Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 17:46

Ik vrees het ook :P

Woon zelf vrijwel centrum Rotterdam, dus tja, als je dan hier je opleiding hebt is het logisch om voor een plek ook vrijwel in het centrum te gaan... en dat heeft hij dus gedaan :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 18:39

Vandaag niet echt bespaard, wel de lokale horeca ondersteund :+.

Luxorvalkje

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 18:51

Ik kan mijn spaargeld gaan aanspreken.
Dakgoot lekt
Ik moet naar de orthodontist. Om alles goed te krijgen is waarschijnlijk ook een operatie nodig :x
Maar ze moeten toch eerst foto’s en mallen maken om dat te kunnen bepalen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 18:54

Krijg je dat niet vergoed van de zorgverzekering? Als het met een operatie is, is er soms wel wat mogelijk, ook voor de beugel.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 17:57

@Luxorvalkje goede dakdekker bij halen. Soms is het een kwestie van nieuwe laag aanbrengen in dakgoot kan het er weer ff tegenaan en kun je plannen wanneer je het wilt laten doen.
Ortho ligt enorm aan je verzekering. Je zou ook nu kunnen kijken wat je allemaal moet laten doen wat het gaat kosten en dan voor volgend jaar je verzekering erop aan kunnen passen. Ze gaan vast wel een mooie offerte voor je maken ... :(:)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 19:07

Pfff tandjes zijn duur ja :/ gebeugeld op mijn 30e, voor een kleine 4 jaar met jaren achterstallig onderhoud. Heel veel geld kwijt maar zo blij mee.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 19:55

Praat me niet over ortho...
Als je je verzekering aanpast,is het bij zowat alle verzekeringen dat je een jaar wachttijd hebt...zo oneerlijk :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:14

Ja idd irritant is dat ja. Ik heb het nu al 2 jaar in m’n pakket voor oudste. Alleen die wisselt nogal langzaam. Als het goed is kunnen ze binnenkort starten met de beugel.
Bij jongste zal het niet of maar kort nodig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:19

Ik heb in totaal bijna 8 jaar een beugel gehad, waarvan 2 jaar extra omdat ze 6jaar lang ervoor bij een ander enorm fout aangepakt hebben. Zonder recht op 1 cent terugbetaling. Tel maar ff leuk uit wat voor bedrag daar ingekropen is...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:19

Samantha_ schreef:
Ja idd irritant is dat ja. Ik heb het nu al 2 jaar in m’n pakket voor oudste. Alleen die wisselt nogal langzaam. Als het goed is kunnen ze binnenkort starten met de beugel.
Bij jongste zal het niet of maar kort nodig zijn.

Dat is zonde van het geld!

Toevallig onlangs aan mijn tandarts gevraagd wanneer hij gaat denken aan een beugel. Hij gaf aan dat hij het aan gaat geven bij de laatste controle van het jaar wanneer hij verwacht dat het nog een jaar gaat duren.
Zal nooit voor groep 8 zijn vertelde hij en kan prima nog even wachten als het net niet past met verzekering.
Daar was ik wel blij om. Heb een tweeling en hoop ze tegelijk te laten beugelen als het nodig is.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:58

Ja het is per kind zo anders. Liepen er hier in groep 7 al met een beugel. Mijn zoon zit nu in de brugklas.
Maar zijn wel paar keer bij ortho geweest, ook voor foto’s etc.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 21:23

Samantha_ schreef:
Ja het is per kind zo anders. Liepen er hier in groep 7 al met een beugel. Mijn zoon zit nu in de brugklas.
Maar zijn wel paar keer bij ortho geweest, ook voor foto’s etc.

Klopt, maar als er geen extreme dingen aan de kaken zijn, dan kan een kind prima een jaar wachten op een beugel.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 21:30

Mijn zoon had pas met zijn 15e een beugel... was erg laat met wisselen etc. Hij is nu 19, en net het bovenste gedeelte eruit. Ondergebit moet nog een half jaar á een jaar.... #nietleuk

Zelf heb ik een goede tandartsverzekering. Dat zorgt ook dat ik naar de tandarts /mondhygieniste blijf gaan. Het is wel soort uitruil, want wat ik aan premie betaal plus nog 15% meer zo ongeveer, krijg ik vergoed. Maar doordat ik het in die premie betaal vind ik het ook stom als ik er geen gebruik van maak. Ben geen held bij de tandarts en zo probeer ik mezelf te stimuleren toch te blijven gaan. Alles voor een mooie lach!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 21:40

Bij m’n zoon is zo weinig ruimte en groeit alles door elkaar heen. Er zijn nu ook al melk kiezen getrokken omdat anders de grote kiezen heel raar zouden gaan groeien.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:51

Is het tegenwoordig standaard dat kinderen een beugel krijgen?
Ik moet ook nodig naar de tandarts, is wel 3 jaar terug. Heb eigenlijk nooit wat. Wil dit jaar heen en zet dan in december de verzekering stop.
Lekker gespaard in April. In april totaal 1182 euro uitgegeven. Netjes al vind ik het zelf. Hopelijk deze maand weer lekker sparen. Vakantiegeld komt ook :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:55

Ik moest er van m’n ene tandarts wel 1. Toen zijn we verhuisd, andere tandarts. Die verklaarde m’n eerste tandarts voor gek, want m’n tanden stonden perfect recht _O- . Zo blij dat ik het niet heb gedaan goen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 18:48

Ik wou dat ik er als kind wel gewoon één gehad had. Had me veel kosten bespaard later.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 18:57

Ik moet wel eind mei 2 kiezen laten trekken.. 1 kies is dood en de ander is een verstandskies die dan koos kiesloos zit. Wortelkanaalbehandeling kostte me 3x zoveel :') .

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 19:28

Ik weet niet of mijn kinderen er een moeten, maar als de tanden wat scheef staan dan doen we het sowieso.
Zelf heb ik het op mijn 24e nog een keer gedaan. Ze stonden niet meer zo mooi recht en nu weer wel.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:43

Altijd duur, tandarts. Ik heb zelf heel lang een beugel gehad, en het ziet er nog steeds niet uit. Van m’n 11e tot 18e.
Toen ik 9/10 was een ongeluk gehad waarbij ik m’n voortanden ben verloren. Met veel tandarts en orthodontist is het nog redelijk geworden.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 23:23

Hiervoor zal ik echt moeten sparen.
Besparen gaat hem niet worden.
Orthodontist gaf aan dat alleen een beugel niet voldoende is, maar dat ik ook logopedie en een operatie nodig zou hebben. Duur en omvang weten ze pas als ze modellen en foto’s hebben.

Weet nog niet of ik het doe.
Hij had het over een te smalle bovenkaak en raadde me aan eens te kijken op my jaw surgery. (Voor en door patiënten)
Zowel voor herstel als het kostenplaatje ben ik er nog niet over uit.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 23:50

Nou dat klinkt behoorlijk ingrijpend sterkte!
Ik ben als kind met mijn gezicht hard op een stoeprand gevallen, uit mijn moeders fietszitje }:0 en ook nog zware medicatie gehad ivm anti immuun ziekte (waar ik gelukkig overheen ben gegroeid, zoals ze het toen benoemden).
Gevolg: ontzettend scheef gebit en paar kiezen die gewoon heel slecht zijn, omdat ze door die medicatie in de kaak al zijn aangetast.
Maar heb vroeger een goede tandarts / ortho gehad, die de boel netjes heeft rechtgezet. En nooit bezuinigd op tandarts/mondhygienist. Gebit ziet er goed uit en kan gelukkig zonder voorbehoud breeduit lachen. Dat is me wel wat waard hoor. Ben er erg secuur in. Ook al vind ik het vreselijk :+

Maar goed als het niet kan of het lukt niet is dat gewoon zwaar K.

Uitgaven gaan deze maand nog goed, ondanks dat ik de kinderalimentatie dus mis deze maand omdat zoonlief op kamers is gaan wonen. Is toch soort van vast onderdeel geworden in je inkomsten. Had zoiets van ojee ga ik het wel redden maar volgens mij gaat dat goedkomen. Ben daar trots op, dat dat lukt :D

En laat dat vakantiegeld maar doorkomen ja :))

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 23:59

Ik heb gesolliciteerd op een bijbaan.

Mijn huidige baan is 40 uur in de week en verdiend goed voor mij.
Maar met deze mogelijke kosten en een lekke dakgoot gaat er mogelijk een flink gat ontstaan in mijn spaargeld.

Daarnaast werk ik al meer dan een jaar thuis en ik zie daar tot na de zomer nog geen verandering in komen. Werk is uitdagend, maar de muren komen op me af en ik wil mensen een glimlach bezorgen.

Als ik wordt aangenomen sla ik dus twee vliegen in één klap. Ik kom onder de mensen en verdien wat bij.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 00:15

Luxorvalkje, ik had ook een te smalle boven (en onder) kaak en een overbeet. Bij mij is zo goed als alles vergoed (behalve eigen risico) omdat het medisch noodzakelijk was. Even goed checken dus, en zorgverzekeringen vergelijken als het zou kunnen wachten tot volgend jaar. Als je meer wil weten stuur maar een pb. Er is ook een topic over (maar ja, waarover is er geen topic op bokt :+)

Ik heb besloten om 3 weken naar Frankrijk te gaan, waarschijnlijk eind mei, en dan 1-2 weken vrijwilligerswerk te doen op een biologische / permacultuur boerderij in het gebied waar we mogelijk willen gaan wonen. Kost me de reis, kost een inwoning is de vergoeding als het goed is. Mijn man komt dan na 2 weken met het vliegtuig en dan gaan we nog een week samen kamperen en de omgeving verkennen. Beetje low budget vakantie / voorbereiden op emigratie. Het is uiteindelijk natuurlijk wel fijn om te weten of je het leuk vindt daar, voordat je een huis gaat kopen :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 00:20

@Luxorvalkje ik werk in de zorg en het onderwijs. Onderwijs is zoveel online, werd er echt helemaal depri van. Gelukkig in de zorg uiteraard alles 'in het echt'. Heerlijk vind ik dat. Kost me tijd, moeite etc maar ik kom vrijwel altijd opgeladen van huis. Zou echt stapelgek worden als ik continue online en tussen 4 muren zou moeten werken.

@Prairy wat een mooie dappere plannen _/-\o_ spannend zeg!