E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:04

Volgens mij mag je aan bijvoorbeeld 1adobe account een stuk of 4 of 6 of zo, apparaten koppelen. En die apparaten hebben dan allemaal legaal toegang tot de door dat account gekochte boeken.

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:06

Ik ga met jullie meelezen als jullie het goed vinden, ik heb er nog geen maar ben aan het kijken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:10

Moet trouwens zeggen dat sinds ik de ipad mini heb, ik ook erg veel daarop aan het lezen ben en dat me eigenlijk niet tegenvalt. Zeker binnen niet. Vooral om dat je ook heel snel en makkelijk even snel tussen door een spelletje kan spelen of even bokken of zo en het bladderen gaat veeeel sneller (soms iets te snel, als je bijvoorbeeld per ongeluk met je duim het scherm aan de zijkant vast pakt). Batterij is wel een groot nadeel, en voor vakanties of lezen buiten zal ik denk toch weer vooral gaan terug vallen op mijn ereader. Maar de vermoeidheid van een helder scherm voor mijn ogen valt me best mee.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:24

Ik gebruik een ipad voor het lezen van pdf files, maar vooral voor comics en manga; daar is een 6 inch ereader scherm net iets te klein voor (sommige nieuwe ereaders hebben wel een 'panel' view optie voor comics, maar dat heb ik nog niet gezien / geprobeerd, en comics zijn in kleur, dus...)

Ga zo mijn nieuwe Kindle Paperwhite ophalen; op amazon Duitsland gekocht, gratis naar een Hermes Paketshop net over de grens in Duitsland laten sturen waar ik het makkelijk kan afhalen, minder dan 48 uur tussen tijdstip bestelling en bezorging! Geweldig. :-)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:25

Op een gewone ipad zou ik niet zo snel boeken lezen denk ik trouwens, heb die van mijn ouders wel eens vast gehad, maar die is zo zwaar! Ipad mini is dan totaal anders, veel minder zwaar.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:45

Ik lees boeken op een nexus 7, dat is een tablet van 7 inch. Mooi hoesje er om heen en dat houdt heerlijk vast. Als reader app heb ik moonreader pro, die bevalt super.
Enige nadeel is de batterij.
Boeken kopen vind ik echt een gedoe, duur en heel onhandig. Ik wil met liefde betalen voor een boek, maar dan wel een reëele prijs.
Voorlopig heb ik nog wel te lezen!
Ik lees ook veel meer sinds ik digitaal ben gegaan. Misschien ga ik er toch ook nog een ereader bijkopen..
Nu kan ik mijn boek ook wel verder lezen op mijn telefoon als de tablet leeg is, maar ideaal is dat natuurlijk niet.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:06

Heb mijn Kindle PaperWhite, verbaasde me over het gewicht, nog lichter dan de K3, geweldig. Het is mijn eerste touch-screen e-reader, dat is wel even wennen, ik zoek steeds naar de knoppen om de bladzijden om te slaan, en de home knop, maar die zijn allemaal verdwenen. ;)

Het licht op het scherm kwam heel raar op me over, maar na een paar minuten wist ik al niet beter meer; jeetje, wat went dat snel, en nu lijkt mijn K3 echt heel erg donker (ik behoud de K3 omdat die buiten Europa gratis 3G internet heeft!). Inderdaad geen licht dat in je ogen schijnt, geweldig. Wil nu al niet anders meer.

Heb de panel-view voor comics en manga nog niet uitgeprobeerd, maar denk ook niet dat ik die ga gebruiken, daar is de iPad toch beter voor i.v.m. grootte van het scherm en kleuren.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:13

Vraagje... ik wil eigenlijk mijn "gewone boeken" lijst op mijn kobo zetten. Dus een document met daarin alle titels van boeken die ik heb. Is het mogelijk om een word-document om te bouwen, zodat ik hem op mijn kobo kan zetten? Wie weet hoe :)

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:40

KozieZ schreef:
Vraagje... ik wil eigenlijk mijn "gewone boeken" lijst op mijn kobo zetten. Dus een document met daarin alle titels van boeken die ik heb. Is het mogelijk om een word-document om te bouwen, zodat ik hem op mijn kobo kan zetten? Wie weet hoe :)

Ik ken de Kobo verder niet, maar ik heb ook zoiets op mijn Kindle. Gewoon in Word maken, en als je Kobo geen Word bestanden leest, de Word file in Calibre gooien, en Calibre de file naar je Kobo laten sturen, en dan kan Calibre de file converteren naar een Kobo-friendly format (epub?).

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:49

Kan je er geen pdf van maken? Dat leest bijna iedere ereader wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:52

Tilmar schreef:
Kan je er geen pdf van maken? Dat leest bijna iedere ereader wel.

pdf fijn lezen op een ereader kan alleen als je weet hoe je die pdf goed moet instellen. Ik heb veel liever epub.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:54

Dat weet ik wel, maar van een simpel word lijstje kan je toch wel een leesbare pdf maken? Ik weet dat het niet altijd ideaal is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:41

calibre maakt er ook heel leesbare epubs van.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:12

Kan iemand mij vertellen of je de Kobo Glo kunt uitbreiden met een geheugenkaart?
Ik kwam op een review van iemand die schreef dat dat niet mogelijk was?
Ook las ik dat hij na 100 boeken langzaam laad dus een uitbreiding van een geheugenkaart was geen aanrader?

En leest het nu echt zo fijn?
Er gaat stiekem toch niets boven het echt vasthouden, de geur van boeken en het omslaan van de bladzijdes of toch wel? :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:18

Klopt hoor, die geur en de bladzijdes zijn heerlijk. Maar een eigen bieb van 14.000 boeken voor het grijpen compenseerd daar makkelijk voor :D

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:40

Het is maar net wat je belangrijker vindt. Ik hecht geen waarde aan geur, wel gebruiksgemak. E-ink staat voor mij gelijk aan normaal papier met inkt letters, voor mijn ogen geen verschil, maar ik kan wel vele malen makkelijker een ereader vasthouden dan een paperback, en al helemaal als het op omslaan aankomt; alles met 1 hand, en heel licht. Om niet te spreken over hardcovers, die kan ik amper normaal liggend in bed lezen.

Ik had vroeger nog wel iets sentimenteels met papieren boeken, maar dat is inmiddels helemaal weg. Als ik mijn eigen 'bibliotheek' helemaal digitaal had, wow... wat een ruimte zou dat schelen! Helaas bestaat de helft uit print fanzines (als iemand dat wat zegt?), en die zijn gewoon niet digitaal verschenen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:58

Ook ik vind een e-reader veel fijner lezen dan een gewoon boek. Lichter, houdt makkelijk vast, elke boek net zo zwaar/licht, licht zit erin, heb je verder niet nodig. En ik ergerde me vaak aan de bolling van de bladzijdes, zeker met lezen in bed. Daar heb je met de e-reader gewoon geen last van.

En het lampje... Als je een e-reader zonder licht hebt, denk ik dat je gewoon zonder kan, maar als je er eenmaal een met een lampje hebt, wil je nooit meer zonder :)

En het neemt zoveel makkelijker mee. Heb er een hoes om, dus hij beschadigd niet. Zodra ik de deur uit ga, doe ik hem in mijn tas.

En je kan de kobo inderdaad gebruiken met een geheugenkaart, maar dat doe ik niet. Heb mijn boeken op mijn computer/losse harde schijf staan en zet steeds een aantal boeken op mijn reader (stuk of 10) houd ik makkelijker overzicht. Heeft voor mij geen meerwaarde om al die boeken op mijn reader te hebben.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:05

Ik ben ook enorm happy met mijn ereader! Kan niet meer zonder hoor!
Ik neem em veel makkelijker mee in mijn tas want het weegt niets, het leest makkelijker en in bed ook ideaal lezen!
Ik heb de Kobo Glo en het licht is echt heel erg fijn! Ik had anders steeds mijn nachtlampje en daar had mijn vriend last van, nu kan ik zoveel lezen als ik wil haha! Ik krijg er geen last van, wat ik bij een Ipad oid wel krijg.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:31

Ik had ook ruzie met mijn man over het bedlampje inderdaad. Ik wilde nooit overstappen omdat ik dacht dat een e-reader het gevoel van een boek niet banadert. Is ergens wel zo, maar het is gewoon een kwestie van wennen. Het gemak is zo onwijs groot, net als in bad lezen inderdaad. Vroeger las ik alleen maar tijdschriften in bad, een gewoon boek werd na een tijdje te zwaar. Nu neem ik gewoon mijn readertje mee. Als ik mijn paard in de wei zet met zijn vriendje ga ik lekker bij de wei met mijn readertje zitten. Ook toen ik moest stappen. Ene hand paard en andere hand reader en de polder door stappen. Dan is dat uurtje stappen zo om.

Je kan op de glo wel uitbreiden met een geheugenkaart. Maar ja.....waarom zou je 5000 boeken op je reader zetten? Ik heb er 200 op staan en hij is niet traag. De boeken die ik nog wil lezen heb ik op een geheugenstick. Als ik een boek uit heb gelezen verwijder ik die direct van mijn reader. Zo af en toe gooi ik er gewoon een aantal nieuwe boeken op.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:00

Dankjewel voor jullie reacties, het heeft geholpen..
Heb er net eentje gekocht :):)

Ik lees ook graag informatieve boeken die veel plaatjes bevatten en die nemen heel veel meer geheugen in vandaar :)
Ben er nu een paar aan het overzetten met Calibre, ben benieuwd :D

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:37

Welke heb je gekocht Hanneke?

Ik ben altijd van de bieb boeken maar sinds mijn e-reader kom ik op een andere manier aan mijn boeken :+, veel makkelijker maar ik 'mis' het snuffelen in de bieb wel een beetje...

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:06

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:12

De Kobo Glo heb ik gekocht :)
En ik moet eerlijk zeggen, ik had het niet verwacht maar je bent er zo aan gewend.
Heel fijn om in onmogelijke posities ( voor als je een boek moet vasthouden ) zonder dat je rekening met het licht moet houden op de bank kan liggen :D Ze hadden er alleen wel een klokje in mogen maken, eventjes lezen voor het slapen gaan en voor je het weet ben je zo een half uur of langer verder :Y)

Kirsten, wat wil je met de ereader gaan doen?
Vind je het belangrijk dat je er muzien en filmpjes op af kan spelen of wil je alleen lezen?
http://www.ereaders.nl/vergelijken vond ik zelf wel een handige site.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:43

Hanneke84 schreef:
De Kobo Glo heb ik gekocht :)
En ik moet eerlijk zeggen, ik had het niet verwacht maar je bent er zo aan gewend.
Heel fijn om in onmogelijke posities ( voor als je een boek moet vasthouden ) zonder dat je rekening met het licht moet houden op de bank kan liggen :D Ze hadden er alleen wel een klokje in mogen maken, eventjes lezen voor het slapen gaan en voor je het weet ben je zo een half uur of langer verder :Y)

Even lezen en dan ben ik wel een paar uur verder (hoezo lees verslaafd :P). Ik zet dan ook een wekker om te weten wanneer ik moet stoppen met lezen :+

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:31

Kirsten schreef:
Hallo!

Ik zou graag ervaringen willen lezen over de Icarus Omnia g2. Aangezien het wel eens tijd word vppr een ereader en mijn zwager mij dit als verjaardags cadeau wil geven.
Dus brand los!

https://m.bol.com/nl/p/icarus-omnia-g2/ ... 12431866/#

Dit vind ik meer een tablet dan een ereader. Deze heeft een TFT-scherm en geen E-inkt scherm.