[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Symbeami

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:54

mag ik even met jullie meekletsen? Ik heb mijn huis in de verkoop. Wij hebben geen noodzaak om het te verkopen, maar we willen graag ergens anders naar toe. Het zal wel moeilijk zijn om een koper te vinden, maar we proberen het gewoon. Lukt het niet, dan is er voor ons geen man over boord. Gewoon blijven is ook geen probleem.
We hadden een heel gaaf huis op het oog, maar dat was net verkocht toen wij goed en wel ons huis te koop hadden staan. Dus jammer voor ons, zonder dat we ons huis verkocht hebben gaan we natuurlijk niet iets anders kopen. Hypotheekproblemen ken ik niet, wat dat betreft verkeer ik in een hele luxe positie.
Inmiddels hebben we weer een ander huis op het oog wat we wel zien zitten.
Omdat ons huis echt iets is voor de paardenliefhebber moet ik het maar een beetje op Bokt promoten.

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:59

Wat spannend allemaal.. Heb je een linkje? Ben wel benieuwd!! Succes met de verkoop.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:11

Ik meld me hier ook even, ik 'begeef' me ook weer op de woningmarkt, alleen helaas op een andere manier, na 2 jaar samenwonen zijn mijn vriend en ik uit elkaar en ga ik proberen ons appartement op mijn naam te krijgen...

Moet nu opnieuw werkgeversverklaring insturen en laatste loonstrook, 2 jaar geleden kon ik het volgens de berekeningen alleen betalen maar inmiddels weet ik niet of dat volgens de nieuwe, strenge regels nog gaat. Bovendien blijft er hoe dan ook een restschuld over, waarvan mijn ex de rest natuurlijk moet betalen. Hopelijk kan ik dat direct in de hypotheek stoppen om mijn eigen maandlasten omlaag te brengen :j

Al met al geen leuke dingen, maar wel noodzakelijk nu.
Ook geen idee of ik vóór 1 januari alles al rond moet hebben omdat er dan zoveel gaat veranderen op hypotheekgebied heb ik begrepen...

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:27

onze adviseur zou zeggen: probeer het voor 1 januari rond te hebben...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:38

Wat een ontwikkelingen hier in het topic, leuk (en voor sommigen noodzakelijk).

Onze levensverzekering is vandaag geaccepteerd, wel met een kleine premieverhoging voor mijn vriend grrrr, maar goed. Morgenvroeg naar de hypotheker om daar nog een handtekening onder te zetten, dan mailen ze dat meteen terug naar de verzekeringsmaatschappij.

Morgen wordt een hele spannende dag, want Obvion heeft beloofd dat ze morgen onze offerte gaan beoordelen. Met een klein beetje geluk krijgen we morgen, en anders woensdag het finale akkoord. Gelukkig ben ik morgen vrij, want ik verga zo ongeveer van de zenuwen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:39

We hebben de acceptatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! JOEHHOEWWWW we gaan verhuizen!! :D :D :D :D

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:23

Gefeliciteerd leorah!

Mae, onze adviseur zou inderdaad ook zeggen voor het einde van het jaar rond hebben.

Ik heb al 3 dozen ingepakt :D
weliswaar alleen maar boeken, maar moet ergens beginnen toch?
denk dat ik nog wel 2 (of 3) dozen met boeken heb.
daarna ga ik de paardenbeeldjes maar inpakken ofzo.
iedere keer een klein beetje.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:33

Sonja_vR schreef:
Berdien, zie jij de plannen positief tegemoet? als adviseur zijnde?
ik zie de markt op zich alleen maar verder op slot schieten , totdat de prijzen echt op zijn gat gaan ...
voor de bezitters die in de afgelopen paar jaar hebben gekocht zwaar küt , voor de kopers van dat moment natuurlijk hartstikke leuk, mocht er ene hypotheek te krijgen zijn onder normale voorwaarden.

Het is heel lastig. Het vieze is dat het de starter is die de rekening gepresenteerd gaat krijgen als deze plannen door gaat. Want het overgangsregime stelt dat huizenbezitters hun eigen woning schuld die ze op 31-12-12 hebben mogen houden zoals het is, ook als ze in de toekomst een nieuwe woning gaan kopen. Dan moet (simpel gezegd) alleen het hogere volledig en minstens annuitair afgelost worden. Starters worden echter direct geconfronteerd met een aflossing van 100%. De gewenste rust op de woningmarkt wordt hiermee niet bereikt in ieder geval. Het is nu helemaal chaos, aangezien de plannen op 1 januari al in moeten gaan. Dat is over anderhalve maand, en er is nog niets zeker. Wij tasten als bank volledig in het duister, waar adviseer je op? Je kunt de plannen niet negeren, maar er is nog niks zeker dus je kunt er ook niet op adviseren. We wachten dus maar af...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:11

Wel een beetje een raar zakie dan inderdaad...als ze dan zoiets in gaan voeren, is het natuurlijk het mooist als ze dat nu alvast heel concreet aankondigen...en mensen dan nog een half jaartje de tijd geven ofzo om tot die tijd nog voor gunstigere voorwaarden een huis te kopen, dan zou het nog als stimulans kunnen werken om alle "afwachters" een schop onder hun gat te geven om NU te kopen i.p.v. afwachten op nog lagere prijzen :=

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:05

Het zou ook niet fair zijn als de huizenbezitters van nu, ineens 100% af moeten lossen... dan komen er velen in problemen denk ik. Lijkt me ook geen goede optie!

Idd, snel kopen :D :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:14

Berdien: wij wachten het ook allemaal maar af, we zijn niet direct op zoek ofzo, maar willen uiteindelijk wel gaan kopen...nu is het emer dat als er echt een buitenkansje voorbij komt schuiven we misschien wel een poging wagen, maar ik ben heel benieuwd hoe het nu allemaal gaat lopen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:25

iemand enig idee?
Wij willen per 14 januari de huur opgezegd hebben van ons huurhuisje.
we krijgen op 17 december de sleutel.
dus hebben heel iets minder dan een maand om over te huizen.
Hoe zit dat met water en energie?
kun je doorgeven dat je tijdelijk 2 huizen hebt om het maar zo te noemen?
ik bedoel stel dat wij op 7 januari het huurhuis al leeg hebben kunnen we dan (dus 7 dagen eerder dan gepland) al doorgeven dat we er al eerder uit zijn?
snappen jullie wat ik bedoel?
ik bedoel we hebben een bepaalde periode in die kleine maand op beide adressen natuurlijk water en licht nodig...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:31

volgens mij kun je je nieuwe adres gewoon aanmelden bij de door jou gekozen leveranciers, zolang jij je ouder huis niet afmeld , loopt dat gewoon door .
en op de dag van de overdracht van de sleutel richting de woningbouw noteren jullie als het goed is samen (jullie en verhuurder) de standen van het moment van overdracht waarna die info aan de leveranciers word overgedragen ... dan krijgen jullie als het goed is een eindrekening van het totaal wat jullie op dat moment gebruikt hebben en zijn jullie klaar met dat adres kwa GWL
de woningbouw laat meestal alle aansluitingen doorlopen ivm eventueel klussen etc , nieuwe bewoners melden zichzelf dan weer aan bij de leveranciers naar keuze op de dag dat ze er in gaan/sleutel krijgen

maar zo werkt het hier in ieder geval , niets afsluiten/afmelden, maar op de dag van de huur beëindiging word het overgenomen door de verhuurder.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 20-11-12 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:31

Dat is geen probleem hoor, op het oude adres geef je gewoon aan wanneer je er uit gaat (dus sleutel niet meer in je bezit is) en op het nieuwe adres geef je weer aan per wanneer de sleutel van jou is.

Als het goed is heb je dan ook een formulier dat zowel de oude als de nieuwe bewoner ondertekent op de datum van overdracht, met de meterstanden er bij op dat moment, zodat het voor iedereen duidelijk is dat op DAT moment hetgeen dat er verder verbruikt wordt, voor kosten is van de nieuwe bewoner :)

Of natuurlijk voor degene van wie je het huurt, als je daar de sleutel aan teruggeeft.

Formulier moet je ook naar je energieleverancier sturen en voor het water werkt het in principe net zo, dan is het voor alle partijen duidelijk en er is voor akkoord getekend :j

Het maakt niet of je van meerdere huizen de sleutel hebt / bewoner bent, ze houden het bij per adres en het zal ze een zorg zijn verder dat 1 persoon voor 2 adressen betaalt, dat komt wel vaker voor.

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:36

Leorah schreef:
We hebben de acceptatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! JOEHHOEWWWW we gaan verhuizen!! :D :D :D :D

SUPER SUPER SUPER!!! Wat een opluchting geniet er lekker van;) nu kunnen we lekker samen inpakken...... blegh

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:38

dus je kan zeg maar tijdelijk 2 contracten hebben?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:43

Hoe denk je anders dat andere mensen dat doen dan :P

Meeste mensen houden hun oude huis nog minstens een maandje aan zodat ze spullen kunnen verhuizen, kunnen klussen....of wat denk je dan mensen die al in hun nieuwe huis wonen en het oude nog moeten verkopen, of dit (particulier) verhuurd hebben... of mensen die meerdere huizen hebben. Is ècht heel normaal en niks bijzonders :j

Waarom heb je het idee dat het niet kan? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:43

dat kan sowieso :j zoals Pmarena al zegt, het gaat ze om het adres...al heb jij als persoon op tien adressen het gas en licht voor jouw rekening...vinden de leveranciers helemaal prima :j

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:46

ik weet wel dat het kan.
maar ik ben verder nog nooit verhuisd en ben een beetje aan uitzoeken hoe zoiets gaat.
wil het wel goed regelen enz.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:48

Gewoon even bellen met de maatschappijen van het nieuwe en oude adres, en de data van sleutel-overdracht doorgeven, en vragen of ze je een formulier willen doorsturen (1 voor elk adres). Dan kunnen zij het vast in het systeem zetten en heb jij je best gedaan en je bewijs met welke meterstanden je de woning overgedragen / overgenomen hebt :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:49

ok.
ja ik vind het gewoon eng/spannend.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:53

Ivys, ergens ook wel logisch denk ;) tis ook niet niks , huis kopen, komt ineens best wat op je af denk ik

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:56

Is ook goed, dat je je dingen afvraagt en uitzoekt zodat je niet ineens in een vervelende situatie zit :j

Gewoon even na gaan wat er allemaal geregeld moet worden qua afzeggen op oude adres en beginnen op andere adres, en dan even bellen met die leveranciers zodat zij je kunnen vertellen hoe je dit het handigste kunt regelen. Dan weet je het maar, en ben je er op tijd bij zodat je niet de eerste dag denkt: hee wacht even, ik heb nog geen telefoonverbinding (o.i.d.) ...en dan alsnog 3 weken moet wachten op een aansluiting ofzo :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:30

wat Pmarena zegt :D
maak voor jezelf gewoon even een lijstje, daar zet je alles onder elkaar waar je je zorgen om maakt/vragen over hebt wat betreft dat soort dingen en doe een belrondje om de antwoorden te krijgen , dan heb je het duidelijk en geeft vast weer wat rust :)

ik zou, vreesch ik, omkomen in de lijstjes :=

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:05

@ Leorah. PROFICIAT!!!!

Ik ben in onderhandeling. Mijn eerste bod is afgewezen en de verkopers zijn met een tegenbod gekomen wat eigenlijk maar een fractie lager is dan de huidige vraagprijs. Dit viel ook wel te verwachten aangezien ze een tijdje terug al flink gezakt zijn met de prijs. Ik heb gisteren een tweede tegenbod uitgebracht maar dit werd door de verkopers zeer snel en stellig afgewezen. Hun eerste tegenbod is het eindbod; lager kunnen en willen ze niet gaan. Straks heb ik afspraak bij de hypotheekadviseur; eens zien wat zijn mening is. En wat nu de mogelijkheden zijn met alle geplande veranderingen en onzekerheden omtrent de hypotheken. In dezelfde buurt staat meer te koop, maar deze heeft de meeste pluspunten. Straks eens kijken wat het verschil in maandlasten is en dan hak ik de knoop maar eens door.

Hier de link naar het appartementje:

http://www.jaap.nl/te-koop/limburg/midd ... /sort5/p6/