Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amyyy

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:41

Tocht is wel een dingetje, daar kunnen veel planten niet tegen. En 14 graden is wel erg koud, dan valt bijna het hele lijstje af. Calathea's en maranta kunnen niet goed tegen zon, dus die zou ik echt in de schaduw zetten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:44

Amyyy schreef:
Ailill schreef:
Mag ik hier wat vragen aan de kenners: Wat zouden jullie adviseren qua planten voor een relatief donkere kamer (vrijwel geen direct zonlicht) en ook niet het meest warm? Ik zoek 1/2/3 planten die niet te veel onderhoud vragen, prijs is van minder belang.

Lepelplant, dieffenbachia (wel giftig), Calathea (ontzettende dramaqueen, mij lukt het niet), varens (ook moeilijker), fittonia, monstera, syngonium, maranta
Lepelplant deed het inderdaad goed, alleen inmiddels dood na maanden geen water, lol. Calathea is inderdaad een rotplant om te onderhouden, gaat hem denk ik niet worden. Monstrera spreekt me zeker aan, is die moeilijk? Plant mag trouwens ook best fors worden, graag zelfs :D

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:51

Lepelplant dood, hoe dan?! :')
Monstera is absoluut niet moeilijk. Heb die van mij (monstera deliciosa) helaas voor jou net geruild tegen een andere plant, anders hadden we kunnen ruilen.
Monstera deliciosa worden breder, groeit trager en krijgen grotere bladeren met meer gaten, wel moeilijker te verkrijgen en duurder.
Monstera borsigiana groeit sneller en meer in de hoogte. Je moet ze steun geven en begeleiden, anders gaan ze kruipen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:54

Dan zit je met een monstera wel goed.. die kunnen flink groot worden!

De tocht valt gelukkig op te lossen. De temperatuur is op 16 graden te krijgen/houden in de winter. Behalve als de koude wind er recht op staat.. dan kan ik stoken wat ik wil -O-

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:57

Dito hier met de slaapkamer. Graslelies en pannekoekjes doen het tot nu als enigen echt goed daar.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:00

Amyyy schreef:
Lepelplant dood, hoe dan?! :')
Monstera is absoluut niet moeilijk. Heb die van mij (monstera deliciosa) helaas voor jou net geruild tegen een andere plant, anders hadden we kunnen ruilen.
Monstera deliciosa worden breder, groeit trager en krijgen grotere bladeren met meer gaten, wel moeilijker te verkrijgen en duurder.
Monstera borsigiana groeit sneller en meer in de hoogte. Je moet ze steun geven en begeleiden, anders gaan ze kruipen
Nou, ik kwam er na een paar jaar achter dat ie toch best wat wate rnodig heeft, kreeg een keer per week een glas water en toen opeens 3 bloemen.

4/5 maanden niet thuis geweest, dus geen water, en nu zo dood als wat :')

Steun geven ben ik dan weer geen fan van, al zit ik me nu wel te bedenken dat er ook een plant rustig om de balken (vloer/plafond) mag gaan groeien, al zal dat wel wat tijd kosten gok ik?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:04

Arme plant :(:).

Ik denk dat een monstera iig een goede plant is. Gewoon een stok erin zetten en hem naar het plafond leiden. Dan zou ik wel voor de borsigiana gaan, anders duurt het inderdaad heel erg lang.

Elke plant zul je moeten ondersteunen als je wil dat hij naar het plafond gaat groeien en niet wil dat hij de muur gebruikt als steun

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:15

Nou, da's ook nog een dingetje, het plafond is zeg maar 1.25/1.30 hoog, daarna loopt het schuin toe :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:16

Ailill schreef:
Nou, da's ook nog een dingetje, het plafond is zeg maar 1.25/1.30 hoog, daarna loopt het schuin toe :')

Plantsome even contacten, die zijn zo wijs!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:26

Plantsome?

Wat een naam :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:01

Als grotere plant idd. Monstera, kleinere plantjes lepelplant(al heb je daar ook grotere van), graslelie en fittonia's. Lepelplantjes en fittonia's zijn wel makkelijk als je geen goede verzorgee bent: de bladeren vaan hangen als ze water nodig hebben :D

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:12

Mijn Calathea is juist mijn makkelijkste plant, die leeft z'n leven en hoeft bijna geen water in vergelijking met de rest hier. Maakt ook constant nieuw blad aan. Ik vind 'm echt leuk, ook omdat 'ie er elke dag weer anders bij staat. :')
Laatst bijgewerkt door Spirit op 25-03-19 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:15

Zamioculcas is ook praktisch niet dood te krijgen, kan prima op een wat donkere plek.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:46

Quir schreef:
Heeft er hier iemand verstand van orchideeën?

Ik lees er 400 duizend verschillende dingen over... Hoe kan je ze het beste verzorgen en weer terug in bloei krijgen?

[ [url=m/cXJ5YD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Triest geval, net in een nieuwe pot plus grond gezet. Maar bijna alle wortels waren rot.

Ik heb ooit eens gehoord dat je orchideeën "liefdevol moet verwaarlozen". Sinds ik dat doe, gaan ze hier super! Ze krijgen water (even onderdompelen) wanneer ik eraan denk. Ik laat ze wel altijd op dezelfde plaats staan, dat ging in het verleden al eens fout...

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:03

Ik heb een monstera deliciosa. Heb hem nu ruim twee jaar.

Staat ruim 4 meter de kamer in, geen direct zonlicht.

Op de foto wat lastig te vergelijken, maar hij is flink gegroeid

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:04

Gister twee van deze planten gekregen van mijn vriendin, ivm verhuizing.
Wat zijn het en hoe verzorg ik ze?
Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:08

LadyMadonna schreef:
Gister twee van deze planten gekregen van mijn vriendin, ivm verhuizing.
Wat zijn het en hoe verzorg ik ze?
[ [url=m/Nt9H6Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet niet hoe ze heten, bij mij staan ze naast het raam (dus wel veel licht maar geen direct zonlicht eigenlijk)
Ze krijgen niet zoveel water, dat hoeft ook niet. Wel moeten ze jaarlijks verpot worden want de wortel is een soort grote knol die anders te weinig plek heeft

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:13

Zamioculcas zamiifolia. Heel makkelijke planten; weinig water nodig en kunnen bijna overal staan. Directe zon is geen goed idee, maar verder trekken ze alles wel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:14

Veel water en veel zon zorgen voor een erg snelle groei en omgekeerd voor een langzame groei.

Ik heb ze nu alle 3. :+:
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:09

Eindelijk een stekje van de bonte Monstera gevonden. :+:
Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:34

Mooi! <3

Mijn variegata stek heb ik van de onderkant van de plant gehaald, waar veel minder licht kwam, dus die bladeren zijn helemaal groen op wat kleine vlekjes na. Het eerste nieuwe blad zit er nu aan te komen en ik ben zo vreselijk benieuwd hoe die eruit gaat zien :):)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:08

magda_90 schreef:
Eindelijk een stekje van de bonte Monstera gevonden. :+:
[ [url=m/Gsfkei.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oooh de gevlekte variant is nog veel mooier, alles wat bont is is sowieso mooier :D

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 15:09

Leuk Magda :D

Ik heb er inmiddels 3. Volwassen plant en 2 stekjes <3

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:51

Ooooh ik zag hem laatst voor het eerst voorbij komen op insta, prachtig <3

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:16

Aangezien ons mini ecosysteem grandioos mislukt is en ik al wel nog een mooie glazen vaas/pot had gekocht bij de Action, onze mini Fittonia erin gedaan.. en ik denk dat ik hem maar lekker open laat :P

Afbeelding

En uh toen ik hem uit het oude potje haalde zat dit om de wortels heen :?
Afbeelding
Doen ze dit om de wortels(en het plantje) klein te houden? :=