[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:22

Eleionomae schreef:
Naath86 schreef:
Ik kom even weer uit de meeleesmodus.. wat is jullie ervaring met hypotheek verstrekken en geen vast contract hebben? Vriendlief heeft een andere baan op het oog, maar dat zou betekenen dat hij zijn vaste contract op moet zeggen. Tegelijkertijd zijn wij ook nog steeds naar een andere woning aan het kijken, maar is dat nog wel mogelijk?

Wij hebben de hypotheek aangevraagd op 2 niet vaste contracten. Je moet van 3 jaar terug inkomen kunnen aantonen en een intentie verklaring van je werkgever meenemen en dan is t geen probleem :)

Bedankt voor je reactie. Dat is sowieso geen probleem, dus dan moet het goed komen. Vriendlief wil al heel lang een andere baan en dit ziet er allemaal goed uit. Maar zou er van balen als straks ons droomhuis voorbij komt en we geen hypotheek kunnen krijgen omdat hij geen vast contract heeft.

Noeps

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:26

Wij hebben ook hypotheek aangevraagd op 1 jaarcontract met intentieverklaring.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 23:10

Somebody_ schreef:
Momenteel zijn de hypotheken, levensverzekeringen, etc allemaal drama. Sterkte met de spannende tijden!

Even nog een aanvullende vraag: hoe hebben jullie een keus gemaakt uit een energieleverancier? Ze zeggen allemaal de goedkoopste, beste, vriendelijkste, meest duurzame te zijn. Bij de één krijg je veel korting, de ander weer goedkopere stroom, etc.

Door naar een energie vergelijken te gaan en daar gegevens in te vullen en te gaan voor degene met het goedkoopste huidige aanbod. Nu een jaar verder weer opnieuw ingevuld en overgestapt. Volgend jaar weer.

Het is niet EN 3 jaar arbeidsverleden EN intentie verklaring. Het is of of. Ik heb een hypotheek op 1 salaris na 3 maanden in dienst met intentieverklaring. Ik had nog geen arbeidsverleden verder (althans, niet 1 waar een hypotheek op te baseren viel).

Op basis van bruto inkomen van de afgelopen drie kalenderjaren kom je een heel eind.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 23:57

Wij gaan morgen normaal de lening tekenen. Dossier is goedgekeurd. Ik ben benieuwd!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 00:24

Het huis is hier nu dik een jaar in eigendom... komen ze komende maand de boel toch nog maar eens inmeten van het kadaster... dat was dus nog niet gedaan... comnunicatiewonders al die instanties

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:28

Shiloh schreef:
Somebody_ schreef:
Momenteel zijn de hypotheken, levensverzekeringen, etc allemaal drama. Sterkte met de spannende tijden!

Even nog een aanvullende vraag: hoe hebben jullie een keus gemaakt uit een energieleverancier? Ze zeggen allemaal de goedkoopste, beste, vriendelijkste, meest duurzame te zijn. Bij de één krijg je veel korting, de ander weer goedkopere stroom, etc.

Door naar een energie vergelijken te gaan en daar gegevens in te vullen en te gaan voor degene met het goedkoopste huidige aanbod. Nu een jaar verder weer opnieuw ingevuld en overgestapt. Volgend jaar weer.

Het is niet EN 3 jaar arbeidsverleden EN intentie verklaring. Het is of of. Ik heb een hypotheek op 1 salaris na 3 maanden in dienst met intentieverklaring. Ik had nog geen arbeidsverleden verder (althans, niet 1 waar een hypotheek op te baseren viel).

Op basis van bruto inkomen van de afgelopen drie kalenderjaren kom je een heel eind.

Nou we moesten anders alles inleveren hoor, en de afgelopen 3 jaar en de intentie verklaring :j

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:52

Ik meld me ook aan, momenteel aan het zoeken naar een leuk koophuisje, ik ben een starter dus nog nieuw met alles. Woensdag mijn eerste bezichtiging! Spannend, maar ik doe alles rustig aan.

Hoe denken jullie over kopen zonder vast contract? Ik heb geen vast contract (wel een jaarcontract) maar tegenwoordig zegt een vast contract ook niet meer zoveel.. Mijn keuze gaat toch uit naar kopen omdat de huurprijzen zo verschrikkelijk hoog zijn en een koophuis toch een investering is i.p.v. dat je je geld elke maand weggooit.

Ik ga vanmiddag even het topic een beetje doorlezen, ben nu op mijn werk. :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:18

Poppetjes, krijg je wel een intentieverklaring o.i.d.? Anders wordt een hypotheek haast onmogelijk. Zelfs met een fiks arbeidsverleden is je keuze qua banken dan niet meer heel groot.

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:53

Tink89 schreef:
Poppetjes, krijg je wel een intentieverklaring o.i.d.? Anders wordt een hypotheek haast onmogelijk. Zelfs met een fiks arbeidsverleden is je keuze qua banken dan niet meer heel groot.

Ja daar doet mijn werkgever gelukkig niet moeilijk over! Ben ook al bij de hypotheekadviseur geweest en dat was wel positief.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:54

Dan moet het wel lukken hoor. Ik kreeg ook een hypotheek met 2 maanden in dienst, een jaar contract en intentieverklaring en dat terwijl ik een PhD doe en iedereen die ook maar een beetje weet hoe onderzoek werkt begrijpt dat een intentieverklaring dan gewoon nergens op slaat. En zoveel is er in een jaar tijd nu ook weer niet veranderd. Zal er vooral om spannen hoeveel je krijgen kunt, maar moet zeker te doen zijn.

En Tink89, volgens mij valt het best mee hoor, als je maar kan aantonen dat je stabiel salaris had. Mijn zus had geen intentieverklaring, werkte via een uitzendbureau, maar had wel een stabiel arbeidsverleden de afgelopen 3 jaar, maar haar salaris was best mager. Nu wilde ze ook maar een heel klein goedkoop appartementje, maar ook zij heeft het zonder al te veel problemen voor elkaar gekregen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:37

ah dan is er dus nog hoop voor mij met mijn kleine loon :)

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:38

Shiloh schreef:
Dan moet het wel lukken hoor. Ik kreeg ook een hypotheek met 2 maanden in dienst, een jaar contract en intentieverklaring en dat terwijl ik een PhD doe en iedereen die ook maar een beetje weet hoe onderzoek werkt begrijpt dat een intentieverklaring dan gewoon nergens op slaat. En zoveel is er in een jaar tijd nu ook weer niet veranderd. Zal er vooral om spannen hoeveel je krijgen kunt, maar moet zeker te doen zijn.

En Tink89, volgens mij valt het best mee hoor, als je maar kan aantonen dat je stabiel salaris had. Mijn zus had geen intentieverklaring, werkte via een uitzendbureau, maar had wel een stabiel arbeidsverleden de afgelopen 3 jaar, maar haar salaris was best mager. Nu wilde ze ook maar een heel klein goedkoop appartementje, maar ook zij heeft het zonder al te veel problemen voor elkaar gekregen.

Ik kan 107.000 lenen dus das best te doen, ik hoef niks groots en ook niet superdeluxe dus heb al wel een aantal huisjes gezien binnen m'n budget. Rond de 80.000. Die waar ik woensdag ga kijken is 84.000. :) Maar m'n hypotheekadviseur zei inderdaad dat het geen probleem was.

Poppetjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:42

Alja schreef:

Tuurlijk! Mensen kijken veel te veel naar de beperkingen, ik kijk meestal liever naar de mogelijkheden. Krijg nu zoveel negatieve reacties als ik vertel dat ik wil gaan kopen.. "Ja maar je hebt geen vast conctract" "Ja maar je bent alleen.." "Wat nou als je ontslagen word"
Maar ook met een vast contract kun je eruit gegooid worden en ik heb nog nooit zonder werk gezeten, al moet ik wc's schoonmaken (heb ik al gedaan haha). En ik ga echt niet wachten tot ik een vent tegenkom waar ik mee kan samenwonen, ben zelfstandig zat. :') Daarnaast kun je met een huurhuis ook je baan kwijtraken, alles heeft natuurlijk z'n voor en nadelen maarja dan moet je alles gaan laten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:16

Ik ben gaan kopen omdat huren gewoon geen optie was. Sociale huur had ik geen inschrijf tijd voor en tegen de tijd dat ik dat wel zou hebben zou ik teveel verdienen. Particuliere huur is niet te betalen en op kamers daar was ik toch wel echt klaar mee na al die jaren, kom nou, ben bijna 30!

Tja, nu dus een huisje gekocht, mijn hypotheek is ook net boven de ton en ik leef inclusief vaste lasten (g/w/l/belastingen/internet/telefoon) voor zo'n 750 euro en dan woon ik in een rijtjes huis met tuin! Dat krijg ik met huren echt niet voor elkaar hoor!

Tja, als je ontslagen wordt, dan moet je op een houtje bijten tot je weer een baan hebt, maar dat moet bij huren toch ook :? Wonen moet je toch!

Nu heb ik wel gekocht via koopgarant van een woningbouwvereniging, waardoor ze mijn huis in 3 maanden terug kopen als het moet, dat geeft wel wat zekerheid dat je ook weer van je woning afkomt als het moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:45

Ons hypotheekdossier is nu de deur uit en hopelijk weten we over 8 werkdagen of ons huis door gaat. :))

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:12

Onze stukken zijn eindelijk voor finaal akkoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:14

Gefeliciteerd!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:37

We moeten nog even afwachten hoor, tot ze echt zijn goedgekeurd maar de reis er naar toe heeft me lang genoeg geduurt nu haha

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:52

Spannend Maarten en Eleionomae, nog even geduld en dan hopelijk goed nieuws.
Hier is het wachten tot de sleutel overdacht. Ondertussen al flink geshopt en meubels besteld.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:18

Nou we zijn net gebeld, de hypotheek is rond :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:27

Super!!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:29

Poppetjes_ schreef:
Alja schreef:

Tuurlijk! Mensen kijken veel te veel naar de beperkingen, ik kijk meestal liever naar de mogelijkheden. Krijg nu zoveel negatieve reacties als ik vertel dat ik wil gaan kopen.. "Ja maar je hebt geen vast conctract" "Ja maar je bent alleen.." "Wat nou als je ontslagen word"
Maar ook met een vast contract kun je eruit gegooid worden en ik heb nog nooit zonder werk gezeten, al moet ik wc's schoonmaken (heb ik al gedaan haha). En ik ga echt niet wachten tot ik een vent tegenkom waar ik mee kan samenwonen, ben zelfstandig zat. :') Daarnaast kun je met een huurhuis ook je baan kwijtraken, alles heeft natuurlijk z'n voor en nadelen maarja dan moet je alles gaan laten.

Ha, precies het zelfde hier! :D

Ik heb vandaag de sleutel gekregen van mijn benedenwoning, ook met tuin! <3 nu kan ik aan de slag haha. Heb er zin in maar er moet veel gebeuren :')

Gefeliciteerd Eleionomae!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:45

Gefeliciteerd thesserd! Wat moet je allemaal doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:51

Gefeliciteerd! Hier is het helaas nog afwachten. :):)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:09

Ik ga hier nu gewoon nog even hard voor jullie duimen dat t snel rond is!

Mijn moeder had nog grote boeken dozen van Heutink van school meegenomen voor de vakantie, daar heb ik er vanavond vast een stel van op gehaald, ga ik vh weekend de boeken kasten maar vast inpakken haha.