[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:29

Ik heb even snel iets gepakt, maar ik heb betere woningen gezien hier voor hetzelfde geld ;)

Als ik meer in jullie richting gewoont had , dan had ik wrs niets kunnen kopen. Gelukkig is dat hier wel mogelijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:33

Het is in ieder geval een onderscheidende tekst :')
Voor onder een ton kun je hier in de omgeving best wat kopen; appartementen en opknappers (en dan grondige renovatie ivm afgebrand of ernstig vervuild) of bouwgrond.

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:01

Ik heb 115 betaald voor mijn huisje, een hoekwoning :D ik vind die verschillen echt bizar..

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:04

Gisteravond (toen ik op wedstrijd was) belde de makelaar, dus heb me vriend terug laten bellen.
De verkoper moet nog het 1 en ander uit zoeken wat betreft restschuld/bankgarantie en nhg maar zijn zeker positief over ons bod.
We zijn onder voorbehoud in onderhandeling?!?
Krijgen vandaag een reactie op ons bod.
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 19-05-16 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:07

Wat een bizarre uitspraak Julia, dat jullie te jong zouden zijn om te kopen :? Dat zeg je toch niet? Ik krijg nog wel jongere mensen tegenover me aan tafel. Als je weet waar je aan begint zie ik het probleem niet. Goed, ik krijg ook net wat te vaak jonge mensen te spreken die een woning vol hebben gefinancierd, en dan binnen/na een jaar bedenken dat ze elkaar toch niet echt heel lieV vonden en dan is er een probleem, maar goed. Dat kun je ook na 30 jaar huwelijk hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:17

Daar had ik even overheen gelezen, maar idd.
Vreemde uitspraak om te doen :?

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:27

Idd julia hele vreemde uitspraak...wat maakt de leeftijd nou weer uit?? Zeker als je een vaste baan heb

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:14

Ik kreeg het ook te horen hoor, ben 23 maar heb een vast contract en ben van plan om alleen te gaan kopen. Dat schijnt ook maar raar te zijn. ;)
Kreeg ook de vraag of het niet slim was om te wachten, want stel je voor dat je een relatie krijgt en gaat samenwonen. Vond ik ook zo vaag, ik ben nu alleen en ik maak nu deze keuze.
Beide vragen van een hypotheekadviseur trouwens.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:17

Waar bemoeien ze zich mee zeg... Als jij de financiële draagkracht hebt dan is het toch prima? Ze kunnen je hooguit adviseren om een huis in een bepaalde prijsklasse te kiezen omdat je dan wat ruimte hebt voor het geval je situatie verandert.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:28

Ik heb die vraag gelukkig niet gehad en ik ben pas 21! Mijn vriend is dan wel weer al 28, maar toch..
Heel vreemd inderdaad!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:53

Nou inderdaad, mijn gedachte.
Uiteraard ga ik voor een huis wat ik goed kan betalen, ook als ik het financieel minder zou krijgen.
Maar vond de vragen wel erg prive en niet noodzakelijk, ik maak mijn keuzes toch zelf denk ik dan.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:11

Sammie schreef:
Voor een ton heb je hier weinig, hoor. Alleen ernstige opknap.

Voor een ton heb je hier een garagebox :+ of een bezemkast appartement :D

Wendy schreef:
Ik heb het net uitgerekend... ik kan ongeveer 270.000 lenen. Manlief ook zoiets. Maar samen kunnen we bijna 6,5 ton lenen maximaal.
Waarom kun je samen eigenlijk meer lenen? Is toch best gek eigenlijk? Of heeft dat te maken met kosten van het alleen wonen?

Wat een geld pp :wow: Bij welke verstrekker is dat als ik vragen mag?

Relaxed schreef:
Ik heb 115 betaald voor mijn huisje, een hoekwoning :D ik vind die verschillen echt bizar..

Ik ook! Zou er bijna een peuterdriftbui van krijgen, het is niet eerlijk :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:47

Als het goed is maakt het niet veel uit bij welke verstrekker je leent :) De berekening wordt gebaseerd op vastgelegde woonquotes. Het enige verschil kan nog komen door tegen welk rentepercentage de hypotheek verstrekt wordt, en op welke rente hij getoetst wordt.

Met jonge starters bespreek ik wel altijd goed het risico van relatiebeëindiging, en wat er dan met de woning moet gebeuren. Als je er beiden tot je nek in zit en je ook nog alles vol gefinancierd hebt.. Dan kan dat best wel een probleem opleveren op het moment dat je besluit uit elkaar te gaan.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:50

Berdien, jij hebt er nogal veel kaas van gegeten he :), tenminste ik
ga er vanuit dat jij er je werk van hebt gemaakt.

Kan jij mij misschien vertellen wat de woningwaarde er mee te maken
heeft in de berekening :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:54

Ha ja, het is mijn werk :)

De waarde van de woning bepaalt hoeveel je mag lenen (max 102% van de getaxeerde waarde, of 106% onder bepaalde voorwaarden bij NHG). Leen je nou minder dan de waarde van de woning (en je leent niet obv NHG) dan krijg je een lager rentepercentage, hoe minder je leent ten opzichte van de waarde van de woning. De bank heeft dan immers minder risico. Tussen 75% lenen en 102% lenen kan flink wat schelen qua rente.

Uiteindelijk moet je op twee punten groen licht krijgen: de waarde van de woning en de hoogte van je inkomen. Is één van beide niet voldoende, dan wordt het bijzonder lastig (zo niet onmogelijk) om een hypotheek te krijgen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:57

Berdien schreef:
Ha ja, het is mijn werk :)

De waarde van de woning bepaalt hoeveel je mag lenen (max 102% van de getaxeerde waarde, of 106% onder bepaalde voorwaarden bij NHG). Leen je nou minder dan de waarde van de woning (en je leent niet obv NHG) dan krijg je een lager rentepercentage, hoe minder je leent ten opzichte van de waarde van de woning. De bank heeft dan immers minder risico. Tussen 75% lenen en 102% lenen kan flink wat schelen qua rente.

Uiteindelijk moet je op twee punten groen licht krijgen: de waarde van de woning en de hoogte van je inkomen. Is één van beide niet voldoende, dan wordt het bijzonder lastig (zo niet onmogelijk) om een hypotheek te krijgen.

Dan is het toch nog aan te vullen met eigen geld?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:58

Mag ik je een PB sturen Berdien?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:29

Natuurlijk :j

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:13

Wat zijn die bepaalde voorwaarde bij 106 % Berdien ?

De hypotheekadivseur belde net. Svn had het druk en ging pas 1 juni naar onze aanvraag kijken. 17 juni moeten we alles rond hebben. :=

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:22

Ja, ik vond het ook wel een beetje een gekke uitspraak. Ik zag in ieder geval op de uitnodiging dat we het gesprek niet met haar hebben, dus dat scheelt weer. Waarschijnlijk zijn ze hier in de regio gewend dat mensen pas kopen als ze 30+ zijn ofzo. :')

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:27

Komt vast goed, Sannert! Hier had de adviseur ook twee dagen uitstel gevraagd, maar uit eindelijk is dat toch niet nodig geweest.

Maar ik snap je, voor mij is het nu makkelijk praten. Ik zat ook behoorlijk in de stress toen ik dat hoorde. :))

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:34

Ik heb voroge week vrijdag wat te verwachten gegevens naar de hypotheekadviseur gestuurd. Jammer genoeg nog geen reactie gehad. Maar hij zei zelf dat ze het dit jaar echt heel erg druk hadden met de starters. En ik kan zowieso pas vanaf november omdat ik dan pas die 3 jaar heb.
Dus afwachten maar :p

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:39

Fee_ schreef:
Komt vast goed, Sannert! Hier had de adviseur ook twee dagen uitstel gevraagd, maar uit eindelijk is dat toch niet nodig geweest.

Maar ik snap je, voor mij is het nu makkelijk praten. Ik zat ook behoorlijk in de stress toen ik dat hoorde. :))

Ze hebben nu per 1 mei alleen omgegooid. Eerst was het eerst de gewone lening en dan de starterslening, maar nu dus andersom. Zij zei ook dat het zou moeten lukken, maar stressen is het wel inderdaad.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:55

Oh je hebt natuurlijk ook de starterslening erbij, die hadden wij niet. Maar als ze zegt dat het gaat lukken zal dat ook wel goed komen. En anders kan ze nog om uitstel vragen, daar doen de verkopers meestal toch niet zo moeilijk over wat ik heb gehoord, logisch ook, zij willen ook verkopen natuurlijk.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:44

Vandaag veel gezien en nu even aan het rekenen, maar even een vlugge vraag: welk percentage wordt berekend voor kosten koper?