Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dagmar80

Berichten: 1858
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 17:17

@ Solleke_Noah: Hahaha :D :+ Mijn vader: nou, dat heb je toch in 10 minuten gedaan met zo'n klein vijvertje? (hij heeft zelf een enorme vijver van 14 meter... Tja...). Nou, niet dus om die reden, mijn vader is wat minder teergevoelig, ach, als je het even bij de rand laat liggen dan kruipen ze vanzelf weer terug in de vijver. Nou niet dus, die slakjes verdrogen gewoon en dat vind ik dus zielig ja.

@Akishino: Die komen inderdaad vanzelf in je vijver. Ik denk dat die van mij meegelift zijn met de plantjes uit de vijver van mijn ouders. Het zijn wel erg nuttige slakjes, want ze eten alg en rottend materiaal zoals blad op de bodem van je vijver :) Mocht je in de buurt wonen dan mag je er wat van mij hebben als je ze goed verzorgd :D Poelslakjes heb ik ook in de vijver, maar die posthoorntjes echt heel veel.

boeflover

Berichten: 6053
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:04

Solleke_Noah schreef:
Staat mooi zo met de extra bloemen! Sfeervol tuintje! Misschien een klein trapje plaatsen voor kikkers en kleine zoogdiertjes die erin zouden vallen?

Dankjewel! Ze kunnen er nu via de slang van de pomp uit en via het riet normaal gezien. Maar bedankt voor de tip je wilt idd geen verdronken beestje terug vinden, was in het begin wel toen zat de slang vd pomp nog onder de bamboe rand en dat bleek idd te glad.

Letizia

Berichten: 12160
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 10:55

Hier is de eerste ranonkel in bloei <3
Afbeelding
De volgende waar ik op wacht zijn de fresias en daarna de dahlias, hoewel het een nek aan nek race lijkt te worden :+
Maar wat is het nu genieten in de tuin he :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78678
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 11:12

Ik heb vanmorgen mijn passiebloemen eruit gegooid. Zijn dus echt dood. -O- Straks maar nieuwe halen, dan hebben we er nog plezier van dit jaar.

akishino
Berichten: 1883
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 11:13

@dagmar80, ik heb sinds kort een klein vijvertje (700 liter ongeveer) dus ik wacht gewoon rustig af tot ik er 1 ga spotten

Sting

Berichten: 12869
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 12:29

Afbeelding

Iemand een idee wat ik hier voor klimplant heb groeien? :+ Hij groeit goed, maar bloemen komen er nog niet in. Wel de knopjes die je ziet, maar daar kwam vorig jaar (1e jaar dat hij er was) ook is uit aan bloemen.

akishino
Berichten: 1883
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 13:03

Sting schreef:
[ [url=m/Mp1nLB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand een idee wat ik hier voor klimplant heb groeien? :+ Hij groeit goed, maar bloemen komen er nog niet in. Wel de knopjes die je ziet, maar daar kwam vorig jaar (1e jaar dat hij er was) ook is uit aan bloemen.


Kamperfoelie zo te zien

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 15:57

Heeft iemand tips voor mij?
Vorig jaar heb ik een hele rits lavendel geplant, en allemaal hebben ze dezelfde behandeling van me gehad en staan ze ongeveer even veel in de zon.

Toch zijn sommige planten lelijk of zelfs bijna dood, en anderen doen het erg goed. Weten jullie hoe dat kan?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morganlefay

Berichten: 8728
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 17:21

Lavendel na de bloei snoeien. En echt had er 2 staan, de een groeit de tent uit de ander heeft het loodje gelegd.

Fitzroy

Berichten: 25233
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 17:54

Ik heb dat niet gedaan en ze gaan hier als een tierelier.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:13

Deze zijn allemaal gesnoeid, maar niet na de bloei. In april heb ik ze gesnoeid. Maar toch is de helft dood en de andere helft doet het erg goed. Vreemd toch?

noviceh

Berichten: 4835
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:39

Monchou schreef:
Deze zijn allemaal gesnoeid, maar niet na de bloei. In april heb ik ze gesnoeid. Maar toch is de helft dood en de andere helft doet het erg goed. Vreemd toch?

Misschien sommige te ver terug gesnoeid?

Roodvos

Berichten: 6769
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:49

Ik heb lavendel in potten en die snoei ik ook in april terug. Je mag ze best flink snoeien, maar je moet wat groen laten zitten. Anders lopen ze niet meer uit.

Dus idd mogelijk te ver gesnoeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:55

Hier snoeien we lavendel rond april.. alles tot bijna op de grond op 6 blaadjes/sprieten groen na. Dan verhouten ze niet, groeien altijd weer mooi groot uit op deze manier.

Sting

Berichten: 12869
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 07:30

akishino schreef:
Sting schreef:
[ [url=m/Mp1nLB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand een idee wat ik hier voor klimplant heb groeien? :+ Hij groeit goed, maar bloemen komen er nog niet in. Wel de knopjes die je ziet, maar daar kwam vorig jaar (1e jaar dat hij er was) ook is uit aan bloemen.


Kamperfoelie zo te zien


Thnx!

F_Orumster

Berichten: 15343
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:28

@ Monchou, nadeel van houtsnippers is dat het de grond verzuurt. Google zegt dat lavendel niet van zure grond houdt. Dus misschien is dat een boosdoener? De eerste 2 pollen staan denk ik meer in de luwte vanwege het schuurtje.

Ir111

Berichten: 12017
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:36

Goedemorgen mensen, ik ontdek dit topic nu pas!

Wij wonen sinds 1,5 jaar op een plek waar ik eindelijk veel ruimte heb om lekker met planten bezig te zijn. Vorig jaar nog veel kant en klaar gekocht, dit jaar begonnen met zelf te zaaien. Dat scheelt een hoop geld. :Y) En is leuk natuurlijk. :D

Een van de de dingen waar ik tegenaan loop is dat ik best wat potgrond verbruik. Daar zit vaak turf in en dat is niet zo milieu vriendelijk. Daarom wil ik dat voor volgend jaar zelf gaan maken. Ik wil dit 'recept' gaan gebruiken. Hebben jullie ervaring met zelf potgrond maken en zo ja, misschien tips?

Lees verder al wat leuke dingetjes, bv de lavendel met houtsnippers (dat heb ik ook zo) en dat de grond verzuurd door de snippers. Zou je daar in t najaar wat kalk op moeten doen dan bv?

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:52

Geen houtsnippers gebruiken bij planten die moeite hebben met een zure grond is effectiever.

Ik gebruik eigenlijk geen potgrond. Ik neem zand wat ter plaatse aanwezig is en spit daar compost en eventueel wat lavameel doorheen. Er is ook tuinaarde zonder veenmos of turf op de markt als je wilt ophogen, heb ik gebruikt voor mijn moestuinbakken. Zoals deze: https://www.bio-kultura.nl/producten/bi ... -tuinaarde (ik heb hem wel eens eerder getipt. Nee, ik heb geen aandelen, wel goede ervaringen).

Ir111

Berichten: 12017
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:26

Kaka schreef:
Geen houtsnippers gebruiken bij planten die moeite hebben met een zure grond is effectiever.

Ja dat snap ik. :D Maar de snippers liggen er nu al (lavendel/zuur was mij onbekend). Is om het terras en scheelt heel veel onkruid trekken ( we wonen buitenaf en er groeit bv graag gras . Als de lavendel groot genoeg is over een jaar (of 2) dan is het niet meer nodig omdat de grond dan bedekt genoeg is.

Kaka schreef:
Ik gebruik eigenlijk geen potgrond. Ik neem zand wat ter plaatse aanwezig is en spit daar compost en eventueel wat lavameel doorheen.

Gebruik je dat ook in potten? En wat voor verhouding gebruik je?

Morganlefay

Berichten: 8728
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:57

Oude potgrond gaat bij mij de tuin in. Compost idem dito. Ga ik verbeteren dan haal ik gewoon tuingrond en gebruik oude stalmest :D.
Ben met boomschors heel voorzichtig veel te zuur.
Tuingrond en dan aanzuren met wat wilgenhaksel daar maak ik potgrond van.

Letizia

Berichten: 12160
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:12

Ik heb een vraag:
In maart 2 fruitboompjes gekocht (patio formaat), een kers en een pruim.
Ze hebben niet in bloei gestaan, dus geen fruit dit jaar en steken ze dus hun energie in groeien. Dat vind ik helemaal prima, want ze groeien zeer goed :)
Nu vroeg ik mij af of ik tussen door nog wat onderhoud aan ze moet plegen?
De kers heeft wat takken die naar beneden wijzen, kan ik die gerust snoeien?
De kers
Afbeelding
De pruim
Afbeelding

Marcella

Berichten: 37023
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 13:36

Pruim pas snoeien na oogsttijd.

Ceetje_bokt
Berichten: 5210
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:36

De border voor het huis staat er weer zo lekker bij. <3
Afbeelding

En de kleine ‘helper’, gelukkig gaat hij nu eigenlijk niet meer de border in, nu het weer zo vol is. Tenzij ik per ongeluk er een bal in gooi.
Afbeelding

Morganlefay

Berichten: 8728
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:38

Mijn klimrozen buigen door van de bloemen en mijn overbuurvrouw vind ze prachtig. Gewoon simpel een rambler met witte bloemen. Altijd hommels en bijen op bezoek.

Ceetje_bokt
Berichten: 5210
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:43

Volgens mij is het een heel goed rozenjaar. Ik heb er twee bij de voorgevel en eentje was altijd was sneu, die doet het dit jaar ook goed.