Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:27

elenaMM77 schreef:
vibabu schreef:
Maar 1 fles cola in de week kost misschien hooguit 1,50? Ik heb wel gemerkt dat de luxe dingen dus de koekjes snoepjes en chipjes echt heel erg aantikken op het budget. Daar ging bij mij het meeste aan op.
Ik merkte wel dat ik na het avondeten trek heb in iets zoets. Zou zo een zak drop of snoep weg kunnen eten maar eet nu maar een appel. Ben je nog langer bezig ook. En een stuk goedkoper. Je kan een kilo appels eten voor 1 zak redband snoep...

dat is nu juist het issue vaak met mensen die problemen hebben met budgeteren..
Die fles cola is immers maar 1.50
die zak chips is maar 1.00
dat zakje pepersaus is maar 50 cent
dat potje groente is maar 1 euro

maar ga eens na.. dan heb je het al over 3 euro...
cola is niet nodig, chips ook niet
pepersaus kun je veel lekkerder en gezonder maken met spullen die je al in je kasten hebt, kosten grofweg dan 12 cent
potje groenten is ongezonder daarbij veel duurder in verhouding.. voor die 1 euro voor een potje groente kun je op de markt bijna een kilo krijgen van diezelfde groente.

met name de luxe producten tikken hard aan.. want dit is niet veel, dat is niet veel en zo kom je zomaar aan 15 euro aan luxe spullen die nergens voor nodig zijn in een weekend.

gezonder koken met verse producten en vanaf scratch is iets wat je jezelf kunt aanleren.
basis als bloem, zelfrijzend bakmeel, kruiden, kristalsuiker, witte en bruine basterdsuiker, boter, melk.. hiermee kun je vele sausjes en koekjes zelf maken.. weet je precies wat erin zit en veel goedkoper dan uit de winkel.

Die ene fles cola is meestal niet het probleem hoor ;) het is de combinatie. Want de koekjes moeten er ook nog bij en de chips en de snoepjes.
Ik maak ook bijna altijd alles vers. Alleen had ik van de week een pakje die ik nog had staan en het was gewoon vies. En duur bij aanschaf. Het is dat ik het nog had maar ik koop het nooit meer.

Sunrise19

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:42

Ik zie dat met die pakjes veel om mij heen. Oh pakje is maar 2/3euro en kip/ ander soort vlees ook maar 2/3euro en groenten maar een euro uit pot. Dan moet er soms nog wat anders bij en zit je zo aan de 10euro.

Als je dat elke dag doet incl die chips/snoep/frisdrank ben je echt een hoop kwijt.

Ik haal in de aanbieding vaak blikjes fris. Maar dat is vooral voor mijn visite. Elke keer een halve fles weggooien is dan duurder. En als we een keer een dagje weggaan heb ik al wat in huis zodat ik niet iets bij de pomp haal of in een pretpark wat duur is en vaak niet eens lekker.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:45

Ja klopt! En wat zit er nou eigenlijk in het pakje? Wat kruiden en zout.
Het leukste vind ik wel de boerenomelet pakjes. Pakje kost zeg een euro maar je moet alles zelf toevoegen :) peper en zout zit in het pakje.

Dus om het bij het bezuinigen te houden zijn we denk ik wel tot de conclusie dat vers de beste bespaarder is.

Al koop ik wel eens bevroren fruit voor smoothies. Die zijn vaak goedkoper dan vers fruit.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:47

Ik koop voor smoothies ook bevroren fruit inderdaad :) Veel makkelijker om te bewaren vind ik ook!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:59

Ik koop inderdaad ook diepvries fruit in de winter. Vooral zomerfruit dan haha. En scheelt weer ijs erbij doen :D

Maar een omelet is toch sowieso super simpel? Lekker je rest groenten erin doen.

vond pas een kasboekje van 3jaar geleden, toen was ik pas een big spender haha. En toen kocht ik dus echt alles in pakjes en potjes en weinig vers haha. Zag dat ik toen gemiddeld 150/200 euro per week kwijt was! En toen waren we nog kindloos :')

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:08

Toen ik nog samenwoonde was het ook zo maar 150 euro in de week. Kan je nagaan hoeveel hij vrat :')

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:40

vibabu schreef:
Toen ik nog samenwoonde was het ook zo maar 150 euro in de week. Kan je nagaan hoeveel hij vrat :')

:') :') :') :')
Deze gaat voor veel vrouwen op denk ik

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:48

Ik heb me een tijd geleden gewoon alle kruiden opgeschreven die in de knorr burrito pakjes zaten.. Beetje op gevoel aan de groentes toegevoegd, en het smaakte prima :D Lekkerder dan de knorr pakjes!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:01

Hahahaha mijne vreet ook veel hoor! Zeker als je brood, beleg en soep meerekent hahaha. Hij eet elke dag wel een kom soep :')

Ik heb gewoon een potje kruiden. Van sylvo? Tex-mex heet het. Al eten wij het vrijwel nooit hoor. Ik vind het niet bepaald lekker haha :+

Taco's eten we wel wat vaker. Maar daarvoor koop ik gewoon een potje kant en klare saus. Dat kan wel die 2x per jaar dat ik het eet haha.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:40

Jammere was alleen dat ik 150 euro uitgaf. En hij snapte niet dat ik niet zoveel gebruikte. Ik hou zo veel geld over nu. Heel fijn :)

Hebben jullie ervaring met een slimme thermostaat? Ik wil er graag een aanschaffen want ik denk dat ik er mee kan besparen. Kom onregelmatige tijden thuis dus het lijkt me wel handig dat als ik naar huis rij ik op dat moment de thermostaat aan kan zetten :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:54

vibabu schreef:
Die ene fles cola is meestal niet het probleem hoor ;) het is de combinatie. Want de koekjes moeten er ook nog bij en de chips en de snoepjes.
Ik maak ook bijna altijd alles vers. Alleen had ik van de week een pakje die ik nog had staan en het was gewoon vies. En duur bij aanschaf. Het is dat ik het nog had maar ik koop het nooit meer.

dat is exact wat ik bedoel ;)

ik gebruik wel eens een pakje soep als basis, bijvoorbeeld lente ui soep..
omdat ik nog niet zo heel handig ben met gebonden soepen maken..

met 1 pakje lente uit soep, kan ik echter wel 2.5 liter goed gevulde brocolisoep maken (magisch lol),
dan vallen de zout en andere smaakjes van het pakje minder op, minder zout nodig verder en heb wel het bindmiddel eruit.. alleen met room lukt het gewoon niet.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:00

Ik kook bijna alles vers.

Behalve jus, nasi- bamikruiden en kruiden voor chili con carne. Dit komt uit een pakje. Verder enkel mayo en ketchup in huis. Knoflooksaus e.d. Maak ik zelf.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:04

Elena als je soep wil binden kun je dat met een roux doen(boter in een pan smelten, lepel bloem er bij en goed mengen en de bloem laten garen en jlaar)
Of door iets met zetmeel toe te voegen.
En als je idd romige soep wil, iets romigs

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:13

Jus, nasi- en bamikruiden vind ik juist lekkerder en makkelijker om zelf te maken :j
Jus inderdaad met wat boter (zelf gebruik ik zonnebloemolie of kokosolie) met een beetje bloem, flinke klots water, sojasaus, maggi, peper, zout en kruiden naar smaak.
Voor de nasi en bami duurde het een tijdje voordat ik echt een lekker recept had, en nu vind ik het echt lekkerder dan uit een pakje en veel lekkerder dan bij de chinees!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:22

Jus maak ik altijd van de smaak van het vlees. Dus vlees bakken in wat olie of boter, vlees bakken, wat water er bij, beetje laten verdampen en voila jus. Ligt natuurlijk wel aan het soort vlees

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:22

Ik voel mij soms wel raar door jullie haha :+

Ik eet niks met jus, geen nasi of bami en wraps en taco's en stamppotten ook weinig :=

Ik haal gewoon krieltjes, wokjes of gewone aardappeltjes uit een zakje om op te bakken. Kan ik 2x van eten. Verse groenten die ik wok met een eigen gemaakte marinade of kruiden. Maar wij eten dan meer pasta, curry of ander soort rijst gerechten. Voel mij dan echt geen hollander met ons avond eten haha :+

Wij hebben geen slimme thermostaat maar eentje waarbij je wel van alles kan instellen. Denk dat dat ook prima voldoet en het is goedkoper in aanschaf. Wij krijgen elk jaar geld terug.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:31

Was laatst een topic over geloof ik :)
Wij hebben meer opgebracht dan verbruikt. Dus krijgen heel veel geld terug

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:55

Wij hebben vloerverwarming, dus zo'n slimme thermostaat heeft weinig zin omdat de vloer een paar uur de tijd nodig heeft om op te warmen. Hier gaat ie 's ochtends een half uurtje aan om de verwarming op de badkamer even heet te stoken, en dan in de namiddag stookt ie de woonkamer warm tot 18 graden. Verder houdt ie het huis netjes op 16,5 graden.. Werkt prima.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:58

Wij willen volgend jaar de vloerverwarming op een zonneboiler aansluiten. Voor nu staat de vloerverwarming uit, pomp kost teveel energie

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:46

Sunrise19 schreef:
Ik voel mij soms wel raar door jullie haha :+

Ik eet niks met jus, geen nasi of bami en wraps en taco's en stamppotten ook weinig :=

Ik haal gewoon krieltjes, wokjes of gewone aardappeltjes uit een zakje om op te bakken. Kan ik 2x van eten. Verse groenten die ik wok met een eigen gemaakte marinade of kruiden. Maar wij eten dan meer pasta, curry of ander soort rijst gerechten. Voel mij dan echt geen hollander met ons avond eten haha :+

Wij hebben geen slimme thermostaat maar eentje waarbij je wel van alles kan instellen. Denk dat dat ook prima voldoet en het is goedkoper in aanschaf. Wij krijgen elk jaar geld terug.

waarom aardappeltjes uit een zakje..

dan kun je toch beter een grote zak aardappelen halen..
ene dag koken.. andere dag wat je over had opbakken..

opgebakken aardappels zijn vele malen lekkerder dan die zakjes..
ik vind krieltjes en andere zakjes in verhouding echt vreselijk duur als je het vergelijkt met een gewone kilo aardappelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:48

Sunrise, hier veel indiaas, indonesisch, surinaams etc etc.
Maar ook gewoon hollandse pot tussendoor.

Kortingisleuk komt weer in beweging. Koffieleutjes goedgekeurd.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:51

Ik betaal 0,87 ct per zakje haha. Heb pas aardappels weggegooid omdat ik dacht laat ik het zelfs een doen. Nou het leken meer ontkiemende planten dan aardappels :=

Voor die paar keer dat wij dat eten vind ik dat echt zonde. Koop ik liever een zakje omdat ik het dan ook echt op eet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:54

Aardappels bewaar ik in de koelkast. Daar spruiten ze niet, blijven veel langer goed en smaken nog prima :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:56

Ik koop ze als ik daar zin in heb. Aardappels blijven best lang goed maar ik wil niet elke dag aardappels eten. Ik vind het ook lekkerder om aardappels de koken en San meteen op te bakken. Nadeel is alleen dat je alleen al een half uur bezig bent met je piepers. Dat vind ik te lang duren :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:03

Ik schil ze vaak vantevoren al. En dan zet ik ze in een laagje water met een beetje bouillonpoeder in de koelkast. Vrij klein snijden.. 'S avonds hoef ik ze dan maar 10 min te koken, in de tussentijd maak ik de groente klaar, en dan kan het tegelijkertijd worden gebakken/gewokt. Of ik hang de stoompan met groente boven de aardappeltjes, dat scheelt weer wat stroom :D