Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 14:07

Ik heb een heel lichte drie pits losse keramische plaat. Heeft geen extra aanpassingen nodig tenzij je en de oven en de magnetron en de afwasmachine en de kookplaat en de aanslaande koelkast op een groep zet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 14:12

Bedoel je niet inductie, karuna? Kemarische plaat heeft een veel lager rendement dan inductie en heeft dan ook meer stroom nodig. Die ben ik nog nooit vrijstaand tegen gekomen. Inductie wel, daar heb je zelfs 4-pits platen die 3500W aansluitwaarde hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 14:43

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:16

Ja ik wil ook een losse plaat maar dan schijn je dus ook een aparte groep nodig te hebben. Zei ook de woningbouw tegen mij. Ben nu wel aan denken om misschien 2 pits te bestellen denk dat dat wel zou moeten kunnen? Heb wel 1 losse plaat, maar dat is te weinig. Als ik nu bijv pasta ofzo wil maken moet ik de saus en pasta om de beurt maken. Ik heb een ouderwetse draai stoppen kast uit de jaren 80.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:49

Met de hoge elektraprijzen is het helemaal niet gunstig om op inductie over te stappen, helemaal niet als je daar ook nog je meterkast voor aan moet laten passen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:15

Ik heb gewoon een vierpits inductiekookplaat hoor!
Bij Bol gekocht van Inventum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:21

Roosje01 schreef:
Ja ik wil ook een losse plaat maar dan schijn je dus ook een aparte groep nodig te hebben. Zei ook de woningbouw tegen mij. Ben nu wel aan denken om misschien 2 pits te bestellen denk dat dat wel zou moeten kunnen? Heb wel 1 losse plaat, maar dat is te weinig. Als ik nu bijv pasta ofzo wil maken moet ik de saus en pasta om de beurt maken. Ik heb een ouderwetse draai stoppen kast uit de jaren 80.

Ja wij hadden ook een tweepits, en nog een losse éénpits. Die konden we evt. op de eettafel zetten ipv. in de keuken. Dan zit je vaak ook op een andere groep :j . Echter gebeurde dat in de praktijk bijna nooit, puur omdat we simpelweg veels te lui zijn om meer dan 2 pannen af te wassen en dus nooit ingewikkelde recepten maakte. Of iets gewoon tussendoor in een kom deden en dezelfde pan achter elkaar gebruikte ipv twee tegelijk.

Heb nu een zespits, maar gebruik er nog steeds bijna nooit meer dan twee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:24

elnienjo schreef:
Met de hoge elektraprijzen is het helemaal niet gunstig om op inductie over te stappen, helemaal niet als je daar ook nog je meterkast voor aan moet laten passen.

dit is wel goed om uit te zoeken, want ik heb altijd begrepen dat kookgas bijna geen drol kost omdat dat over zulke kleine hoeveelheden gaat. Dus dan haal je de dure aanschaf er niet uit.

Wij hadden die inductie om andere redenen :)) .

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:40

Weten jullie misschien ook meer over vloerverwarming ? Ik heb vloerverwarming maar ook een houtkachel. Als de houtkachel aan is wordt het echt behoorlijk warm ( 23 graden is het zo), maar dan gaat de vloerverwarming dus helemaal uit. En moet dan de volgende dag weer flink aan de gang om op te warmen, denk ik ?
Dus heeft een houtkachel wel zin als je vloerverwarming hebt ??

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:54

Maris schreef:
Weten jullie misschien ook meer over vloerverwarming ? Ik heb vloerverwarming maar ook een houtkachel. Als de houtkachel aan is wordt het echt behoorlijk warm ( 23 graden is het zo), maar dan gaat de vloerverwarming dus helemaal uit. En moet dan de volgende dag weer flink aan de gang om op te warmen, denk ik ?
Dus heeft een houtkachel wel zin als je vloerverwarming hebt ??

Dat is inderdaad het grote nadeel. Er zijn wel houtkachel die op de CV kunnen met een warmtewisselaar, maar dan moet je weer een nieuwe kachel kopen. Wij hebben hetzelfde dilemma momenteel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:03

Ik snap dat hele verhaal met vloerverwarming nooit zo. Vloerverwarming 's nachts aan laten staan is altijd wel íets duurder, anders zou je tegen de wetten van de natuur in gaan. Een warmere omgeving koelt sneller af, en dus moet je meer bijstoken.
Een boiler kun je bijvoorbeeld ook beter alleen aanzetten als je hem gaat gebruiken.
De truc is om de thermostaat goed in te stellen, waarbij je rekening houdt met de tijd die nodig is om de vloer op te warmen, én de tijd die de vloer warm blijft nadat de verwarming uit gaat.
Wij hebben ooit geprobeerd dag en nacht dezelfde temperatuur te stoken, en dat was behoorlijk inefficiënt. Later hebben we de 'slimme' thermostaat dom gemaakt; 's morgens ongeveer drie kwartier voor het opstaan ging hij een half uurtje aan. Genoeg om de radiator op de badkamer warm te laten worden en de vloerverwarming te laten opwarmen. Dan voelde je bij het beneden komen de warme vloer (terwijl de verwarming dan alweer uit stond) en dat breekt de kou, maar warmt niet het hele huis op. En rond 4 uur ging hij wat langer aan, tot een uur of 6. Dan hadden we echt een lekker warme vloer, en die warmte bleef gemakkelijk tot een uur of 8 á 9 hangen. Dan sloffen aan, onder een dekentje, en een kop warme choco erbij :9
De halve dag stoken was al goedkoper dan een hele dag, maar die laatste manier van stoken kostte echt maar een fractie van de prijs.
Inmiddels doen we dat nog steeds redelijk vergelijkbaar, maar dan met de elektrische kachel of met de houtkachel.
CV staat hier op 13 graden. Als het daar echt eens onder zou komen dan springt ie vanzelf aan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:16

Best ingewikkeld allemaal :o
Ik weet alleen dat onze cv man heeft aangegeven dat onze cv altijd minimaal op 15 moet staan. Bij een onverwacht koude nacht zou anders de waterleiding bevriezen.
Wij hebben hem daarom snachts op 15 en overdag (winter dan hè) op 18.
In de winter met de zon op de ramen slaat hij niet eens aan.
Volgens het energiebedrijf verbruiken we minder dan gemiddeld (zowel gas als electra) en dit jaar kregen we dan ook wat geld terug. Desondanks is de maandelijkse premie gestegen als gevolg van de verhoogde energie tarieven. Dat is wel balen.

Houtkachels vind ik sowieso geen aanrader omdat ze niet goed zijn voor je gezondheid. Gezellig zijn ze wel :)

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:23

8nnemiek schreef:
Ik snap dat hele verhaal met vloerverwarming nooit zo. Vloerverwarming 's nachts aan laten staan is altijd wel íets duurder, anders zou je tegen de wetten van de natuur in gaan. Een warmere omgeving koelt sneller af, en dus moet je meer bijstoken.
Een boiler kun je bijvoorbeeld ook beter alleen aanzetten als je hem gaat gebruiken.
De truc is om de thermostaat goed in te stellen, waarbij je rekening houdt met de tijd die nodig is om de vloer op te warmen, én de tijd die de vloer warm blijft nadat de verwarming uit gaat.
Wij hebben ooit geprobeerd dag en nacht dezelfde temperatuur te stoken, en dat was behoorlijk inefficiënt. Later hebben we de 'slimme' thermostaat dom gemaakt; 's morgens ongeveer drie kwartier voor het opstaan ging hij een half uurtje aan. Genoeg om de radiator op de badkamer warm te laten worden en de vloerverwarming te laten opwarmen. Dan voelde je bij het beneden komen de warme vloer (terwijl de verwarming dan alweer uit stond) en dat breekt de kou, maar warmt niet het hele huis op. En rond 4 uur ging hij wat langer aan, tot een uur of 6. Dan hadden we echt een lekker warme vloer, en die warmte bleef gemakkelijk tot een uur of 8 á 9 hangen. Dan sloffen aan, onder een dekentje, en een kop warme choco erbij :9
De halve dag stoken was al goedkoper dan een hele dag, maar die laatste manier van stoken kostte echt maar een fractie van de prijs.
Inmiddels doen we dat nog steeds redelijk vergelijkbaar, maar dan met de elektrische kachel of met de houtkachel.
CV staat hier op 13 graden. Als het daar echt eens onder zou komen dan springt ie vanzelf aan.

Interessant. Wij horen steeds dat je VV dag en nacht aan moet laten omdat het anders teveel energie kost om de boel op te warmen. Ik heb het dan wel over VV als hoofdverwarming. Moet zeggen dat ik wel een beetje hoofdpijn krijg van alle keuzes…

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:34

Mijn vriend heeft er wel eens een heel uitgebreide berekening op los gelaten, en daar kwam echt uit dat het zelfs goedkoper is als je hem 's nachts echt volledig uit zet.
Enige reden dat het duurder kan zijn, en waarom ik denk dat het niet geadviseerd wordt; die thermostaten zijn niet slim genoeg; een vloerverwarming reageert heel traag. Als jij hem aan zet dan voel je die warmte pas na een uur bijvoorbeeld.. en als je hem uit zet dan warmt die nog vrij lang door. Dus als die aan gaat 's morgens na een nacht uit te hebben gestaan dan denkt dat ding; ik ga volop stoken, en die springt pas uit als ie de 18/19/20 graden heeft bereikt.. terwijl hij niet weet dat die verwarming door blijft stoken, en je je huis dus zomaar een aantal graden te ver kan opstoken.
Een trucje wat dan wellicht kan helpen; plan dat ie 's morgens eerst een half uur of uurtje aan gaat, dan weer een uurtje uit, en dan gewoon aan blijft. Dan hoeft ie niet te ver door te schieten met verwarmen.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:37

8nnemiek schreef:
Mijn vriend heeft er wel eens een heel uitgebreide berekening op los gelaten, en daar kwam echt uit dat het zelfs goedkoper is als je hem 's nachts echt volledig uit zet.
Enige reden dat het duurder kan zijn, en waarom ik denk dat het niet geadviseerd wordt; die thermostaten zijn niet slim genoeg; een vloerverwarming reageert heel traag. Als jij hem aan zet dan voel je die warmte pas na een uur bijvoorbeeld.. en als je hem uit zet dan warmt die nog vrij lang door. Dus als die aan gaat 's morgens na een nacht uit te hebben gestaan dan denkt dat ding; ik ga volop stoken, en die springt pas uit als ie de 18/19/20 graden heeft bereikt.. terwijl hij niet weet dat die verwarming door blijft stoken, en je je huis dus zomaar een aantal graden te ver kan opstoken.
Een trucje wat dan wellicht kan helpen; plan dat ie 's morgens eerst een half uur of uurtje aan gaat, dan weer een uurtje uit, en dan gewoon aan blijft. Dan hoeft ie niet te ver door te schieten met verwarmen.

Wat goed dat je dit deelt. Wij staan op het punt te verbouwen en dan dus vloerverwarming aan te leggen, maar soms twijfel ik wel omdat radiatoren makkelijker te sturen zijn. Maar VV is zo lekker warm, zelfs als hij laag staat. Lastig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:40

8nnemiek, en dan zou dus een houtkachel wel gewoon kunnen werken bij een vloerverwarming om minder gas te verbruiken. VV kan dan veel eerder uit door de kachel. s'nachts geen vv aan en dan de volgende dag weer gewoon vv aan.

Ik zet de vv trouwens idd vaak wel lager, omdat de temp van de vloer nog doorloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:48

8nnemiek schreef:

Ik heb een mini-hokje van 44m2.
Redelijk goede isolering ( wordt nu spouwmuur-isolatie aangebracht) thermopeen 3*.
Ik heb in de winter 2 cv's aan, in de woonkamer.

Als ik niet thuis ben, staat er altijd wel een bovenlichtje of een daulufter open, dus de thermostaat op een bepaalde temperatuur houden, is geld weggooien.

In de winter, als ik rond zessen thuis kom, staat mijn thermostaat op 16 graden, dan doe ik alles dicht en pook ik het even op naar twintig graden. Max circa anderhalf uur.

Zijn dit de kosten? @8nnemiek heeft jouw vriend dit ook berekend?

Voor mijn idee is het geldweggooierij als ik mijn thermostaat op een bepaalde temp hou... Of denk ik verkeerd?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:07

Nielojram berekening ging over vloerverwarming. Daarvan zeggen ze altijd dat je die dg en nacht moet laten aanstaan. Ik weet niet of jij vv hebt ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:15

Wat ik persoonlijk wel een voordeel vind aan vloerverwarming is dat de watertemperatuur niet zo hoog hoeft te zijn, waardoor ze meer geschikt zijn om op een warmtepomp of elektrische CV aan te sluiten. Dus wat meer toekomstbestendig. En het is een heel fijne warmte. Dus ik snap wel dat je twijfelt tussen radiatoren of vloerverwarming :j

Maris, een houtkachel kan zeker werken samen met vloerverwarming. Zeker als je een kachel neemt met een steensoort die de warmte extra lang vast houdt, maar elke houtkachel zal in gasverbruik schelen. Wel is het ook dan slim om de vloerverwarming een tijdje voor het stoken handmatig uit te zetten, zodat je niet dubbelop stookt.

Nielojram, als je niet thuis bent zou ik zeker minder stoken inderdaad. Wij doen het ook zo ja; 's avonds even kort stoken, en die warmte blijft dan vrij lang hangen afhankelijk van je huis.
Ventileren is altijd slim :j Droge buitenlucht is beter te verwarmen, dus hoeft je minder hard te stoken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:40

Moeten kiezen tussen vloerverwarming of radiatoren vind ik echt geen keuze, ik zou altijd zonder twijfelen voor vlerverwarming gaan :+: Dat is gewoon de meest comfortabele warmte. Het geeft je heerlijk warme voeten en met warme voeten heb je de helft al gewonnen +:)+

Bovendien is het een egaal verspreide warmte: je hele vloer is lekker warm. En warmte stijgt op, als het dan op (in) de vloer begint profiteert je ruimte er maximaal van.

Bij radiatoren vind ik het altijd zo armoedig aanvoelen dat je koude voeten hebt en dan eigenlijk vooral van die pockets warme lucht bij de radiatoren waar je een hete kop krijgt.... wij hebben de radiatoren dus al jaren uit staan en verwarmen lekker met de vloerverwarming :+:

Warmte van de airco vind ik vergelijkbaar met radiatoren in de zin van dat het niet zo comfortabel en egaal verdeeld is als vloerverwarming.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:42

pmarena schreef:
Moeten kiezen tussen vloerverwarming of radiatoren vind ik echt geen keuze, ik zou altijd zonder twijfelen voor vlerverwarming gaan :+: Dat is gewoon de meest comfortabele warmte. Het geeft je heerlijk warme voeten en met warme voeten heb je de helft al gewonnen +:)+

Bovendien is het een egaal verspreide warmte: je hele vloer is lekker warm. En warmte stijgt op, als het dan op (in) de vloer begint profiteert je ruimte er maximaal van.

Bij radiatoren vind ik het altijd zo armoedig aanvoelen dat je koude voeten hebt en dan eigenlijk vooral van die pockets warme lucht bij de radiatoren waar je een hete kop krijgt.... wij hebben de radiatoren dus al jaren uit staan en verwarmen lekker met de vloerverwarming :+:

Warmte van de airco vind ik vergelijkbaar met radiatoren in de zin van dat het niet zo comfortabel en egaal verdeeld is als vloerverwarming.

Dank u _/-\o_

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:43

Graag gedaan! Het is wel een persoonlijke mening natuurlijk O:)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 21:09

pmarena schreef:
Graag gedaan! Het is wel een persoonlijke mening natuurlijk O:)

Helemaal mee eens hoor! Als je het kan betalen, doen! Wij hadden vroeger thuis vloerverwarming, heb nu een eigen huis en voor mij is het echt te duur, dus heb t alleen de badkamer laten zetten omdat ik daar direct met tegels op de bodem zit, als ik t nu koud heb ga ik soms op de badkamer vloer zitten :') Veel lekkerder dan zo'n koude vloer

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 21:40

Hier zat de vloerverwarming er al in gelukkig. Mijn vorige huis niet. Maar ik weet wel dat als ik nog eens zou gaan verhuizen dat vloerverwarming wel in mijn top 3 eisenlijstje staat :=

Ik zou trouwens ook supergraag een leemhaard willen :+:

Die schijnen extreem efficient te zijn. Per dag 2 uurtjes stoken op vluchtig hout (juist geen lang en rustig brandend hardhout dat je in een normale haard graag wilt, maar hout dat snel en heftig opbrand zoals populier ofzo, "mindere kwaliteit" hout dus) zodat hij in 2 uurtjes heel heet wordt gestookt, en die warmte in de massa van steen en leem gaat zitten...en nog uren na verwarmt waardoor je heerlijke stralingswarmte hebt..... en dan in de vorm van zo'n charmant bankje, dat dan helemaal verwarmd is en je lekker met je rug tegen dat warme leem kan zitten.... :+:

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 21:45

8nnemiek schreef:
Wat ik persoonlijk wel een voordeel vind aan vloerverwarming is dat de watertemperatuur niet zo hoog hoeft te zijn, waardoor ze meer geschikt zijn om op een warmtepomp of elektrische CV aan te sluiten. Dus wat meer toekomstbestendig. En het is een heel fijne warmte. Dus ik snap wel dat je twijfelt tussen radiatoren of vloerverwarming :j

Maris, een houtkachel kan zeker werken samen met vloerverwarming. Zeker als je een kachel neemt met een steensoort die de warmte extra lang vast houdt, maar elke houtkachel zal in gasverbruik schelen. Wel is het ook dan slim om de vloerverwarming een tijdje voor het stoken handmatig uit te zetten, zodat je niet dubbelop stookt.

Nielojram, als je niet thuis bent zou ik zeker minder stoken inderdaad. Wij doen het ook zo ja; 's avonds even kort stoken, en die warmte blijft dan vrij lang hangen afhankelijk van je huis.
Ventileren is altijd slim :j Droge buitenlucht is beter te verwarmen, dus hoeft je minder hard te stoken.

Ik heb op 'n kantoor gewerkt met alleen vloerverwarming en dat was in de winter echt veel te koud. We hadden toen elektrische kacheltjes onder ons bureau gezet om bij te warmen omdat er geen radiatoren waren. Ik zou dus nooit voor alleen vloerverwarming kiezen, hooguit in de badkamer.