ChantalSmook schreef:wat adviseren jullie trouwens?
Ik heb nog nooit een huis gekocht. Mijn vriend met zijn ex wel maar die was helemaal thuis in alle regeltjes/cijfertjes etc. dus hij heeft zich daar niet heel erg in verdiept en daarbij is er veel veranderd in de tussentijd.
Ik zou graag dus een informatief gesprek willen zonder dat je meteen gestuurd wordt richting een bank omdat ze je willen binnen halen. Ik zat te denken om bv een gesprek aan te gaan bij de hypotheker, of is deze uiteindelijk door afspraken met banken net zo sturend?
Ik heb trouwens online gekeken wat we online aankonden. Maar goed ik zou nooit maximaal willen gaan zitten. Hoeveel speelruimte houden jullie maximaal aan?
De hypotheker is prima om eens mee te gaan praten, het eerst gesprek is ook kosteloos en je kan alle kanten nog op dus heb je er geen goed gevoel bij is er niks aan de hand. De hypotheker is onafhankelijk dus ze kijken gewoon wat voor jou het voordeligst is.
Hoeveel speelruimte je houd moet je eigenlijk pas met elkaar overleggen na het eerste gesprek, dan weet je namelijk wat de maandelijkse kosten zijn die bij een bepaald bedrag horen.
Ik wil je er wel op wijzen dat je ook eens moet gaan kijken wat je moet betalen als de rente opeens 5 of 6% is, stel je gaat over (bijvoorbeeld) 30 jaar een nieuwe hypotheek aan en de rente is opeens een stuk hoger dat je het dan ook nog kan betalen.