[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:02

Vind ik de update die vanmorgen las al tof… nu is het alleen maar nog gaver geworden. Mooie update!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 08:06

Jullie zijn lekker bezig :)

Wat fijn dat de katten nu ook in huis kunnen.

Die tomaten pan vind ik erg gaaf!

En verder heb ik weer eens gefrituurde hersenen dus de rest ben ik al vergeten :') en kijk ik uit naar de rest van je bouw en avonturen!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 16:40

Deni11, Dank je. Als ik het zo terug kijk zie ik inderdaad nog wel aardig wat tegenslagen. En dan heb ik jullie de overstromingen hier in de tuin nog aardig bespaard bijvoorbeeld. Maar het is echt niks in vergelijking met de jaren er voor. Dus mijn gevoel is telkens dat het laatste jaar wel heel rustig was... en dan denk je dus ook al snel dat je niet veel hebt gedaan. Gelukkig valt dat laatste wel mee (afhankelijk van wie je het vraagt).

Ceetje, dankjewel. :D

Prairy, het is heerlijk om de katten in huis te hebben. We moeten nog steeds wat dingen uit de caravan halen en bedenken hoe we hem willen afvoeren. Maar dat gaat wel echt een mijlpaal zijn! Enne gefrituurde hersenen zijn herkenbaar. ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:44

Is de caravan echt helemaal "op"? Want anders kan je hem gratis af te halen zetten, van zodra het woordje gratis erbij komt, kan je alles kwijt is mijn ervaring. Zo zijn wel ook al van onze oude koelkast, zetels,.. afgeraakt zonder zelf naar een containerpark te moeten rijden en de mensen die het kwamen ophalen waren er blij mee!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:04

Gratis ophalen of voor sloop laten ophalen, levert hij misschien zelfs nog wel wat op aan oud ijzer/aluminium!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 22:45

Ik denk dat hij nog goed gebruikt kan worden als (bouw)keet. Maar ik zou er geen vakantie meer in willen spenderen. Mijn partner is echter van mening dat we zelfs dat niet meer zouden moeten doen en dat we hem moeten slopen. Zoals jullie waarschijnlijk wel doorhebben vind ik dat echt lastig... Ik wil eigenlijk weten dat het zo goed mogelijk gerecycled wordt. Want inderdaad er zit denk ik behoorlijk wat aluminium in.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 02:56

Ik zou hem op marktplaats zetten, eerlijke foto’s en bieden er bij. Dan zie je het vanzelf.
Stel dat die eerst nog een ronde als jeughok kan dienen voordat die gesloopt wordt. Das toch fantastisch. En wat naar de sloop gaat wordt gerecycled

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 08:15

Let er wel op, caravan op Marktplaats zetten kost je 35€>

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:06

Wat leuk dat de updates weer bij zijn en we weer meer van jullie gaan lezen!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 16:26

Ik ga vanaf nu niet meer een hele maand dingen opsparen want dan denk ik achteraf weer dat er niet zo veel was terwijl dat best meevalt! :D

Sowieso is er hier altijd iets te doen... :j
Zo heb ik een stukje van het pad van de paarden aan moeten passen omdat ze de bocht afsneden en er juist net daar geen versteviging ligt. Dat gesulteerde nu in zo'n diep gat dat ik bang was dat ze onder de Mudcontrol zouden glijden met een been. Dus eerst uit nood balken er op en de volgende dag prut scheppen (dit is de enige hoek die nog zo modderig wordt) en vervolgens het gat en de overgang van rasters naar platen vullen met puin dat ik een tijd terug van de buurman kreeg. Super handig! Ik ben nog niet helemaal klaar naar het is nu in ieder geval veilig.

Afbeelding

Afbeelding

Een buurvrouw had een slechte pompoenen oogst. Aangezien onze oogst bijna 70kg was hebben we dus wat geruild. Zij een flinke pompoen en ik jam en chilisaus.

Afbeelding

Dat inspireert mij ook weer om in de keuken aan de slag te gaan. Dus ik ben heel blij met mijn nieuwe boek!

Afbeelding

Met de afgelopen droge dagen heb ik ook nog wat zaden in de tuin verzameld. Bijvoorbeeld van de kardoen. Die zijn zo mooi! En dan kunnen nu de mezen en vinken wat over is mooi opeten.

Afbeelding

Over eten gesproken.. een tafelgast heeft onze picknicktafel niet zo netjes achter gelaten. :') Ik heb deze mooie droge restanten maar in een zakje gestopt. De biologiejuf in mij kan het niet laten die later te determineren.

Afbeelding

In huis hebben we afgelopen weekend de houtkachel aangesloten en gisteren voor het eerst opgestookt. Dankzij de enorme isolatie van ons huis kreeg dit kleine kacheltje de enorme ruimte toch al relatief snel behagelijk. Erg fijn nu de dagen grauw zijn en de zon dus niet zo veel kan doen om het huis op te warmen. Nu nog op zoek naar een goed adres voor hout(briketten) want onze voorraad is maar klein.

Afbeelding

In huis zijn we ook bezig met het geven van privacy aan wc gebruikers. De frames staan, het kozijn zit er in en de oude paneeldeur past. Nu de scharnieren goed schoonmaken en dan kan de deur deze week afgehangen worden. Dat is dan de eerste binnendeur in huis. :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles gaat dus gestaag verder. En vanavond zingende kinderen aan de deur. Sint Maarten.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 18:13

Misschien heb je het al ergens geschreven. Maar wat voor wc hebben jullie?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 19:49

Ik ben blij dat je het vraagt. Het is een verbrandings toilet (Cinderella comfort). We hebben hiervoor gekozen omdat onze wijk geen riolering zou krijgen en we dus zelf ons water moeten zuiveren. Door te verbranden met elektriciteit (eigenlijk net als een broodrooster :') ) hebben we alleen steriel as als restproduct. En dit zijn dan weer anorganische nutriënten die veilig de compost in kunnen. We hebben dus geen 'zwart' water (of menselijke ontlasting in de compost) om te zuiveren maar alleen 'grijs', zoals het water van de douche en spoelbak. En dat zuiverings proces is een stuk eenvoudiger en minder gevoelig voor schommelingen.

Van deze mooie compost/mesthopen komt heel veel warmte af. Ergens jammer dat we die warmte niet benutten. Toch eens kijken naar doorzichtige kappen om er op te zetten en te kijken wat we er straks in kunnen kweken als de ergste hitte er af is.

Afbeelding

Sinte Sinte Maarten...
Afbeelding

En een van de buren kwam net met een togoodtogo tas aan... :wow:

Afbeelding

Ik heb maar snel de tempeh, paprika, kruiden en broccoli opgesneden en ingevroren. De vriezer raakt wel lekker vol zo!

De bananen verwerk ik vanavond nog tot bananenbrood en vries ik dan morgenochtend in plakken in. Maar wat ik nu met een paar kilo witte druiven moet doen? Misschien toch een batch wijn proberen te maken? Ik heb een fles met waterslot en volgens mij nog gist in de koelkast dus het zou kunnen als de gist nog goed is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:11

Stille meelezer hier…
Zo herkenbaar, die verloren warmte van je composthoop. Mijn moeder heeft compostbakken; eens in de zoveel tijd neem ik een flinke hoeveelheid mest mee om een bak nieuw te vullen. Zij heeft dan in de tuin van alles verzameld om door de mest te mengen.
Na afloop steken we er altijd een thermometer in; de 70 graden tikt ie altijd wel aan. Dan staan we te mijmeren dat we er buizen doorheen moeten laten lopen en dan water opwarmen voor het douchen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:42

Heb je die deuren toevallig uit Luttelgeest? ;-)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:26

Sla op die bakken kweken :) of andere groentes. Zo kun je ook buiten prima je seizoen verlengen. Check even de term hotbed bij bijv Huw Richards of Charles Downing.

En die tgtgo tas,wauw!

Je kunt de druiven altijd nog invriezen als je er nu even geen puf voor hebt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 21:36

Hilary, precies! We hebben in het begin van dit proces wel onderzocht of we dat konden doen door middel van een biomeiler systeem. Maar dat was helaas hier niet te realiseren. Ik zal binnenkort eens ergens een thermometer bestellen. Wat voor een gebruiken jullie?

Matheno,
Ze komen hier ergens uit het Gooi. Ik weet niet meer precies welk plaatsje.

Prairy,
Precies! De Victorianen deden dat ook zo om het seizoen te verlengen. Heel interessant en zeker iets waar ik me verder in wil verdiepen. En goed idee van het invriezen. Als ik morgenochtend geen puf heb om er iets mee te doen gaan ze de vriezer in.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:19

Leuk om je te volgen hier! zo interessant!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 12:14

De paarden begonnen begin deze maand aan een nieuwe partij ruwvoer. Ik was erg blij met de mest die mooi stevig bleef. Maar lekker vonden ze het niet. Ze deden er dus lang over en vertrapte de helft. Ze hadden honger...

Afbeelding

En dus vond ik Nilay, toen ik het stroom vergeten was weer aan te zetten na Sint Maarten, op een ochtend in de binnentuin.

Afbeelding
Hij heeft zich redelijk tot de paden gehouden en we hadden dus maar lichte schade in de tuin. Ik moest dus wel al wat snoeien.

Afbeelding
En wat is het toch bijzonder om te zien dat ook het hout van de red love duidelijk kleur heeft. Ik ben benieuwd hoe dat zou zijn als je het hout gebruikt voor het snijden van lepels etc.

Afbeelding

Voor de paarden kon dat natuurlijk echt niet zo met het ruwvoer. Dus ik heb de ophang plekken voor de grote hooinetten maar gerepareerd (met hout van die goedkope restpartij eerder) en weer in gebruik genomen. Tot nu toe gaat dat goed. Ze eten langzaam, maar verspillen nu veel minder waardoor ze toch meer eten.

Afbeelding

Ondanks de kou zijn er nog steeds frambozen te plukken in de tuin. Iets dat mij echt blij kan maken ondanks dat ze nu wel duidelijk minder zoet zijn.

Afbeelding

Ook de yacon/appelwortel staat er nog prachtig bij en in bloei. Ik ben zo nieuwschierig naar de oogst straks!

Afbeelding

Ook de herfstkleuren komen nu duidelijk in de tuin. Maar wel vrij eenzijdig geelbruin. Ik denk dus dat we daar nog wel wat andere planten aan toe gaan voegen.

Afbeelding

Op naar de botanische tuin in Utrecht voor wat inspiratie (en gewoon om even samen de deur uit te zijn).

Afbeelding

Afbeelding

En daarna nog bij mijn moeder langs die een leuke verrassing voor mij had. Een handgemaakte Wolly. Een met schapenwol gevuld omhulsel om je normale pan als slowcooker te gebruiken zonder extra energie. Ik kijk er nu al naar uit hiermee te experimenteren. :P

Afbeelding

Afbeelding

Want van lekker eten houden we wel. Hier pompoenpuree van eigen gekweekte Triamble pompoen met edelgist en walnoten, schorseneren en oesterzwam (die wil ik ook zelf gaan kweken, want dat schijnt erg makkelijk te zijn) gebakken in honing en tijm en stoofpeertjes welke ik kreeg van een buur.

Afbeelding

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 17:57

Zo hè dat ziet er lekker uit, wat een leuk cadeautje van je moeder!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:09

Oh die Wollie is gaaf. Ik begreep van een collega dat een stoofgerevht af en toe terug moet op het gas om de temperatuur goed te houden. Dit nav een gesprek over een slowcooker. Die heb ik nl.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 19:36

Dankjewel!

Afhankelijk van de pan na 2 a 3 uur inderdaad. Maar met vegetarische gerechten hoeft dat dus eigenlijk niet.

En hier gaat hij dan in de winter gewoon even op de houtkachel. Dan vind ik ook niet erg. Die staat toch aan.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 22:29

Oehhh weer een update! Wollie is evht wel leuk <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 17:56

Zo aan het einde van het jaar is het wel traditie om terug en vooruit te blikken. Maar om een of andere reden lukt me dat niet helemaal goed. Ik hik er dus al een paar dagen tegenaan. Mijn geheugen werkt niet mee. Dat zal best te maken hebben met de sociale activiteiten van de afgelopen periode en dat ik tussendoor flink ziek ben geweest van de griep.

Veel van onze dieren is oud. We hebben een kip van 13, onze jongste kat Odyn is 10, Daran onze hond zal in april alweer 12 worden en Nilay is ook 21,5 jaar oud. En dit beginnen we op allerlei vlakken te merken.

Afbeelding

Nilay is kiezen aan het verliezen. Hij heeft steeds meer moeite met op gewicht blijven en krijgt inmiddels ook dagelijks slobber met extra olie. Dat is helaas nog niet genoeg om de klap van de koliek te boven te komen... Zijn bespiering is volledig weg en hij is niet veel meer dan een wandelend skelet. Ik hoop dat de winter mild blijft. Gelukkig is hij nog super alert en wil nog steeds graag wandelen.

Afbeelding

Daran daarentegen slaapt steeds dieper, wil wel ver wandelen, maar hij heeft er daarna toch last van. Hij staat stram op, sleept een beetje met een poot... Hij is opeens een oude hond. Ik knuffel hem maar extra veel.

Afbeelding

Odyn is gelukkig nog steeds ons 'kitten' ookal hebben we hem al 10 jaar. En ook de dames zijn nog niet te bestempelen als echt oude poezen, ookal zijn ze ruim 2 jaar ouder dan Odyn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook in deze wintermaanden levert de tuin nog oogst op. Ik hoop oogstte Oca, Yacon, Salie, Peperkers en Mashua. En uiteraard werd een deel daarvan ook in een menu verwerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Want voor het eerst in al deze jaren heb ik weer een etentje kunnen organiseren! Op 2 pitjes, met een airfryer en de Wolly heb ik een 7 gangen diner gefabriceerd dat heel goed ontvangen werd. Ik heb echt genoten want dit is waarom bijna de helft van ons huis woonkeuken is. Hier is het huis door mij op ontworpen. En het werkt! :D De ruimte is 5,5e meter hoog en grotendeels metaal, nu nog een bouwplaats en toch voelde het knus aan. Missie geslaagd! En natuurlijk kijk ik dus ook uit naar vele etentjes in de toekomst. Ik denk er zelfs over om er om de maand 1 te organiseren.

Afbeelding

En dan uiteraard met name met producten uit de tuin. Aangevuld met lokaal geteelde producten en Toogoodtogo. Want sinds we een vriezer hebben kunnen we eindelijk ook weer voorraad inslaan.

Afbeelding

Afbeelding

En misschien nog wel leuker, het huis is nog 1 grote ruimte en toch weet dit kleine kacheltje het 19 a20 °c te stoken terwijl het buiten rond het vriespunt en bewolkt is. Als je nagaat dat het een formaat is dat was berekend op de stacaravan dan is dat een indrukwekkende prestaties van zowel het huis als de kachel. Ik ben benieuwd hoe ver we komen met 1 pallet geperste blokken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het boomplant seizoen is ook weer aangebroken en iemand in de wijk bood appelboompjes van 4 jaar oud aan in combinatie met wat andere planten. Het zijn laagstam boompjes en in eerste instantie had ik die niet geplant omdat ik van plan was veel eenjarige te planten tussen de bomen. Maar mijn gezondheid werkt niet mee en dus kom ik er niet aan toe om die eenjarigen te beschermen tegen kweek en slakken. Meer bomen en vaste planten is mijn oplossing en dus mogen er laagstam bomen bij om het snel dichter te krijgen. De teller staat nu op 20 appel rassen en 11 peren. We gaan binnen een paar jaar geheid een overvloed aan fruit krijgen.

Afbeelding
En bij de vijver steek ik nog maar wat wilgen in de grond. Met mooie kleuren! Dus leuk om straks mee te gaan vlechten of om wat groter te groeien voor aanmaakhout.

Afbeelding

De kweepeer die vorig jaar stuk is geknapt is inmiddels ontdaan van zijn spalk en fan zichzelf zelfstandig rechtop houden. Ik ben onder de indruk van de veerkracht van deze boom en hoop dat hij verder hersteld.

Afbeelding

Afbeelding

En alhoewel de inrichting van het huis nog steeds niet echt aan de orde is ga ik gestaag verder met antiek verzamelen. Deze mooie kandelaar (voormalig gaslamp) is de nieuwste aanwinst. Geruild voor een eigen gekweekte pompoen. :D

Vandaag heb ik op de valreep nog zaden en pootgoed besteld. Want helaas gaat de btw daarvan per 1 januari omhoog. Dat ik dat kwalijk vind voor eetbare gewassen is nog mild uitgedrukt. Ik ben van mening dat in je eigen voedsel voorzien zo min mogelijk belast moet worden. Maar goed... Ik kijk uit naar weer nieuwe gewassen! *\o/* Ik heb me heel erg ingehouden en me vooral gericht op meerjarige gewassen zodat de tuin mij steeds minder werk kost.

Ik hoop dat onze dieren verder gezond oud mogen worden, we vele vrienden mogen verwelkomen op ons terrein en dat volgend jaar aan het eind van het jaar de keuken en badkamer beide volledig bruikbaar zijn. Ik kijk er zo naar uit weer te kunnen douchen inplaats van me te wassen bij een teiltje. En een grote oven te gebruiken inplaats van de airfryer! Verder zal de stacaravan eindelijk weg gaan en kunnen we dan hopelijk de paddock van de paarden uit gaan breiden. Zo ver dat ze vanuit de paddock zo de stal in kunnen. Dat lijkt me heerlijk!

En uiteraard wens ik jullie ook een prachtig nieuwjaar! Ik hoor heel graag waar jullie naar uitkijken in 2025.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:07

Echt heel mooi allemaal! iedere keer ben ik weer onder de in druk van jullie voortgang. Zeker wanneer je je gezondheid niet helemaal meewerkt.. En dan nog al die oogst in dit jaargetijde, dan doe je veel goed hoor. Op naar een nieuw jaar waarin leven, groeien en ontwikkelen centraal mag staan voor jullie! ( en mezelf :) )

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:08

Stomme vraag misschien maar wat ligt er voor oogst in de schaal?

Verder superleuk om weer een update te lezen, inspirerend!