Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:30

Bij deze! :D

Wat voor opties heb ik om zo'n afdak te laten begroeien door een wintergroene klimmer?

Laurabram

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:32

+:)+

Ik heb wel een groen blijvende clematis, misschien zijn er daar meer van.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:32

Je hebt groenblijvende clematissen, maar ook groenblijvende kamperfoelies (heb ik eentje).

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:36

Hmm, ok, dat klinkt goed! Geven ook nog bloemen ook, houd ik van haha
Hebben jullie toevallig ook een naam oid voor me? Dan weet ik waar ik naar moet zoeken :)

Weet iig dat in dit topic een winterbloeiende clematis naar voren was gekomen, snowbells oid? Geloof dat ik die nog zelf gevonden had ook op inet haha

Deze heb ik nu van mijn balkon meegenomen:
Afbeelding

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:44

Clematis Amandi
Afbeelding
Groenblijvende vroegbloeiende Clematissoort

Bloemkleur: witte wintergroene clematis

Hoogte: 300 tot 400 cm

Bloeitijd: april-mei

Licht: volle zon of gedeeltelijk schaduw

Snoeiadvies: indien nodig snoeien na de bloei

Bijzonderheden: snel groeiend, licht geurend en wintergroen

Deze bedoelde ik met winterbloeien!
Clematis 'Winter Beauty' Bosrank
Afbeelding
Deze bladhoudende klimmer bloeit van december t/m februari met kleine witte bloemen. U kunt deze plant gebruiken voor het begroeien van een pergola, muur of schutting.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:45

Ik weet dat de Clematis Pixie groenblijvend is. Die bloeit vroeg met kleine groenige bloemen en die ruiken heel lekker. De naam van die van ons weet ik zo snel niet maar die lijkt er wel heel erg op. Maar daar moet je wel van houden. Lijkt niks op die grootbladige soorten.

Edit: op die winter beauty is gaaf!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:46

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:55

Thanx meiden!

Denk zelf dat ik, als ik ze kan vinden bij 't tuincentrum, de 2 die ik gepost heb wel zie zitten. Die clematis geeft veel bloemen, groeit snel en vol.
De winterbloeier zou ik ook wel leuk vinden, dat er in de winter opeens wat kleur is...

De clematis pixie vind ik ook wel erg mooi, maar zie erbij staan dat de hoogte na 10 jaar 100 cm is... Dat duurt dan wel erg lang hahaha

Zit nu te kijken op de site van Esveld, wow daar staan veel Clematissen.!!!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:00

O dat schiet niet op dan met die Pixie.

Ik ga die Winter Beauty eens googlen. En die kamperfoelies ook

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:07

Kwam nog wat tegen...

wintergroen, bloeit januari/februari. Misschien wel leuk om daar een paar van in de borders te planten.
Afbeelding

Als er staat 5 per vierkante meter, hoeveel moet je er dan plaatsen in zo'n border? Ik denk dat ik dan bijvoorbeeld er 1 wil planten, dan na 50 cm weer 1 en dan zo 3 plaatsen. Kan dat? of is dat geen gezicht?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:15

Is dat een Helleborus?
Die heb ik staan die bloeien nu ja. Ik heb twee groepjes van 3 staan aan weerszijden van de doorgang bij het afdak. 's Zomers groeit daar een Hortensia Annabelle tussen omdat hij dan een beetje kleurloos is. Zo vullen ze elkaar mooi aan.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:30

komt even binnen vallen..

mijn helleborus heb ik vorig jaar geplant in januari (hij stond eerst binnen, maar vond 't net wat te warm) dit jaar zit ie vol met bloemen en is doorsnede 40 cm :)

Overigs heb ik een helleborus van de 'gold collection ®'
Citaat:
Onder het label Helleborus Gold Collection® vallen verschillende Helleborus Niger soorten en hybride soorten, deze worden allemaal vegetatief vermeerderd. De Gold Collection® is speciaal omdat de meeste Helleborus uit zaad worden vermeerderd en dus geen generieke, identieke planten opleveren. De Gold Collection® garandeert dankzij de vegetatieve vermeerdering sterke, uniforme planten en minstens zo belangrijk, de rassen zijn virus vrij!

Elke variëteit moet aan zeer strenge eisen voldoen en ondergaat een proces van meerdere jaren voordat het aan de Gold Collectie kan worden toegevoegd. Slechts 1 op de circa 100.000 zaailingen voldoet aan de strenge eisen en vindt zijn weg tot de Gold Collection®! De variëteiten uit de Gold Collection® hebben bewezen de beste van hun soort te zijn.

Overigs heb ik deze gekregen vanuit een cursus van 't werk (ik werkte toen in een tuincentrum) en omdat dit toen een 'nieuwe' helleborus was kregen we ze allemaal. in mei heb ik een 2e helleborus zonder dat gold merk gekocht en die heeft de winter niet overleefd. inmiddels al weggegooid. misschien puur toeval, maar 't is een hele sterke helleborus deze :)

*wil geen reclame maken overigs*

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:34

Ik heb gewoon hele simpele, gekocht bij de bloemen winkel en die doen her prima. Nu de tweede strenge winter en ze zitten vol bloemen. Misschien ook een kwestie van pech.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:37

dit jaar eens opnieuw proberen. tis ook wel een strenge winter geweest en m'n vader heeft door m'n tuintje lopen banjeren. Er zit een net overheen voor de vijver. en m'n broertje heeft dat heel simpel gemaakt. dus een dikke laag sneeuw hield 't niet meer.. := dus volgende ronde nieuwe poging.

Thank god heeft ie m'n dure bloembollen niet vertrapt :=

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:37

is de helleborus idd, pink beauty
Die wil ik aan de linkerkant denk ik, daar staat 1 clematis, komt die van mij nog bij. Ben nu aan het zoeken naar andere vaste plantjes die in de zomer bloeien. Zodat er steeds kleur is, dat wil ik proberen nl :j

Heb op het lijstje de volgende staan als opties. De kans is groot dat ik met heel andere dingen dan thuis kom... Maar zo heb ik iig een idee. Als het ZO zou worden mis ik dus duidelijk wat kleur aan het begin van het siezoen. De border is zo'n 70 cm bij 5 meter, dus alles plaatsen kan ook niet haha
Maar moet ergens mee beginnen.
Helleborus januari februari
Lithodora Heavenly Blue juni september
Ooievaarsbek ben ik tegen gekomen Juni juli
Phlox paniculata 'Border Gem' juli augustus
Phlox paniculata 'Uspech' juni augustus

Heb in de pot een blauwe malva staan, had ik op mijn balkon, die wil ik ook ergens tussen zetten. Ervan uitgaande dat die de winter heeft overleefd :)

Qua kosten kan ik ook niet vol gas alles doen en heel veel kopen. Dus zal een beetje goed moeten zoeken en kijken en dan uiteindelijk tig keer naar het tuincentrum om daadwerkelijk te beslissen haha

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:39

misschien aanbiedingen afwachten of per seizoen afwachten wat je wilt en wat 't aanbod is.

Ik ben vorig jaar iedere maand gaan kijken wat ik op dat moment in bloei wilde hebben. nu was 't voor mij niet moeilijk omdat ik er ook werkte. maar wil je iets wat in juli bloeit, ga dan in juli kijken.. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:45

Om de 50 cm een helleborus is te weinig. Formaat van die van Jolandaa_ heb ik nog nooit gezien, de meesten zijn echt een stuk kleiner. Ik heb er ook jarenlang gehad, die zijn nauwelijks gegroeid eigenlijk, bleven het formaatje wat je meestal koopt.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:46

Ja per seizoen de aanbiedingen meepakken is wel handig.
Ik heb ook geprobeerd de bloei over het jaar uit te spreiden. In de herfst zijn anemonen ook leuk. Dan heb je echt nog lang bloemen.

Edit: wat jij zegt klopt wel ja Neonlight. Alleen het blad wordt wat groter maar het worden geen giga grote planten. In onze vorige tuin opstelling had ik de ook
Ook paarse gespikkelde zaailingen ooit van een collega gekregen. Dag was volgens mij de oriëntalis nu hebben we de Niger
Laatst bijgewerkt door Laurabram op 09-04-13 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:47

Jolandaa_ schreef:
misschien aanbiedingen afwachten of per seizoen afwachten wat je wilt en wat 't aanbod is.

Ik ben vorig jaar iedere maand gaan kijken wat ik op dat moment in bloei wilde hebben. nu was 't voor mij niet moeilijk omdat ik er ook werkte. maar wil je iets wat in juli bloeit, ga dan in juli kijken.. :)

Das wel een idee idd.

Nu zal de tuin ook echt niet zomaar af zijn met tegelen dus de voorjaarsbloeiers kan ik misschien beste volgend jaar idd kopen.
Zo kan ik de kosten ook een beetje spreiden.

Aan de linker border staan straks als het goed is 2 verschillende clematissen en een andere klimstruik/soort boompje oid. Geen idee wat de kleur is, lila dacht ik.
De border is zo'n 5 meter lang, hoeveel verschillende planten zouden jullie daar neerzetten?
Die helleborus wil ik, of iets vergelijkends als "winterbloeier" sowieso.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:51

Ik heb allemaal groepjes van 3 staan ongeveer per meter iets anders zodat het afwisselt qua bladkleur en bloeitijd

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:52

Je zou voorjaarsbloeiers ook in 't najaar kunnen kopen. vaak zijn ze dan met flinke kortingen (opslag kost voor een tuincentrum ook geld) en als je weet wat je wilt kan je ze gewoon planten in je tuin. en vaak bloeien ze dan al in 't voorjaar :)

Ik kocht ook regelmatig 'uitgebloeide' plantjes met 40% korting. beetje fatsoeneren, planten en wat mest erbij en 't jaar erop een flinke mooie plant.. maar ik koop dan wel vaste planten met korting en waarvan ik weet dat 't de winter zeker door komt. dan nog is 't een gokje..

Forsythia is een vroegbloeiende struik. vaak al in de winter.
http://www.webklik.nl/user_files/2012_06/400283/heesterblad/nieuw/forsythia.jpg

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:00

Laurabram schreef:
Ik heb allemaal groepjes van 3 staan ongeveer per meter iets anders zodat het afwisselt qua bladkleur en bloeitijd

Ok :) Ga ik die proberen in het najaar te scoren, tenzij ik 'm nu tegenkom voor een redelijke prijs.
Die ik wil groeit in januari, zou ik ze ook gewoon dan kunnen halen? Alhoewel, dan kan ik ze wsl niet planten.

Ben wel echt blij met dit topic! Zoveel tips en ideeën voor een leek zoals ik...

Vriend vond de wintergroene clematissen ook erg gaaf, en zag de luizenhebbende klimop ook niet zo zitten. :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:01

Jawel, planten kan wel. moet je ze wel even laten aclimatiseren. maar weet wel dat ze dan nog niet goed door geworteld zijn. Planten is 't beste in 't najaar heb ik altijd geleerd. zomers lukt ook, maar dan moet je er met water geven op tijd bij zijn :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:02

mocht je ooit andere vragen hebben. Ik val regelmatig nog op m'n oude werk in. Overigs woon ik op 500 meter er vandaan en heb ik nog steeds een leuk contact (bak regelmatig een cake voor ex collega's en ga ff koffie drinken) dus ik kan altijd iets vragen voor je :)
verder ben ik absoluut niet planten en koop verslaafd hoor := en mijn moeder word ook helemaal niet gek van al mijn planten / bloemstukjes / orchideën tik.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:05

Tegenwoordig zijn ze rond kerst wel volop te vinden in bloemenwinkels en ze zijn lang niet meer zo duur als vroeger. Ik had bij ons op de kerstmarkt zes helleborussen voor 5 euro. Die heb ik gewoon binnen gehad. Helaas niet goed overleefd om in de tuin te kunnen zetten maar voor dat bedrag heb ik ze als een bos bloemen beschouwd.
Laatst bijgewerkt door Laurabram op 09-04-13 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt