[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cabelona

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:37

Hier nog wachten tot het taxatie rapport binnen is. Dan is alles compleet voor de hypotheek.
En ons huis staat nu ook op Funda.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:03

Hoop dat het snel verkocht is :)

Ik heb het taxatierapport al binnen :)
Is alleen wel €500 minder getaxeerd, hoop niet dat het problemen gaat opleveren met de hypotheek aanvraag :')

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:36

Goedemorgen

Ik meld me ook even, wij zijn ons ook aan het orienteren op een andere woning. Nu zijn wij beiden net 40 en als je dan hypotheek oversluit zit je met de hypotheek rente aftrek die beetje bij beetje komt te vervallen en je dus kans hebt dat als we met pensioen zijn de volle hypotheek moeten betalen terwijl je geen vol inkomen meer hebt. Daarnaast wil ik graag weten hoe het precies zit met het eigen geld wat je tegenwoordig moet hebben. Wie weet daar precies hoe het in werking gaat? Kan er niet precies alles over vinden op internet. Alvast bedankt

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:50

barbaras schreef:
Goedemorgen

Ik meld me ook even, wij zijn ons ook aan het orienteren op een andere woning. Nu zijn wij beiden net 40 en als je dan hypotheek oversluit zit je met de hypotheek rente aftrek die beetje bij beetje komt te vervallen en je dus kans hebt dat als we met pensioen zijn de volle hypotheek moeten betalen terwijl je geen vol inkomen meer hebt. Daarnaast wil ik graag weten hoe het precies zit met het eigen geld wat je tegenwoordig moet hebben. Wie weet daar precies hoe het in werking gaat? Kan er niet precies alles over vinden op internet. Alvast bedankt

Misschien even navragen bij een financieel adviseur? Die kan je daar precies over vertellen en samen met jou de rekensom maken, ook in combi met de huidige cijfers van je pensioen.
Op de site van de Rabobank kan je ook een rekensom maken die aangeeft hoeveel geld je moet hebben voor de toekomst.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:23

barbaras schreef:
Goedemorgen

Je kan je hypotheek ook voor 30 jaar vast laten zetten maar dan gaat de rente wel wat omhoog. Maar vooralsnog zou die vrij laag blijven. Dat betekend dat je op je 70e weer moet verlengen en ja als de rente dan 6% is kom je dik aan het betalen. Daarom is het ook zo dom om nu je maximale hypotheek op te nemen want dan zit je dus over 20 of 30 jaar met je kop tegen het plafond.

Eigen geld heb je sinds januari dit jaar nodig voor de kosten koper, voorheen kon je deze kosten opnemen in je hypotheek financiering. Koop je een huis van 200.000 euro heb je 10.000 euro eigen geld nodig. Heb je dit niet dan kan je wellicht daarvoor een andere lening opnemen.

Als je zelf nog een huis moet verkopen moet je er rekening mee houden dat de makelaar ook zijn geld wil hebben zodra jullie huis is verkocht. Deze kosten worden over het algemeen afgetrokken van de verkoopprijs van je woning.

Mijn advies is om voldoende geld achter de hand te hebben als je gaat verhuizen, verhuizen is best duur.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:35

De kosten koper kun je nog steeds meefinancieren. Mits het huis hoger wordt getaxeerd dan de verkoopprijs. Als dat verschil groot genoeg is, dan dekt dat de kosten koper. Vooropgesteld dat de hoogte van de hypotheek, die daar dan uit komt rollen, mogelijk is met jouw inkomen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 16:29

@Christina: dat doen lang niet alle banken hoor.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 16:42

Dat wist ik niet, goede toevoeging voor barbaras!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 19:16

Lineaire hypotheek nemen. Uiteindelijk betaal je ook over 30 jaar minder als bij annuiteit, omdat je in het begin voornamelijk aflost en je schuld al snel minder wordt.

Wij zaten ook daarmee, voor onze hypotheek afloopt zijn wij met pensioen. Met annuiteit zouden wij dan het meest betalen terwijl je dan juist je last zo laag mogelijk wil hebben.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:33

Bij Lineaire los je iedere maand/jaar exact evenveel af, maar het maandbedrag wordt minder, omdat je minder rente betaald omdat er minder hypotheek openstaat. Bij Annuiteit worden je maandlasten wel hoger, omdat je renteaftrek minder wordt omdat je dan aan het einde meer gaat aflossen. Maar dan nog los je ook met annuiteit al vanaf het begin best wat af (bijna de helft van het bedrag per maand).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:55

Wij krijgen die hypotheekrente aftrek 1x per jaar en is dan een leuk extraatje, hebben annuïtair en het is heel bevredigend om te zien hoe je elke maand meer aflost.

Ik zou kiezen voor annuitair en elke maand wat extra proberen af te lossen zodat je maandlasten dalen. Over 20 jaar heb je dan nog maar een klein bedrag of niks meer open staan.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:27

_Christina schreef:
De kosten koper kun je nog steeds meefinancieren. Mits het huis hoger wordt getaxeerd dan de verkoopprijs. Als dat verschil groot genoeg is, dan dekt dat de kosten koper. Vooropgesteld dat de hoogte van de hypotheek, die daar dan uit komt rollen, mogelijk is met jouw inkomen.

Mij is verteld dat dat sinds januari 2018 niet meer mogelijk is.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:29

Kan inderdaad niet meer..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 01:01

Wij hebben dit jaar wel nog een deel KK mee kunnen financieren, idd omdat het (nieuwe) huis hoger getaxeerd werd als de aankoopprijs.

We hadden meer als genoeg overwaarde in het oude huis, maar daar kon geen rekening mee gehouden worden, en omdat we over 2 landen zaten hebben we ook geen overbruggingskrediet, maar 2 hypotheken naast elkaar, tot de verkoop van de oude woning bij de notaris gepasseerd is.
Betekende ook dat we het bedrag voor de aflossing voor het nieuwe huis van een jaar op de bankrekening moesten hebben staan.

En misschien dat de bank in de afweging toch rekening gehouden heeft met de overwaarde van het oude huis, geen idee, op papier in elk geval niet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 05:32

Lieszje schreef:
Kan inderdaad niet meer..

Goh, dan heeft mijn bank zeker een foutje gemaakt.

Niet alle, maar veel banken financieren nog steeds de marktwaarde. En dat is vaak de getaxeerde waarde. Als je taxatie dan dus hoger is dan waar je het voor gekocht hebt, én je kunt het financieel gezien aan, dan kun je de kk nog steeds in je hypotheek mee nemen.

En inderdaad, extra aflossen als het lukt is altijd leuk.

Ik los nu elke maand ongeveer 220 euro extra af, totaal is mijn hypotheek dan 2000 per maand, mooi rond bedrag. Via de rabobank app, super simpel. Ik kan dan zelfs kiezen of de maandlasten omlaag moeten of dat ik eerder klaar ben met aflossen, ik kies dus voor het laatste, want ik los dan gewoon standaard elke maand meer af (heb een annuitaire hypotheek).

Wij konden ook nog een groot deel aflossingsvrij krijgen, maar uiteindelijk toch voor volledig annuitair gekozen. Ja, d maandlasten zijn flink hoger, maar in totaal betaal ik nu volgens mij ongeveer € 25.000 minder rente over 10 jaar dan met aflossingsvrij. Dat geld stop ik dan liever in aflossen :D

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:52

Kijk, hier kan ik tenminste iets mee. Duidelijke taal. We zijn nu bezig ons eigen huis verder de kleine dingen af te maken zodat het getaxeerd kan worden. Best spannende tijd dus...Maar geen haast. We willen goed kijken en zoeken naar wat we willen en dat het ook haalbaar is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:12

Barbaras, als je een annuïtaire = totaal vast bedrag per maand, je betaalt in begin meer rente als aflossing, dat gaat op een gegeven moment andersom, (of lineaire = vast bedrag aan aflossing per maand, rente gaat omlaag per maand, dus maandlasten ook) hypotheek neemt, dan moet die over 30 jaar afgelost zijn, aan het eind van je hypotheek dus. Dan heb je dus in principe geen restschuld, tenzij je tussendoor nog geld opneemt.
Welke vorm voor jou de beste is, kun je bespreken met een adviseur.

Een deel aflossingsvrij kan wellicht ook nog, maar kijk dan ook goed naar de rentetarieven.

En een tweede is nog, (heel) lang de rente vastzetten is leuk, maar kijk ook goed naar wat dat doet met je maandlasten. Een paar tienden hogere rente lijkt niet veel maar als je het over de hele looptijd rekent, of bijvoorbeeld over 10 jaar (als je twijfelt tussen 10 en 20 jaar vast), dan zul je zien dat je een hele hoop extra rente betaalt. Dan kan het aantrekkelijker zijn om een kortere looptijd te nemen en het verschil dat je bespaart in rente, in de aflossing te steken. Dan ben je sneller van je hypotheek af. Het vergt alleen natuurlijk wel wat discipline.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 08-10-18 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:15

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:09

@Barabas; als je het precies wilt weten, ga je het beste langs bij een hypotheek adviseur.
Het kan inderdaad per bank verschillen maar in principe is het zo dat je per 2018 nog maar 100 procent van de woning kunt financieren, dus niks extra, dat is de nieuwe regeling.
Wij hebben onze hypotheek bij de ING geregeld en hoewel ons huis hoger getaxeerd werd konden we dat bedrag niet extra krijgen...

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:57

Was dat dit jaar prairy?
Wat ik eruit begrepen heb is dat het vanaf dit jaar niet meer kon hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:03

Bij ons kon het wel hoor.

Nou ging het niet om een monster bedrag maar €3000 ongeveer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:03

Dat was dit jaar inderdaad.

Je kunt nog steeds 100% financieren, dat heb ik ook gedaan. Alleen was mijn getaxeerde marktwaarde dus hoger als waar ik het voor gekocht had ;)

Het ligt dus aan de bank, financiert die de getaxeerde waarde, of de koopsom. Het een hoeft namelijk niet gelijk te zijn aan het andere.

Het is ook een beetje hoe handig je ermee bent dus ;) Maar ook waarvoor je het koopt. Heb je het gekocht boven de marktwaarde (dus boven de getaxeerde waarde)? Dan zul je niet 100% je koopsom kunnen financieren.

Laatst hebben we een woning getaxeerd (ik werk als assistent taxateur), een tussenwoning die iemand voor 500.000 gekocht had. Die hebben we dus getaxeerd op 465.000, en dan heeft hij nog mazzel gehad zeg maar. Die moet dus flink bijleggen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:24

Bedankt Prairy! We gaan idd na taxatie van ons huidige huis naar de financieel adviseur. We zijn er pas geweest maar dat was half half aan info dus eigenlijk niet echt wat mee opgeschoten. Nog veel vragen daarna dus nu zelf maar eens dingen uit gaan zoeken en een vragenlijst maken. Mijn man was vorige keer nml even alleen gegaan want zijn huis wat hij voor ons samenzijn had is eindelijk verkocht ook. Die hebben we dus ook 7 jaar gehad en verhuurd ook hoor. Anders is het niet haalbaar 2 hypotheken.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:26

Ik kon dat nergens :oo
Maar gelukkig hier op een andere manier geregeld :o

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:15

Wat kon je nergens Lieszje?