Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 10:39

Het is januari en het zijn 2 weken vrij. Ik bedoel, er ligt nog een heel jaar voor ze. Als je nu al 2 weken opneemt zijn ze de rest van het jaar eigenlijk best gerust dat je dan niet meer afwezig gaat zijn voor meer dan een paar dagen.

Nouja, beter nu te weten komen dan er werken en dan gedoe errond krijgen.

Geen optie om dit soort dingen jaarlijks te regelen bij zulke organisaties? Jij 2 weken geld verdienen met iets heel erg leuk, de organisatie een vaste chauffeur en je vakantie tegelijk nuttig gebruikt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 13:35

Ik snap het gezeur over die twee weken ook echt niet hoor. Zou het maar laten gaan Faelynn en wie weet komen ze nog bij je terug, en anders, laat maar. Ik weet het is geld / baan maar als er zo moeilijk wordt gedaan nu al, dan kun je wel nagaan hoe het straks is als je er 'echt' werkt. Je kunt toch ook gewoon twee weken later beginnen, dan maakt die twee weken helemaal niets uit, hoe moeilijk kan er gedacht worden (of snap ik het niet) :o? :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:37

Ik krijg ook zo maar het gevoel dat ze je niet echt wilden hebben, als ze een week vakantie al aangrijpen als reden en per whatsapp dit melden. Geeft mij het gevoel dat ze denken, zo, daar zijn we vanaf.
Voor jou in ieder geval de goede beslissing.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:55

VanHuisUit schreef:
Hoe zit het met de inflatie in DK @MissAnnemijn? Merk je er daar ook veel van

Zeker! Volgens mij wilden ze de huur 10% omhoog doen maar heeft de overheid de max op4% gezet dus dat scheelt. Verder wordt de parkeergarage iets van 30 euro pmduurder. En boodschappen waren al duur maar nog meer :Y)
Gelukkig konden wij de huur van ons huis in NL ook iets verhogen, 3.3% per maart.

Varekaj, fijn dat je nog blij bent met je keuze!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 15:21

Fitzroy schreef:
Ik krijg ook zo maar het gevoel dat ze je niet echt wilden hebben, als ze een week vakantie al aangrijpen als reden en per whatsapp dit melden. Geeft mij het gevoel dat ze denken, zo, daar zijn we vanaf.

Ik kan me wel voorstellen dat als die "vakantie" via whatsapp is doorgegeven dat de reactie dan ook via whats app terugkomt. Maar ik vind Whats App geen communicatiemiddel om dit soort zaken te bespreken, niet om die weken vrij door te geven, en niet om te melden dat ze dan toch een ander gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:46

Dan nog kan het wel aangekaart worden als "we zouden het fijn vinden als je dit op manier x of y communiceert". Op mijn net gestopte functie ging alles via een groepschat op WA. Inclusief de tirades van chef als ze een foutje vond, met foto's en heel de mikmak.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:52

Werkelijk waar? Onprofessioneel zeg! Hier wordt ook wel eens op Whatsapp in de groepschat overlegt met de collega's over vrije dagen, maar het daadwerkelijke vrij vragen moet per mail. Overleg is dan meer of misschien anderen die dag/week ook plannen hebben.
Verder wordt de groepschat alleen gebruikt voor dingen te melden als "fiets is kapot ik kom later", "ik zou vandaag op kantoor komen maar er komt een monteur dus ik werk vaanaf thuis" of "ben ziek en kom dus niet" en bij het laatste moet dat ook nog via officiele weg gedaan worden (ziekmelden via speciaal telefoonnummer en leidinggevende telefonisch op de hoogte brengen). Eigenlijk alleen de dingen komen erin die je directe collega's aan gaan, omdat ze je anders zouden missen bijvoorbeeld.
Whatsapp is hier ook niet een officieel communicatiemiddel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 17:43

Voor ons was het van melden dat je vertraging had in het verkeer, geen parking kunnen vinden en kleine zaken vragen/melden tot dus chef die een fout opmerkte, daar allemaal foto's van maakte en doorstuurde in de groep met dan hele lap tekst vol uitroeptekens en drukletters.

Vrij vragen ging van persoonlijk aanspreken of via appje en dan alsnog via mail voor gewoon vrij en voor je jaarlijkse vakantie (2 weken) was via een officieel documen. De goedkeuring kwam via mail. Of in mijn geval: "december wordt pas bekeken vanaf eind augustus. Boeken is op eigen risico". Dus wie in het najaar op vakantie wil naar bijvoorbeeld Africa, Azië, Canada ofzo voor 2 weken: good luck with that.

Zelfs in je vakantie of op een vrije dag kon je gebeld worden om verantwoording af te leggen over iets wat niet (helemaal) correct was.

Ik kan gerust zeggen, dit hoeft voor mij niet meer in de toekomst. Een leidinggevende of werkgever die via app werkt voor meer dan ziekmelden of vertraging, nee bedankt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 23:15

Vinden ze het raar dat ze geen mensen kunnen vinden ... :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 23:43

De zorg is sowieso een ramp momenteel hoor. Het is echt geen lolletje om erin te werken.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:36

Varekaj schreef:
Het is januari en het zijn 2 weken vrij. Ik bedoel, er ligt nog een heel jaar voor ze. Als je nu al 2 weken opneemt zijn ze de rest van het jaar eigenlijk best gerust dat je dan niet meer afwezig gaat zijn voor meer dan een paar dagen.

Nouja, beter nu te weten komen dan er werken en dan gedoe errond krijgen.

Geen optie om dit soort dingen jaarlijks te regelen bij zulke organisaties? Jij 2 weken geld verdienen met iets heel erg leuk, de organisatie een vaste chauffeur en je vakantie tegelijk nuttig gebruikt.

Je hebt ook gelijk, liever nu dan dat dit straks lastig word :j Ik vind reizen ook gewoon heel belangrijk, daarnaast altijd flexibel inzetbaar voor werk , maar 1 a 2 vakanties/reizen per jaar wil ik gewoon kunnen doen als de financiën dat toelaten.

Een vriendin van mij heeft deze trip naar Ijsland al eens gemaakt. Ze organiseren dit wel vaker per jaar volgens mij, zij was nu ook weer gevraagd, maar kon niet, dus vandaar dat we gegevens uitgewisseld hebben en ik ga. Zij heeft bij volgende trips wat mij betreft natuurlijk wel eerste keus, maar wie weet dat ik ook wel vaker kan gaan.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:38

Neonlight schreef:
Fitzroy schreef:

Ik kan me wel voorstellen dat als die "vakantie" via whatsapp is doorgegeven dat de reactie dan ook via whats app terugkomt. Maar ik vind Whats App geen communicatiemiddel om dit soort zaken te bespreken, niet om die weken vrij door te geven, en niet om te melden dat ze dan toch een ander gaan zoeken.

Vind informeel dingen regelen of communiceren voor basic dingen of mededelingen best prima via de app (wel persoonlijk, geen groepspap), maar sommige dingen kan je wel echt beter persoonlijk/telefonisch bespreken.
Communiceren ging sowieso moeizaam. Telefonisch meermaals niet bereikbaar, heb toen maar mijn vraag op de mail gezet, en daarin aangegeven dat ze ook terug mochten bellen, dan hoorde je weken niks. Na meer dan een maand er toch uitgekomen en eerste werkdag bepaald etc, afgesproken dat ik alles even zwart op wit op de app zou zetten en toen kreeg ik dus een appje terug dat ik niet meer hoefde te komen.
Was ook echt even flabbergasted :')

Vond t alleen ergens wel banketstaaf voor ze, want denk echt dat dit een gevalletje onkunde was vanuit hun kant, geen verstand van zaken, alleen je kan geen personeel aannemen op het feit dat je "een leuke praktijk hebt" maar zonder verdere informatie. Voor ik ergens ja op zeg wil ik toch echt eerst weten welke dagen ik er ga werken en wat het loon is. Dat zijn vragen die je kan verwachten van een nieuwe medewerker toch? Alleen daar hadden ze echt veel moeite mee, en veranderde ook steeds, waardoor ik ook een beetje in de war raakte, dus denk dat die extra week vrij eerder een soort druppel was na al mijn "moeilijke" vragen.

Hadden ze een starter op de arbeidsmarkt gehad die net van school is, nog lekker thuis woont en weinig verantwoordelijkheden heeft, dan had dit prime gekund waarschijnlijk, maar heel gebruikelijk vind ik het niet, kom niet alleen voor mn plezier :o

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 17:16

Er wordt door werkgevers vaak nog vanuit gegaan dat ze alles maar kunnen verwachten en vragen. Zodra je iets specifieker wilt fine tunen is dat dan vreselijk lastig. Bijvoorbeeld over dagen of uren. Ik merk dat ook in mijn ZZP praktijk hoor. Dan geef ik aan ik wil bijv dinsdag en donderdag aan uw project werken. Voor de rest ben ik per mail / app bereikbaar maar afspraken kunnen op dinsdag en donderdag. Ik zeg het duidelijk, leg het vast etc. Gaat dan drie weken goed, komen er weer vragen wil je op vrijdag, woensdag, nog net niet zondag / zaterdag... :roll: nee dat wil ik niet. Ohh... nou maar dan ... Nee, ik doe dat niet. Oh.
Als je met iemand zaken doet die flex inzetbaar is betekent dat niet dat hij/zij alle dagen 24/7 beschikbaar is zeg maar...
En als je nu een wereldsalaris kreeg...

Maar dan nog hoor, flex denken en doen is vaak nog een wereld van verschil.
Moet wel zeggen dat ik van dat soort gedoe wel erg moe word. Er af en toe ook wel bijzonder klaar mee ben...
Maar verder gaat het prima :+ :D

Net weekendje Groningen geboekt, lekker paar dagen weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:01

Ik ben er best trots op dat ik zo flexibel kan en wil zijn. De tijd dat ik het echter allemaal deed voor nop, die is wel voorbij. Net als bij Faelynn wil ik heel veel geven en doen, maar als ik 2 weken vraag voor een reis of vrijaf voor een tripje met partner, dat men mij daarin dan wel tegemoet komt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:25

Varekaj schreef:
Dan nog kan het wel aangekaart worden als "we zouden het fijn vinden als je dit op manier x of y communiceert". Op mijn net gestopte functie ging alles via een groepschat op WA. Inclusief de tirades van chef als ze een foutje vond, met foto's en heel de mikmak.

Hier net zo…
En dan dingen zeggen als je moet beloven geen fouten te maken….
Miss moet ik er ook bij vermelden dat ik nu met een burn out thuis zit en dat dit er ook wel aan mee heeft geholpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:15

Ik ben nu vandaag de eerste dag écht "thuis" als werkloze en het komt wel binnen. En dan op een hele positieve manier want ben opgestaan alsof ik 10 kilo aan ballast kwijt ben.

Heb intussen 2 gesprekken achter de rug en ben benieuwd wat daar gaat uit komen. Voor job nr 3 heb ik woensdag als het goed is dan een vergelijkende proef en als die goed gaat gesprek op 24/1. Hopelijk ben ik tegen 1/2 terug aan de slag.

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:37

Fijn om te horen Varekaj!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:53

Sparen wordt even omgezet in geld de deur uit mikken, want wil me sowieso al voor 3 cursussen in avondles inschrijven ikv op te starten bijberoep: sportmassage onderste ledematen en tapen (humaan), rechtrichten aan de hand en trainen met hartslagmeter (beide paardgerelateerde). De 4e start eind deze maand maar durf ik nog niet aanmelden, dat is zorgmassage voor (oncologische) patiënten. Puur omdat deze overdag is, 6 weken lang 1 dag/week. En ik heb geen garantie dat ik die dagen vrij ga krijgen. Dat wordt een punt tot onderhandelen.

Terwijl ik die laatste eigenlijk echt enorm graag wil doen. Wordt heel weinig georganiseerd en is meestal geheel de andere kant van het land.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:07

Varekaj schreef:
Ik ben nu vandaag de eerste dag écht "thuis" als werkloze en het komt wel binnen. En dan op een hele positieve manier want ben opgestaan alsof ik 10 kilo aan ballast kwijt ben.

Heb intussen 2 gesprekken achter de rug en ben benieuwd wat daar gaat uit komen. Voor job nr 3 heb ik woensdag als het goed is dan een vergelijkende proef en als die goed gaat gesprek op 24/1. Hopelijk ben ik tegen 1/2 terug aan de slag.

Wat lekker Varekaj. Dan weet je in ieder geval zeker dat je een goede beslissing genomen hebt.
Ondanks dat ik mij wel een beetje rot voelde over de manier waarop het gegaan is met die nieuwe baan, ben ik ergens toch ook wel steeds meer opgelucht dat het niet door gaat. Soms als zulke dingen zo moeizaam gaan moet je gewoon lastige keuzes maken.

Spaargeld.. Hmmm ik heb absoluut geen ijsland proof kleding _O-
Iemand goede betaalbare winterkleding tips? Wil er eigenlijk niet te veel aan uitgeven, maar ga een aantal dingen wel nodig hebben.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:10

Wat fijn Verakaj! Goede keuze dus.

Fealynn, kijk eens op Marktplaats?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:20

Marktplaats en misschien hebben verschillende winkels al wat uitverkoop?

Hier gaat het sparen in januari altijd heel goed. Geen idee waarom haha.

Maar er komt nog een nieuwe tuin aan en daar gaat een hele grote bak geld heen...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:26

Sommigen van jullie sparen ook koopzegels he?

Sparen jullie voor iets specifieks?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:28

Inderdaad 2de hands, en Veepee kan ook goedkoop winkelen zijn voor kwaliteit merkkleding. Is vaak flink afgeprijsd en regelmatig outdoor winterkleding verkopen, momenteel Siroko en Canadian Peak.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:16

denice schreef:
Sommigen van jullie sparen ook koopzegels he?

Sparen jullie voor iets specifieks?

Op dit moment voor de vakantie. Ik laat het altijd op mijn bank storten en afhankelijk van hoe ik in mijn geld zit blijft het op de gewone rekening staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:23

Voorzien ze geen bovenkleding? Of heb je skikleding die je kan gebruiken of lenen van iemand? Geen idee welk weer het ginds nu is. Ik zou het navragen bij de organisatie en eens rondhoren in vriendenkring. Voor onze reis naar Antarctica hebben we richtlijnen gehad maar de bovenlaag is ofwel kwalitatief goede skikledij zelf voorzien en anders hebben ze ter plekke materiaal. Gok dat dit niet anders is?

Zijn er mensen hier die invriezen in glazen ovenschalen? Voor opwarmzaken gebruiken we momenteel plastic bakjes. Dat is ontdooien, in de pot op het vuur en zo opwarmen. Voor ovenschotels gebruiken we nu van die aluminium schalen (verschillende formaten) met een kartonnen dekseltje. Dat is ontdooien en dan zonder dekseltje de oven in.
Die plastic bakjes kunnen we afwassen en hergebruiken maar die aluminium niet. Dus ik zat te denken aan glazen schalen met plastic deksel. We hebben er een paar en die mogen zowel in de oven, microgolfoven, vaatwas als diepvries.
Als ik ovenschotels daarin kan invriezen scheelt dat een hoop afval en toch ook wel aan telkens aankopen van die aluminium bakjes.