Verhuis- en verbouw topic 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 09:52

horsii schreef:
Mooi geworden. Mooie kleur ook

[ [url=m/kFtVZT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Horsii, waarom kiezen ze ervoor om de bouw op deze manier te doen ipv eerst de ruwbouw en als laatste het afmetselen?

Anoniem

Re: Verhuis- en verbouw topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:03

Heel mooi geworden Chanelle! :j Kastje ook!

Horsii jullie gaan ook weer lekker :):)

Hier staat de metal stud voor de wanden op de slaapkamer nu bijna helemaal. Bij de badkamer was het even een gepuzzel maar ook dat is gelukt.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:22

Omdat de korte stukjes moesten drogen en er op de tuinkant op driekwart openslaande deuren komen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:23

Renee1991 schreef:
Heel mooi geworden Chanelle! :j Kastje ook!

Horsii jullie gaan ook weer lekker :):)

Hier staat de metal stud voor de wanden op de slaapkamer nu bijna helemaal. Bij de badkamer was het even een gepuzzel maar ook dat is gelukt.

Fijn dat het toch vlot gaat.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:05

Hier ook weer een stapje verder.
Aannemer was er vandaag maar een half dagje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:22

Zo dat ziet er al heel anders weer uit!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:34

Afbeelding
Ja zijn lekker bezig.
Nu de tussenmuur zover afmaken dat de ijzeren balk erin kan. Dat lukt de aannemer natuurlijk niet alleen en vriend maandag weer aan het werk dus moet voor maandag erin zitten.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:43

Mag ik binnenvallen met een vraag? :) Ik heb sinds dinsdag de sleutel van ons nieuwe huis. We gaan pas eind februari verhuizen, er hoeft niet veel te gebeuren maar onze meubels kunnen we dan pas verhuizen dus vandaar.

1 van de dingen die we wel willen doen, is de grote slaapkamer. Daar zitten op 1 muur steenstrips die we eraf willen hebben en we gaan een nieuwe vloer leggen. Gister even gekeken en de steenstrips komen er op zich erg makkelijk af, dus dat gaan we gewoon zelf doen. Maar goed, daaronder zit wel direct de buitenmuur :+ Ik heb echt geen idee verder van stucwerk etc dus ik ga er vooral zelf niet aan beginnen, maar ik weet dus ook niet wat een normale prijs is om dit te laten stucen. Heb tot nu toe 2 vacatures ontvangen. De muur is 10m2 in totaal, er zit dus een hoekje in en het is natuurlijk niet maar 1 laagje omdat we nu direct op de bakstenen zitten. Het ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We kunnen ze ook laten zitten en er een gipswandje voor zetten, volgens m'n vader maar ik heb dus geen idee of dat klopt :+

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:55

Voor raapwerk zaten wij op 26 euro de m2. Een gipswand kan ook maar dan ben je wel meer ruimte kwijt, voordeel is wel dat je eventueel dan nog een dun laagje isolatie kan aanbrengen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:28

Als dit de gevelwand is kun je evt ook Isoleren met PIR waar al gipsplaat op zit. Dan isoleer je meteen je gevel en heb je meteen gipsplaat om op af te werken zoals je wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:37

Eens met Mars, dat zou ik ook doen. Die isolatie met gipsplaat kun je dan voorzien van een heel dun laagje stuc, dan is het ook weer netjes strak.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:46

Is het enkelsteens dan? Zo niet zooi er af en laten stucken of laten zitten en wandje er voor. Ligt er een beetje aan wat voor een muur het is.

Horsii jullie gaan hard!
Chanelle mooi!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:55

Oh sorry, helemaal verkeerd verwoord zie ik nu, dat is de muur naar de buren :+ Geen buitenmuur dus.

De kamer is op zich groot genoeg, dus dat je met een gipswand iets ruimte verliest is niet zo erg, maar denk toch dat mijn voorkeur uitgaat naar laten stucken. Bedankt in elk geval voor jullie reacties, ik ga vanavond samen met m'n vader nog eens kijken en dan beslissen :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:05

Als het de muur naar de buren is zou ik misschien toch extra isolatie aanbrengen := heb namelijk al wel eens hobbyende buren gehoord s nachts _O- dus ff kijken wat er bij de buren naast zit en dan luisteren. En gips kan je ook weer stuken natuurlijk

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:04

Ik zou ook pir met gipsplaat doen en dan maar dun laagje stuc nodig.

Wij zijn weer best opgeschoten.
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:12

Zo'n muurtje is denk ik 3 a 400 euro om te stuccen? Maar heb het niet helemaal meer scherp staan. De goedkoopste offertes die wij kregen voor stuccen waren 19 euro per m2, dacht ik. Maar dat was dan wel over een veeel groter oppervlakte. Voor een muurtje zal ongetwijfeld extra gerekend worden, maar je kunt met 1 muurtje wel makkelijk zelf voorstrijken.

Toch weel een vraag over de vloerverwarming. Wisten jullie van te voren of er wel of geen leidingen in de dekvloer zitten toen ze gingen frezen. Ben een beetje bang dat daar weer iets leips mee aan de hand is omdat we geen kruipruimte hebben.

We twijfelen nog steeds. Heb wat offertes opgevraagd en dekvloer eruit, afgraven, isolatie en nieuwe dekvloer + nog de vloer erover die we willen is; kom je neer op 21K := Waarvan 15K voor dekvloer + isolatie + verwarming. En dan nog 6K voor de vloer (daar kan nog wel wat op bezuinigd worden, maargoed.) Hebben we sowieso niet liggen, maar we verwachten wel wat grotere teruggaves .

Zonder de hele mikmak vervangen, maar wel vloerverwarming + egaliseren + gietvloer komen we uit op rond de 10/11K dus dat is nogal een verschilletje. We zijn er ook achtergekomen (of nouja, dit wisten we, maar waren we vergeten) dat we wel een mate van vloerisolatie hebben maar zeer matige jaren '80 isolatie (merken we in de praktijk ook weinig van, want de tegels trekken letterlijk kou uit de grond waardoor het binnen koeler is dan buiten :+ ) .

We verwarmen nu voornamelijk met airco's en voor ons is dat dikke prima als het niet vriest buiten. Bij vriezen gaat hij het moeilijk krijgen. In de praktijk zouden we de vloerverwarming dus denk ik niet veel gebruiken (1 a 2 maanden per jaar). Ik weet ook niet of het onze foreverhome is, dus ik weet ook niet wat daarin "de goede" investering is in je huis. We willen wel in de toekomst een hybride ketel of warmtepomp overwegen, en we kunnen best wat opwekken met zonnepanelen (we hebben een vrij groot dak op het Zuiden liggen), dus de vraag is of we daar niet ook het gebrek aan isolatie mee op kunnen vangen.

Ik vind 10K voor vloerisolatie (waarvan men zegt dat je er ongeveer 200 euro per jaar rendement uithaalt = terugverdientijd van 50 jaar) echt pittig, en tegelijkertijd toch bang dat we spijt krijgen. Of dat we het idee van vloerverwarming maar beter helemaal laten varen en voor lage-temperatuur-panelen moeten gaan om warmtepomp-proof te worden, bijvoorbeeld. Vooral omdat we dus zo'n opvallend koude vloer hebben (wat dan ironisch genoeg wel de reden is dat ik heeeel graag vloerverwarming wil :') .)

Ik vind het verduurzamen zooo lastig :') Het gaat om zulke grote bedragen, en je hebt meestal 1 kans.... :=

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:18

10000 voor je vloer isoleren.. dat gaan wij niet kwijt zijn.

Kan je niet besparen door zelf je werk en dek vloer eruit te slopen?

Dat hebben wij in de bijkeuken en badkamer al gedaan en doen we straks ook op de verdere beneden verdieping.
Isolatie leggen we ook zelf.

En dan wordt de vloerverwarming niet ingefreesd maar krimpnetten.

Ook wij hebben nauwelijks isolatie daarom de hele vloer eruit, ook geen kruip ruimte.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:31

Hier komt in de kruipruimte en hal schuimbeton, daarop vloerisolatie en warmtepomp. Aanbouw vloerisolatieplaten ( wij hebben b keus gekocht, scheelt flink nl in prijs) en daarop vloerverwarming en vloer erover. Prijs zou ik moeten nakijken, al verandert dat continu nu).

Vandaag weer flink opgeschoten, gang is uitgegraven, afvoeren gelegd, waterleidingen en plastic erin, klaarvoor het schuimbeton maandag. Morgen beginnen ze al met het aanbouwgedeelte.

Even een praktisch vraagje, hoe lang is het schuimbeton onbegaanbaar? Ik vraag me af of ik mn katten even weg moet brengen :') Afbeelding
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:38

Wij waren voor 80m2 aan vloer vervangen 13k kwijt. Daarbij hebben we zelf gesloopt en afgegraven. Beton, isoleren, vloerverwarming en dekvloer laten doen. Hoewel je aardig geld kwijt bent, het geeft zoveel meer comfort, geen koude voeten, efficiënter gebruik van warmte. En als je voor wat je sowieso moet doen ook al 11k kwijt bent zou ik het wel weten. Dit soort dingen ga je achteraf nooit meer doen.

En verkoopbaarheid zal stijgen vooral aangezien ze op een gegeven moment een verplichte energie label willen van onder een bepaald niveau..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:52

Menino, houd in je berekeningen er ook rekening mee dat een goed geisoleerd huis meer waard is dan een slecht geisoleerd huis. Zo kun je zonnepanelen vrijwel gratis leggen omdat de waarde van je huis gewoon 1-op-1 met dat bedrag stijgt na plaatsing.

Nee, dat geld staat niet contant op je rekening zolang je er woont natuurlijk, maar het financiele plaatje is ook niet compleet als je het niet meeneemt in je berekeningen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:53

Stille meelezer reageert ook even... de vloer die Menino omschrijft is eigenlijk gewoon niet geschikt voor vloerverwarming. Want je verwarmt dan vooral de onderkant. Met een warmtepomp ga je er dan water door laten stromen van hooguit 40 graden, daarmee krijg je dan de boel echt niet warm.
Onze installateur was ook geen fan van lage temperatuur radiatoren, omdat die veel minder efficiënt zijn dan vloerverwarming met een goed geïsoleerde vloer. Je moet flink wat capaciteit installeren om er wat warmte van te krijgen en dan wordt ook dat een behoorlijk dure grap.

Wij hadden ook zo'n vloer in onze woonkamer: gewoon puin gestort op de oude deelvloer die zelf in het zand lag. Op het puin weer een laagje beton, daarop een houten vloer en daarop weer een ondervloer met laminaat :') Altijd koud daar.
We hebben dus alles afgegraven en nu een nieuwe vloer gestort met isolatie er onder. De ruimte voelde echt meteen anders aan. Het comfort van de ruimte is meteen beter (ook al zijn we nog lang niet klaar!).
Als je het voor 10k kan laten doen, dan is dat op zich geen gekke prijs hoor.
Je kunt het natuurlijk ook doen zoals wij gedaan hebben: alles zelf afgraven, isolatie kopen op een goedkoop adres, zelf beton storten met een betonmolen. We hebben de vloerverwarming er trouwens wel in laten frezen, dat scheelde ons behoorlijk in het werk en viel qua kosten nog wel mee eigenlijk. Ik dacht zo rond de 2000 euro inclusief buizen en nieuw verdelerblok voor de vloerverwarming.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:03

Volgens mij is onze vloer in 2008 niet geïsoleerd voor er vloerverwarming in kwam. We hebben zelf de dekvloeren eruit gerausd toen tot op het grint. Nieuw beton erop en daarop een tegelvloer. Ik vind het geweldig! In de hal en het toilet en in de bijkeuken hebben we geen vloerverwarming en daar doet de koude zowat zeer aan je voeten :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:05

Heeft iemand hier ervaring met binnendakisolatie met schapenwol? Online lees ik vooral promopraatjes, maar ik ben op zoek naar echte ervaringen. Ik hou van wol om te dragen en onder te slapen en probeer zo duurzaam mogelijk alles te organiseren, maar het moet niet over 10 jaar wegrotten zeg maar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:17

Geen ervaring mee :n heb er even naar gekeken, maar vond het wel erg prijzig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:45

MarjanB schreef:
Wij waren voor 80m2 aan vloer vervangen 13k kwijt. Daarbij hebben we zelf gesloopt en afgegraven. Beton, isoleren, vloerverwarming en dekvloer laten doen. Hoewel je aardig geld kwijt bent, het geeft zoveel meer comfort, geen koude voeten, efficiënter gebruik van warmte. En als je voor wat je sowieso moet doen ook al 11k kwijt bent zou ik het wel weten. Dit soort dingen ga je achteraf nooit meer doen.

En verkoopbaarheid zal stijgen vooral aangezien ze op een gegeven moment een verplichte energie label willen van onder een bepaald niveau..

Ah, kijk, daar kunnen we wat mee. In ons geval is het 70 m2, hoewel we de WC enzo misschien wel laten zitten
(heeft ook een ingebouwd reservoir :+ , dus krijg je dat gedoe weer. )

Opzich hebben we zelf ook handjes natuurlijk, en we zijn de beroerdste niet, maar vriend en ik zijn allebei gewoon echt niet handig. Dus toch bang dat we op een leiding of whatever stuiten. Helaas niet de genen van mijn vader die dus hele huizen bouwde als beroep :') . Weet ook niet echt waar ik moet beginnen en hoe je daar dan weer hulp bij krijgt :)) . Inmiddels wel veel ingelezen op internet (dus ik weet inmiddels welke sloophamer je nodig hebt en dat een minigraver nog handiger is _O- .) Maar dan is het alsnog wel een stap om zomaar dat ding in je vloer te zetten zegmaar :)) . Meer technische dingen gaan we sowieso niet doen, maar slopen moeten we in theorie wel kunnen :P .

@horsii, aangezien jullie een zelfde situatie hebben (geen kruipruimte), zaten er bij jullie leidingen in de vloer en zoja waren die terug te vinden met een leidingzoeker?

Achterom schreef:
Stille meelezer reageert ook even... de vloer die Menino omschrijft is eigenlijk gewoon niet geschikt voor vloerverwarming. Want je verwarmt dan vooral de onderkant. Met een warmtepomp ga je er dan water door laten stromen van hooguit 40 graden, daarmee krijg je dan de boel echt niet warm.
Onze installateur was ook geen fan van lage temperatuur radiatoren, omdat die veel minder efficiënt zijn dan vloerverwarming met een goed geïsoleerde vloer. Je moet flink wat capaciteit installeren om er wat warmte van te krijgen en dan wordt ook dat een behoorlijk dure grap.

Wij hadden ook zo'n vloer in onze woonkamer: gewoon puin gestort op de oude deelvloer die zelf in het zand lag. Op het puin weer een laagje beton, daarop een houten vloer en daarop weer een ondervloer met laminaat :') Altijd koud daar.
We hebben dus alles afgegraven en nu een nieuwe vloer gestort met isolatie er onder. De ruimte voelde echt meteen anders aan. Het comfort van de ruimte is meteen beter (ook al zijn we nog lang niet klaar!).
Als je het voor 10k kan laten doen, dan is dat op zich geen gekke prijs hoor.
Je kunt het natuurlijk ook doen zoals wij gedaan hebben: alles zelf afgraven, isolatie kopen op een goedkoop adres, zelf beton storten met een betonmolen. We hebben de vloerverwarming er trouwens wel in laten frezen, dat scheelde ons behoorlijk in het werk en viel qua kosten nog wel mee eigenlijk. Ik dacht zo rond de 2000 euro inclusief buizen en nieuw verdelerblok voor de vloerverwarming.

Dit vind ik ook wel fijn om te lezen. De ruimte voelt idd altijd kil, en al-tijd koude voeten. Het wordt ook niet warm in de zomer, dat is dan weer een voordeel :') . Maar bizar dat de vloer eigenlijk gewoon als een soort grote koelplaat werkt :') . Er zit rond de 8 cm piepschuim onder als isolatie, maar aangezien het binnen 13 graden of minder wordt, als het buiten 15 graden is, moet dat toch echt uit de grond komen, want van buiten kan dat niet.

Qua huizenwaarde en verdere rendement heb ik toch een beetje het idee dat dat dus wat tegenvalt (internet zegt 200 euro per jaar winst op je energierekening. En we zitten al aan een A of B-label als alle andere werkzaamheden zijn uitgvoerd), anderzijds maak je het wel warmtepomp-proof en dat is natuurlijk wel een heel veel grotere besparing op termijn, en het is gewoon comfortabeler natuurlijk.