[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:50

pmarena schreef:
Huis begin 2007 gekocht, aankoopprijs 250.000 euro, dus alles bij elkaar (kosten koper) een hypotheek van 270.000 euro.

Eind 2009 gaan samenwonen in een nieuw huis, dus blijven wonen in dat huis is geen optie, we zijn al 3 jaar lang het nieuwe huis aan het verbouwen en het oude huis is al 3 jaar lang goed verhuurd gelukkig.

Maar nee dan heb je dus nog niks afgelost eigenlijk, was het maar zo dat ik het huis al 20 jaar had, dan zat er veel meer ruimte in de prijs :P

Ik heb gewoon een hypotheek van 270.000 euro op dat huis en op het moment dat ik bij de notaris de sleutel overdraag aan een koper, moet ik gewoon dat geld aan de bank betalen zodat mijn hypotheek afgelost is....

En tja hoe kom je aan 25.000 euro? De makelaar wil ook graag betaald krijgen voor zijn diensten natuurlijk :P

Ja, dat is een vervelende situatie! Ik ken jouw situatie persoonlijk niet natuurlijk, maar technisch gezien was het inderdaad niet zo handig om in deze tijd je huis te verkopen. Ik snap ook dat je met dubbele huurlasten moeilijk kunt aflossen.
Lastig hoor, huizen kopen/verkopen. Ik ga eerst nog even een tijdje huren. In je eentje kun je sowieso moeilijk kopen en met alle nieuwe regeltjes voor 2013 wordt het nog lastiger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:54

Tja, dat wisten we toen ook nog niet :P

Huis dat we nu nieuw hebben was echt iets dat we graag wilden, dus geen spijt van.

In 2009 is er wel nog een soortgelijke woning als de te koop staande verkocht, voor 263.000 euro. (zijn bijzondere woningen)
En dan is mijn woning op zich wel een stuk meer luxe met een luxere keuken, badkamer, hardhouten vloer, kunststof kozijnen / betimmering / schuifpui en zo nog wat dingen die in 2005 allemaal vervangen zijn....

Maar ik denk dat ik het echt van een kijker moet hebben en die komen maar niet -O-

De banken / crisis / onrust / onduidelijkheid houden gewoon de hele woningmarkt in gijzeling nu....en dan heb ik nog enorm veel geluk dat het huis al 3 jaar goed verhuurd is...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:38

Pff moeilijk hoor Pmarena, ik voel me ook haast banketstaaf straks om op huizen te gaan bieden die al zo lang te koop staan en zo ver gezakt zijn.. zeker als je dan ook nog weet wat de huidige bewoner betaald heeft in 2008.. maar aan de andere kant, de prijzen blijven nog wel even dalen en over een paar jaar zit ik misschien wel met hetzelfde.

Ik twijfel of ik een aankoopmakelaar er bij wil halen of niet. Weet inmiddels wel een beetje wat ik wil en ik wil toch een gok gaan wagen op een appartement. VVE is wel hoog, dus ik moet wat lager uitkomen dan ik in eerste instantie in gedachten had. Vraagprijs is net iets boven de 130.000, dat is sowieso te veel in combi met de VVE.
Het appartement staat al 3 jaar te koop, er zijn meerdere soortgelijke appartementen in de buurt, die overigens slecht verkopen (meeste al meer dan een jaar te koop) en ze zijn al ca 30.000 gezakt. Wat denken jullie, wat zou realistisch zijn? Wat zou je ongeveer kunnen bieden zonder uitgelachen te worden? Lukt het niet, dan zijn er natuurlijk nog een paar soortgelijke appartementen..

Tinkels

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:10

Je wordt niet zo snel uitgelachen hoor, verkopers zijn al lang blij met een bod!

Trouwens snelle verkoop is nog steeds wel mogelijk hoor, wij zijn ons huidige huis 1x in 3 dagen (zonder funda en makelaar) kwijt geraakt, toen kon de koper het niet rondkrijgen en 1x in 2 weken tijd verkocht (met funda en makelaar).

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:36

Leorah: ruim een week, in ieder geval binnen twee weken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:37

Oke, nou ik zit aan de telefoon gekluisterd om het bericht af te wachten pff haha

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:57

Verkopers zijn idd snel blij met een bod. Wij hadden helemaal geen reden om ons te schamen..huis is aangekocht voor toen ongeveer 45.000 gulden :+

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:10

haha nee dan is het een ander verhaal :D
De mensen van dit appartement hebben het in 2008, echt op de top van de woningprijzen gekocht, 2 jonge kinderen (in een 3 kamer flatje).. pff ik moet er niet aan denken. Maargoed, alle empathie toch maar even uitschakelen als ik een bod ga doen.

Eerst vandaag maar eens wat info over de VVE opvragen bij de makelaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:43

Je kunt natuurlijk altijd een laag bod plaatsen. In hoeverre ze dat serieus nemen zal per situatie verschillend zijn.

Je hebt kans dat iemand er blij mee is omdat ze het geld van de eventuele restschuld kunnen missen er er erg graag vanaf willen, maar je hebt ook kans dat iemand je dan inderdaad bij een heel erg onacceptabel bod niet meer serieus neemt / je de woning niet meer gunt.

Ook nu is nog niet iedereen wanhopig natuurlijk en er zit natuurlijk een limiet aan hoe ver de prijs op elk individueel huis nog kan zakken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:07

Heeft er hier ook iemand verstand van bouwdepots? Mag de aanleg van de bak en de bouw van de stal er ook op staan?

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:45

Volgens mij ligt dat heel erg aan welke bank je een hypotheek hebt. Ik heb het er bij ons bouwdepot niet in zien staan, misschien moet je het ff checken bij je bank.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:33

Weet je hypotheekadviseur dit niet?
Ik denk wel dat het kan hoor! gelukkig hoeven wij geen bouwdepot, wij gaan verbouwen van spaargeld..

Onze hypotheekaanvraag is de deur uit...

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:27

Nee onze hypotheekadviseur wist het niet. Hij zei dat we het moesten navragen bij de bank. Onze hypotheeaanvraag is ook de deur uit.. erg spannend allemaal. Voor volgende week woensdag moeten we weten of het lukt, dan gaan namelijk de ontbindende voorwaarden in...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:38

Roosjes spannend! Bij welke bank vragen jullie de hypotheek aan?

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:39

Aegon en jij?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:43

Obvion. Jullie hebben nu de aanvraag gedaan voor een offerte of de offerte getekend opgestuurd? In het laatste geval kunnen we samen wachten :)

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:08

Wij hebben de offerte getekend opgestuurd.. wanneer lopen jullie ontbindende voorwaarden af?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:21

Ik kreeg net te horen dat het taxatierapport nog niet binnen was en dat de hypotheker het nog niet heeft verstuurd naar obvion. Als het goed is, komt het rapport morgen binnen en wordt alles dan morgen verzonden. Valt toch even tegen als je verwacht dat het al onderweg was. 2 dagen om niks gezenuwpeesd pff. De ontbindende voorwaarden lopen af op 26 november. En bij jullie? Wij zouden graag iets eerder willen laten passeren dan de nu geplande 14 december. Dit ook in verband met de aanstaande winter en we willen dan graag nog zoveel mogelijk aan de verbouwing kunnen doen van te voren. Het wordt nogal een klusserij en we hebben de huurwoning nog tot 1 januari, dus daarna moeten we er wel in kunnen wonen en dat is best een opgave met een jonge dame van 3 erbij :)

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:30

Ahha ja snap hem helemaal, met z'n kleine erbij kun je beter snel klaar zijn;) moeten jullie nog veel doen?
Bij ons liepen in eerste instantie de ontbindende voorwaarden gister af, maar door die is nu uitgesteld naar 14 november, en we krijgen 14 december de sleutel. We wilde het graag voor januari geregeld hebben i.v.m de nieuwe hypotheek regels.. Wij moeten ook nog aardig klussen. We willen er ongeveer eind januari in.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:01

wij hebben ook nu gekocht i.v.m. de hypotheekregels e.d.
Hopelijk is alles snel duidelijk.. gaat me allemaal veel te langzaam!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:12

Bij ons lopen de ontbindende voorwaarden morgen af.
We hebben gisteren te horen gekregen van Aegon dat onze hypotheekofferte goedgekeurd is.
we hadden hem al ondertekend etc.
dus nu is alles dus echt voor praktisch 100% zeker toch?
mogen we nu blij zijn?

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:21

hahah ja volgens mij mag je wel blij zijn... hoelang hebben jullie moeten wachten op de goedkeuring?

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:14

Weet iemand hoelang het duurt voordat je hypotheek goedgekeurd wordt?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:46

Ik zit er nu op te wachten.. ongeveer 5 werkdagen zeggen ze

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:29

Uhm.. nee. Het feit dat je offerte is goedgekeurd zegt niet zoveel. Tenminste, je hebt goedkeuring en goedkeuring. Als alleen de offerte is goedgekeurd wil dit zeggen dat de aanvraag binnen de acceptatieregels van de bank valt. Daarna vindt echter pas de acceptatie plaats, dus de toetsing op inkomen etc etc etc. Het is dus maar net wat er bedoelt wordt 'goedkeuring van de offerte'. Maar uhm.. worden jullie daarover niet voorgelicht door jullie hypotheekadviseur?

Over een bouwdepot en de kosten van bak/stal daarin op kunnen nemen, dat hangt inderdaad af van de bank. Beetje jammer alleen van die adviseur dat hij jullie naar de bank verwijst, hij had dit net zo snel en gemakkelijk zelf even op kunnen vragen...