Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:03

Varekaj schreef:
Voor de mensen met een laptop, even graag hulp.

Ik probeer me te oriënteren maar word beetje gek van het aanbod.
Ik zoek een laptop van middelmaat formaat die vlot en fijn is voor tekstverwerking, maar ook goed beeld etc voor sociale media, foto's en eventueel filmpjes. Onze huidige gsm's zijn android maar vriend heeft een iphone als werktelefoon die ik op termijn mss overneem. Verder niks van Apple in huis eigenlijk.

Iemand tips?

Dit zijn wel echt de lichtste gebruikerseisen die je kunt hebben voor een laptop. Ik zou misschien zelfs eens naar een chromeboek kijken. Die zijn erg gunstig geprijsd over het algemeen (veel goedkoper dan een laptop).
Dan werk je alleen wel in googles programma's

Ik ga er dan vanuit dat je niet gaat foto- en vooral videobewerken, want dat zijn dan juist weer de zwaarste gebruikersdoeleindes waarbij je in het duurdere segment komt :P

Macbooks zullen vrijwel altijd een overkill zijn voor wat jij beschrijft, maar de connectie met iphone is wel relaxt (airdroppen enzo). Als je daarom apple overweegt zou ik misschien eens kijken naar een ipad met een goed (los aangeschaft) toetsenbord voor erbij :j . Of een oudere refurbished macbook. Die hebben ook een mooi scherm doorgaans. Een nieuwe lijkt me echt een overkill.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 17:20

Echt zwaar bewerken niet, maar ik maak bijvoorbeeld vaak filmpjes met mijn GoPro. Dat gaat dan van stukjes op buitenrit tot echt een volledige cross. Idem met foto's, wij gebruiken onze telefoon altijd hiervoor. Niet dat we daar veel bijzonders mee doen, maar ietwat bewerken voor gebruik in een fotoalbum of afdruk is wel fijn.
Filmpjes is vooral om wat heel eenvoudig beeldmateriaal te hebben/kunnen maken voor social media (indien nodig).
Ik doe nu veel met de apps van de GoPro of telefoon zelf, maar da's niet altijd even makkelijk of handig.

Maar iig geen noodzakelijke prioriteit.

Ik sta wel open voor een MacBook, alleen is het geen noodzaak bijvoorbeeld. Zolang ik teksten kan verwerken, een rekenblad kan gebruiken, wat promomateriaal zelf kan ontwerpen (denk aan foldertje of flyer) en verder dagelijks gebruik dan ben ik tevreden.

Tablet of echt kleine laptops vind ik persoonlijk minder handig ivm beeldschermformaat.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 18:10

Ik heb al jaren een Chromebook, zweer erbij. Doe alles met Google. Dus zwaar Android adept :P
Kan niets met Apple, maar dat komt vooral ook omdat ik me er nooit mee heb beziggehouden en ik vind Apple eerlijk gezegd voor wat ik wil echt veel en veel te prijzig :o

En ik heb een HP laptop met Microsoft Office erop ivm het vele tekstwerk dat ik doe. Kan de specs even voor je opzoeken, super fijn, mooi geprijsd, kwam toen ik het ook niet wist vorig jaar als beste koop uit de laptop kiezer van Cool Blue.
Doet het ook prima met social media etc, is gewoon hele fijne allround laptop.

**jammer** die van mij is niet meer leverbaar, was een HP15s-fq2960nd misschien als je op dat type zoekt je nog wat info kunt verzamelen.

Deze wordt nu gegeven als alternatief die het meest in de buurt komt van die HP van mij:
https://www.coolblue.nl/product/919647/ ... j002w.html

Prairy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:29

Ik heb ook een hp, helaas geen idee welke.

Ik heb echt een graf hekel aan Apple := Kan er helemaal niks mee. Wil je een bijlage meesturen? Succes. Wil je een foto meesturen? Succes.
Wil je Excel gebruiken? Succes. Iets afsluiten? Zit net aan de andere kant.

Geef mij maar gewoon Windows en Android :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:35

Ik heb ook een HP, een probook dacht ik. Of een Elitebook. Superfijn ding.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:22

Ik kan ook helemaal niks met apple. Wij hebben lenovo, zowel thuis als op het werk. Prima spul :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:37

Ik heb een Apple werktelefoon. En die ligt nog op de kast te verstoffen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:56

Onze eigen telefoons zijn Nokia. Werken ook vooral op Google, dus wel android maar niet alle verplichte apps en dingetjes waar je bij Samsung mee platgegooid wordt. Daar hou ik wel van: eenvoudig, straight to the point, doen wat het moet doen en snel. Ik heb een grafhekel aan een trage pc of laptop of whatever.
Vriend heeft van werk al jaren dezelfde HP, onze tablet is een Lenovo. En van beide heel tevreden, dus die staan zeker op de lijst. Printer vroeger was ook HP maar na 15 jaar heeft die de geest gegeven een flinke tijd terug. Dat was een draadloze en dat ding heeft het bloed onder mijn nagels vandaag gehaald :') Puur door nooit te willen matchen met onze wifi.

Goede tip van beste koop! Ga er testaankoop eens op naslaan!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:24

Tweakers.net is een computer nerd forum waar ook ontzettend veel getest wordt. Dat is ook wel interessant om eens te kijken. Beetje bokt voor computers en aanverwante zooi.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 22:38

Toch grappig dat zo weinig mensen in het topic met Apple werken, voor mij was dat juist een flinke besparing. Ik kocht vroeger om de paar jaar een nieuwe pc omdat die dingen na een paar jaar versleten waren, en met mijn eerste iMac heb ik 11 jaar gedaan := Dat ding heeft me echt veel geld bespaard! En het werkt zo heerlijk snel en simpel :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 22:46

Ik ben er ook zo blij mee. Mijn vriend zit in de ict en die heeft op kantoor een gigantische Mac. Privé werkt hij op een Windows.
Hij adviseerde me ook een MacBook. Ik heb de air, simpel, maar zo fijn!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:16

Hier ook een Apple (heb MacBook Air ) fan hoor, die van mij komt uit 2014, maar werkt al die tijd al top, gebruik m zowel privé als voor werk en studie. Ook altijd iPhone gebruiker geweest, kan helemaal niks met Windows en Android, hadden vroeger op school Windows en op werk momenteel, en heb een keer een Samsung gekocht, dat was snel klaar ook haha. het is ook maar net wat je gewend bent.

Ik ga heel misschien binnenkort naar IJsland voor een soort van werk.. het is nog even afwachten, maar het zou wel heel gaaf zijn als dat door gaat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 00:02

Oeeeeeeh die klinkt mooi Faelynn :D In dezelfde lijn als dat project met die zwerfdieren?

Vriend heeft op werk een iphone omdat bedrijf die aankoopt ivm beveiliging als ik het goed heb. Maar verder gewone laptops en office. Mede omdat een aantal van hun programma's gewoon niet of slecht draaien op Apple, maar dat zijn echt heel bedrijfsspecifieke dingen.
Verder heb ik met alle laptops en gsm's, op 1 exemplaar na, altijd minimaal 3 tot 5 jaar gedaan. Meestal zijn ze dan wel stuk ivm alle stof en vuil van stal/weide, in kletsnatte doorregende jaszakken te zitten, op tijd en stond een duik ter aarde etc.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 09:47

ik heb een asus, I5 processor dacht ik. Kost rond de 500 euro maar is echt een fijn ding.
Ik heb die als werkpc, dus tekstverwerking, (grotere) excels, boekhouding online, heel veel online, maar vaak in 3-4 programma's tegelijk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 09:57

Ik heb een Acer Aspire 5 laptop. Nu 2,5 jaar oud met i7 processor.
Dat ding werkt als een trein, is snel, en ik kan er ook best leuk filmpjes op editen. GoPro included.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:02

Als je niet teveel wilt doen, dan is volgens mijn vriend alles prima en hoef je echt geen laptop aan te schaffen van €750+.
De meeste laptops van €500 zijn echt prima zegt hij.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:43

Klopt helemaal. Mijn Acer heeft ook zeker niet zoveel gekost.
Hoeveel wel weet ik niet precies, ik heb hem destijd in Canada gekocht. Daar was hij veeeel goedkoper ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:17

Vroeger kon vriend een laptop of gsm ofzo hier kopen, meepakken naar buitenland en dan zo de BTW terug krijgen. Helaas lukt dat met de huidige functie niet meer, was ook fijn besparen O:)

Vriend zou de laptop ook willen gebruiken maar dan vooral voor gezamenlijke boekhouding, plays ontwikkelen voor baskettraining en dergelijke. Dat zijn simpele tekenprogramma's zover ik begrepen heb.

Maar ik ga iig geen €1000 ofzo eraan spenderen. Zat meer te denken richting €500-700 maar dat is wel het extreme uiterste

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 15:07

Als je rekent wat een Apple kost en dat afzet tegen eens in de 5 a 7 jaar (want zo ligt het bij mij) een nieuwe laptop aanschaffen... dan weet ik het wel.
Afgezien van het feit dat ik echt niet aan Apple kon wennen toen ik ermee moest werken bij mijn werk een aantal jaar geleden (heb daar 5 jaar gewerkt, dus 5 jaar gedoe :o? }:0 ).

Maar prima als het bevalt natuurlijk :j

Ik kan vandaag eindelijk na mijn val van een paar weken geleden van plm 09.30 tot nu gewoon wat doorwerken. Zo fijn. Zit er gewoon van te genieten :+ Had toch nog vrij lang last van mijn hoofd %)

Morgen komen ze hier de schoorsteen inmeten en vegen, maandag wordt de nieuwe (hybride) cv ketel geplaatst *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:15

Zo duur is Apple niet meer. Een nieuwe Macbook Air heb je al voor 1000 euro.
Als ik dan zoek naar iets vergelijkbaars, een i7 met 16gb ram op Windows, dan vind ik ook niks onder de 800 euro.
En Macbooks zijn waardevast en gaan een stuk langer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:35

Maar aangezien we verder niks met Apple hebben is dat wel een investering zonder echt extra's. Als je wel connecties hebt met iPhone, tablet, tv etc heb je daar veel meer baat bij qua compatibel zijn.

Asus heb ik ook gehad, die heeft me door mijn bachelorproef gesleept en toen begaf de HD het vlak voor de deadline. Goddank had ik alles wel op stick, maar ik zat wel zonder laptop... Niet lollig.

Vriend verkiest een desktop boven een laptop. Zucht. Nu daar nog gebikkel over.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:39

Een desktop is tegenwoordig echt alleen een voordeel als je zware programmas erop wil draaien, waardoor je bijvoorbeeld een extra videokaart oid wil. Als hij geen hele zware games speelt oid, lijkt een laptop mij helemaal prima..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:45

Varekaj schreef:
Maar aangezien we verder niks met Apple hebben is dat wel een investering zonder echt extra's. Als je wel connecties hebt met iPhone, tablet, tv etc heb je daar veel meer baat bij qua compatibel zijn.

Asus heb ik ook gehad, die heeft me door mijn bachelorproef gesleept en toen begaf de HD het vlak voor de deadline. Goddank had ik alles wel op stick, maar ik zat wel zonder laptop... Niet lollig.

Vriend verkiest een desktop boven een laptop. Zucht. Nu daar nog gebikkel over.

Ik zou zelf ook niet aan een Mac gaan als je er verder niets mee hebt. Ik had toevallig net een iPhone mini gekocht omdat ik perse een kleine telefoon wilde, toen was de keuze snel gemaakt voor een MacBook en meteen ook maar een Apple Watch haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:48

Als je verder niks van Apple hebt en er geen ervaring mee hebt dan snap ik dat Windows voor veel mensen een logische keuze is inderdaad. Het is toch altijd even wennen aan een nieuw besturingssysteem.

Weet je de reden waarom je vriend liever een desktop wil? Je kan een laptop natuurlijk ook gewoon aansluiten op een extern scherm met een muis en toetsenbord, dan heb je vrijwel dezelfde opstelling als met een desktop. Zo doe ik dat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 16:38

Dat weet hij, het bureau zag er tijdens covid als hij vanuit huis moest werken eerder uit als de controlekamer van een kleine luchthaven. Stonden 3 of 4 schermen en dan zijn laptop van werk :+
Hij verkiest een desktop wegens prijs denk ik en "dan blijft werk in de werkkamer".

Terwijl ik dan graag voor eventuele opleidingen alsnog wel graag in de woonkamer zit. Al kijkt hij tv, je bent toch "samen". Bij mooi weer, hop op het terras werken. Bij hitte in de veel koelere keuken. Laptop kan mee voor films/tv op vakantie etc.