Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Roosje01 schreef:Ja ik wil ook een losse plaat maar dan schijn je dus ook een aparte groep nodig te hebben. Zei ook de woningbouw tegen mij. Ben nu wel aan denken om misschien 2 pits te bestellen denk dat dat wel zou moeten kunnen? Heb wel 1 losse plaat, maar dat is te weinig. Als ik nu bijv pasta ofzo wil maken moet ik de saus en pasta om de beurt maken. Ik heb een ouderwetse draai stoppen kast uit de jaren 80.
elnienjo schreef:Met de hoge elektraprijzen is het helemaal niet gunstig om op inductie over te stappen, helemaal niet als je daar ook nog je meterkast voor aan moet laten passen.
Maris schreef:Weten jullie misschien ook meer over vloerverwarming ? Ik heb vloerverwarming maar ook een houtkachel. Als de houtkachel aan is wordt het echt behoorlijk warm ( 23 graden is het zo), maar dan gaat de vloerverwarming dus helemaal uit. En moet dan de volgende dag weer flink aan de gang om op te warmen, denk ik ?
Dus heeft een houtkachel wel zin als je vloerverwarming hebt ??
8nnemiek schreef:Ik snap dat hele verhaal met vloerverwarming nooit zo. Vloerverwarming 's nachts aan laten staan is altijd wel íets duurder, anders zou je tegen de wetten van de natuur in gaan. Een warmere omgeving koelt sneller af, en dus moet je meer bijstoken.
Een boiler kun je bijvoorbeeld ook beter alleen aanzetten als je hem gaat gebruiken.
De truc is om de thermostaat goed in te stellen, waarbij je rekening houdt met de tijd die nodig is om de vloer op te warmen, én de tijd die de vloer warm blijft nadat de verwarming uit gaat.
Wij hebben ooit geprobeerd dag en nacht dezelfde temperatuur te stoken, en dat was behoorlijk inefficiënt. Later hebben we de 'slimme' thermostaat dom gemaakt; 's morgens ongeveer drie kwartier voor het opstaan ging hij een half uurtje aan. Genoeg om de radiator op de badkamer warm te laten worden en de vloerverwarming te laten opwarmen. Dan voelde je bij het beneden komen de warme vloer (terwijl de verwarming dan alweer uit stond) en dat breekt de kou, maar warmt niet het hele huis op. En rond 4 uur ging hij wat langer aan, tot een uur of 6. Dan hadden we echt een lekker warme vloer, en die warmte bleef gemakkelijk tot een uur of 8 á 9 hangen. Dan sloffen aan, onder een dekentje, en een kop warme choco erbij![]()
De halve dag stoken was al goedkoper dan een hele dag, maar die laatste manier van stoken kostte echt maar een fractie van de prijs.
Inmiddels doen we dat nog steeds redelijk vergelijkbaar, maar dan met de elektrische kachel of met de houtkachel.
CV staat hier op 13 graden. Als het daar echt eens onder zou komen dan springt ie vanzelf aan.
8nnemiek schreef:Mijn vriend heeft er wel eens een heel uitgebreide berekening op los gelaten, en daar kwam echt uit dat het zelfs goedkoper is als je hem 's nachts echt volledig uit zet.
Enige reden dat het duurder kan zijn, en waarom ik denk dat het niet geadviseerd wordt; die thermostaten zijn niet slim genoeg; een vloerverwarming reageert heel traag. Als jij hem aan zet dan voel je die warmte pas na een uur bijvoorbeeld.. en als je hem uit zet dan warmt die nog vrij lang door. Dus als die aan gaat 's morgens na een nacht uit te hebben gestaan dan denkt dat ding; ik ga volop stoken, en die springt pas uit als ie de 18/19/20 graden heeft bereikt.. terwijl hij niet weet dat die verwarming door blijft stoken, en je je huis dus zomaar een aantal graden te ver kan opstoken.
Een trucje wat dan wellicht kan helpen; plan dat ie 's morgens eerst een half uur of uurtje aan gaat, dan weer een uurtje uit, en dan gewoon aan blijft. Dan hoeft ie niet te ver door te schieten met verwarmen.
8nnemiek schreef:Mijn vriend heeft er wel eens een heel uitgebreide berekening op los gelaten, en daar kwam echt uit dat het zelfs goedkoper is als je hem 's nachts echt volledig uit zet.
pmarena schreef:Moeten kiezen tussen vloerverwarming of radiatoren vind ik echt geen keuze, ik zou altijd zonder twijfelen voor vlerverwarming gaanDat is gewoon de meest comfortabele warmte. Het geeft je heerlijk warme voeten en met warme voeten heb je de helft al gewonnen
Bovendien is het een egaal verspreide warmte: je hele vloer is lekker warm. En warmte stijgt op, als het dan op (in) de vloer begint profiteert je ruimte er maximaal van.
Bij radiatoren vind ik het altijd zo armoedig aanvoelen dat je koude voeten hebt en dan eigenlijk vooral van die pockets warme lucht bij de radiatoren waar je een hete kop krijgt.... wij hebben de radiatoren dus al jaren uit staan en verwarmen lekker met de vloerverwarming
Warmte van de airco vind ik vergelijkbaar met radiatoren in de zin van dat het niet zo comfortabel en egaal verdeeld is als vloerverwarming.
pmarena schreef:Graag gedaan! Het is wel een persoonlijke mening natuurlijk
8nnemiek schreef:Wat ik persoonlijk wel een voordeel vind aan vloerverwarming is dat de watertemperatuur niet zo hoog hoeft te zijn, waardoor ze meer geschikt zijn om op een warmtepomp of elektrische CV aan te sluiten. Dus wat meer toekomstbestendig. En het is een heel fijne warmte. Dus ik snap wel dat je twijfelt tussen radiatoren of vloerverwarming![]()
Maris, een houtkachel kan zeker werken samen met vloerverwarming. Zeker als je een kachel neemt met een steensoort die de warmte extra lang vast houdt, maar elke houtkachel zal in gasverbruik schelen. Wel is het ook dan slim om de vloerverwarming een tijdje voor het stoken handmatig uit te zetten, zodat je niet dubbelop stookt.
Nielojram, als je niet thuis bent zou ik zeker minder stoken inderdaad. Wij doen het ook zo ja; 's avonds even kort stoken, en die warmte blijft dan vrij lang hangen afhankelijk van je huis.
Ventileren is altijd slimDroge buitenlucht is beter te verwarmen, dus hoeft je minder hard te stoken.