Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:00

Onze thermostaat heeft gewoon een programma... die gaat ook half uur voor we thuis komen van werk aan. En zijn we meerdere dagen weg, dan stel je dat zo in. Zie er ook niet echt nut van in zo'n ding op afstand. Evt toch zuiniger als je pas bij thuiskomst de verwarming aandoet :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:11

Ik denk ook niet dat zo'n thermostaat nou enorm besparend werkt. Dan zou ik het eerder zoeken in je apparatuur / verlichting. Wij hebben alles A+++, ledverlichting en merken dat wel in de energierekening :j. Hebben dit jaar nog geen 900kwh verbruikt.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:20

Voor mij werkt hij wel denk ik. Ben onregelmatig thuis waardoor programma niet erg werkt en ben totaal niet oplettend verder bezig met dat ding. Zet hem op 18 graden als ik naar huis rijd en anders staat hij op 15. Heb een op 1 na groen poppetje hoeveel ik verbruik dus die gaat wel goed. Had wel veel elektraverbruik, 2200 uit m'n hoofd. Vandaar dat ik nu daar op ga letten,

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:37

Wij hadden 1800 met 2.5 persoon in een hoekhuis. Koken op stroom :) ben 5 maanden fulltime thuis geweest ipv fulltime werken

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:53

Oohhh ik ben ook zo'n doos... had de vier gratis producten gehaald van Scoupy, zeg ik uit gewoonte dat de bon niet geprint hoeft te worden..... Bedacht het me thuis pas 8)7

Van het water kreeg ik dit jaar 60 euro terug, altijd lekker. Van de nuon zal het zo rond de 400 terug liggen als het goed is.. zag alleen dat de warmtemeter exact dezelfde stand als vorig jaar aangaf, heb dus maar een mail eruit gegooid want dat klopt natuurlijk niet. Is laatst nog een monteur bij geweest, begrijp er niks van

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:57

Ze zetten best hoog in wat betreft stroomrekeningen. Als ik ruim reken ga ik het eerste jaar dat ik hier zit 800 verbruiken (die 800 is verdeeld over twee meters, dal en piekuren). Ik verwacht ook een leuke jaarrekening. Ook iets van 400 euro :)

Standaard thermostaat op 13 graden (dat het niet té koud wordt als het ooit gaat vriezen). Ik zet hem sochtends vaak niet aan, dan ben ik te kort in huis voor ik naar werk ga om hem te laten stoken. Ik heb een mini huisje, kleine woonkamer (alleen woonkamer & douche heb ik de kachel opengedraaid), die is zo warm.
Thuisgekomen zet ik hem even aan, maar na 15 minuten/ half uurtje kan hij wel weer uit. Onecie, sloffen en een fleecedekentje doet een hoop ;) zolang zit ik toch niet beneden.

Uiteraard laat ik de kachel wel aan als ik thuis zit.
Verder alles uit het stopcontact als ik wegga / ga slapen. Behalve modem, koelkast en vriezer. Moet nog van die dingen met een aan/uit knop kopen, dat is makkelijker :P

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:10

Heb de kachel nog maar een paar keer kort aangehad. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:20

Wat goed dat jullie allemaal zo veel bespaard hebben op gas en elektra!

Wij zijn de afgelopen jaren alleen maar meer gaan gebruiken := Waarschijnlijk ook omdat we steeds meer koken en bakken. Twee keer per week brood bakken.. Maar dat verdienen we dan wel weer terug op de boodschappenrekening :D
Maar we hebben een tijdje geleden een houtkachel gekocht met pizza/broodoven.. En een boom gekapt voor het brandhout (die wel nog een tijdje moet drogen..) Maar dat gaat hopelijk enorm veel schelen op de rekening! Hij zou het huis moeten kunnen warmstoken. En als ik veel brood, pizza en ovenschotels blijf maken heeft mijn andere oven het ook lekker rustig binnenkort :D

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:05

Ik kreeg 450 terug in september. Zag allen laatst dat ze automatisch mijn maandbedrag hebben verlaagd, maar die ga ik weer opschroeven naar het oude bedrag, want ik krijg liever geld terug dan dat ik bij moet betalen.

Hier niet echt bezuinigingen op kachel ed. Mijn huis is oud en tocht als een malle, heb al wat dikke kieren en luchtroosters dichtgeplakt met duct tape, maar de verwarming in de gang staat altijd heel hard aan, want die zit helemaal vast geverfd dus krijg ik niet lager, zelfde verhaal in de keuken, terwijl de slaapkamer niet warm wordt. Koken doe ik niet zoveel, gebruik vooral de magnetron. En heb een droger aangeschaft, dus dat kost juist weer extra energie. Maar verder heb ik nooit zoveel apparaten of lampen aan. Meestal 2 lampen, tv, laptop, en nu dan de kerstboom :P

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:12

Hoef geen lamp aan als ik kerstboom en tv aan heb, wel fijn! :)

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:30

Wat hebbwn jullie de verwarming allemaal laag als jullie weg zijn. Ik ben daarin dus niet heel zuinig zie ik :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 07:38

Hier vloerverwarming, dus die kun je niet eens voor een paar uurtjes uitzetten, of na het werk aanzetten. Die heeft er twee uur voor nodig om op te warmen :=
We zijn hier zo'n 50 euro aan stroom kwijt per maand, en 10 tot 100 euro aan gas, zomer tot winter..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 07:40

Dus.... Mijn vriezer heeft de hele nacht op een kier gestaan... -O-

Kliekjesdag vandaag :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 07:47

:+ dat is vervelend..

Hopelijk zat ie niet té vol?

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:13

Hier staat de verwarming uit overdag.. Wij hebben stadsverwarming, zodra de verwarming aan gaat is het ook vrij gauw warm!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:18

Balen van je vriezer. Hier ook een soort van bezuinigen. Ik zit tijdelijk in een woning die in een oude schuur gebouwd is en zowel de schuur als de woning zijn nauwelijks geisoleerd. Dat wordt als het goed is komende zomer gedaan(dak van de schuur wordt waarschijnlijk vervangen) maar voor nu is het giga stoken. Er zit alleen vloerverwarming in. Due sraat nu behoorlijk laag en in de kamer waarik voornamelijk ben heb ik een elektrisch kacheltje staan. Danhoeft de grote(60m2) woonkamer niet op temperatuur gehouden worden. Het is tankgas dus zuinig doen in de winter is extra voordelig (gasprijs is seizoensgebonden dus tanken kan je beter niet in de winter doen).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:33

8nnemiek schreef:
Hier vloerverwarming, dus die kun je niet eens voor een paar uurtjes uitzetten, of na het werk aanzetten. Die heeft er twee uur voor nodig om op te warmen :=
We zijn hier zo'n 50 euro aan stroom kwijt per maand, en 10 tot 100 euro aan gas, zomer tot winter..

Wij hebben er een ding tussen gezet waardoor de pomp alleen aangaat als de verwarming aan staat. Scheelt ons een hoop geld per jaar. Als de verwarming niet aan gaat dan springt hij elke dag even aan voor een paar minuten voor de doorstroom.
http://www.bespaarenergie.net/de-pomp-v ... erwarming/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:34

Die hebben wij ook :j
Maar die pomp verbruikt maar 35 watt, dus dat zijn geen grote jaarbedragen hier.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:39

Onze pomp was 75watt geloof ik. Dat en een nieuwe koelkast heeft ons een hoop stroombesparing opgeleverd. Van 2900 naar 1800 (en wat direct verbruik wat ik zo 123 niet weet, geloof 350kw oid)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:37

Ik betaal 100 euro per maand aan had en elektra. Al is het bedrag aangepast na de laatste meterstanden. Ga nu geloof ik 80 euro per maand betalen. Hoop met m'n besparingen volgend jaar nog minder te betalen :)

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:04

Door jullie even gaan kijken hoe ik er in zit met gas en licht.
Ik krijg als het zo doorgaat 350 euro terug....nou dan ga ik graag zo door :).

Kachel 's morgens niet aan dan is het ontbijten, douchen en naar het werk.
Als ik thuis kom dan zet ik hem op 18 graden dan eten en naar de paarden en als ik daarvan terug kom dan is het wel 20/21 graden :o
En de nacht op 16.5 graad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:12

Als ik weg ga of naar bed naar 15 graden , half uur eerder uit bed en weer op 22. Mijn cv is zo afgesteld dat hij uut staat , als ik warme kraan open dan gaat hij pas aan. Verder trek ik alle stekkers eruit van mobiel en laptop ivm kitten :+

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:29

Smorgens heb ik wel even de verwarming aan op 18 graden. Vind het wel lekker als ik toch een beetje in een verwarmde kamer kom als ik uit mijn warme bedje kom :D Rest van de dag staat hij op 15 graden tot ik naar huis rij dan zet ik hem weer op 18 graden. Tenzij ik naar paard ga want dan gaat hij of om 20:00 aan of helemaal niet meer.
Ik zag trouwens dat ik 87 euro per maand betaal. Heb hem bijgesteld naar 80 euro per maand. Dus dat is mijn doel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:39

Ook maar eens gekeken, wij betalen 213 euro per maand. Geen idee of we nu goed uitkomen. Zit op mijn werk en weet de huidige standen niet.
Per maand zit er 38 euro aan electriciteit in, gebaseerd op een 5500 kWh. Gasverbruik is gebaseerd op 1900 m3.
Is een alleenstaand huis, met het een en ander aan extra electrische verbruikers, zoals alarmsysteem, grote amerikaanse koelkast, jacuzzi, beregeningspomp. Bovendien hebben we 3 vriezers. := Amerikaanse koelkast heeft een halve kast ernaast, we hebben nog een kast, en een kist. Komt ook omdat we in ploegen werken en veel maaltijden invriezen, regelmatig een deel koe kopen, en we afgelegen wonen (moeten minimaal 7 km naar een supermarkt) en we daardoor ook extra voorraden hebben, want even snel naar de winkel gaan gaat niet.

Verwarming hebben we 's avonds op 22 graden staan. :o Wij zijn koukleumen. :)) Komt omdat we in een cleanroom werken, waar het 22 graden is, en we daar nog een extra cleanroompak aan hebben. Dan is stil zitten bij een lagere temperatuur als 22 graden vaak frisjes. Verwarming gaat als we niet thuis zijn terug naar 19 of 20 graden, maar dat haalt hij niet. 's Morgens zetten we hem ook niet aan. Enige wat verwarmd wordt is de benedenverdieping (vloerverwarming en wat radiators) en de badkamer boven. Verwarming is gisterenavond teruggedraaid, en als we rond 16:30 thuis komen is het nog rond de 21 graden. Heel ver terugdraaien doen we nooit, want bijstoken is minder verbruikend dan omhoogstoken.
Verder hebben wij wel jaarlijks onderhoud aan de ketel. Alleen heeft de vorige bewoner van dit huis dat verzaakt, dus het eerste half jaar hebben we een vervuilde ketel gehad. We wonen er nu 1,5 jaar.

Tenslotte moeten we alle lampen nog gaan vervangen door led-lampen. Een aantal zijn al aangeschaft (buitenlampen) maar moeten we nog vervangen. Binnen zijn er veel inbouwspots, en dat zijn dimbare lampen. Daar moeten we nog een keer serieus in investeren.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:43

Brr ik houd er niet van om snachts de kachel uit te hebben :n Als ik thuis kom gaat hij op 20.5 en ga ik alsnog onder mn dekentje op de bank zitten, om niet dood te vriezen, of trek ik een extra dik vest aan.
Als ik weg ga draai ik hem terug naar 16 graden en dat is het ook al best wel snel...
Mn slaapkamer is altijd 2-3 graden kouder dan de rest van mn huis door de tocht. Dus als hij in de woonkamer snachts afzakt richting 17-18.. nou dan slaap ik niet meer hoor, dan zou ik de hele nacht mn elektrische deken aanzetten, dus dan hou ik de kachel maar aan ;)
Misschien als ik later een wat beter geisoleerd huis heb waar ik niet dood vries...

Gelukkig wel apparaten die zuinig zijn, heb alles vorig jaar nieuw gekocht, en de energie zuinigen zijn wel duurder in aanschaf, maar dat betaalt zich hopelijk allemaal terug :D

En voor de rest ga ik deze maand bezuiningen op de boodschappen en stroom door meer dan een week bij mijn ouders te bivakkeren, van kerst tot oud en nieuw :P haha