Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:38

Mijn opa en oma hebben ook veel warm geschonken, maar die konden hun zorg goed betalen van hun pensioen.

Mijn moeder is nu haar huis aan t verkopen maar die is pas 60 en daar zit nog wat hypotheek op dus ik hou geen rekening met een erfenis. Als ze 90 wordt ben ik zelf tegen de 70 dus moet het toch zelf regelen.

Zat nog even door die vaste lasten te bladeren, maar niemand met kinderen op de opvang hier?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:43

Ik had eens een collega die maar een hypotheek had afgesloten van 20 jaar 'want haar schoonmoeder zou toch vast een keer komen te overlijden'.
En dit vertelde ze echt tegen iedereen. Vreselijk. Dat je het denkt, ok, maar dat je het tegen iedereen gaat vertellen is wel bijzonder.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:04

Pantykous schreef:
Mijn opa en oma hebben ook veel warm geschonken, maar die konden hun zorg goed betalen van hun pensioen.

Mijn moeder is nu haar huis aan t verkopen maar die is pas 60 en daar zit nog wat hypotheek op dus ik hou geen rekening met een erfenis. Als ze 90 wordt ben ik zelf tegen de 70 dus moet het toch zelf regelen.

Zat nog even door die vaste lasten te bladeren, maar niemand met kinderen op de opvang hier?

Ikke en ik mocht vorig jaar 700€ extra inkopen omdat mijn kind niet meer naar de crèche mocht en ook niet naar de BSO
Vervolgens heb ik over jaar 2021 teveel ontvangen moest ik 1000€ terug betalen. Dat was ff 1700€ extra kwijt en ik had al 6000 zelf betaald dat doet pijn hoor 7200€
En uhmmmm ik had gewoon alles door gegeven zelf verhoging van 1% op mijn inkomen.

Goed dit jaar betaal ik 600€ voor 2 dagen VSO en 2 dagen BSO
En krijg ik volgens nieuwe berekening 280€ terug…… dit gaan we bijstellen want ik geloof het niet en man is inmiddels ook ZZP’er erbij voor aantal uur per week
Dus denk eerder 200€

Door deze frustratie laat ik mijn overwerk niet meer uitbetalen maar spaar ik tijd voor tijd op waardoor mijn kinderen in vakantie met uitzondering zomer niet meer naar de opvang gaan.

Opvang is gewoon poedersuiker en BSO…tja ….ook poedersuiker niet eens super leuk op dinsdag zitten zitten er 60 kinderen op 6 leidsters is echt je vermaak je zelf maar

denice

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:08

Wij hebben het net opgezegd, ga bijna met zwangerschapsverlof en ergens in dat verlof wordt die van 3 dan 4 en gaat naar school. Scheelt me mooi nog even 1500 euro. Ik ga bijna een jaar met verlof en wie weet is het daarna gratis :+ maar dar zal wel niet.

Ik vind kinderopvang echt belachelijk duur en alle dagen die je niet afneemt zou je in kunnen halen volgens het contract, maar in de praktijk is er nooit plek. Heb nog 10 dagen aan uren staan, dat is gewoon 1400 euro waard. Ben helemaal klaar met die opvang. Ook de wachttijden, voor je überhaupt je kind verwekt hebt moet je het al inschrijven.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:11

Ja wij betalen bijna 13K op jaarbasis. Wij kunnen niet wachten tot de jongste 4 wordt :+
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 05-01-23 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:12

Pantykous schreef:
Ja wij betalen bijna 15K op jaarbasis. Wij kunnen niet wachten tot de jongste 4 wordt :+

Jullie verdienen gewoon heullllll veulll :D
Is beetje standaard antwoord

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:57

Kuchdurehobbydiekoterskuchkuchkuch _O- :$

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:04

Je kunt beter paardrijden :D

Maar als de jongste van de opvang af is scheelt dat straks zo’n 750 in de maand. Dan kunnen we hard sparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:38

Ik zal maar niet roepen hoeveel er naar mijn paard/pony's gaat iedere maand en wat ik dan nog kan sparen en aan mezelf spenderen :=

Personen met dementie gek noemen, daar mag je voor mij voor branden in de hel. Mijn bachelorproef over gemaakt, jaren mee gewerkt ook als sociaal assistent en zoveel ellende maar ook zoveel moois gezien. En niet elk verzorgtehuis is hetzelfde qua omgang en quotering. Wij bekeken wel eerdere rapporten maar stonden ook open voor verhalen van familie etc. En daar maakten wij dan een besluit mee. De ervaring leerde wel dat mensen het heel vaak allemaal rooskleuriger zagen en "ach dat mensje" dan wat het vaak was. Tel daar de verschillende soorten dementie en gradaties en onderlinge soorten nog bij en je kan er geen 2 over dezelfde kam scheren.

Het ergste/moeilijkste vond ik jongdementie.

Om die redenen leef ik NU, geef ik graag geld uit en geniet ik nu het kan, en spaar ik tegelijkertijd ook graag voor mijn oude dag. Net zodat er keuze kan zijn voor een goed rusthuis, voor thuiszorg en ondersteuning.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:52

Hier op de dag dat ze naar de basisschool gingen de opvang stopgezet.
Maandag naar mijn ouders
Dinsdag vader middag vrij
Woensdag ik middag vrij
Donderdag naar mijn ouders
Vrijdag naar mijn schoonmoeder

Omdat ik in het onderwijs zit zijn ze in de vakanties altijd thuis en was ik op ma/do/vr vaak ook wel op tijd thuis. Heeft me bakken met geld gescheeld.

Wij vandaag naar het museum van Oudheden geweest. Gratis entree door de vriendenloterij. Daar geluncht voor 30 euro, wat perfect uitkwam met de teruggave van het water wat ik gister kreeg, ook 30 euro. Enkel de benzine kosten kwijt en het was super leuk!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 19:04

Citaat:
Nou ja, totdat het niet meer gaat.. Mijn ouders hebben altijd gezegd 'nee kind, we willen je niet tot last zijn, leef lekker je eigen leven'... en toen ging het ineens slechter en toen konden ze het niet meer zelf... ja, en wat dan. Ben je lekker je eigen drukke leven aan het leiden..

Mbt die laatste zin: het is niet mijn keus he, zo don't blame me of zoiets :+ ik zou het graag willen doen, mijn zus ook en ook mijn broer, maar ze willen niets. En als ik nuchter kijk zijn ze nu al zover dat ze eigenlijk meer zorg zouden moeten hebben dan ze nu aanvaarden van alles wat ze hebben ingeschakeld maar we krijgen het niet voor elkaar }:0

Ze willen echt niet. Die gaan als het echt niet meer kan doen als

Citaat:
Mijn andere oma en opa die al heullllll lang dood zijn verkochten hun huis en gingen in een luxe serviceflat wonen huur was destijds 2500 gulden zijn beide daar overleden en na de begrafenis was er 5000 gulden over van alles …. Best netjes gedaan toch. Hun huis was een villa dus echt boel geld op naar zorg…..maar zij kozen daar ook echt voor

Ik 'reken' dus uiteindelijk ook nergens op qua erfenis en dat is ook prima, het is hun geld.

Mbt kinderopvang in de vakantie was het bij mij altijd zoete inval, want ik werkte in het onderwijs grotendeels althans. En dan moest ik ook wel eens wat doen in de vakanties, maar dat kon dan wel als zoonlief ergens anders heen ging dagje ofzo. Er waren zo vaak kinderen hier over de vloer dat hij ergens anders heen nooit een probleem was. Wel geregel allemaal maar vond dat nooit zo erg. En vond die vriendjes / vriendinnetjes over de vloer altijd erg gezellig. Zeker omdat mijn zoon enigst kind is.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:13

Hier ook opvang!
800 euro voor 60 uur in de maand voor de jongste en 16 uur bso voor de oudste.
Als ik straks aan het werk ga moet dat nog wel uitgebreid worden ben ik bang.

Trouwens is het tarief in september omhoog gegaan en in januari weer…

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:32

VanHuisUit schreef:
Mbt die laatste zin: het is niet mijn keus he, zo don't blame me of zoiets :+ ik zou het graag willen doen, mijn zus ook en ook mijn broer, maar ze willen niets.

Oh ik dacht dat t duidelijk was dat ik het over mezelf had. Mijn ouders wilden niet dat ik voor ze zou zorgen … en nu kunnen ze t zelf niet meer (en ik ben enigkind). Dus bovenop mn drukke leven (en ik woon niet om de hoek) kan ik t “erbij” doen.. ik vind dat pittig :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:52

Als ik zeg dat ik paarden heb wordt er gezegd 'oh dat is wel heel duur he'. Vaak wijs ik ze dan op hun kleine telg... Die zijn pas duur als ik het zo lees -O-

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:01

Cer schreef:
Huh? Dat mag toch helemaal niet? Met meer dan 7500 / 15000 spaargeld heb je geen recht meer op een uitkering.. dacht ik?

Arbeidsongeschiktheids uitkering mag het wel. Is alleen bij de bijstand dat je eerst je eigen geld moet opeten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:11

Eigenlijk ook raar toch, dat je gedwongen wordt je buffer op te maken?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:13

denice schreef:

Zeer zeker als je er niets aan kunt doen dat je in een uitkering terecht komt.
Mocht je nu een vermogen hebben, hypotheekvrij huis en denken, t is me gezegend stop ermee en doe maar een uitkering.
Dan zou ik zeggen, doe maar van je eigen vermogen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 14:23

Ja dat is erg complex allemaal... mbt bijstand / 'opeten' eigen huis / buffers etc.

@Cer duidelijk hoor! Inderdaad dat valt niet mee :(:)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:30

denice schreef:

Kan me er wel wat bij voorstellen. Bijstand krijgen en een substantieel bedrag op je spaarrekening hebben
dat voelt ook niet ok.
De overheid heeft daar duidelijke regels voor opgesteld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:38

VanHuisUit schreef:
@Cer duidelijk hoor! Inderdaad dat valt niet mee :(:)

Nou ja, ik ga er ook niet dood aan natuurlijk.. en het kan altijd erger.. zo is het ook weer :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 18:12

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:29

CharleyT schreef:
denice schreef:

Kan me er wel wat bij voorstellen. Bijstand krijgen en een substantieel bedrag op je spaarrekening hebben
dat voelt ook niet ok.
De overheid heeft daar duidelijke regels voor opgesteld.

Ik snap het wel, maar het voelt voor mij juist verkeerd dat mensen die veel gespaard hebben dit eerst op moeten maken, terwijl iemand die nooit gespaard heeft op dezelfde voet door kan gaan.

En over besparen gesproken: ik kreeg net mijn nieuwe voorschot van de energie. 0,- super fijn!
Het worden nog leuke maanden zo zonder energiekosten en ook geen ziektekosten meer. Scheelt samen toch € 350,- per maand.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:31

Hier ook een kind op de opvang. Betalen omgerekend zo'n 750 euro pm voor fulltime, ookal gaat ze dat bijna nooit.
Straks in Nederland weet ik nog niet hoeveel dagen we nodig hebben, voor we gingen 1, het ligt eraan of de oma's weer willen oppassen :)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:32

Nou hier fijn nieuws, ik heb een nieuwe baan!
We hebben een super fijn gesprek gehad, volledig open kaart uitgelegd waar ik op hoopte en hoe en wat, van beide kanten, en we zijn elkaar daarin tegemoet gekomen, het is dus iets minder dan waar ik op gehoopt had, maar de werkgever is mij wel een stuk tegemoet gekomen ten opzichte van het eerste aanbod en gezien het bedrijf/de sector en de informele werkomgeving heb ik er een goed gevoel bij :j
Voor mij ook weer heel leerzaam geweest dit, want vond het heel spannend om het loon te bespreken

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:37

Van harte gefeliciteerd Faelynn! Wanneer ga je starten?