[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:10

wij hebben vandaag de hypotheekofferte getekend.
dus zijn ook weer een stapje dichterbij!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:24

Wij zijn vanmiddag naar de hypotheker geweest voor de hypotheekaanvraag. Woensdag krijgen we het voorlopig koopcontract. Alles rolt, dus hopenlijk snel duidelijkheid. De passeerdatum is vastgesteld op 15 december.

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:48

Spannend al die koopcontracten en hypotheken die gesloten worden. Gefeliciteerd allemaal!

Ik krijg het appartmentje maar niet uit mijn hoofd. Er was nog wel wat onzekerheid omtrent de VVE, maar daar heb ik vandaag antwoord op gekregen van de verkoopmakelaar. Bijdrage is 50 euro in de maand, er is een reservepot. Alles is in 2007 compleet gerenoveerd; groot onderhoud staat voorlopig niet op de planning. Lijkt mij dat het wel goed zit met de VVE. De overige kosten heb ik goed op een rijtje staan. Een collega woont in een soortgelijk appartement in dezelfde stad; zij heeft alles voor me uitgezocht. Volgende week wil ik een tweede bezichtiging plannen. Dan gaat iemand mee die handig is met klussen en die met verstand gaat kijken. Een eerste afspraak bij een hypotheekadviseur is ook al geweest. Het is voor mij goed te doen en ik heb nu een duidelijk beeld welke kant ik op wil met de hypotheek. Vind het zo spannend allemaal!!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:35

Praktisch allemaal in hetzelfde schuitje dus, leuk! :D

@ Leorah: als de overdracht op 15-12 is, heb je dan voldoende tijd voor je datum ontbindende voorwaarden, akkoord hypotheek? Ben zo benieuwd wat voor termijn ik kan verwachten :+

@ Caballo, wat fijn dat de VVE gezond is! Zeker spannend in deze fase. Mocht je een bod doen, laat dan ook de ontbindende voorwaarde van een bouwtechnische keuring meenemen met een x-bedrag (mocht die willen uitvoeren natuurlijk).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:45

We krijgen waarschijnlijk morgen of donderdag te horen of de hypotheekaanvraag is geaccepteerd. Dan wordt het huis deze week nog getaxeerd ivm verbouwing. Morgen krijgen we het voorlopig koopcontract en volgende week dinsdag hebben we weer een afspraak bij de hypotheker voor het invullen van de hypotheekofferte en het ondertekenen van het voorlopig koopcontract, dat daarna retour kan. Dat was het geloof ik allemaal en dan weet ik eerlijk gezegd niet hoe het precies verder gaat.

Ik neem aan dat de hypotheekofferte dan nog een tijdje onderweg zal zijn ofzo?

Op dit moment word ik een beetje geleefd door alle afspraken en regeldingen op dit moment, dus ik ben het een beetje kwijt zo onderhand.

Weet wel dat morgen waarschijnlijk een hele spannende dag gaat worden, want als de hypotheekaanvraag wordt goedgekeurd, dan staat er in principe niks meer in de weg zei de hypotheker. Hij belt me zodra hij het bericht heeft. Hijzelf kon niks vinden waardoor het niet door zou kunnen gaan. Ik ben zelf gewoon heel onzeker en wil eerst bevestiging hebben voordat ik echt blij kan zijn.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:01

Spannend Leorah!

Wij hebben ook een huis gekocht met 1,2 hectare land en stallen erbij :D :D wordt wel klussen hoor..
Maar idd, ik wil ook snel zekerheid.. hypotheekadviseur is erg positief enzo maar wil het liefst dat het nu al geregeld is...
Voorlopig koopcontract moet nog getekend worden :P

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:02

Oh ook spannend! Wanneer is jullie passeerdatum? 1,2 hectare wauw! Dat gaat er voor ons niet in zitten, maar toch wordt dit (als het goed is) ons paradijs en voor onze paarden ook.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:57

Leorah schreef:
We krijgen waarschijnlijk morgen of donderdag te horen of de hypotheekaanvraag is geaccepteerd. Dan wordt het huis deze week nog getaxeerd ivm verbouwing. Morgen krijgen we het voorlopig koopcontract en volgende week dinsdag hebben we weer een afspraak bij de hypotheker voor het invullen van de hypotheekofferte en het ondertekenen van het voorlopig koopcontract, dat daarna retour kan. Dat was het geloof ik allemaal en dan weet ik eerlijk gezegd niet hoe het precies verder gaat.

Ik neem aan dat de hypotheekofferte dan nog een tijdje onderweg zal zijn ofzo?

Op dit moment word ik een beetje geleefd door alle afspraken en regeldingen op dit moment, dus ik ben het een beetje kwijt zo onderhand.

Weet wel dat morgen waarschijnlijk een hele spannende dag gaat worden, want als de hypotheekaanvraag wordt goedgekeurd, dan staat er in principe niks meer in de weg zei de hypotheker. Hij belt me zodra hij het bericht heeft. Hijzelf kon niks vinden waardoor het niet door zou kunnen gaan. Ik ben zelf gewoon heel onzeker en wil eerst bevestiging hebben voordat ik echt blij kan zijn.

Als je het akkoord hebt, dan is het ook écht zo :D Super spannend! Hoe weet je van tevoren op welke datum je dat te horen krijgt?
Bij ons is alles al geregeld en al bij de tussenpersoon (bouwtechnische keuring, taxatie, koopcontract, werkgeversverklaring, etc), dus morgen hypotheek tekenen, alles opsturen en hopen op een akkoord. Haha herken het zo om nu nog niet te blij te zijn.

Wow Tinkels, 1.2 hectare met stallen *\o/* Haha überhaupt stallen.
blij met rijtjeshuis in de randstad 8-)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:44

haha Lizzle, waarschijnlijk kost ons huisje met stallen en land net zoveel als jullie rijtjeshuis in de randstad :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:55

Wie kan mij vertellen of we nu al voorzichtig blij mogen zijn?? De hypotheekaanvraag is goedgekeurd zonder opmerkingen of bijzonderheden. De offerte moeten we komende week tekenen en opsturen, dan moet die nog beoordeeld worden geloof ik? De hypotheker zegt dat we nu wel 99% zeker kunnen zijn, omdat de woning haar waarde absoluut heeft en ook de verbouwplannen er goed uitzien.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:58

Leorah schreef:
Wie kan mij vertellen of we nu al voorzichtig blij mogen zijn?? De hypotheekaanvraag is goedgekeurd zonder opmerkingen of bijzonderheden. De offerte moeten we komende week tekenen en opsturen, dan moet die nog beoordeeld worden geloof ik? De hypotheker zegt dat we nu wel 99% zeker kunnen zijn, omdat de woning haar waarde absoluut heeft en ook de verbouwplannen er goed uitzien.

ik zou blij zijn hoor *\o/*

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:44

Gisteren gesprek gehad met een andere hypotheekadviseur. Ik had zelf niet zo'n heel goed gevoel bij de vorige. Daarom ook maar bij een andere partij een gesprek ingepland. En hier heb ik wel vertrouwen in. Het was in ieder geval een zeer verhelderend gesprek, echt recht door zee. Duidelijk en zonder poespas. Het financiële plaatje komt vrijwel overeen. Mijn hypotheekwens is berekend. Hij heeft me nog een tweede optie gegeven om over na te denken. Volgende week woensdag staat het tweede gesprek gepland en dan heeft hij alles voor me uitgewerkt zodat ik een goede keuze kan maken. Ook nog heel bruikbare tips meegekregen voor de onderhandelingen!

Net de verkoopmakelaar gebeld. Maandag as heb ik de tweede bezichtiging. Er gaan een paar kenners met me mee. Als er geen gekke dingen boven water komen en het appartement nog zo is zoals ik het in mijn hoofd heb, dan ga ik er vol voor! Ik vind het zo spannend! Poeh ik heb gewoon kriebels in mijn buik!!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:56

Tinkels schreef:
haha Lizzle, waarschijnlijk kost ons huisje met stallen en land net zoveel als jullie rijtjeshuis in de randstad :+

De zonnebril moet jaloerse ogen verbloemen haha. Door werk randstad gebonden en eigenlijk bevalt me dat ook prima, alleen die huizenprijzen zijn zo verschillend -O-

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:51

De tweede bezichtiging was zeer verhelderend, in negatieve zin dan -O- . We hebben met drie mensen het appartement kritisch bekeken en er is toch wel vanalles mis. De kelder moet behandeld worden tegen vocht. Hier en daar toch wel wat scheuren en slechte afwerking. En grote twijfels bij de staat van het dak. Het is allemaal in 2007 gerenoveerd volgens het boekje maar het lijkt er meer op dat er in 2007 een stukje is aangebouwd, dat er een budgetvriendelijke keuken en badkamer geplaatst zijn, en dat belangrijke zaken zoals het dak hier een daar wat zijn opgelapt. Mijn gevoel zegt dat het een goedkope koop is die op den duur veel onderhoudskosten met zich meebrengt. VvE is er op papier en er is een maandelijkse bijdrage, maar daar blijft het dan ook bij. Geen onderhoudsplan op lange termijn. De makelaar kon geen antwoord geven op enkele kritische en belangrijke zaken, en ontweek sommige zaken heel handig. Mijn gevoel zegt dat deze 'goedkope' koop een hele dure koop wordt op de lange termijn.

Wel wat geleerd en ben nu met andere ogen naar de woningmarkt aan het kijken! Donderdag staan er twee bezichtigingen gepland (1 appartement aan de rand van de stad, 1 appartement in een iets hogere prijsklasse in mijn eigen dorp). Volgende week dinsdag nog twee bezichtigingen, twee appartementen in een dorp verderop. Allemaal verschillend in stijl en prijs! En morgen voor een vervolggesprek naar de hypotheekadviseur!!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:31

Nou caballo, in zo'n geval op je gevoel af gaan! Het zou ongelofelijk balen zijn als het zuurkoop wordt omdat er te veel verzwegen word. Momenteel zoveel vissen in de vijver, verkijk je niet op die ene!

Hier is alles echt rond, heel fijn natuurlijk! Vanavond gaan we even kijken, dochter van de beste man is het huis aan het opruimen en we houden misschien wat dingen. En 3 dec. officieel de sleuteloverdrdacht.

Alles is geregeld dus hier alleen nog tekenen bij de notaris :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:12

Wij zijn net terug van de laatste afspraak met de hypotheker voorlopig. Sjonge wat een lange zit, van 13.00 tot 16.15. Helemaal leeg in mn hoofd ook ff nu. Maar goed, de offerte is ingevuld en getekend, de verzekeringen zijn geregeld en het huis is getaxeerd (en het bouwdepot is volgens de taxateur goedgekeurd). De offerte is nu richting obvion en nu wachten op het finale akkoord, spannend!!!!!!!!!!!!!!!
Ben benieuwd hoe lang dat gaat duren, voordat de offerte is beoordeeld. Mensen die dat toevallig weten van Obvion? Alle stukken hadden ze al, dus dat is compleet.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:52

Nog nooit van Obvion gehoord....

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:08

kennen ze dat in friesland niet hihi? Is heel bekend eigenlijk, dochter van de rabobank

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:26

Leorah schreef:
kennen ze dat in friesland niet hihi? Is heel bekend eigenlijk, dochter van de rabobank

waarschijnliijk :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:31

Gefeliciteerd met de aankopen *\o/*

En wat zonde van het appartement nu je net zo enthousiast was eigenlijk...maar goed dat je er nu achter komt, dat scheelt je een kat in de zak en dan komt er vast nog wel een keer wat leukers op je pad :j

Hier als verkoper van de week met nieuwe makelaar gesproken.

We gaan het huis (staat al 3 jaar te koop) nu te koop zetten voor 249.000 euro in de hoop dan tenminste (een) kijker(s) te krijgen, maar gezien de hypotheek 270.000 euro is blijven we dus, zelfs als het nu voor de vraagprijs verkocht gaat worden, achter met een schuld van 25.000 euro....daar word je ook niet vrolijk van :=

En door al dat elkaar gek maken gaat niemand natuurlijk de vraagprijs willen geven dus de kans is dan erg groot dat men nog een stuk lager uit wil gaan komen.... :\

Klöte-crisis -O-

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:39

aiii en blijven wonen is geen optie?

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:32

Leorah schreef:
Ben benieuwd hoe lang dat gaat duren, voordat de offerte is beoordeeld. Mensen die dat toevallig weten van Obvion? Alle stukken hadden ze al, dus dat is compleet.

Was bij ons heel snel geregeld bij obvion

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:37

pmarena schreef:
Gefeliciteerd met de aankopen *\o/*

En wat zonde van het appartement nu je net zo enthousiast was eigenlijk...maar goed dat je er nu achter komt, dat scheelt je een kat in de zak en dan komt er vast nog wel een keer wat leukers op je pad :j

Hier als verkoper van de week met nieuwe makelaar gesproken.

We gaan het huis (staat al 3 jaar te koop) nu te koop zetten voor 249.000 euro in de hoop dan tenminste (een) kijker(s) te krijgen, maar gezien de hypotheek 270.000 euro is blijven we dus, zelfs als het nu voor de vraagprijs verkocht gaat worden, achter met een schuld van 25.000 euro....daar word je ook niet vrolijk van :=

En door al dat elkaar gek maken gaat niemand natuurlijk de vraagprijs willen geven dus de kans is dan erg groot dat men nog een stuk lager uit wil gaan komen.... :\

Klöte-crisis -O-

Wat ik dan niet snap: 270.000-249.000 is 21.000 euro. Hoe kom je aan 25.000 euro?
Daarnaast, als je je huis jaren geleden hebt gekocht voor 270.000 euro dan heb je toch al een deel afgelost? Idealiter gezien zou je 9000 euro per jaar hebben kunnen aflossen naast de rente.
Volgens mij is dit iets wat gaande is op de gehele woningmarkt. Heeft iedereen dan een aflossingsvrije hypotheek? :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:46

Huis begin 2007 gekocht, aankoopprijs 250.000 euro, dus alles bij elkaar (kosten koper) een hypotheek van 270.000 euro.

Eind 2009 gaan samenwonen in een nieuw huis, dus blijven wonen in dat huis is geen optie, we zijn al 3 jaar lang het nieuwe huis aan het verbouwen en het oude huis is al 3 jaar lang goed verhuurd gelukkig.

Maar nee dan heb je dus nog niks afgelost eigenlijk, was het maar zo dat ik het huis al 20 jaar had, dan zat er veel meer ruimte in de prijs :P

Ik heb gewoon een hypotheek van 270.000 euro op dat huis en op het moment dat ik bij de notaris de sleutel overdraag aan een koper, moet ik gewoon dat geld aan de bank betalen zodat mijn hypotheek afgelost is....

En tja hoe kom je aan 25.000 euro? De makelaar wil ook graag betaald krijgen voor zijn diensten natuurlijk :P

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:24

berthe schreef:
Leorah schreef:

Was bij ons heel snel geregeld bij obvion

Waar moet ik dan ongeveer aan denken? :D