[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miran88

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:24

Wat een goede berichten allemaal!

We zijn nu bijna 2 weken verder nadat we gehoord hebben dat ons bod niet hoog genoeg was voor het huis waar we interesse in hadden. Maar nog steeds staat het huis als te koop op funda. Vind dat toch een beetje raar zeker omdat er zoveel interesse in was. Is dit normaal?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:28

Het kan onder voorbehoud verkocht zijn zonderdat ze t aanpassen op de site.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:40

Bij ons kwam het pas 2 maanden later op funda te staan, zowel bij ons verkochte als ons aangekochte huis.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 23:45

Spannend Maarten! :D

Eleionomae, behang trekken, heel veel sausen, vastgelijmd tapijt er uit slopen (heeft iemand hier nog tips voor?) Evt iets regelen voor een goedkope nieuwe of tweedehandse keuken, iets regelen voor mijn moederhaard die miss weg gaat en waar een CV ketel voor in de plaats komt.. Dat soort dingen :')

Haha nu je hypotheek rond is, voorzichtig al beginnen? Ben je verder nog ergrns van afhanjelijk of is t nu puur wachten op de sleutel?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 06:42

Het is nu echt wachten op de sleutel, de rest is al geregeld :j

En dan heb je idd nog wel even wat te doen haha. Wij hoeven alleen te verven en 1 vloer te leggen (woonkamer) en dan gaan we er in. Ergens in de komende 2 jaar wel n nieuwe badkamer/toilet/cv en op termijn de zolder verbouwen maar dat kan over 5 jaar ook nog wel haha

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:02

ik heb gisteren een gesprek gehad bij de hypotheker en dat was zeer teleurstellend.
Als ik drie jaar goed spaar en oplet kan ik hetzelfde bedrag sparen als dat ik nu kan gaan lenen.

Heb besloten dat ik maar ga huren :)

Wens iedereen hier in dit topic veel succes :)

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:47

mag ik vragen wat je verwachtingen waren en waardoor het nu uiteindelijk zo tegen valt?

Over 3 jaar maar weer kijken dan, wel gaan sparen dan hè :+ :') !

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:56

Ik had toch wel op 60000/70000 euro gehoopt. Als mijn ouders er dan nog een halve ton bij hadden gedaan dan was ik vast geslaagd voor een leuk huisje.

Maar het blijkt dat ik maar 30000 kan lenen en dat vind ik erg weinig ;)

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:05

Aaah Thesserd, zat te doen dus, maar als het dalijk klaar is kun je er wel nog jaren van genieten! :)

30000 maar Alja? Dat is zeker erg weinig.. Werk je parttime dan of heb je helemaal geen werk? Kan me haast niet voorstellen namelijk. Ik werk dan wel fulltime maar verdien echt niet zoveel en kan vier keer zoveel lenen.

Ik ben gisteren een huisje gaan bezichtigen, op de foto's zag het er netjes uit maar de realiteit was toch wel ff anders..
Er zaten scheuren in de muren en het plafond, geen centrale verwarming en dus ook geen cv, plekken van (oude) water lekkage, de elektriciteit was amateuristisch aangelegd, overal zaten gaten in de muren en in het plafond, het keukenblad was volgens mij door die mensen zelf wat ingekort want dat was zo krom en scheef afgewerkt.. Dan hadden ze ook nog een gipsmuurtje geplaatst wat er echt niet uitzag, liep niet gelijk met de hoofdmuren en je zag de gipsplaten gewoon duidelijk zitten. Geen dubbel glas aan de voorkant van het huis en de kozijnen helemaal kapot omdat ze het 's winters hadden dichtgetimmerd tegen de kou. :')

Was wel verliefd op het plekje maar manmanman.. daar gaat een hoop geld in zitten en de vraagprijs was dan ook echt veel te hoog in verhouding. Dus lekker verder kijken, dit was ook pas mijn eerste bezichtiging.
Laatst bijgewerkt door Poppetjes_ op 06-08-15 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:08

ik kan het me wel voorstellen. Ik denk dat ze bij het berekenen van die maximum bedragen toch ergens wel rekening houden met een minimaal vaste lasten drempel. Tot dat bedrag zul je daarom waarschijnlijk erg weinig kunnen lenen. Kom je er boven dan gaat de teller pas echt tikken. Bovendien heb ik begrepen dat de lage rente ook een nadelige werking heeft op de maximale hypotheek (iets met de HRA).

Nou gewoon die 3 jaar sparen en waarschijnlijk heb je dan al een heel ander beeld.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:29

ik werk 4 dagen in de week.
Ik heb hetzelfde bedrag wat ik kan lenen ook op de bank staan maar dat wil ik eigenlijk niet gebruiken maar meer voor onvoorziene uitgaven!
de hypotheker zei ook dat alle regels net weer veranderd waren anders had ik idd ook het dubbele wel kunnen lenen maar oliebol happens!
er komt vast wel iets op mijn pad!

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:41

Alja schreef:
ik werk 4 dagen in de week.
Ik heb hetzelfde bedrag wat ik kan lenen ook op de bank staan maar dat wil ik eigenlijk niet gebruiken maar meer voor onvoorziene uitgaven!
de hypotheker zei ook dat alle regels net weer veranderd waren anders had ik idd ook het dubbele wel kunnen lenen maar oliebol happens!
er komt vast wel iets op mijn pad!

Ahw dat is rot, lekker verder sparen dan inderdaad! Klopt, de regels zijn wel veranderd en aangescherpt dus ik had niet verwacht dat ik veel zou kunnen lenen maar bij mij viel dat dan uiteindelijk wel mee. Wat een verschillen dan he..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:11

Ja dan heb je net de pech dat je niet voor 1 juli bent gegaan. Dat was ook de reden dat wij perse voor 1juli de offerte wilden hebben :j anders was t voor ons ook niet goed afgelopen gok ik :n

Wel balen zeg!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:12

Voor 1 juli kon je met dit inkomen ook niet eens 60-70k lenen :) Wel iets meer, maar zeker niet het dubbele.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:14

Grootste verandering rond 1juli was volgens mij de NHG?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:48

T scheelde iets van 30% ofzo toch?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 16:07

NHG inderdaad, maar ook de woonquotes (dus wat mag iemand van zijn inkomen 'verwonen' (aan hypotheeklasten besteden)). Die zijn aangescherpt, maar mensen kunnen sinds 1 juli niet ineens de helft minder lenen.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:26

Dat is wel balen zeg Alja. Wat is er dan veranderd in Nl sinds 1 juli? In België niets over gehoord denk ik...

Wij hebben vorige vrijdag de hypotheek getekend. Vandaag toegekomen bij onze notaris. En nu gaan ze een datum voor de akte bepalen. Zo spannend :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 08:00

En hij staat als verkocht :D

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:00

Die hypotheken brengen heel wat teweeg. De mijne is nu eindelijk ook voor finaal akkoord. Wat kan een bank toch zeuren over dingen, die ze zelf veroorzaken zeg. Ik had de afgelopen maanden 'teveel gewerkt', t.o.v. de berekening op mijn werkgeversverklaring. Ja, dat komt omdat ze vonden dat ik alleen mijn 'garantie-uren' daarvoor mag berekenen, maar ik werk vrijwel altijd meer dan mijn garantie-uren.... Iets met 'frustrerend'.

Eleionomae: Gaaf is dat he!! Wanneer krijg je de sleutel? (excuus als ik daar overheen gelezen heb)
Alja: In de situatie waarin jij zit, kan ik me ook wel voorstellen dat banken niet happig zijn. Ze zijn momenteel doodsbang voor alles waar ook zelfs maar een mini-haakje aan zit. Wel ontzettend vervelend uiteraard. Hopelijk vind je snel een leuk huurhuis.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:16

Ik was ineens mijn producten kwijt toen ik inlogde bij ASR vanmorgen.
Dus ik vermoed dat mijn Beleggingspolis nu dan toch afgesloten is.. nog geen bericht gehad verder.

Vind het ergens wel jammer, hij was net weer mooi in de lift. Zul je altijd zien....

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:23

Ja wij hebben ook de nodige ellende gehad over een kruisje wat niet was aangekruist op een formuliertje en mijn inkomen wat uit pgb komt wat niet mee telde omdat dat niet vast genoeg is :+ mijn werk uit de thuiszorg en de zorgboerderij via uitzendbureau telden wel :+ gelukkig was dat samen wel genoeg haha.

@somebody, zeker gaaf, dat verkocht maakt het wel definitef :)) en de sleutel krijgen we al over 3 weken, op 1 september! Ik heb gister de vloer uitgezocht, plank mee naar huis genomen en goedkeuring van vriend gekregen :') mag hij m straks gaan leggen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:34

Gefeliciteerd. :))

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:48

Eleionomae, stom gedoe is het met die hypotheken. Wordt er inmiddels stapelgek van, steeds die 10 / 13 werkdagen. Finaal akkoord duurt nu nog maximaal 2 werkdagen begreep ik. Mag ook wel, ik krijg 28 augustus al de sleutel, haha.
Wat voor vloer is het geworden? Wel handig zo'n klusjesman ;-)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:52

Teleurstellend inderdaad Alja, hopelijk kan je over een aantal jaar wel gaan kopen.