Als ik meer in jullie richting gewoont had , dan had ik wrs niets kunnen kopen. Gelukkig is dat hier wel mogelijk.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sammie schreef:Voor een ton heb je hier weinig, hoor. Alleen ernstige opknap.
Wendy schreef:Ik heb het net uitgerekend... ik kan ongeveer 270.000 lenen. Manlief ook zoiets. Maar samen kunnen we bijna 6,5 ton lenen maximaal.
Waarom kun je samen eigenlijk meer lenen? Is toch best gek eigenlijk? Of heeft dat te maken met kosten van het alleen wonen?
Relaxed schreef:Ik heb 115 betaald voor mijn huisje, een hoekwoningik vind die verschillen echt bizar..
Berdien schreef:Ha ja, het is mijn werk![]()
De waarde van de woning bepaalt hoeveel je mag lenen (max 102% van de getaxeerde waarde, of 106% onder bepaalde voorwaarden bij NHG). Leen je nou minder dan de waarde van de woning (en je leent niet obv NHG) dan krijg je een lager rentepercentage, hoe minder je leent ten opzichte van de waarde van de woning. De bank heeft dan immers minder risico. Tussen 75% lenen en 102% lenen kan flink wat schelen qua rente.
Uiteindelijk moet je op twee punten groen licht krijgen: de waarde van de woning en de hoogte van je inkomen. Is één van beide niet voldoende, dan wordt het bijzonder lastig (zo niet onmogelijk) om een hypotheek te krijgen.
Fee_ schreef:Komt vast goed, Sannert! Hier had de adviseur ook twee dagen uitstel gevraagd, maar uit eindelijk is dat toch niet nodig geweest.
Maar ik snap je, voor mij is het nu makkelijk praten. Ik zat ook behoorlijk in de stress toen ik dat hoorde.