Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hobbyhorse

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 07:46

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 09:31

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:08

rina schreef:
Fitzroy schreef:
Hoe doen mensen dat die ook eerst hun huis verkopen maar dan daarna niet direct het juiste huis kunnen vinden? Gaan jullie huren of neem je met een ander huis genoegen dan je in gedachten had?
Ik hou terwijl ons huis te koop staat, de woningmarkt in de gaten en zag ik eerst allemaal leuke huizen te koop staan, nu valt dat heel erg tegen. Niet dat het huis al verkocht is, maar ik vroeg me dat gewoon even af.

Tja wij staan met de rug tegen de muur vanwege die fijne EU. Omdat wij terug gaan verhuizen van Dld. naar NL. moeten wij eerst verkopen voordat we wat terugkopen kunnen (NL bank zegt kapitaal is in Dld. En Dld. bank zegt wij financieren niet in NL.) Om die reden hebben we wel een vrij lange overdrachtstijd (6 maand) maar het is idd hopen dat er dan wat te koop staat wat aan onze wensen voldoet. En ja dat laatste wat je schrijft is hier ook al opgevallen. Er staat op het moment echt niets te koop wat aan onze wensen voldoet. Als dat zo blijft is het nog meer concessies doen, en kiezen uit onze shortlist van tis het allemaal net niet. En ik vrees dat het daar op uit gaat draaien. Huren heb ik bekeken en is niet echt een optie, als in ook daar is niets te vinden wat plek genoeg heeft voor onze oa beestenbende.

Maar goed wij hadden vandaag weer een staaltje van hoe brutaal zijn de mensen tegenwoordig >;) Stond er vanmiddag ineens een auto op het erf, waren mensen die een paar weken geleden een bezichtiging hadden gedaan. Wilden met wederhelft zelf wel even onderhandelen over de prijs. Nou hebben we al een bod net onder onze vraagprijs, die zijn met de bankgarantie bezig. En er is nog iemand met een bankgarantie bezig (kijken wie het snelste is :+ ) De absolute voorwaarde uberhaupt is een bankgarantie, zonder wordt er hier niks verkocht. En zonder de makelaar ook niet (we hebben niet voor niks een contract met die man). Die wilden wel even de makelaar buiten spel zetten, want wilden zonder makelaar kopen en dan ook nog dik onder de vraagprijs gaan zitten. Blijkbaar stond het huis naar hun mening al lang genoeg te koop op Funda, en dachten ze even hun slag te slaan want zolang te koop op funda heet geen kopers ervoor. Toen wederhelft ze vertelde dat er al een bod lag die net onder de vraagprijs lag en vroeg waar ze dan nog over onderhandelen wilden waren ze heel snel ook weer weg.
Echt dan ga je met een makelaar een pand bekijken, die steekt er tijd enz in, voorziet ze van alle info, volgens mij hebben ze de makelaar daarna niks meer laten horen, hij houdt mij heel goed op de hoogte van hoe en wat, en dan doen ze zulke dingen. Tja ik ga maandag even mijn makelaar waarschuwen. Zulke klanten is ook hij niet blij mee.

En toch hebben brutalen de hele wereld.

Mijn ouders hoorden via via dat er in hun dorp een huis te koop stond. Zijn er op een zondag middag gewoon eens heen gewandeld om te kijken. Op een gegeven moment kwamen de huidige eigenaren thuis en mochten ze zelfs binnen kijken. Vooral mam was helemaal verkocht! Ze zijn terug naar hun huis gegaan en na het avondeten hebben ze een bod gedaan wat gelijk geaccepteerd werd.

De vrijdag ervoor was er een bezichtiging via de makelaar geweest. Deze had de geïntegreerde kopers aangeraden om hun bod pas na het weekend te doen zodat beiden partijen er nog een weekend over na konden denken. Die kopers kregen dus op maandag de deksel op hun neus want het huis was op zondag aan mijn ouders verkocht!

Dat was afgelopen vrijdag alweer 27 jaar geleden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 00:05

@ mvdende ja brutalen hebben de hele wereld alleen niet bij mij :+ En hier hebben ze dus geen enkele kans. Helemaal niet na vanmiddag. Ik ben lang niet fit, hang aardig tegen een pleurisje aan. Zou vanmiddag een bezichtiging hebben, maar makelaar (de Duitse collega) belde me vanmorgen, hij had een gesprongen waterleiding thuis en ging het vermoedelijk niet redden hier om 2 uur te zijn. Dus afgesproken dat hij die bezichtiging zou verzetten, ook omdat ik ook niet fit ben. En ja wat gebeurd er, vanmiddag om 2 uur, ik lag net even op de bank, wordt er aangebeld. Die mensen van de bezichtiging. Hij had ze niet kunnen bereiken, hij had maar 1 nummer en dat werd niet opgenomen. Met makelaar maar afgesproken dat ik ze toch even het huis zou laten zien, ik had dus ook niet meer alles opgeruimd en weggepakt, er stonden nog borden op het aanrecht en al :+ Heb ze gewaarschuwd, was geen probleem. En ze waren zo weg van het huis dat ze het het liefste op dat moment al hadden willen kopen. Nu is die bankgarantie voor ons gewoon verplicht, dus heb ik ze op het hart gedrukt dat als ze echt willen ze als een speer naar de bank moeten gaan voor die bankgarantie. Voor hun de makelaar nog een keer gebeld dat hij ze nog een keer alle gegevens moet sturen (metingen, energieding enz enz).
Dit is dus nr 3 die met een bankgarantie bezig is, het wordt nu echt een race wie hem het eerste heeft :+ Maar die brutalen hebben dus geen enkele kans meer.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:28

Ir1ne schreef:
Wat zoek jij dan Flo?

Vrijstaande woning met ruime tuin in Meppel zelf vanwege niet kunnen/willen verhuizen. Woning met minimaal 5 slaapkamers, ruim en logisch ingedeeld, geen voorkeur voor nieuwbouw (vaak zo dicht op elkaar) en tuin van minimaal 600 m2. Budget tot ongeveer 600.000. Niet te vinden. Dus als iemand de gouden tip heeft!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 14:51

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:45

Die eerste vind ik sowieso lelijk en staat in de Oosterboer, dat is een buurt waar wij niet willen wonen. Redelijk ver van het centrum af en dat vind ik niet praktisch.
Tweede is ook Oosterboer, huizen zijn daar goedkoper dan in Meppel zelf, het is een soort buitenwijk van Meppel, staan inderdaad mooie ruime huizen voor weinig geld maar helaas is dat geen optie voor ons.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:19

das jammer.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:50

Ja is het ook, redelijk onmogelijk eisenlijstje hebben we ook hoor. In Meppel zelf is moeilijk wat te vinden. Nu is die vent van mij moeilijker dan mij, ik heb op zich niet heel veel tegen de Oosterboer en na twee jaar zoeken vind ik het wel een keer klaar, maar hij wil absoluut alles volgens zijn lijstje. En ook dat snap ik wel, het is nogal wat geld wat je uitgeeft.
Maar lief dat je meedenkt Irene! Hebben jullie de sleutel al?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:11

Nee, wij krijgen pas eind februari de sleutel. kan me niet snel genoeg gaan, haha!

Ik denk niet dat het onmogelijk is, maar het is wel een lastig lijstje. Denk dat je net buiten Meppel sneller zoiets vindt....

Wij (ik :) ) hebben ook concessies moeten doen. Ik ben makkelijker, maar ik wilde graag naar Drenthe en liever in een boerderij. Nu hebben wij een prachtige woning gekocht en ik ben er superblij mee hoor :)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:13

Oh een boerderij lijkt mij ook zo tof, maar ja in Meppel bijna niet te vinden, zeker niet voor ons budget. Concessies doen vind ik op zich wel prima maar ligt eraan waarin. Het moet wel een vooruitgang zijn op wat we nu hebben. :)
Wat hebben jullie uiteindelijk gekocht?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:58

Wij waren op zoek naar een 2 onder in kap in het centrum van onze woonplaats. Klein zoekgebied dus. We hebben een aantal 2 onder 1 kappers bekeken maar die waren erg klein. Ruimere waren er niet in het centrum. Uiteindelijk hebben we een wel ruime tussenwoning gekocht met een behoorlijk grote tuin in het centrum.
Dat lijkt een behoorlijke concessie maar wij zijn er heel gelukkig mee en wonen hier heerlijk! Voor ons was de locatie het belangrijkst.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:55

ClaudiaHS schreef:
Citaat:
De Duitse makelaar waarmee hij samenwerkt is sneller. Die slingert ze in een uur erdoor. Ik heb al mensen gezien die op een bepaald moment niet meer wisten waar ze nu precies in het huis liepen _O-

Hahah _O-

Wij zoeken in Overijssel.
Manderveen, Tubbergen, Albergen, Fleringen, Geesteren, Vriezenveen.

Wij hebben maandag onze eerste kijkers gehad.
Ze hebben er iets meer dan een uur over gedaan om alles te bekijken.
Vandaag appte de makelaar dat ze gaan informeren bij de bank of ze een overbruggingshypotheek kunnen krijgen.
Ze zijn enthousiast dus *\o/*

Edit: overigens hebben we zelf afgelopen dagen 3 huizen bekeken maar wat een tegenvallers -O- .
1 was ruim zat, mooie grote kavel waar evt mijn minipaardje nog met een vriendje op zou kunnen lopen.
Maar huis was echt gedateerd en 2 slaapkamers boven enorm klein. Paste amper een bed in.
Degene die we daarna bekeken was trouwens wel erg mooi maar 1 slpk te kort (wisten we uiteraard) en vrij weinig mogelijkheden om er 1 bij te creëeren.
Huis 3 ruim zat, mogelijkheden genoeg om een extra slpk te realiseren, maar waar we bij de foto's echt een WAUW gevoel hadden, hadden we tijdens de bezichtiging totaal niet :(

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 05:53

flooooo schreef:
Oh een boerderij lijkt mij ook zo tof, maar ja in Meppel bijna niet te vinden, zeker niet voor ons budget. Concessies doen vind ik op zich wel prima maar ligt eraan waarin. Het moet wel een vooruitgang zijn op wat we nu hebben. :)
Wat hebben jullie uiteindelijk gekocht?

Ik zag er wel 1 in Meppel, maar dat zal wel in oosterboer zijn. Was met rijbak.

Een mooi groot huis uit 1991 met een luxe schuur op een perceel van 8000m2.

ClaudiaHS schreef:
Wij hebben maandag onze eerste kijkers gehad.
Ze hebben er iets meer dan een uur over gedaan om alles te bekijken.
Vandaag appte de makelaar dat ze gaan informeren bij de bank of ze een overbruggingshypotheek kunnen krijgen.
Ze zijn enthousiast dus *\o/*

Edit: overigens hebben we zelf afgelopen dagen 3 huizen bekeken maar wat een tegenvallers -O- .
1 was ruim zat, mooie grote kavel waar evt mijn minipaardje nog met een vriendje op zou kunnen lopen.
Maar huis was echt gedateerd en 2 slaapkamers boven enorm klein. Paste amper een bed in.
Degene die we daarna bekeken was trouwens wel erg mooi maar 1 slpk te kort (wisten we uiteraard) en vrij weinig mogelijkheden om er 1 bij te creëeren.
Huis 3 ruim zat, mogelijkheden genoeg om een extra slpk te realiseren, maar waar we bij de foto's echt een WAUW gevoel hadden, hadden we tijdens de bezichtiging totaal niet :(

Hebben wij ook gehad.. soms valt t in t echt nu eenmaal erg tegen. Wel mooi dat de eerste kijkers al enthousiast waren! Snap ik ook wel.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:31

Klopt is de Oosterboerweg, erg gave boerderij! Ik zou daar zo gaan wonen maar wederhelft weigert in de Oosterboer te wonen. En daar zit ook nog wel voor een tonnetje of 2 aan werk in. Maar er valt heel wat van te maken!

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:59

haha dat is wel jammer dat hij dat niet wil. Alhoewel ik dat ook snap als je zoveel geld moet uitgeven.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:07

Stukje uit de krant:
Kijk naar de Livingstonelaan in Kanaleneiland, zegt Rosenberg. Tijdens de crisis nam hij de huizen in die straat niet eens aan, zo slecht verkochten ze. Laatst had hij een klant die er een half jaar geleden een appartement kocht voor 180 duizend euro. Onlangs bood hij dat weer aan voor 210 duizend. Hij kreeg er 260 duizend voor. Of de arbeidershuisjes in Oudwijk: in de crisis deden die ‘tweedertig’, nu ‘vierzestig’.
Link.

Niet te doen als starter in deze regio...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:13

x_spekkie_x schreef:
Stukje uit de krant:
Kijk naar de Livingstonelaan in Kanaleneiland, zegt Rosenberg. Tijdens de crisis nam hij de huizen in die straat niet eens aan, zo slecht verkochten ze. Laatst had hij een klant die er een half jaar geleden een appartement kocht voor 180 duizend euro. Onlangs bood hij dat weer aan voor 210 duizend. Hij kreeg er 260 duizend voor. Of de arbeidershuisjes in Oudwijk: in de crisis deden die ‘tweedertig’, nu ‘vierzestig’.
Link.

Dit was bij mijn oude huis net zo.

Ik kocht ongeveer 3 jaar terug een appartement. Die mensen verkochten het met 40.000 verlies. Appartementen stonden daar al 2 of 3 jaar te koop. 2,5 jaar later verkocht ik het in een paar dagen met 20% winst. Dat is echt bizar.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:16

of betaalbare woningen met land erbij.....

onze nieuwe woning waren we de eerste die konden bezichtigen en ook de eerste die geboden hebben.
Dezelfde dag na ons was nog een bezichtiging, die wilden ook bieden maar wij hadden geluk dat we net onze eigen woning (na 4 jaar.....) toen al hadden verkocht en daar pas in februari uit hoeven. Deze mensen moeten nog huren omdat hun appartement nog gebouwd moet worden, dus hoe later, hoe beter.

Daarnaast hadden we heel snel financiele zekerheid en zij dus ook. Deze mensen hadden niet zon zin om mensen tegen elkaar te laten opbieden, daar hebben we echt geluk mee gehad :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:00

daantjuhhh schreef:
x_spekkie_x schreef:
Stukje uit de krant:
Link.

Ik kocht ongeveer 3 jaar terug een appartement. Die mensen verkochten het met 40.000 verlies. Appartementen stonden daar al 2 of 3 jaar te koop. 2,5 jaar later verkocht ik het in een paar dagen met 20% winst. Dat is echt bizar.

Even los van het feit dat de markt absurd is (dat is absoluut het geval), is deze informatie ook wel gekleurd.
In die tussentijd is het appartement namelijk helemaal gerenoveerd en dus niet meer hetzelfde. Dan is het qua waarde dus ook niet juist om die die zo zwart wit te vergelijken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:10

manzano schreef:
daantjuhhh schreef:

Even los van het feit dat de markt absurd is (dat is absoluut het geval), is deze informatie ook wel gekleurd.
In die tussentijd is het appartement namelijk helemaal gerenoveerd en dus niet meer hetzelfde. Dan is het qua waarde dus ook niet juist om die die zo zwart wit te vergelijken.

Mijn appartement is niet gerenoveerd hoor.

Het enige wat ik gedaan heb aan het huis is een muur geverfd. De rest is exact het zelfde. Heb zelfs de rolgordijnen en vloer nog het zelfde gelaten.

Ik weet niet waar jij de Info vandaan haalt dat mijn appartement gerenoveerd zou zijn.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:23

Plukje schreef:
Plukje schreef:
Wij hebben vandaag ons finale bod gedaan! Nu een paar dagen nagels bijten.

Ons bod is vandaag geaccepteerd . Nu zijn we compleet flabbergasted, want dit hadden we niet meer verwacht. Nu in de actiemodus om alles te gaan regelen en dat is een heleboel, want er komt een monstrueuze verbouwing aan!

Ik quote mezelf maar even...
Het gaat bij ons allemaal tergend langzaam, maar het lijkt allemaal goed te komen! We hebben nog wat gedoe gehad over de datum van overdracht en over de ontbindende voorwaarden, maar we zijn eruit. Nu is de gemachtigde van verkoper op vakantie, dus we moeten nog even wachten met tekenen. Al met al zijn we al 4 maanden met hetzelfde huis bezig! Afgelopen maandag is het huis getaxeerd en we zijn echt heel benieuwd naar de uitkomst daarvan, omdat we een behoorlijk groot bouwdepot mee financieren. We moesten dus een boekwerk aan offertes, tekeningen en plannen aan de taxateur overhandigen zodat hij de waarde na verbouwing ook kan aangeven.
Aanstaande maandag vindt de bouwkundige keuring plaats, maar daar heb ik alle vertrouwen in.

Ondertussen moeten we wel al onder voorbehoud de keuken en de badkamers en toilet bestellen omdat de levertijd zo vreselijk lang is. Met de badkamers gaan we er waarschijnlijk al niet uitkomen, dus wellicht moeten we tijdelijk op de sportschool douchen...
Het uitkiezen van de badkamers vinden we wel echt vreselijk moeilijk. Ik vind alles mooi bij een ander, maar dan weer niet bij mezelf in huis. Zelfs Pinterest helpt me niet verder :(

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:56

Spannend Plukje! Wij hadden een soortgelijke situatie, ons bouwdepot was groter dan het aankoopbedrag. Heeft heel veel voeten in de aarde gehad, maar het is het uiteindelijk allemaal waard :j

De badkamer heb ik me gewoon laten adviseren in een speciaalzaak, wij kwamen er ook niet uit en ik zag door de bomen het bos niet meer. Is uiteindelijk ook goed gekomen :D

P.S.: volgens mij heb jij ooit een zadel van mij gekocht, heul lang geleden :=

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:04

Ninus schreef:
P.S.: volgens mij heb jij ooit een zadel van mij gekocht, heul lang geleden :=

Oh echt? De Stübben Scandica? Nog steeds het fijnste zadel ooit! Paste helaas niet op mijn vorige paard, dus ik moest hem weg doen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:24

daantjuhhh schreef:
Ik weet niet waar jij de Info vandaan haalt dat mijn appartement gerenoveerd zou zijn.

Ik bedoelde het appartement uit het krantenbericht.... Door de quote kan je het idd dubbel opvatten.
Maar bij jou is het dus niet "net" zo als in dat bericht. Vind wel storend dat krant dit soort halve info geeft en het in feite nog verder opstookt.