[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:56

Wij zijn bij de Hypotheker de Rabo de abn en een onafhankelijk adviseur geweest. Hypotheker was drama, die zag beren omdat ik ooit kwijtschelding gehad had van de NHG. Rabo en abn hadden vrijwel zelfde advies en onafhankelijk kwam met iets waar de rest niet over begonnen was en wat ons op lange termijn 50k scheelde. (Wij konden spaarhypotheek herfinancieren waardoor helft hypotheek wegvalt als we in de 50 zijn) daardoor voor onafhankelijk gekozen.

Wij zitten lang niet aan max qua financiering omdat we nog ruimte willen om leuke dingen te doen (zat nog zo’n 125k tussen)

Cabelona

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:02

Ons huis is nu ook verkocht. Dat was echt ontzettend snel gegaan (binnen 1,5 week). Geeft wel meer rust!

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:50

Ik lees al een tijdje mee in dit topic, maar meld mij hier nu ook maar! Wij zijn sinds ongeveer dit jaar actief op zoek naar een koopwoning. Voor mij de eerste keer, mijn vriend heeft al eens een woning gekocht - en weer verkocht.

Vorige week hadden we een bod gedaan op een woning en vrijdag is deze geaccepteerd! Inmiddels zijn de benodigde formulieren voor de voorlopige koopakte verstuurd en is het nu afwachten wanneer deze binnenkomt. Volgende week hebben we een afspraak bij de hypotheker - indien de koopakte dan binnen is om deze te bespreken.

Voor mij denk ik spannender dan voor mijn vriend - die weet immers een beetje hoe het gaat omdat hij al eens eerder een woning gekocht heeft. Momenteel wonen we in een huurwoning, maandlasten gaan als het goed is straks met de helft omlaag, wat natuurlijk superfijn is!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:58

Denk erom, dat de maandlasten van de hypotheek misschien lager zijn dan je huur, maar dat je er wel andere kosten voor in de plaats krijgt die je niet of veel minder hebt als je huurt.

Bijvoorbeeld belastingen, verzekeringen en onderhoud. Al met al zul je waarschijnlijk wel iets goedkoper uit zijn, maar reken jezelf niet rijk :)

Gefeliciteerd Cabelona!

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:04

Prairy schreef:
Denk erom, dat de maandlasten van de hypotheek misschien lager zijn dan je huur, maar dat je er wel andere kosten voor in de plaats krijgt die je niet of veel minder hebt als je huurt.

Bijvoorbeeld belastingen, verzekeringen en onderhoud. Al met al zul je waarschijnlijk wel iets goedkoper uit zijn, maar reken jezelf niet rijk :)

Gefeliciteerd Cabelona!

Hebben we rekening mee gehouden hoor! Maar de hypotheek zal zo'n 400 euro lager uitkomen dan de huur... Daarnaast zullen kosten van gas waarschijnlijk iets lager uit gaan komen omdat we van een vrijstaande woning naar een tussenwoning gaan... Ik reken me zeker niet ineens rijk, maar het is fijn dat we van de hoge huur af zijn, waar je immers niets mee opbouwt. :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:17

ik kan het mij goed voorstellen hoor. Veel huur betalen voelt alsof je je geld direct in het kanaal gooit, terwijl je met een eigen huisje iets voor jezelf opbouwt.
Hier schiet het nog niet zo op. Was bij een huis wezen kijken, waar de verkeerde vraagprijs werd gecommuniceerd, nou toen was het ook meteen klaar :') Scheelde kleine 80k.

En verder zijn er wel huizen die ik kan betalen, maar dan vraag ik mij af wat ik in godsnaam met een huis moet met 4 kamers ofzo in mijn eentje. Ik wil gewoon een klein huisje :D maar die lijken niet te bestaan.

Gefeliciteerd Sandra en Cabelona!

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:25

Oh nenac, dat probleem ken ik zo. Wij willen ooit een klein huis, met redelijk wat grond, maar dat lijkt gewoon niet te bestaan. Veel grond is ook meteen een gigantisch huis en ik zou niet weten wat ik er mee moet.

Alvast voorzichtig gefeliciteerd Sandra!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:28

Wij hebben het bij toeval gevonden, klein huis, veel grond.

Is het ook geen optie om een stuk grond te kopen en dan zelf een klein huis erop te bouwen?

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:36

Het is voor ons sowieso nog toekomst muziek hoor prairy. We hebben net vorig jaar een leuk huis(appartement) zonder grond gekocht :P tijden die zoektocht heb ik echter wel al een beetje gekeken naar het aanbod voor ons echte droomhuis later. En dat viel toch best tegen... Voor de toekomst is het dus wel iets waar we naar aan het kijken zijn om zelf te bouwen.

Eerst maar hier een paar jaar wonen en een wereldreis maken. Misschien ligt ons toekomstige plekje dan wel heel ergens anders.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:11

Klein huisje is wel vindbaar als je weet waar je moet kijken. Ik krijg over nog geen 2 weken de sleutel van een vrijstaand huisje met een vloeroppervlakte van ong. 85 m2. Perfect voor mij alleen en veel minder last van de buren als in het appartementengebouw waar ik nu woon (neem ik aan). Alleen wel midden in een woonwijk, dus weinig grond. Maar dat hoef ik ook niet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:32

ja ik zoek meer een klein huisje met grond. Zelf een huis bouwen heb ik de afgelopen 2 jaar gedaan en dat heeft me veel rimpels en mijn relatie gekost, dus eens en nooit weer. Nee wat een ellende en bureaucratie.
Opknappen daarentegen vind ik wel weer aantrekkelijk, maar ik heb het idee dat als er al zulke huisjes zijn, deze meer onder de tafel doorgaan als dat ze echt op de markt komen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:18

Je kunt natuurlijk wel eens briefjes in bussen gaan doen, als je ergens langskomt wat een beetje vervallen is en waar je interesse in hebt. Niet geschoten altijd mis. Naar mijn idee wonen daar dan vaak oude mensen die niet weten hoe of wat of het allemaal teveel rompslomp vinden, en bijvoorbeeld nooit aan verhuizen gedacht hebben.

Op www.kadastralekaart.com kun je heel makkelijk zien hoe groot het bijbehorende stuk grond is (al weet je dan nog niet helemaal zeker wat er eventueel nog meer bij hoort).

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:44

ik heb jullie hulp even nodig.
In januari dit jaar heb ik een huis gekocht. Bij de bezichtiging gaf de makelaar aan dat de cv ketel ongeveer 13 jaar oud is. In de verkoopadvertentie staat CV ketel uit 2007.
Vandaag is er een onderhoudsmonteur gekomen voor een jaarlijkse check. Deze gaf aan dat de ketel veel ouder is, namelijk uit 1994!. Daar zit 13 jaar verschil tussen.
Valt dit onder verborgen gebrek ? had dit uit bouwkundige keuring moeten komen ?
In het taxatie rapport staat niks vermeld over de leeftijd van de cv ketel.

Kan ik hier iets mee? en zou iemand mij kunnen helpen met het opstellen van een brief naar de makelaar mocht dit onder verborgen gebrek vallen ?
Ik had namelijk anders minder geboden, of zelfs het huis laten schieten als ik had geweten dat de ketel uit 1994 kwam.
Laatst bijgewerkt door desi92 op 18-10-18 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:49

Ik kan jou niet adviseren maar wat een lastige kwestie.. k zou dit zeker goed uitzoeken

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:50

Ik zou zeker een klacht indienen en zeggen dat je een compensatie wil hebben hiervoor. Maar dan moet je wel echt bewijs hebben dat hij uit 1994 komt en dat er 2007 vermeld is als bouwjaar. Volledig een nieuwe cv zal echt niet lukken, want uit 2007 was hij ook al richting einde economische levensduur, maar iets van compensatie lijkt mij wel op zijn plaats.

Opstellen van een brief kan ik je helaas niet mee helpen, maar zo moeilijk is dat toch ook niet? Eerst maar eens beginnen met joh, je hebt me A verteld maar het blijkt B te zijn. Wat stel je voor?

En dan zien of je er zo uit kunt komen. Dreigen met juridische stappen kan altijd nog, en om gelijk formeel te beginnen kan, maar dan begin je misschien wel al met 1-0 achter :)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:57

ik heb de verkoopadvertentie nog waarin staat dat er 2007 vermeld is, dus dat bewijs heb ik gelukkig nog.
Ik wil ook niet gelijk met juridische stappen gaan dreigen maar wel een goede zakelijke brief opstellen. Ik ben daar nooit zo goed in en anders ga ik daar vanavond met mijn vader even voor zitten. Ik ben vooral nu even aan het kijken wat ik kan en wat ik er mee zou kunnen. De monteur heeft vastgesteld dat deze uit 1994 komt dus dat zou ik ook nog zwart op wit kunnen laten zetten natuurlijk door het bedrijf.
Wat ik wel bijzonder vind trouwens, vorig jaar is de ketel door hetzelfde bedrijf gecontroleerd. Dan hadden ze toch moeten weten dat hij uit 1994 komt ? Staat echter nergens genoemd of vermeld op het briefje waar de controles zijn opgeschreven en welke werkzaamheden er zijn uitgevoerd.
Ik had ook rekening gehouden dat hij over een paar jaar vervangen moet worden (vanuit gaande van 2007), maar dat moet dus eigenlijk nu toch al wel een stuk eerder...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:03

Aan de onderkant zit vaak een plaatje met allerlei technische informatie, waar als het goed is ook het bouwjaar op staat. Daar zou je even een foto van kunnen maken bijvoorbeeld.

Als hij niet stuk is of veel herrie maakt, dan hoef je hem niet perse gelijk te vervangen. Hij zal waarschijnlijk alleen iets meer gas verbruiken als een nieuwe ketel. Maar als hij doet wat ie moet doen, gewoon lekker laten hangen als je het geld er nu niet voor hebt. Kun je sparen voor een nieuwe, misschien ook bijv. in combinatie met een zonneboiler oid :)

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:57

Inmiddels met vriendlief zover dat ik een afspraak kan maken bij een hypotheek adviseur, het huis waarvan we wisten dat het te koop zou komen staat sinds vandaag op Funda en ik ben al bang dat hij binnen een week verkocht word ofzo. Het gaat hier om verbazingwekkende reden altijd raar hard :Y)

Iemand tips voor dit eerste gesprek of gewoon alleen laten informeren, ik heb geen idee of we wat mee moeten nemen of iets :=

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:14

Gewoon laten informeren en vooraf wat vragen opstellen die je wilt weten. Als deze niet vanzelf aan bod komen zou ik ze stellen als zijn verhaaltje klaar is.

Verder de volgende dingen meenemen om een reële som te krijgen:
- salarisstroken
- pensioen overzicht
- hypotheek overzicht huidig huis
- overzicht spaar rekening
- Bedrag koopwoning wat je op het oog hebt (+ WOZ)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:33

Lieszje spannend dat schiet al op!

Wij hebben ook een hypotheek adviseur genomen, maar dan weer geen aankoopmakelaar.

Die ketel lastig, valt dat dan ook weer niet deels onder onderzoeksplicht van de koper?

Wij hebben gister het voorlopig koopcontract getekend *\o/*
Overdracht is wel pas ergens in februari ... -O-

Nu alle documenten verzamelen, wat een werk!

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:42

Cabelona schreef:
Gewoon laten informeren en vooraf wat vragen opstellen die je wilt weten. Als deze niet vanzelf aan bod komen zou ik ze stellen als zijn verhaaltje klaar is.

Verder de volgende dingen meenemen om een reële som te krijgen:
- salarisstroken
- pensioen overzicht
- hypotheek overzicht huidig huis
- overzicht spaar rekening
- Bedrag koopwoning wat je op het oog hebt (+ WOZ)

Ah dat is alvast goed om te weten.
Hij gaf zelf alleen salarisstroken en kopie ID kaart aan?

Er is geen sprake van een huidige koop woning, wordt ons eerste eigen huis :D

Spaarrekening is ook goed om nog even op een rij te hebben.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:49

Goedemiddag allemaal,

Ik heb nog een klein vraagje, gewoon nieuwsgierig naar omdat het vroeger nog wel eens meegenomen werd voor een hypotheek. Is het nog steeds mogelijk om extra inkomsten zoals bv stalgeld mee te nemen in de hoogte van je hypotheek?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:58

Als het officieel inkomen is wat je op papier kunt aantonen dan zal daar vast iets mee gedaan kunnen worden

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 16:37

Ik heb me eerder hier al gemeld, maar het huis wat we toen op het oog hadden liep spaak omdat de verkopers er 40K meer voor wilde hebben als dat het waard is. Zonde, maar daar beginnen we niet aan.

Hebben een optie gehad op een nieuwbouw en vandaag de makelaar gebeld om het voorlopig koopcontract op te gaan stellen! *\o/*
Erg spannend, een huis kopen is nieuw voor jou (voor vriend niet) en al helemaal alles wat bij een nieuwbouw komt kijken. :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:27

Spannend Boemklatsch! Wanneer zal het huis klaar zijn? Collega van mij is ook aan het wachten op een nieuwbouwwoning bij jou in de buurt. Zou in maart klaar zijn maar wordt geloof ik nu april of mei. Die is ook flink bezig met vloeren, keuken, badkamer, bestrating en ga zo maar door.