Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LizMD

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 01:33

Hier idem dito. Ben benieuwd wanneer we daar meer van horen!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:19

xFioon schreef:
Ik ben denk ik het meeste geld kwijt aan broodbeleg in de week. Ben nogal kieskeurig en laat ik nou net alleen de dure dingen lekker vinden. Wat eten jullie zoal op brood?

Op kantoor heb ik altijd een pot choco pasta of pindakaas staan en soms haal ik een salade. Op vrijdag haal ik vaak een belegd broodje.
In het weekend filet americain, kaas of iets anders waar ik zin in heb.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:23

Sonja_vR schreef:
Hier ook de vier A merken terug gestort gekregen. Nog een 17,50 en dan zijn we er , maar heb van de rest ook nog geen mail dat ze behandelt zijn.

Ik een gedeelte ervan. Ben er al uit. Had de cola en douchegel terug. Cola verkeerd ingediend inclusief statiegeld maar dat hebben ze mooi aangepast. :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:35

Wij zijn gemiddeld 70 euro per week kwijt aan boodschappen (3 personen, waarvan 1 kind), daarnaast komen nog dingen als wasmiddel, dierenvoer, kattenbakgrit, hooi/stro/ voor de konijnen, etc. We proberen altijd een budget aan te houden van 500 euro per maand, maar de afgelopen maanden zijn we daar vér overheen gegaan. Dus met ingang van deze maand zetten we 750 euro op de rekening waar ik dan ook van moet tanken of eventueel voor een dagje naar de dierentuin/etentje/dierenartsbezoek, etc. Gisteren een nieuwe keuken gekocht, dus eventjes de rem erop. Op het werk eet mijn vriend altijd in de kantine (max. 5 euro per dag) en ik haal meestal hier wat op het winkelcentrum (dat kan van alles zijn).

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:12

Neonlight schreef:
Maar vloeibare boter is wel gezonder dan een blok, maar ook duurder, ongeacht A-merk of niet. Zo is graanhoudende pasta duurder dan de gewone, A-merk of niet. De ongezondere vleessoorten is het vlees met de meeste foute vetten en dat is het goedkope vlees (kip uitgezonderd).
Maar zelfs als ik het luxere vlees weg laat, zou ik nog die bedragen niet halen die ik hier in het topic lees.

Tuurlijk pasta met granen is duurder, maar als ik dat dus koop, dan koop ik Jumbo huismerk (of Euroshopper, of die van de Lidl) want die zijn goedkoper. Ik koop ook vloeibare bakboter, maar dan wel van de Lidl, of weer van een huismerk. Ik proef het verschil niet, we gebruiken het überhaupt niet vaak, maar het scheelt soms wel een euro in vergelijking met een A-merk. Ik koop dan bijv. wel weer Bertolli boter voor op brood, 75ct voor een pakje. Ik kan wel van die grote verpakkingen kopen, maar ik ben de enige die boter op brood gebruikt, dus dan moet ik de helft weggooien (en de smaak vind ik minder). Maar van die 75ct voor 3 a 4 weken smeren kan ik niet wakker liggen ;)

Dus ook als je gezond wil eten, kan je bezuinigen. Sterker nog, zoals iemand anders ook al zei, sinds we gezonder eten zijn we zelfs minder geld (en 10 kilo) kwijt! Althans, mijn vriend is die kilo's kwijt, het zou voor mij niet goed zijn als ik er 10 kwijt zou zijn :D

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:13

Sonja_vR schreef:
Hier ook de vier A merken terug gestort gekregen. Nog een 17,50 en dan zijn we er , maar heb van de rest ook nog geen mail dat ze behandelt zijn.

Hier ook precies hetzelfde -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:29

Die vloeibare bakboter, wat voor voordelen heeft dat tov olie?
Ik bak altijd met een klein beetje zonnebloemolie, of in een anti-aanbakpan zelfs helemaal zonder vet.
Gezonder, maar vooral ook een stuk goedkoper :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:48

Ik kom ook graag inspiratie opdoen hier. 1 persoonshuishouden en ik ben nogal eens de weg kwijt. Teveel vers inkopen en dan moeten weggooien is daar één van. Plus dat ik er nou nog steeds niet uit ben waar ik nou het beste mijn fruit kan kopen. Markt, Lidl, aldi, AH, Jumbo? Help :+ En hoe hou je in hemelsnaam vers het beste goed. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:14

Vers fruit/groente haal ik bij de Lidl. Meestal goedkoper dan op de markt, goedkoper dan AH, en betere kwaliteit dan de Aldi.
Het meeste bewaar ik in de koelkast, op de bananen en citrusfruit en onrijp fruit na.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:02

Ik spaar de boodschappenzegels van de emte.
Mocht iemand ze niet zelf sparen, zou ik ze dan over mogen nemen tegen verzendkosten??

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:05

Winged het hangt er een beetje vanaf wat voor vers je bedoeld.
Wat ik bijvoorbeeld doe is vleeswaren per 2 plakjes in aluminiumfolie verpakken en invriezen. Als ik dan smorgens mijn lunch verzamel kan ik gewoon een pakje per 2 boterhammen pakken en meenemen.
Ik hoor ook wel eens van mensen die hun brood al belegd in de vriezer stoppen, das natuurlijk helemaal makkelijk.
Overschotten aan fruit kun je in de blender pureren en dan in porties in de vriezer doen als smoothie ofzoiets.
Groenten kan ook, gedeeltelijk invriezen en de rest meteen gebruiken. Of eerst verwerken in een gerecht en dan restjes gerecht invriezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:13

Lassie, cola en zeep teruggekregen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:53

Joyce2, ik pak meestal ook de huismerken, dat zei ik ook al. Maar het huismerk is hoe dan ook al duurder dan het minder gezonde alternatief. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:58

Winged schreef:
Ik kom ook graag inspiratie opdoen hier. 1 persoonshuishouden en ik ben nogal eens de weg kwijt. Teveel vers inkopen en dan moeten weggooien is daar één van. Plus dat ik er nou nog steeds niet uit ben waar ik nou het beste mijn fruit kan kopen. Markt, Lidl, aldi, AH, Jumbo? Help :+ En hoe hou je in hemelsnaam vers het beste goed. :+

Vooraf bedenken wat je die week wilt eten. Je haalt vlug te veel in huis en dat bederft dan. Ik heb liever te kort en dat ik een keer bij moet halen dan dat ik weg moet gooien

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:00

vonneke schreef:
Winged schreef:

Vooraf bedenken wat je die week wilt eten. Je haalt vlug te veel in huis en dat bederft dan. Ik heb liever te kort en dat ik een keer bij moet halen dan dat ik weg moet gooien

bij mij werkt dat helemaal niet..
omdat ik dan op zo'n dag daar juist geen zin in heb,
of een keer niet wil koken

en dan moet ik juist producten weggooien..

daarom heb ik een standaardlijstje met boodschappen die multi inzetbaar zijn..
kom ik er halverwege de week achter dat ik over ga houden, dan versnijd ik het/blancheer ik het en gaat het de vriezer in.. of ik maak op vrijdag een grote pan soep waar ook zo'n beetje alles in kan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:10

elenaMM77 schreef:
bij mij werkt dat helemaal niet..
omdat ik dan op zo'n dag daar juist geen zin in heb,
of een keer niet wil koken

en dan moet ik juist producten weggooien..

daarom heb ik een standaardlijstje met boodschappen die multi inzetbaar zijn..
kom ik er halverwege de week achter dat ik over ga houden, dan versnijd ik het/blancheer ik het en gaat het de vriezer in.. of ik maak op vrijdag een grote pan soep waar ook zo'n beetje alles in kan.

Ik denk dat ik dit een beetje in het achterhoofd moet houden. En vaker in de koelkast checken wat nog kan en wat op moet. Ik heb in ieder geval mijn goede voornemen (nu al beginnen uiteraard :+ ) gevonden :+ denk dat het een combi wordt van lijstjes maken en hier en daar 'freewheelen'.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:32

Neonlight schreef:
Joyce2, ik pak meestal ook de huismerken, dat zei ik ook al. Maar het huismerk is hoe dan ook al duurder dan het minder gezonde alternatief. :)

Nogmaals... goedkoper hoeft echt niet ongezonder te zijn :)
Huis en a merk is trouwens ook iett altijd zo dat huis goedkoper is dan A, bij de Ah al vast genoeg gehad dat A merk goedkoper is (liter en kilo prijzen naast elkaar leggen)

Bbc heeft er een mooi programma over
"Eat well for less" zitten een hoop mooie voorbeelden in van hoe je genaaid word waar je bijstaat(ook te vinden op youtube)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:00

Het hangt er maar net vanaf waar je in geloofd, kwa gezond. Zo hoeft witte pasta helemaal niet ongezonder te zijn als je genoeg groenten eet voor de vezels. Volkorenproducten bevatten fytase die de opname van heel veel vitamines en mineralen belemmerd of zelfs compleet blokkeerd. Dan ben je per saldo beter uit met witte pasta, zelfde geldt voor wit brood en witte rijst.
Vloeie bakboter en plantaardige olie zit barstensvol omega 6 waar we veel te veel van binnen krijgen. Het veroorzaakt ontstekingsreacties in het lichaam en werkt allerhanden ziektes in de hand, waaronder hart en vaatziekten.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:01

Dus eigenlijk is er bijna niks gezond..
Daarom eet ik gewoon wat ik lekker vind. :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:07

Alles met mate is het motto hier, lukt alleen niet altijd :))
Al die fijne onderzoekjes waar steeds iets anders uitkomt en waarvan niemand weet wat nou waar is.... Gewoon gezond verstand gebruiken en afwisselend en met mate eten en drinken werkt hier ook het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:11

Ik vind het vooral belangrijk te letten op e-nummers, zouten, vetten etc.
Daar eten we echt veel en veel van.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:12

Maar ook e nummers schijnen lang niet allemaal ongezond te zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:18

vonneke schreef:

E nummers is ook zo'n hype in mijn ogen..

alles wat voor consumptie gebruikt wordt moet een e nummer hebben..
brocoli en sinasappels zitten ook vol met e nummers
net als citroenen, appels, en gras (bij wijze van spreke)

ik denk dat je verstandig moet kijken naar welke e nummers het zijn, en wat deze betekenen voor je eten.

alles wat verwerkt is bevat e nummers, verplicht om er op te zetten.. zelfs als je water met puur citroensap verkoopt dien je daar de e nummers op te vermelden die in die citroen zitten eigenlijk..

alleen als het rechtstreeks uit de grond getrokken is of geslacht, dan hoeft het E nummer niet vermeld te worden

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 23:31

[naam] schreef:

Ik heb het er een beetje kort door de bocht meer gezet. Het moet inderdaad de slechte e-nummers zijn. Er zijn er gelukkig heel veel die je zonder problemen kunt eten.
Ik ken ze als nummer en als naam.

Enorm veel over geleerd tijdens het onderdeel diëtetiek op mijn opleiding