[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:19

Gefeliciteerd Somebody! Mooie woning!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:52

Anoniem schreef:
Oh wat een frustratie inderdaad. Even erg is een oud huis in originele staat. :n

Ik heb vele malen liever een huis in originele staat dan een huis wat goedbedoelt al vernieuwd is...
Wat een pestbende ik inmiddels al niet tegen ben gekomen toen we huizen aan het zoeken/kijken waren.
Hobbybob elektra frutsels, slechte installatie van keukens en badkamers tot huizen waar ze de muren opnieuw hadden opgetrokken maar dan wel naast de fundering :=
Geef mij dan maar de originele situatie :+

Zelfs met een ex huurhuis welke soort van volgens het boekje is onderhouden komen we nog een hoop drama tegen in bijvoorbeeld de aanbouw, maar ook de elektrische installatie
Heel veel mensen denken dat ze van alles kunnen maar helaas blijkt dat achteraf dik tegen te vallen

Achterom

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:22

Helemaal eens met Sonja :j doe mij maar gewoon verouderd, dan kunnen we zorgen dat het netjes opgelost wordt. En betalen we niet voor dingen die toch niet deugen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:42

Hier in huis ook... de moderne elektra in de aanbouw hebben we opnieuw getrokken want hetvwas explosieve spaghetti, het plafond inde hal boven is er uit geweest(vaste trap geplaatst) daar zaten zo 10 centraaldozen en dergelijke per vierkante meter... groep 12 hebben we afgejoppeld want als je die inschakelde klapte de hoofdzekering er uit(dat ding loopt ergens de bijkeuken in en daarna ?? Joost mag weten wat het doet ..
In plaats van gaten zagen voor leidingen door keukenkastjes kun je er ook een gat in rammen met een hamer ...
En zo kan ik nog wel even door gaan
en dat is dan het huis met de minste issues :+

Huis waar niks aan gehobbied is, kan ook weinig aan verkloot zijn ;)

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:53

Daarom dus nieuwbouw... haha
Had een oud huis wel leuk gevonden maar heb geen vriend op dit moment en in mn uppie huis opknappen zie ik niet zitten.

Mn gegevens worden doorgestuurd naar de aannemer (die nog bouwvak heeft) dus zal binnenkort officieel kunnen tekenen voor mijn eerste huisje!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:59

Ons huis is ook ouder (jaren 70) maar wij zijn de 2e bewoner en het stel wat er woont heeft altijd alles door bedrijven laten onderhouden (2dames) dus ik maak me niet al teveel zorgen over verhalen als bovenstaande haha

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:57

Heb een huis op het oog waar een joekel van een hoektuin bij zit. Dacht ik :+

'Grond is gehuurd vd gemeente en dat is vanaf nu niet mogelijk, u kunt een optie tot koop indienen bij de gemeente'

Maakt het een stuk minder boeiend...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:22

Ligt er natuurlijk een beetje aan wat de gemeente er voor wil hebben. Meestal willen die dat soort stukjes wel kwijt voor een klein prijsje omdat het onderhoud van die stukjes ze in verhouding veel geld kost :j is best de moeite waard om even navraag te doen bij de gemeente in dit geval.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:39

Mmm... dat valt tegenwoordig ook nog tegen , dat leuk prijsje want anders onderhoud
Bij mijn ouders in het dorp durven ze daar bijvoorbeeld nog best wat voor te vragen.
Maar informeren is altijd raadzaam. Dan weet je in ieder geval hoe het zit.

Stephanie, nieuwbouw zou ik alleen willen als we zElf kunnen bouwen, alles wat hier in de regio gebouwd word is of op een ruk locatie en dan ook nog eens lelijk en zielloos...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:58

Oh hier in de regio zijn ze wel happig op verkoop. Ze hebben ook al enorm lopen bezuinigen op algemeen groen onderhoud, dus als iemand het dan wil overnemen zijn zij er helemaal vanaf en wordt de buurt er ook nog beter van haha.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:09

Sonja_vR schreef:
Mmm... dat valt tegenwoordig ook nog tegen , dat leuk prijsje want anders onderhoud
Bij mijn ouders in het dorp durven ze daar bijvoorbeeld nog best wat voor te vragen.
Maar informeren is altijd raadzaam. Dan weet je in ieder geval hoe het zit.

Stephanie, nieuwbouw zou ik alleen willen als we zElf kunnen bouwen, alles wat hier in de regio gebouwd word is of op een ruk locatie en dan ook nog eens lelijk en zielloos...

Oo dat is jammer! Hier wordt op het moment veel nieuw gebouwd zowel in rhenen als Veenendaal ga binnenkort tekenen voor een woning in veenendaal jaren 30 stijl met grrroooottteee begane grond. Tuin is niet heel groot maar ben alleen dus weinig onderhoud vind ik wel lekker:).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:36

ruitje schreef:
Heb een huis op het oog waar een joekel van een hoektuin bij zit. Dacht ik :+

'Grond is gehuurd vd gemeente en dat is vanaf nu niet mogelijk, u kunt een optie tot koop indienen bij de gemeente'

Maakt het een stuk minder boeiend...

}> stel die vraag maar aan de makelaar. Doet ie nog wat voor z'n centen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:34

:')

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:00

Nu we het over grond kopen van de gemeente hebben, iemand ook ervaring of tips over het kopen van een gehele woning van de gemeente? :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:18

Gemeente niet. . Wel woningbouw.
Vermoed dat er bij gemeente, net als bij woningbouw vrij beperkte onderhandelingsruimte is , maar dat de prijs wel relatief scherp is..
Hoewel je qua onderhoud vaak wat achterloopt zeg maar...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 23:43

Sonja wat bedoel je precies met qua onderhoud wat achter loopt? Het is tot voor kort nog gewoon in gebruik geweest en neem aan dat het in de situatie waarin het is gebruikt (openbaar gebouw) wel aan een aantal 'eisen' moet voldoen. Maar ik weet niet zo goed wat het verschil is tussen een woningbouwvereniging en een overheidsinstantie als het om onderhoud van gebouwen gaat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 23:54

Als he5 een openbaar gebouw is geqeest zal het idd aan een aantal eisen hebben moeten voldoen waatdoor je zou kunnen verwachten dat het vrij goed in het onderhoud heeft gezeyen.
Bij huurwoningen is dat nog wel eens wat minder.

Van overheid mag je op zich wel correct onderhoud verwachten, maar goed je ogen openhouden is heel erg aan te raden.

Vaak besteden instanties onderhoud uit aan de goedkoopste aanbieder, mey een contract voor periodiek onderhoud(zoals om de zoveel jaar de buitenboel schilderen etc) dat goedkope zie je helaas nog wel regelmatig terug in de uitvoering van het onderhoud.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:10

Ik meld me hier ook even. De afgelopen weken hebben we het serieus gehad over verhuizen, maar moet eerst mijn koopappartement verkopen. Ik heb het 10 jaar geleden gekocht, helaas met de huidige huizenprijzen staat het flink onder water. Inmiddels een aantal makelaars en financieel adviseur gesproken en we gaan het gewoon proberen!
Nu thuis druk aan het schilderen en opruimen zodat het er straks strak uitziet en dan hopelijk over een week of 2 te koop zetten.
Ik krijg er een beetje zenuwachtige kriebels van, herkennen jullie dat?

Zal later het topic nog wat meer doorlezen, nu eerst nog even wat schilderwerk afmaken :+

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:18

Ben benieuwd wat je ervan kan maken Bjarni, snap wel dat je benieuwd bent hoe mensen erop reageren en of het snel zal gaan oid.

Hier nog 9 dagen tot de overdracht en de verkopers gaan steeds gekkere dingen doen. Na eerst een onderhandeling over een ikea rekje (die ik dus maar betaald overgenomen heb) en een (nog voor 10% volle)pot verf die ze bij godsgratie dan maar achterlaten want ze hebben er toch niets aan, hebben ze nu bedacht dat ze alle coax kabels willen verwijderen/meenemen (geeft dus rotzooi/schade aan mijn huis, want het ligt onder de badkamer door, etc) of dat ik er maar voor moet betalen.
Ik voel hier een beetje een 'Gerda Smit' momentje aankomen bij het moment van opleveren volgende week 'Alles is Weg'... Ik begin inmiddels zelfs te vrezen voor de wc-bril, handdoek haakjes, loshangende bolletje op de zolder, etc. :+
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 19-08-15 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:29

Daar is toch een lijst van zaken voor??

Ik zou dat maar eens voorleggen bij een eigen makelaar of adviseur want de badkamer moet wel opgeleverd worden zoals gekocht. Met schade achter laten mag niet.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:34

Sammie schreef:
Daar is toch een lijst van zaken voor??

Ik zou dat maar eens voorleggen bij een eigen makelaar of adviseur want de badkamer moet wel opgeleverd worden zoals gekocht. Met schade achter laten mag niet.

Klopt. Een coax kabel hoort gewoon achtergelaten te worden (is ook niet opgenomen in de lijst van zaken), maar deze mensen denken uit iedere dingetje nog een paar euro te halen. Ongelofelijk, maar waar. ;)

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:53

Pffjieuw Somebody, vreselijk.
Wij hebben wel een beschrijving gedaan van de 'grote stukken' die blijven, zoals de ingebouwde kasten, de gewone kasten, een beamer, bureautjes (hangen vast aan de muur), apparatuur in de keuken,... Maar jouw verkopers gaan wel erg ver!
Heb ik ook wel wat schrik voor, maar voor de akte gaan we het huis nog even gaan bekijken, om te zien of alles is zoals afgesproken, en er geen schade of dergelijke aan het huis is...

Die datum van akte is nog niet vastgelegd bij ons, was eerste 24 aug, maar lukt niet voor verkoper: er ontbreken nog enkele documenten en de verkoper woont er nog in...
Hoop dat we snel een datum weten (maar vrees ik voor), want eind september komen al een deel van de meubels toe en we moeten nog een plakker late komen (zou dus handig zijn als we die op voorhand kunnen inboeken). Nuja, allerlaatste is 18 oktober...

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:56

Alizeetje schreef:
Pffjieuw Somebody, vreselijk.
Wij hebben wel een beschrijving gedaan van de 'grote stukken' die blijven, zoals de ingebouwde kasten, de gewone kasten, een beamer, bureautjes (hangen vast aan de muur), apparatuur in de keuken,... Maar jouw verkopers gaan wel erg ver!
Heb ik ook wel wat schrik voor, maar voor de akte gaan we het huis nog even gaan bekijken, om te zien of alles is zoals afgesproken, en er geen schade of dergelijke aan het huis is...

Die datum van akte is nog niet vastgelegd bij ons, was eerste 24 aug, maar lukt niet voor verkoper: er ontbreken nog enkele documenten en de verkoper woont er nog in...
Hoop dat we snel een datum weten (maar vrees ik voor), want eind september komen al een deel van de meubels toe en we moeten nog een plakker late komen (zou dus handig zijn als we die op voorhand kunnen inboeken). Nuja, allerlaatste is 18 oktober...

Oh, dat is nog even spannend dus. Snel proberen een harde datum vast te stellen? Anders blijft het maar uitgesteld worden?

Gelukkig staat hun makelaar erg aan mijn kant, want ze hebben wel meer geintjes uitgehaald. In de lijst van zaken hadden ze eerst ook opgenomen dat ze de deurbel en de (ingebouwde) brievenbus meenamen. :j :')
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 19-08-15 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:00

Haha, meen je dat? Sommige mensen zijn erg. In godsnaam, de brievenbus en bel? Gaat bij jou ook nog spannend worden!

Ja, onze notaris probeert al enige tijd een datum vast te leggen, maar de andere partij kan enkel vaag zijn. Misschien midden september, maar het kan ook later of vroeger zijn, dat kunnen ze nog niet zeggen... Lekker vaag :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:02

De brievenbus :') pfff..:')