Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:21

Ik heb zo'n zin in mijn reis naar Estland, maar gaat me denk ik toch geld kosten denk ik.
Waarschijnlijk heel de dag onder het vriespunt. Wel nog een paar nette warme schoenen mee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:09

Pinacolada schreef:
Weten jullie hoe dat zit met bijvoorbeeld de Lidl aanbiedingen? In de folder staan aanbiedingen vanaf maandag, maar bijvoorbeeld ook aanbiedingen vanaf donderdag. Zijn die aanbiedingen vanaf maandag dan bijvoorbeeld op vrijdag nog geldig?

Staat er bij als het eten is (blokje er boven geeft aan van tot welke datum), rest van de spullen is dan meestal al weg want op = op principe. Als je bv een broek daar wil kopen, dan zal je die ochtend als de winkel open gaat er moeten staan, anders is kans op pech maat weg heel groot.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 17:15

@PSvanLot echt super leuk voor je! En ja... het is daar nog wat :brr: :+

@Alja ahhhhh wat mooi <3

Wat een pest weer is het zeg...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:51

Vakantie is geboekt! 15 daagse rondreis door Marokko.
Ik ben zo benieuwd naar het land, de cultuur en de mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 19:25

Oeh mooie vooruitzichten purny!

Als iets vanaf maandag in aanbieding is, dan loopt dat meestal wel door. Of het er alleen lang ligt qua voorraad, da's wat anders. Ik ga enkel voor voeding naar Lidl, dat valt vaak goed mee om nog wat te scoren.

@prairy ik hou je op de hoogte! Ik kwam op happyscribe uit dus vandaag. Je moet een toelatingstest doen en de betalingen verlopen via Wise. Je moet ook zelfstandige zijn of freelance statuut. Ik weet alleen nog niet echt hoe dat dan zit qua documenten naar de belastingdienst toe aangezien je betaalt wordt aan hun tarief ipv zelf factuur op te maken.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 19:46

purny schreef:

Gaaf purny!
Ik heb zelf ook zitten kijken om deze reis te doen via Shoestring Ik twijfel alleen over het reizen met een groep, ben gewend om alleen te gaan, maar voor Marokko vind ik dat niet verstandig (ben en klein blond meisje haha)
Wanneer ga je?

Dat vind ik een beetje een nadeel van een vaste baan hebben zometeen, heb maar een minimaal aantal vakantie dagen, en wil eind dit jaar graag naar Costa rica, dus dan ga ik al 4 weken kwijt zijn en in maart staat een kleine trip Londen gepland, dus dan zijn de vakantie dagen op.

De praktijk waar ik voor ga werken sluit ook af en toe en dat kost ook vakantie dagen, dus ben nog even benieuwd hoe dat gaat uitpakken, want wil niet verplicht 2 weken vrij hebben in de zomer vakantie bijvoorbeeld terwijl ik dan nergens heen ga maar t wel van m’n uren af gaat.. Kies liever zelf wanneer ik vrij neem of op reis ga. Begreep dat t wel allemaal in overleg kon, maar ik gok zo dat hun de praktijk liever een paar weken sluiten in de zomervakantie of met kerst, dan ergens willekeurig in November ofzo (wat mijn voorkeur zou hebben) :')
Nouja ik ga t wel zien, zijn fijne mensen dus er valt vast ergens iets te regelen, desnoods dan onbetaald verlof oid. Of m’n over uren tijd voor tijd, want ik zal wel wat overuren gaan maken gezien de kleinschaligheid van de praktijk, dat vind ik ook niet erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 19:57

Tijd voor tijd vind ik persoonlijk bijzonder handig. Moet je een keertje wat eerder weg of wat later beginnen, half dagje vrij voor iets, extra dagje vrij tussendoor, paard wat naar de DA moet of de smid komt, dan heb ik daar altijd overuren voor opgenomen. Ben je vrij maar kost het je niets. Laat je de uren uitbetalen, dan is in BE de belastingdienst met minimaal 50% ervan aan de haal. Dan liever een volledige vrije dag die gewoon doorbetaald wordt.

Is er geen optie dat je die vakantieperiodes meer uren oppakt bij je andere job? Of tijdelijk wat erbij gaat doen, zoals oppas aan huis, uitlaatdienst of dergelijke? Of een project in het buitenland zoals je onlangs deed?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:14

purny schreef:

Zo gaaf! ik ben een jaar of 8 geleden in Marrakesh geweest, echt gaaf. Op een redelijk korte afstand van Nederland ben je echt in een ander continent.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:16

Faelynn schreef:
purny schreef:

Gaaf purny!
Ik heb zelf ook zitten kijken om deze reis te doen via Shoestring Ik twijfel alleen over het reizen met een groep, ben gewend om alleen te gaan, maar voor Marokko vind ik dat niet verstandig (ben en klein blond meisje haha)
Wanneer ga je?

Dat vind ik een beetje een nadeel van een vaste baan hebben zometeen, heb maar een minimaal aantal vakantie dagen, en wil eind dit jaar graag naar Costa rica, dus dan ga ik al 4 weken kwijt zijn en in maart staat een kleine trip Londen gepland, dus dan zijn de vakantie dagen op.

De praktijk waar ik voor ga werken sluit ook af en toe en dat kost ook vakantie dagen, dus ben nog even benieuwd hoe dat gaat uitpakken, want wil niet verplicht 2 weken vrij hebben in de zomer vakantie bijvoorbeeld terwijl ik dan nergens heen ga maar t wel van m’n uren af gaat.. Kies liever zelf wanneer ik vrij neem of op reis ga. Begreep dat t wel allemaal in overleg kon, maar ik gok zo dat hun de praktijk liever een paar weken sluiten in de zomervakantie of met kerst, dan ergens willekeurig in November ofzo (wat mijn voorkeur zou hebben) :')
Nouja ik ga t wel zien, zijn fijne mensen dus er valt vast ergens iets te regelen, desnoods dan onbetaald verlof oid. Of m’n over uren tijd voor tijd, want ik zal wel wat overuren gaan maken gezien de kleinschaligheid van de praktijk, dat vind ik ook niet erg.

Als je ervoor zorgt dat je in de avond als het donker is niet over straat gaat dan kun je als vrouw prima alleen naar Marokko. Ze zijn enkel niet gewend dat vrouwen na zonsondergang nog buiten zijn, dus dat moet je ook gewoon niet doen.
Wij waren een keer echt veel te laat weg uit een restaurant en moesten naar huis lopen. Dat was niet onveilig, maar je merkte wel dat het geen gewoonte was.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:25

Ik heb natuurlijk eerst navraag gedaan bij mijn Marokkaanse collega's en zij zeiden dat Marokko over het algemeen veilig was. Ik ga natuurlijk niet in het donker over straat daar, maar ik fiets ook niet in mijn eentje door het Zuiderpark wanneer het schemerig is(groot park in Den haag.

Ik vertrek 6 oktober

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 20:35

Ik wil in ieder geval nog een keer naar Marrakeche. Al die kleuren en geuren.

Tijd voor tijd vond ik ook altijd ideaal. En dan nog je vakantiedagen uiteraard :P toen ik in de zorg werkte stond ik altijd op te veel uren, kwam nooit door mijn vakantiedagen...

Ik had een grote opzet gemaakt voor een nieuw te ontwikkelen training en die is gelukkig helemaal geaccepteerd. Is flinke klus, ben er zo'n dag per week tot augustus mee bezig, dus erg blij mee :)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:52

Varekaj schreef:
Tijd voor tijd vind ik persoonlijk bijzonder handig. Moet je een keertje wat eerder weg of wat later beginnen, half dagje vrij voor iets, extra dagje vrij tussendoor, paard wat naar de DA moet of de smid komt, dan heb ik daar altijd overuren voor opgenomen. Ben je vrij maar kost het je niets. Laat je de uren uitbetalen, dan is in BE de belastingdienst met minimaal 50% ervan aan de haal. Dan liever een volledige vrije dag die gewoon doorbetaald wordt.

Is er geen optie dat je die vakantieperiodes meer uren oppakt bij je andere job? Of tijdelijk wat erbij gaat doen, zoals oppas aan huis, uitlaatdienst of dergelijke? Of een project in het buitenland zoals je onlangs deed?

Idealiter laat ik mn overuren inderdaad als tijd voor tijd neerzetten, echter heb ik zometeen maar 1 andere collega, dus daar zal ergens een uitdaging liggen, als zij weg gaat krijg ik namelijk haar uren, en als ik weg ga krijgt zij die van mij, dus zo komt nooit iemand aan minder uren _O- Ergens zal in ieder geval een van ons 2 of beide dus wel een deel uit moeten laten betalen. Ik zal naar verhouding wel meer overuren opbouwen waarschijnlijk dan haar, want ik werk parttime minder uren, dus heb meer over te nemen bij vakanties.

Onbetaald verlof zou ik overigens ook geen probleem vinden, inderdaad voldoende extra uren te werken dan bij mn andere werk, of in de zomervakantie heb ik altijd wel een paar vaste oppas adressen :j
Maar inderdaad wel alleen als het belastingtechnisch niet al te ongunstig is om de overuren uit te laten betalen, als er 50% belasting van overuren af gaat dan sta ik echt voor niks te werken die extra uren. Om vervolgens dan bij extra vrij nemen niks betaald te krijgen. Maar heb geen idee hoe dat belastingtechnisch zit, vind de regelingen in NL zo ingewikkeld.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:56

In het onderwijs is er weinig te kiezen. 12 weken vaste vakantie en Pasen, Pinksteren, Hemelvaart, suikerfeest etc.

Bij mij op school zijn ze niet zo moeilijk, heb je een dag of twee nodig buiten de vakantie dan is dat ook vaak mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:22

En als je dan die overuren kan laten tellen voor de sluitingsperiodes?
Zo werkt mijn vriend 40u/week in praktijk en op papier "maar" 38u/week. De 8u/maand overuren tellen ze samen en worden adv-dagen (arbeidsduurvermindering). De werkgever plant die in om brugdagen te kunnen sluiten. 21 juli is onze nationale feestdag. Valt die bijvoorbeeld op een donderdag, dan sluit het bedrijf ook op vrijdag en die dag is dan een adv-dag. Iedereen is thuis maar het kost ze geen vakantie.

Dan ben je alsnog (deels) die periode wel vrij maar behoudt je wel gewoon je loon.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:47

PSvanLot schreef:
In het onderwijs is er weinig te kiezen. 12 weken vaste vakantie en Pasen, Pinksteren, Hemelvaart, suikerfeest etc.

Bij mij op school zijn ze niet zo moeilijk, heb je een dag of twee nodig buiten de vakantie dan is dat ook vaak mogelijk.

Das wel fijn!
Mijn drie schoonzusters zijn ook allemaal juf maar die kunnen niks buiten de vakanties om.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 22:02

Hier kan het wel, maar betekend ook dat je weleens een tandje extra bij moet zetten. Soms een avond mee helpen bij een bijeenkomt of iets dergelijks.
Zo kun je elkaar helpen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 22:44

Varekaj schreef:
En als je dan die overuren kan laten tellen voor de sluitingsperiodes?
Zo werkt mijn vriend 40u/week in praktijk en op papier "maar" 38u/week. De 8u/maand overuren tellen ze samen en worden adv-dagen (arbeidsduurvermindering). De werkgever plant die in om brugdagen te kunnen sluiten. 21 juli is onze nationale feestdag. Valt die bijvoorbeeld op een donderdag, dan sluit het bedrijf ook op vrijdag en die dag is dan een adv-dag. Iedereen is thuis maar het kost ze geen vakantie.

Dan ben je alsnog (deels) die periode wel vrij maar behoudt je wel gewoon je loon.

Daar heb ik inderdaad wel eens van gehoord.
maar gaat voor deze werkgever echt veel te ingewikkeld zijn :')
Denk dat ik mijn uren gewoon zelf bij ga houden en tegen die tijd een keer voorleg wat er mee te doen en vragen of ik dat op mag nemen.
Komt vast wel goed, denk dat er in overleg wel veel mogelijk is. Ben zelf gelukkig ook heel flexibel met extra uren werken, dus als collega vrij wil of ziek is sta ik altijd klaar, hoop dat dat dan wederzijds mag zijn en op die manier oplosbaar is met de uren wanneer ik een keertje vrij wil.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 22:50

Gaat vast wel goedkomen :j

Ik heb ook wel eens zeg 40 uur gewerkt of zelfs 42 uur per week en dat je dan 4 of 6 uur per week 'extra' deed, dat werd dan weer vertaald in vrije tijd. Is volgens mij zelfs in CAO geregeld (CAO hoger onderwijs).

Voor mij is het vrij eenvoudig: geen werk, geen geld :+

Ik heb net uitgerekend dat ik afgelopen jaar ruim 4500 km minder heb autogereden. Daarvan een gedeelte gefietst maar ook gedeelte met de trein en simpelweg minder kilometers in totaal afgelegd denk ik. Heeft zeker ook te maken met het feit dat ik niet meer ambulant werk sinds juli, maar ook dat ik dus veel meer met de fiets heb gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 23:01

Beter dan waar ik nu de deur dicht trek deze week. Diensthoofd zette ons steeds dagen thuis in "overuren" die je geeneens had en dan moest je maar hopen dat je die uren achteraf in kan halen. Wat uiteraard absoluut niet mogelijk is gebleken. Gelukkig heb ik hierover met HR wel fijne afspraken kunnen maken zodat ik niet opgescheept zit met dagen onbetaald verlof op het einde van de rit.

Vanmiddag ook testen afgelegd voor 1 job en had een uurtje erna al telefoon om uit te nodigen voor een verder gesprek. Test was om te kijken of ik bachelorniveau van denken aankan en blijkbaar heb ik uitstekende resultaten gehaald. Echt wel een opsteker na alle ellende van de afgelopen weken!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 05:13

Fijn Varekaj! Ik hoor je ervaringen wel met de transcripties.

Groeten vanaf warm plakkerig Curaçao :wave: 8-) {:}

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 11:14

Ohhhh wat vervelend Prairy }:0 {:} *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:26

Voor de mensen met een laptop, even graag hulp.

Ik probeer me te oriënteren maar word beetje gek van het aanbod.
Ik zoek een laptop van middelmaat formaat die vlot en fijn is voor tekstverwerking, maar ook goed beeld etc voor sociale media, foto's en eventueel filmpjes. Onze huidige gsm's zijn android maar vriend heeft een iphone als werktelefoon die ik op termijn mss overneem. Verder niks van Apple in huis eigenlijk.

Iemand tips?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:41

Ik kan je weinig tips geven want ben Mac fan sinds 1,5 jaar.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:49

Varekaj schreef:
Voor de mensen met een laptop, even graag hulp.

Ik probeer me te oriënteren maar word beetje gek van het aanbod.
Ik zoek een laptop van middelmaat formaat die vlot en fijn is voor tekstverwerking, maar ook goed beeld etc voor sociale media, foto's en eventueel filmpjes. Onze huidige gsm's zijn android maar vriend heeft een iphone als werktelefoon die ik op termijn mss overneem. Verder niks van Apple in huis eigenlijk.

Iemand tips?

Ik heb een Lenovo die echt superfijn is. Ik moest er voornamelijk ook Lightroom mee kunnen draaien dus mijn eisen waren wat zwaarder. Maar ze hebben ook lichtere versies.

Inmiddels ook een desktop van Lenovo en beide werken uitstekend.

Voor echt goed advies zou ik altijd even naar de winkel gaan. BCC heeft altijd goede service, en je kan de laptop dan altijd nog ergens anders goedkoper halen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:01

Je zegt foto's en filmpjes; wil je echt foto's en filmpjes gaan bewerken, of alleen opslaan en er doorheen bladeren?
Voor fotobewerking en zeker voor film bewerken heb je een vrij krachtige laptop nodig. Zeker als je Windows neemt, wat van zichzelf al vrij zwaar draait en redelijk snel trager wordt. Dan wil je minimaal een i7 en 16GB ram.
Maar als je over een tijdje een iPhone krijgt dan zou ik zeker ook eens kijken of een Macbook niet wat voor je is. Dat werkt dan heerlijk samen met je iPhone, en doordat de nieuwe silicon chips zo krachtig zijn kun je met een simpele Macbook Air met 8GB ram al heel leuk photoshoppen en simpele video's bewerken. Bijkomend voordeel is ook dat Macbooks een perfect gekalibreerd beeldscherm hebben en erg goede speakers, dus ideaal voor foto's maar ook om films te kijken enzo.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 11-01-23 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt