Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:27

Wel, met het oog op mantelzorg is het in de toekomst bijna verplicht om dicht bij je familie te blijven wonen.. :+ Ik woon niet heel ver bij mn moeder vandaan, half uurtje rijden door de stad. Maar in een zorgsituatie is dat toch best ver, vooral om 'even iets te doen' ..

Mensen met kinderen die in een andere provincie of in het buitenland zijn gaan wonen, die moeten maar kijken hoe die zichzelf redden later..

Geen idee meer wat dit met sparen te maken heeft trouwens :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:46

Ik woon op 45km van mijn ouders en moet 2 drukke snelwegen over of 3
Bekende A16, A15, A27 en ik kan niet ff langs mijn ouders voor een bakkie ….of toen mijn vader doodziek was letterlijk doodziek en oma met de lier in ziekenhuis lag…voel je je toch alleen en ga je allemaal apart naar de mensen toe

Even langs mijn ouders omdat ik uurtje heb, die tijd is er niet….. nee dit is wel de Max
Ik ben enig kind en mijn moeder ook dus……..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:47

Je wil niet weten wat thuishulp, thuisverpleging, een serviceflat of verblijf in een woonzorgcentrum kosten :') Dan is mantelzorg ook een vorm van besparen door zoveel mogelijk zelf op je schouders te nemen. Soms tot in den treure toe met schrijnende situaties als gevolg, maar dat is een andere zijweg van het onderwerp.

Mijn ontslagperiode is lopende, nog tot en met 13/1. Intussen al paar interessante dingen gebeurd op het werk en bijzondere situaties/gesprekken gehad daaromtrent, ben echt benieuwd waar het gaat op uitkomen := Heb al paar keer dingen gehad waarvan ik dacht "wow, dit gebeurt echt ofzo" omdat het zo bizar is. In ieder geval al 1 gesprek echt gepland staan. Dan was ik nog aangemeld voor een soort project maar de link naar de testen deed het niet (meer), en die contactpersoon is nog paar dagen met vakantie. Anders zit dat ook in de pijplijn. Een andere sollicitatie is er ook alweer uit gegaan maar daar sluiten ze zondag maar de inzendperiode af en vanochtend nog eentje gevonden, zelfde instelling, andere functie maar daar ga ik ook even voor zitten om een brief te typen vandaag of morgen.

In ieder geval ga ik dit keer wel met goede informatie omtrent mijn eigen huidige loon etc ten tonele, dus dat is alvast een goed punt om op te onderhandelen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:51

PSvanLot schreef:
Hier loopt iedereen gewoon binnen wanneer ze zin hebben. Gewoon achterom door de achterdeur.
Bellen doen we hier in het dorp niet aan ;)

Overigens niet alleen familie komt achterom, iedereen die de weg weet haha

Hier ook! :)) Mijn broer en zus wonen paar straten verderop in dezelfde wijk. Rest van de familie woont ook hier in t dorp of een paar dorpen verder.

Mijn moeder woont 15 km verderop en die kant van de familie woont ook allemaal in dezelfde stad, op 1 iemand na :+

Edit: Ik heb gisteren naar uit 2.5 jaar eindelijk een huisnummer besteld :o Nieuwbouwhuis dus we kregen zo'n simpel nummertje, die staat al 2.5 jaar in de keuken voor het raam. Nu dus eindelijk een mooi huisnummer besteld :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:56

Wat een heerlijk lage vaste lasten lees ik hier.

hypotheek: 1150
verzekering: 100
water: 25
gas/licht: 250
Kinderopvang: 1000
belasting: 11
Auto’s: 140
ziektekosten: 320
internet 80
totaal: 3076,- voor het gezin

Mijn paard en aflossing studiefinanciering betaal ik zelf, dat is nog eens:
Paard: 500
Stufi: 500

Mijn vriend spaart 500 voor z’n pensioen elke maand.

Dus als je dat er nog bij telt zitten we op €4575 totaal en dan is er nog geen euro gespaard :')

Ik woon nu 100km bij m’n moeder en de rest van m’n familie vandaan. Ik zie mijn moeder sowieso 2x per week, ze past 1x hier op en 1x eet ik bij haar na m’n werk. Tzt wil ik wel weer graag terug verhuizen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:08

Varekaj schreef:
Je wil niet weten wat thuishulp, thuisverpleging, een serviceflat of verblijf in een woonzorgcentrum kosten :') Dan is mantelzorg ook een vorm van besparen door zoveel mogelijk zelf op je schouders te nemen. Soms tot in den treure toe met schrijnende situaties als gevolg, maar dat is een andere zijweg van het onderwerp..

Nou ja thuiszorg betaalt de verzekering, maar dat is ook niet echt voldoende, serviceflats hebben een wachtlijst (die alleen maar langer wordt)..
Mantelzorg is wellicht besparend, maar voor mensen die 40 uur werken en een gezin hebben (en een leven) is het echt wel heel erg veel om erbij te doen. Dan bespaar je aan de ene kant zorgkosten en heb je er aan de andere kant een burn-out bij.. :')

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:39

Mijn moeder was mantelzorger van mijn oma.
De thuiszorg kostte 1800€ per maand werd wel vergoedt maar werk wat ze deden was echt minimaal, dat lag niet aan de meiden hoor maar zo mochten ze geen brood smeren alleen klaar zetten.
Mijn moeder moest brood smeren en zij zette het voor haar neus

Iig is mijn ma met pensioen en werd ongevraagd mantelzorger omdat ze mijn oma wilden opsluiten op gesloten afdeling met echt gekke dementen mensen. Mijn ouders weigerde want mijn oma is vergeetachtig en ze werden beide keihard gestraft.
Papa moest als gek achter papieren aan want de 50000€ budget voor zorg was ineens geïnd door de thuishulp incl extra geld….waardoor mijn oma haar dagbesteding zelf moest betalen van 115€ per dag waar ze 3x heen ging …….

Nou mijn moeder werd knettergek en gestresst had geen leven meer ……inmiddels zit mijn oma 3 maanden in een top huis, mensje gaat gewoon naar buiten volop animatie en heeft een kamer zo groot 60m2
Iedereen komt tot rust behalve mijn moeder die is nog zo gestrest 3 jaar zorgen waarvan de laatst jaar extreem intensief met zorginstellingen die je tegen werken je moet geld zo goed in de gaten houden

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:48

tita schreef:
Iig is mijn ma met pensioen en werd ongevraagd mantelzorger omdat ze mijn oma wilden opsluiten op gesloten afdeling met echt gekke dementen mensen.

Dementerende ouderen zijn niet gek, ze zijn ziek.
Overigens "sluiten" ze echt niet iemand op voor zijn zweetvoeten, daar moet echt wel een noodzaak voor zijn, helemaal nu met de huidige tekorten
Zorginstellingen werken met eigen bijdrages. Hoe meer vermogen iemand heeft, hoe meer er wordt berekend.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:52

purny schreef:
tita schreef:
Iig is mijn ma met pensioen en werd ongevraagd mantelzorger omdat ze mijn oma wilden opsluiten op gesloten afdeling met echt gekke dementen mensen.

Dementerende ouderen zijn niet gek, ze zijn ziek.
Overigens "sluiten" ze echt niet iemand op voor zijn zweetvoeten, daar moet echt wel een noodzaak voor zijn, helemaal nu met de huidige tekorten
Zorginstellingen werken met eigen bijdrages.

Geloof me het is een gesloten afdeling….armband om en voor de deur blijft het dicht als je daar staat.
Je mag nooit alleen naar buiten….weet niet hoe jij dat noemt maar dat heet opsluiten.

En mensen die die hele dagen gillen, kwijlen, en met pop in hun handen zitten kunnen ziek zijn maar dat is geen normaal gedrag en hoort een vergeetachtig persoon niet tussen
Je hebt dement in 5 stadia’s en zwaarste stadium is echt gek…. Of hoe je het wilt noemen

Snap niet dat je er zo tegen in gaat zorg kost geld en als je geen eigen vermogen hebt iig niet te veel kost iedere persoon niet even veel.
En als iemand zelfstandig woont maar zorg heeft, bv veel zorg dan is dat geld niet beschikbaar maar zorg wel noodzakelijk…. Moet het er toch komen
Hou op kan boek schrijven afgelopen 3 jaar

En ik wil even melden dat er wel,degelijk mensen naar afdelingen gaan waar ze niet horen.
Zelf mee gemaakt mevrouw had geen kinderen en moest uit ziekenhuis want daar moet je snel weg.
Je kwam op de afdeling waar plek was en voor haar helaas een saai tehuis met weinig animatie veel christelijk invloeden, bijna geen daglicht ivm prikkels echt een jaren 70 tehuis

Schrijnend geval maar wat moest ze
Laatst bijgewerkt door tita op 05-01-23 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:55

Ik zou je eerst eens gaan inlezen en verdiepen in het ziektebeeld wat officieel Alzheimer heet voordat je deze uitspraken doet.
En waarom deze mensen op een gesloten PG (Psychogeriatrische) afdeling zitten.

Ik heb namelijk zelf op een PG afdeling gewerkt dus ik weet waar ik over praat. Ik zat op de zwaarste afdeling waar mensen zaten dus ik heb het een en ander meegemaakt en gezien. Het is niet mijn werk maar je krijgt wanneer de mensen een goede dag hebben een hoop liefde terug. En steeds nieuwe kansen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:01

purny schreef:
Ik zou je eerst eens gaan inlezen en verdiepen in het ziektebeeld wat officieel Alzheimer heet voordat je deze uitspraken doet.
En waarom deze mensen op een gesloten PG (Psychogeriatrische) afdeling zitten.

Waarom zou ik…. Ik vertel mijn eigen ervaring die blijkbaar niet in jouw plaatje past.
Mijn oma heeft onterecht een indicatie van dementie 5 gekregen tijdens een aanval van de lier.
Daar is ze goed uitgekomen maar wel vergeetachtig…… ik kan met haar alles nog rummikub, kletsen ze weet wie ik ben en. Mijn kinderen maar mijn kittens 2021 blijven bv kittens

Wij hebben heel ellendig traject mee gemaakt waarbij mijn oma naar een tehuis moest naar gesloten afdeling…. We hebben er gelopen en ik heb gezien wat er zit…. En toen zijn mijn ouders gaan vechten voor mijn oma daar hoort ze niet en haar indicatie werd niet terug gezet naar 3-4
Inmiddels waren huizen die haar wel wilden opnemen maar zagen haar indicatie en sorry die mogen wij hier niet nemen

Geloof me je bent machteloos …je kan niks en als je weigert wordt gestraft
Aantal mensen zoals huisarts,speciale mensen van huis die zagen dat mijn oma geen 5 heeft en zo is ze via via naar een tehuis gegaan volop animatie en ze gaat lekker met mij wandelen of alleen.

Maar ik wens niemand toe wat wij mee hebben gemaakt onterecht diagnose en als mijn oma soms naar vriendin gaat die wel zwaar dement is en daar in de “huiskamer” zit zegt ze meid als ik hier had moet wonen ga ik dood van verdriet

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:08

Maar goed ging over mantelzorgen…. Ja op visite gaan wasje draaien dat kan iedereen wel
Maar als je verplicht elke dag 1-2 moet komen omdat dat ene niet in pakket zit of omdat jouw budget op is bv dan wordt mantelzorgen echt heel zwaar

En als je dan ook met zo’n persoon mee moet naar de kapper, pedicure, pedoloog, ziekenhuis ondertussen tafeltje dek je moet regelen, de meiden van de thuiszorg moet verontschuldigen dat de deur van binnen op slot zat wordt je leven toch behoorlijk intensief

Respect voor mantelzorgers zij cijferen zichzelf zo weg en dat wordt vergeten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:12

1: De mensen worden op een gesloten afdeling geplaatst door een Rechtelijke machtiging. Ze kunnen dus niet meer zelfstandig thuiswonen omdat ze puur dingen vergeten zoals het gas uitdraaien.
Daarom mogen ze ook niet zonder begeleiding de deur uit. En is het voor de meeste dementerenden niet goed ivm teveel prikkels
2: Alzheimer (dementie) kent veel verschillende vormen. En het kan soms heel rap gaan. En dit kan idd overgaan in kwijlen, spelen met een pop oid, iets waar ze rustig van worden.

En een indicatie heeft te maken met het Zorg Zwaarte pakket. 1 is weinig tot geen zorg, 10 is terminaal.

Ik vind het overigens jammer dat de verzorgingshuizen van vroeger weg zijn. Het zou voor de ouderen zoveel mooier zijn om onder elkaar te komen ipv wegkwijnen van eenzaamheid.

En wat is een oma huis?

Maar goed ik ga er verder niet meer met jou over in discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:13

Nouja, gek klinkt ook wat oneerbiedig. Ik heb op een gesloten PG vrijwilligerswerk gedaan, best lang. En dat zijn mensen vanuit alle lagen van de maatschappij die ook ooit heel succesvol zijn geweest. Dus ze gek noemen gaat wel ver.

Wel zo natuurlijk, dat ook daar het ziektebeeld in verschillendde varianten naar voren kwamen. Van ouderen die nog best "goed" waren, maar soms een enorme inzinking hadden (zielig, ook gewoon ouderen die suïcidaal waren door hun aandoening) tot ouderen die echt volledig in de war waren niet meer wisten wat voor en achter was. Veel ruzie onderling ook daardoor :+ Want men beschuldigde elkaar regelmatig van de meest vreemde en willekeurige dingen, wat logisch is als je niet meer weet welke realiteit de juiste is.

Hoe dan ook, erg tragisch. Ik deed dat werk bij een hele rijke en behoorlijk luxe instelling, met heel veel activiteitenbegeleiding en leuke begeleiders. Maar ik snap wel dat je je dierbaren liever op ofwel een lichtere afdeling zet of zolang het kan thuis houdt.

Dat verzorgingshuizen afgeschaft zijn vind ik echt 1 van de grootste farces van de politieke overheid van de afgelopen 20 jaar....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 14:58

Citaat:
Wel, met het oog op mantelzorg is het in de toekomst bijna verplicht om dicht bij je familie te blijven wonen.. :+ Ik woon niet heel ver bij mn moeder vandaan, half uurtje rijden door de stad. Maar in een zorgsituatie is dat toch best ver, vooral om 'even iets te doen' ..

Moet familie dat wel willen. Die van mij willen gewoon niets. Willen alles in eigen hand. Dus zelf regelen (en gelukkig kan mijn vader dat heel goed...). Dus al zouden we willen, het is niet te doen...
Nu is dat mooi, maar ook wel lastig. Want je wilt als kind ook graag voor je ouders zorgen, of het ze makkelijk maken. Maar goed, ook hierbij geldt weer: het is bij iedereen weer anders.
Ik denk dat het bij hen er ook mee te maken heeft dat mijn moeder jaren in 'de wijk' heeft gewerkt, in wat ze nu noemen maatschappelijke zorg.

Ik heb ook op PG gewerkt en de reden waarom mensen niet naar buiten mogen varieert, ik was het er overigens lang niet altijd mee eens en vindt het in de zorg (voor mij) een van de meest vreselijke afdelingen die er zijn. Ik werk veel liever met ernstig meervoudig beperkt (gehandicaptenzorg) dan dat. Die doelgroep 'mag' ook veel niet, maar toch is het werken met die doelgroep anders.
Vond het een geweldige doelgroep!
Maar lof voor degenen die dit wel kunnen (PG).
En drama als je daar door wat voor omstandigheden dan ook terecht komt.

En wat heeft dit met sparen te maken... ja als je er zoals mijn ouders in zit (alles tot op zeer hoge leeftijd zelf in de hand willen houden) zul je wel wat geld tot je beschikking moeten hebben om eea te financieren...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:06

VanHuisUit schreef:
Moet familie dat wel willen. Die van mij willen gewoon niets. Willen alles in eigen hand. Dus zelf regelen (en gelukkig kan mijn vader dat heel goed...). Dus al zouden we willen, het is niet te doen...
Nou ja, totdat het niet meer gaat.. Mijn ouders hebben altijd gezegd 'nee kind, we willen je niet tot last zijn, leef lekker je eigen leven'... en toen ging het ineens slechter en toen konden ze het niet meer zelf... ja, en wat dan. Ben je lekker je eigen drukke leven aan het leiden..

Citaat:
Nu is dat mooi, maar ook wel lastig. Want je wilt als kind ook graag voor je ouders zorgen, of het ze makkelijk maken.

Vind ik ook lastig. De druk om dit te 'moeten willen doen' is best hoog. Als je aanvragen doet voor hulp wordt er 100x gevraagd 'kan u het echt niet zelf. is er echt niemand in de omgeving die het kan, vraag het eens aan een buur of een kind' etc etc. En dan op socials 'mantelzorgen is toch normaal', en 'je wil toch voor je ouders zorgen!'.
Ja, ik wil dat prima, als ik part time werk ofzo... :+ en dat gaat ff niet, ivm rekeningen enzo.

Citaat:
En wat heeft dit met sparen te maken... ja als je er zoals mijn ouders in zit (alles tot op zeer hoge leeftijd zelf in de hand willen houden) zul je wel wat geld tot je beschikking moeten hebben om eea te financieren...

En je moet het zelf nog kunnen als oudere. En als dat niet meer lukt is een hele sloot geld ook wel handig inderdaad :j

Wat dat betreft is rekenen op een erfenis misschien ook niet altijd wijs? Want als je ouder in een zorg instelling komt, kan de erfenis best snel verdampen denk?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:16

Mijn zus en ik wonen allebei heel dichtbij. En dat maakt dat ik regelmatig bij m'n ouders eet of gewoon even langs ga. Beide zijn we best wel huismusjes en we zitten graag bij familie.
Maar als het om mantelzorg aangaat is mijn zus de aangewezen persoon... Zij werkt in de thuiszorg en heeft altijd al gezegd dat ze wel komt zorgen, maar ik zou me daar echt niet comfortabel bij voelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:47

Cer schreef:
Wat dat betreft is rekenen op een erfenis misschien ook niet altijd wijs? Want als je ouder in een zorg instelling komt, kan de erfenis best snel verdampen denk?

Klopt. Je kan er beter voor zorgen dat je niks meer hebt als je in een tehuis belandt. Anders mag je eerst je hele vermogen daaraan opmaken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:55

Ik ga me dit jaar verdiepen in warm schenken en een... uhmm verklaring dat je kan erven voor overlijden, speciaal voor dat soort situaties.. hoe heet dat ookalweer.. wilsbeschikking ?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:00

Geld in stenen kun je moeilijk warm schenken.
Eigen huis mooi en handig maar ergens ook een last als je heel oud wordt.

Mijn buurman zit in een tehuis maar zijn huis komt niet te koop. Om zelfde reden.

Mijn andere oma en opa die al heullllll lang dood zijn verkochten hun huis en gingen in een luxe serviceflat wonen huur was destijds 2500 gulden zijn beide daar overleden en na de begrafenis was er 5000 gulden over van alles …. Best netjes gedaan toch. Hun huis was een villa dus echt boel geld op naar zorg…..maar zij kozen daar ook echt voor

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:02

geld in stenen kan je zeker wel warm schenken, daar zijn regelingen voor bij de notaris, zelfs met regelingen dat het eigendom al voor overlijden overgaat, maar er tot de dood kosteloos gebruik mag worden gemaakt van de woning

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:04

Als die buurman dat huis wel verkoopt, dan kan er iets geschonken worden toch?

Hoe dat gaat met huis verkopen en hoeveel geld je nodig hebt voor een aanleunwoning oid, daar moet ik dit jaar ook achteraan..

Wat dat met sparen te maken heeft? Nou, dat de erfenis dus voor een groot gedeelte naar de aanleunwoning gaat :') maar dat is helemaal prima :j

@fokfanaat, ja onder andere zoiets.. Nu nog een betrouwbare financieel adviseur vinden :+

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:06

fokfanaat schreef:
geld in stenen kan je zeker wel warm schenken, daar zijn regelingen voor bij de notaris, zelfs met regelingen dat het eigendom al voor overlijden overgaat, maar er tot de dood kosteloos gebruik mag worden gemaakt van de woning

Ja zo maar ik bedoel geld….overwaarde zeg maar

Cer daar heb ik me niet in verdiept hij zal best iets mogen schenken belasting vrij de gebruikelijk 5000€ maar ik kan me niet voorstellen dat je alles mag schenken…tuurlijk komt de fiscus op de eerste plaats.

Overigens ook leuk
Mijn moeder en nicht kregen erfenis, de nicht heeft um verworpen want die krijgt achterlijk veel,PGB voor haar man.
Als zij de erfenis zou accepteren moet ze eerst erfenis opmaken en alle zorg zelf kopen dus nicht zei tegen mijn vader schenk mijn deel aan de kinderen
Mijn vader zei okay en de notaris zei Nee := drama kan ik jullie vertellen wat daarna gebeurde.

Dus de erfgename mag niet zomaar geld doorschuiven naar haar doel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:22

Nee als je weigert dan mag je niet doorschuiven naar je kinderen, zo werkt dat niet.
Ik zorg tegen die tijd ook wel dat ik het meeste met de warme hand geschonken heb. Ik wil niet dat alles naar de zorginstelling of de belasting gaat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:34

Dat kan denk wel alleen als je pensioen enzo goed genoeg is om dan zorg te kunnen kopen?

Ze had beter kunnen accepteren en dan steeds warm kunnen schenken.. nu heeft niemand wat ?