Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:19

Kom maar op, welke moeten we niet hebben? Altijd handig om te weten waar we op moeten letten!

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:36

phormicola schreef:
Het hangt er maar net vanaf waar je in geloofd, kwa gezond. Zo hoeft witte pasta helemaal niet ongezonder te zijn als je genoeg groenten eet voor de vezels. Volkorenproducten bevatten fytase die de opname van heel veel vitamines en mineralen belemmerd of zelfs compleet blokkeerd. Dan ben je per saldo beter uit met witte pasta, zelfde geldt voor wit brood en witte rijst.
Vloeie bakboter en plantaardige olie zit barstensvol omega 6 waar we veel te veel van binnen krijgen. Het veroorzaakt ontstekingsreacties in het lichaam en werkt allerhanden ziektes in de hand, waaronder hart en vaatziekten.

Correctie. Fytinezuur bindt o.a. IJzer aan zich, fytaten zorgen voor afbraak van fytinezuur. Het wordt helemaal niet blokkerend en de belemmering is verwaarloosbaar te noemen. Alleen in bevolkingsgroepen waarin granen enkel en alleen worden gegeten zou die evt problemen kunnen geven, hoewel enkel granen eten alleen al alarmerend is voor je gezondheid.

En over Omega 6 nog niet gesproken. Het lijkt erop dat teveel aan Omega 6 icm een tekort aan Omega 3 de problemen geeft, niet de omega 6 op zich.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 02:19

Klopt helemaal, ze zeggen ook niet voor niets dat je wekelijks vette vis moet eten. :)

Om gezond te eten voor wat betreft LDL-cholesterol (dus LDL verlagend) en hoge bloeddruk (en dat zijn toch medische problemen die hoog op de lijst staan in Nederland) moet je zo min mogelijk verzadigde vetten eten, en onder andere juist graanproducten.
En verzadigde vetten gedeeltelijk vervangen voor onverzadigde vetten, daar zit een prijskaartje aan. Ook als je de goedkopere huismerken pakt, dan is het nog duurder.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:06

Ik vind het trouwens heel knap hoe jullie rond komen met 40 euro per week.

Alleen al aan enkel groente en fruit ben ik ca 25 euro kwijt per week.

Dan 5 euro brood. Ca 6 euro voor kaas.

Vlees haal ik altijd bij de slager, circa 10 - 15 euro per week.

En dan nog de rest zoals cola, chips, chocolade en verzorgingsartikelen en schoonmaakspullen. Deze kosten wisselen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:35

Maar met hoeveel ben jij?
Ik eet veel stamppot of pasta. Of gewoon gekookte groenten. Daarnaast eet ik sochtends een bak havermout. Een liter melk waar ik 4 dagen mee doe, een pak havermout van 40 cent ofzoiets. Doe ik ook minimaal een week mee. Lunch krijg ik op m'n werk. Een fles shampoo doe ik minimaal 1 maand mee idem tandpasta. Wat betreft fruit eet ik vaak een appel en dan de goedkoopste soort. Daarnaast probeer eens een stamppot te maken voor 1 persoon, dat lukt niet. Dus een pak zuurkool bijvoorbeeld kost nu 2 voor 69 cent. Doe ik 8 keer mee ongeveer. Een kilo aardappels kost ook hooguit een euro. Vlees heb ik in grote portie gekocht en kost 1,70 per dag.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:45

Maar cola ..... Elke week? Hoeveel drink je ervan? Ik drink cola thuis echt niet, zo slecht voor je ook :+

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:50

Ik lees al een tijdje mee.
Ik heb net ook de app van scoupy gedownload, maar hoe werkt het precies? :o

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:13

Als je kijkt bij het tabje cashback dan kan je zien welke producten je gratis kan krijgen. Hoe het in het begin ging weet ik niet meer.

Ik heb nog 2 flessen cola staan van gratis acties. Drink het ook niet zoveel. Al kan ik me voorstellen dat er een fles per week doorheen gaat. Mijn ex dronk een fles frisdrank per 1,5 dag ongeveer.
Ik heb deze week nog maar 3,50 uitgegeven aan eten. Rantsoen scheelt echt een boel geld. Heb alleen melk, zuurkool en appels gekocht. Wat betreft eten en drinken zou ik niks meer hoeven te kopen. Vandaag eet ik bij m'n zus, morgen wil ik peertjes eten die ik van MN ouders heb gehad met gebakken aardappelpartjes die ik zondag in de bonus heb gekocht, kan ik vrijdag nog een keer eten. Zondag bij ouders sinterklaas vieren met diner. Zondag iets uit de vriezer. Ik ben echt een klein verbruiker geloof ik....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:16

Hier drinken we wel cola, maar alleen Dr. Foots, met kersensmaak, en alleen een half glaasje na het middageten omdat het zo lekker is :9
Dan doen we ongeveer een week met een fles, dus dat is goed te doen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:39

Maar 1 fles cola in de week kost misschien hooguit 1,50? Ik heb wel gemerkt dat de luxe dingen dus de koekjes snoepjes en chipjes echt heel erg aantikken op het budget. Daar ging bij mij het meeste aan op.
Ik merkte wel dat ik na het avondeten trek heb in iets zoets. Zou zo een zak drop of snoep weg kunnen eten maar eet nu maar een appel. Ben je nog langer bezig ook. En een stuk goedkoper. Je kan een kilo appels eten voor 1 zak redband snoep...

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:35

Courses schreef:
Maar cola ..... Elke week? Hoeveel drink je ervan? Ik drink cola thuis echt niet, zo slecht voor je ook :+

Elke dag een glas, vriend ook dus 2 glazen per dag.

We zijn met vieren, 2 volwassenen, 1 dreumes en 1 peuter. Gaan hier elke dag minimaal 500 gram groente doorheen en 3 stuks fruit, soms meer.

2 pakken melk per week, 2 pakken drinkyoghurt en dan een pak yoghurt , soms vla.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:03

Maar met 4 mensen valt het dan toch wel mee?
Ik denk dat er appels met peren vergeleken worden. Ik ben alleen en mag niet meer dan 50 euro uitgeven van mezelf en red het vaak met 25/35 euro per week. Het scheelt nogal of je een gezin heb of dat je alleen bent.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:05

Het is meer de vraag, voor de mensen die zo weinig uitgeven aan boodschappen; veroorloven jullie jezelf wel luxe? zoals bijvoorbeeld vlees van de slager, kaas van de kaasboer, duurdere producten zoals zongedroogde tomaten, pijnboompitten enz?

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:06

vibabu schreef:
Maar met 4 mensen valt het dan toch wel mee?
Ik denk dat er appels met peren vergeleken worden. Ik ben alleen en mag niet meer dan 50 euro uitgeven van mezelf en red het vaak met 25/35 euro per week. Het scheelt nogal of je een gezin heb of dat je alleen bent.

Ja dat is waar. Denk wel dat het voor 1 persoon wel altijd een uitdaging is om variatie te hebben zonder veel weg te moeten gooien of niet?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:26

Ja... Eet veel hetzelfde helaas. Meestal maak ik eten wat je in kan vriezen.

Ja hoor, MN hele vriezer ligt vol met vlees van koopeenkoe en kip van de kippenboer. Kaas koop ik bijna nooit omdat het niet op komt aangezien ik sochtends vaak yoghurt of havermout eet en alleen in het weekend thuis lunch.

Pijnboompitten doe ik ook lang mee idem met gedroogde tomaten etc.ik koop liever iets wat lekker en duurder is dan dat ik er tegenaan hik. Het enige wat ik wel doe is bedenken of het lang genoeg houdbaar is omdat ik het zonde vind om weg te gooien.

De koekjes chocola en snoep ging bij mij het meeste geld heen maar aangezien er eerst even een paar kilo vanaf moet komt dat er even niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:37

Kattenbak schreef:
Het is meer de vraag, voor de mensen die zo weinig uitgeven aan boodschappen; veroorloven jullie jezelf wel luxe? zoals bijvoorbeeld vlees van de slager, kaas van de kaasboer, duurdere producten zoals zongedroogde tomaten, pijnboompitten enz?

Wij doen voor een gezin van 4 (2 volw en 2 kids van 4) volgens mij heel goedkoop boodschappen.

Vlees: slager/poelier/supermarkt.
Groente/fruit: Lidl
Kaas: wisselend
Brood: bakker (gratis, mijn ouders hebben bakkerij)
Overig bij Jumbo (boodschappen bestellen) en soms AH of Lidl.

Wij werken beide fulltime (vriend kantoorbaan 4 dgn, ik onderwijs 3 hele, 2 halve dgn) en kinderen naar school. Hebben een vrij vast ritme

Maandag: kinderen eten bij mijn ouders in avond, wij soep met salade en stokbrood
Dinsdag: bami/rijst/macaroni/pasta
Woensdag: ag/stamp maar geen vlees.
Donderdag: wisselend maar wel gezond
Vrijdag: pannekoeken/zelfgemaakte pizza/keuze aan kinderen.
Zaterdag: vaak brood met wat lekkers
Zondag: frietjes met salade.

Zo ongeveer ziet onze week er uit.

Ik koop geen pakjes. Probeer alles vers en de zit regelmatig luxe tussen zoals buitenlandse kazen of andere tapas.
Pijnboompitten, zo'n gedroogde tomaatjes gaan hier tijden mee.

Fruit eten ze hier veel. Zojuist beide kinderen nog een banaan en aardbeien op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:39

Kan ik klaargemaakte bami invriezen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:18

Kattenbak schreef:

Nee, dat kan gewoon niet bij ons. We hebben ook nooit wat lekkers. Die 40 euro is dus echt de basics om te leven.

En je had gelijk over het fytinezuur, ik had een brainfart :+

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:02

phormicola schreef:
Kattenbak schreef:

Nee, dat kan gewoon niet bij ons. We hebben ook nooit wat lekkers. Die 40 euro is dus echt de basics om te leven.

En je had gelijk over het fytinezuur, ik had een brainfart :+

Haha hebben we allemaal wel eens he.

O dus geen luxe dingen. Maar is dat uit noodzaak of omdat jullie er niks om geven?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:06

@Kattenbak: Nee dat haal ik niet, want anders is het (voor ons) geen bezuinigen meer, dan is het gewoon luxe boodschappen halen ;) Ik vind het wel lekker hoor, maar voor dat geld kan ik een hele hoop andere dingen halen, die ik ook lekker vind. Voor ons is het geen noodzaak om het WEL wekelijks te halen. We komen helemaal niets te kort: we eten elke avond lekker en gevarieerd, kunnen ontbijten en lunchen met wat we lekker vinden, we hebben gewoon koekjes, snoep en frisdrank in huis, gebruiken A-merk douchegel en deo (1+1 gratis acties), dus ik vind het prima zo.

We hebben onszelf een budget gegeven van €50,- per week voor 2 personen. Van de week haalde ik bijvoorbeeld kruidnootjes van de warme bakker, of we halen eens een kip van de gril bij de slager, maar ik vind het veel leuker om het geld dat overblijft op te sparen en daar lekker van uit eten te gaan!

@Vibabu: Jij hebt dus hetzelfde budget voor 1 persoon, als wij voor 2 personen! Al kan ik me voorstellen dat het soms best lastig is om voor 1 persoon boodschappen te doen, waardoor je soms duurder uit bent.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 00:19

vonneke schreef:
Kan ik klaargemaakte bami invriezen?

Ja hoor, ik zou niet weten waarom niet, doen wij wel vaker :j

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 00:37

Ja klopt! Stom he.... Maar die 50€ gaat nooit op :) spaarpotje :D ik koop echt heel voorzichtig want vind het zo zonde om eten weg te gooien. Je wordt er wel creatief van.....ik doe de laatste tijd ook aan ruilen. Als het bijv 1+1 gratis is neem ik er 2 mee en ruil met m'n moeder voor iets anders. Laatst een zak boerenkool tegen paar kg aardappels. Handig :)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 00:39

Ruilen doe ik ook met m'n moeder wel eens idd.
Of 1+1 gratis allebei 1 en de prijs delen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 01:05

vibabu schreef:
Maar 1 fles cola in de week kost misschien hooguit 1,50? Ik heb wel gemerkt dat de luxe dingen dus de koekjes snoepjes en chipjes echt heel erg aantikken op het budget. Daar ging bij mij het meeste aan op.
Ik merkte wel dat ik na het avondeten trek heb in iets zoets. Zou zo een zak drop of snoep weg kunnen eten maar eet nu maar een appel. Ben je nog langer bezig ook. En een stuk goedkoper. Je kan een kilo appels eten voor 1 zak redband snoep...

dat is nu juist het issue vaak met mensen die problemen hebben met budgeteren..
Die fles cola is immers maar 1.50
die zak chips is maar 1.00
dat zakje pepersaus is maar 50 cent
dat potje groente is maar 1 euro

maar ga eens na.. dan heb je het al over 3 euro...
cola is niet nodig, chips ook niet
pepersaus kun je veel lekkerder en gezonder maken met spullen die je al in je kasten hebt, kosten grofweg dan 12 cent
potje groenten is ongezonder daarbij veel duurder in verhouding.. voor die 1 euro voor een potje groente kun je op de markt bijna een kilo krijgen van diezelfde groente.

met name de luxe producten tikken hard aan.. want dit is niet veel, dat is niet veel en zo kom je zomaar aan 15 euro aan luxe spullen die nergens voor nodig zijn in een weekend.

gezonder koken met verse producten en vanaf scratch is iets wat je jezelf kunt aanleren.
basis als bloem, zelfrijzend bakmeel, kruiden, kristalsuiker, witte en bruine basterdsuiker, boter, melk.. hiermee kun je vele sausjes en koekjes zelf maken.. weet je precies wat erin zit en veel goedkoper dan uit de winkel.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:02

Was deze week 30 euro kwijt aan boodschappen, inclusief div gourmetdingen (m'n ouders, opa en broertje komen volgende week op m'n verjaardag gourmetten) en alvast een voorraad vlees voor mezelf.
Moet alleen nog lenzenvloeistof halen.

Verschilt bij mij heel erg wat ik kwijt ben. Ene week heb je schoonmaakmiddelen, shampoo etc nodig en andere week niets van dat.