuin bijna :=
Onze voortuin is denk ik krap een meter diep. En op het noorden dus geen zon.

Net bij de bloemenwinkel Bellis meegenomen voor in een pot dus het mag echt niet meer gaan vriezen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:47

Wij hebben een achtertuin van 15 meter diep geloof ik en 8 meter breed. :o Alleen staat er een ellendig grote schuur op die bijna die helft in beslag neemt.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:53

@laura, thanx! De zon komt id ochtend van links de tuin in, over het huis heen, dus schijnt dan schuin links op de overkapping, dus theoretisch zou het moeten kunnen qua bloeien en groeien.

Zit in Paint alle foto's beetje te plakken op de plek waar ze "zouden kunnen komen" haha beetje idee krijgen.

Aan de ene kant ben ik zeker van eenheid, rust, maar het idee van bijna het jaarrond kleur aan de overkapping vind ik ook wel heel gaaf. En aangezien ze niet tegelijk zullen bloeien, denk ik dat het misschien met de chaos/onrust wel mee zou kunnen vallen. Alleen het blad verschilt dan qua vorm/kleur wat.

Edit, lang leve dit topic, kan het boekje nergens vinden waar ik opgeschreven heb wat er al in de tuin staat volgens de vorige eigenaresse. Maaaaar heb hier natuurlijk alles getypt!
Dit staat er al. Links in de tuin aan het hek, een struik met oranje bloemen (die gaat er wel uit, heb niets met oranje..) Aan de andere kant, dus buiten de tuin staan blauwe druifjes.
Dan in de tuin weer, een roze/witte clematis en een witte bloesemboom (ideaal voor de schaduw) Hier staat ook nog een struik met witte bloemen.
Bij het water, rechts achterin de tuin, wilde aardbeitjes bij de stenen. Dan rechts ook een paarse bloesemboom/struik en kamperfoelie, weet alleen de kleur niet van de kamperfoelie.

Dus aangevuld met mijn witte bloeiende klimmers bij de pergola, roze/witte Clematis Nelly Moser en veel blauw/paars/roze vaste planten, denk ik dat het wel heel mooi gaat worden.
Laatst bijgewerkt door Michelle77 op 10-04-13 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:55

Dan hebben wij zo'n zelfde grootte ongeveer MWM, alleen bij ons staat er dan nog een schuurtje naast! :)

Onze voortuin is zo'n 7 meter breed en 2,5 meter lang.

Even een fotootje van onze voortuin:
Afbeelding

En de achtertuin:
Afbeelding

Afbeelding

Dit was vorig jaar nog in aanbouw. Ondertussen is het iets meer opgeruimd enzo, maar het is nog niet klaar. Achter naast de vijver komt nog een terras en daar overheen ook een pergola.

Wordt er wel weer vrolijk van als ik alles zo groen zie! Het is nu echt nog somber..

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:56

Michelle, ik denk ook als je een beetje de zelfde tinten neemt dat het dan ook wel mee valt. Als je bijvoorbeeld een witte kleur neemt, kan daar verder eigenlijk heel veel bij!!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:00

Wow mooie tuinen zeg! Lekker ruim! Heb zelf geen voortuin, wel een eigen pad voor de auto. Maar die gaan we ook gewoon gezellig maken, met een bankje, vlinderstruik en misschien wat bakken aan de muur, of wat losse potten. Of een lage smalle border op de grens van het pad.
Vind voor mijzelf, zonder ervaring en groene vingers een achtertuin al een hele happening haha

@Naat, dat idee heb ik ook! Alle 3 de klimmers zullen wit bloeien, maar niet tegelijk. Verder in de tuin komen vooral blauw/paarse tinten, beetje rozig. Maar allemaal wel beetje dezelfde tinten, dus ondanks de verschillende planten, wel veel eenheid. Soort van...

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:07

Zo heb ik het in onze postzegel achtertuin ook gedaan :j
Alles bloeit wit en het blijft spannend door de bladkleuren. En af en toe spring ik uit de band met een knetterkleur in een pot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:27

Neonlight schreef:
[naam], de ijsheiligen zijn nog niet geweest he. Leuk, die goedkope plantjes, maar de kans dat ze doodvriezen is nog behoorlijk.

MyWishMax, link had ik op de vorige pagina ook geplaatst, http://www.jacobsplant.nl/categorie.php?catid=64&page=3. Groenblijvendie klimplanten. :D

Ik ga ze in potten zetten. Met de vorst haal ik ze binnen