Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:45

Wow flink gegroeid! En nieuw blad komt er aan zie ik. Ik vind het zo'n mooi blad <3 mooier dan bij de Reginae

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:58

Jis_ schreef:
Wow flink gegroeid! En nieuw blad komt er aan zie ik. Ik vind het zo'n mooi blad <3 mooier dan bij de Reginae

Jaa klopt! Hij heeft deze zomer al drie nieuwe uitgerold, hij gaat echt lekker.

Heb boven ook nog een kleine Reginae staan, die gaat ook als een speer. Echt sterke planten, maakt geen barst uit waar je ze neerzet want ze groeien toch wel.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:19

Doe je goed :D De Reginae is wel héél gaaf als hij gaat bloeien, maar daar heb je pas kans op na zo'n 8 jaar, over de 3 meter hoog, dacht ik

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 20:28

Jis_ schreef:
Doe je goed :D De Reginae is wel héél gaaf als hij gaat bloeien, maar daar heb je pas kans op na zo'n 8 jaar, over de 3 meter hoog, dacht ik

Oh dat haalt hij nog niet, ik denk dat hij nu 50-60cm is _O-

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 21:19

:D Geduld en wie weet

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 16:31

Hier ook een nieuwe plant gekocht, een Dracaena. Past alleen net niet in de pot. :+

Afbeelding

Hhilde

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:39

Zonde is dat altijd := Soms knip ik de bovenste rand van de binnenpot dan af, maar dan moet je hier wel veel afknippen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:17

Dat doe ik inderdaad ook wel of ik zoek een andere kweekpot. En als dat niks wordt: een handvol hydrokorrels onderin de pot en rechtstreeks erin.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:02

Mijn grote banaan is overleden. Maar er groeien nog 4 stekjes aan. Kunnen die zo blijven overleven? Ik had de grootste er al af gehaald. Maar helaas is de moeder alsnog dood gegaan en vandaag omgevallen, dus moest haar eraf halen. Het eerste eraf gehaald stekje was echt super mooi, maar gaat nu ook niet goed. Dus vrees al helemaal voor die kleintjes. Er zitten ook 2 aan die net boven de grond uit komen en dus sowieso nog niet alleen vatbaar zijn.
Afbeelding

En het stekje was 8 juli zo en is nu de onderste foto. Dus ik vrees voor de kleinere |(
Afbeelding

How to kill a plant in 10 days. |o
Afbeelding

Ik ben trouwens echt vreselijk met planten in leven houden normaal en die banaan deed het echt goed en toen werd het grootste stekje te groot en nu is alles dood. De enige plant die bij mij onverwoestbaar is is de pannekoekplant en een woestijn plant waar ik onderin kan checken of ie nog vocht heeft.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:14

Een topic naar mijn hart!

@de banaan hierboven, heeft je baby banaan genoeg nieuwe grond of vooral de oude wortelkluit van de moeder? Proberen los te snijden van de moederkluit en in nieuwe pot zetten zou een idee kunnen zijn. Een lepel plant is voor jou misschien wel wat. Laat duidelijk zien wanneer het dorst heeft, en trekt snel weer bij wanneer je dan water geeft.

Ik ben op zoek naar een verpotmat, die ze alleen online maar ik probeer niet teveel online te kopen. Weten jullie in welke fysieke winkel het in het schap ligt?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:44

Welkoop? Soms heeft Big Bazar ze ook wel, dacht ik. Google zegt dat je ‘m zelf ook kan maken van tafelzeil en drukknopen.

Geen ervaring met banaanplanten. Heb een stekje van een collega gekregen, hoop dat ie ‘t gaat doen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:38

Jorex schreef:
Mijn grote banaan is overleden. Maar er groeien nog 4 stekjes aan. Kunnen die zo blijven overleven? Ik had de grootste er al af gehaald. Maar helaas is de moeder alsnog dood gegaan en vandaag omgevallen, dus moest haar eraf halen. Het eerste eraf gehaald stekje was echt super mooi, maar gaat nu ook niet goed. Dus vrees al helemaal voor die kleintjes. Er zitten ook 2 aan die net boven de grond uit komen en dus sowieso nog niet alleen vatbaar zijn.
[ [url=m/hy5GLj.jpg]Afbeelding[/url] ]

En het stekje was 8 juli zo en is nu de onderste foto. Dus ik vrees voor de kleinere |(
[ [url=m/RkEdQp.jpg]Afbeelding[/url] ]

How to kill a plant in 10 days. |o
[ [url=m/FxwPIz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben trouwens echt vreselijk met planten in leven houden normaal en die banaan deed het echt goed en toen werd het grootste stekje te groot en nu is alles dood. De enige plant die bij mij onverwoestbaar is is de pannekoekplant en een woestijn plant waar ik onderin kan checken of ie nog vocht heeft.

Staat hij zonder binnen pot in de pot? Is best lastig om dan de juiste hoeveelheid water te geven. Banaan houdt wel van vochtige grond maar te lang erg natte voeten gaat niet goed.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 16:44

Ik heb mijn Scindapsus Pictus even in de goeie banen geleid. :+

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 19:14

:D Cool!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:15

Gaaf!!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:39

Gaaf!
Op t werk hebben we er ook 1, heb iedere keer de neiging er een stukje af te knippen.

Afbeelding
Ik heb de boel even in de regen gezet. Even het stof eraf spoelen

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:54

Weten jullie soms of trips uitsluitend een kamerplantenterrorist is of ook buiten voorkomt?

Ik plukte vandaag wat bloemen/grasjes voor een creatief project en nam ze in een afgesloten bakje mee, en toen ik thuis het bakje opende kropen er allemaal beestjes trips a like uit #) ik heb ze zoveel mogelijk doodgemaakt :r Hopelijk allemaal en is er geen onsnapper die mijn kamerplanten nu gevonden heeft. Het waren echt typisch volwassen trips beestjes.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:37

_Karlijn schreef:
Weten jullie soms of trips uitsluitend een kamerplantenterrorist is of ook buiten voorkomt?

Ik plukte vandaag wat bloemen/grasjes voor een creatief project en nam ze in een afgesloten bakje mee, en toen ik thuis het bakje opende kropen er allemaal beestjes trips a like uit #) ik heb ze zoveel mogelijk doodgemaakt :r Hopelijk allemaal en is er geen onsnapper die mijn kamerplanten nu gevonden heeft. Het waren echt typisch volwassen trips beestjes.

Jazeker leven die op wilde bloemen en planten! In principe leeft alles dat in huis een plaag kan zijn, ook buiten.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:49

Ah!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:13

Hier pech met m'n monkey mask.
Hij begon ineens al het nieuwe blad wel aan te maken, maar alles ging meteen ook dood. Had niet eens de kans om uit te rollen, werd meteen bruin. Ik heb maar besloten alles af te knippen, verse start. Geen idee wat er gaande is/was, maar dan maar kijken wat er te redden viel.
De stekjes wortelen als een malle, en de overgebleven stompjes in de pot kregen ook weer blad *\o/*
Afbeelding

En toen, toch weer twee nieuwe bladeren ook bruin -O-
Afbeelding

Ik heb de plant eruit gehaald, en kwam enkele wortelpunten tegen die er zo uit zagen.
Afbeelding

Ik gok dat dat de reden was, al weet ik niet hoe het komt. Niet te veel water gegeven en goeie drainage.
Nu heb ik "mams" maar goed afgespoeld, bijgeknipt, alles waar ik enige twijfel over had afgeknipt, en nu staat ze bij d'r kinderen in de vaas _O-
Afbeelding

Hopen dat ze vanaf hier weer bijtrekt en wil groeien. Herkent iemand het probleem van het nieuwe blad?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:35

Die kan soms best lastig zijn.

Balen van de trips, Karlijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:04

Gisteren was ik bij het tuincentrum, zag ik deze lepelplant;
Afbeelding

Nog niet eerder gezien dat ze er ook zo zijn!

Verder is mijn cactus een stuk afgebroken:

Afbeelding
Afbeelding

Zo te zien groeide de rest harder... zou ik de losse tak kunnen snoeien en herplanten?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:47

Het is in elk geval een poging waard.
Op vakantie in Frankrijk zag ik veel afgevallen cactusschijven die los op de grond lagen, aan de onderkant wortel hadden geschoten en aan de bovenkant waren uitgelopen. De oorspronkelijke schijven waren meestal afgestorven en verdroogd.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:51

Ik geloof dat je die een beetje kunt laten drogen (de "wond" zeg maar, niet het hele ding) en dan gewoon in de grond kunt steken. Dan een beetje water geven en wachten tot hij geworteld is voordat je hem opnieuw water geeft.

Ik ben ook nog steeds bezig met die ellendige trips. Ben er al een paar planten aan kwijt inmiddels.. maar voor de rest van de planten blijft het binnen de perken. Denk dat ik binnenkort maar eens roofmijt ga bestellen zodat ik ze fatsoenlijk kan uitroeien. Heb iig al kruidencapsules van Pokon bij een aantal planten in de grond gestoken zodat ze vies gaan smaken voor ongedierte. Hopelijk haalt dat al wat uit..

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:18

Knoflooktenen in de grond steken schijnt ook te helpen.

Wat een mooie plant, Janine1990! Heb je een meegenomen?
Hopelijk lukt het stekken van de cactus.