[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciavt

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:22

Dank je Saskiaatje!

Wow wat een prijs voor een kavel!! Ik begrijp dat jullie dus zelf een huis gaan laten bouwen??? Gaaf hoor!!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:25

Jaaazeker. :+:
Die kavelprijzen zijn echt bizar. We zijn in onderhandeling over een kavel in Arkel (bij Gorinchem), 2.800m² voor 2,5 ton, maar het koopcontract is nog niet getekend. En nu heeft m'n moeder dus een kavel in Streefkerk gezien (bij Bergambacht/Lekkerkerk aan de andere kant van de IJssel), 2.000m² voor €275.000,- en dat wordt via een veiling verkocht, dus dat is de beginprijs. Oeps.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:27

Jee wat een prijzen! Ik heb daarvoor een woning met 7750m2 grond......

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:29

Oeps dat is behoorlijk ja :=
Maar wel supergaaf dat jullie voor zoiets kunnen kijken en dan (neem ik aan) je droomhuis erop bouwen :+:

Wij hebben bewust gekozen voor iets wat onder ons budget ligt. We kunnen samen zo'n 225.000.- krijgen, maar dit appartement is de vraagprijs 'maar' 144.500.- Dit doen we, omdat als mijn vriend in 2015 bij de luchtmacht blijft (hij heeft tot dan een contract) we helemaal die kant op verkassen en dan wil ik wel echt een huis waar je voorlopig blijft. Dit appartement is voor ons echt een starterswoning en ik hoop dat door de financiele ruimte die blijft omdat we geen tophypotheek nemen, er voldoende ruimte blijft om lekker weg te sparen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:31

Stom he, dat de prijzen zo erg kunnen verschillen per regio.
Hier geef je ook al snel 200.000 voor een bouwkavel van 2000 m² ... Ons nieuwe (bijna bouwval) huisje op 4000 m² grond kostte al meer dan 300.000

Bouwkavels zijn hier soms zelfs duurder dan oude huisjes met net zoveel grond :=

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:27

Iemand die ook met de brandende vraag zit, stel ik koop na woensdag een huis, nog geen nieuw kabinet samengesteld..... hoe zit het in g0dsnaam met de renteaftrek :?

Dit spookt een beetje door mijn hoofd op dit moment.....
Maar misschien dat 1 van jullie er antwoord op heeft :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:36

En wat mag je allemaal met die kavel? Mijn vader heeft recent een kavel gekocht van 1,5 Hectare voor 180.000 maar het woonhuis mag niet groter zijn dan 100M2 leefoppervlakte

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:38

@Miep
Ze zullen de rente echt niet (ineens) afschaffen, want dan komt 75% van de huizenbezitters in problemen.
Dus indirect ook de Nederlandse banken, de economie enz..

Dan gaat Nederland op zijn gat.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:09

Woehoe :D Productief bezig geweest O:)
Donderdag en zaterdag hebben mijn vriend en ik een afspraak omtrent een hypotheek :D

Wil nog geen bod doen, wil eerst weten hoe en wat :o

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:30

Brainless schreef:
@Miep
Ze zullen de rente echt niet (ineens) afschaffen, want dan komt 75% van de huizenbezitters in problemen.
Dus indirect ook de Nederlandse banken, de economie enz..

Dan gaat Nederland op zijn gat.

:o dus ik maak me te druk :=
Tja als dit door gaat gaan we hoger en zwaarder dan we wilden dus willen we toch elke maand de renteaftrek terugvorderen ipv 1 x per jaar }>

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:42

miep1979 schreef:
Iemand die ook met de brandende vraag zit, stel ik koop na woensdag een huis, nog geen nieuw kabinet samengesteld..... hoe zit het in g0dsnaam met de renteaftrek :?

Dit spookt een beetje door mijn hoofd op dit moment.....
Maar misschien dat 1 van jullie er antwoord op heeft :D

2 kansen (afhankelijk van de verkiezingen):
1. er gebeurt niks, alles blijft herzelfde;
2. geleidelijke afschaffing van de aftrek, beginnende met de ECHT GROTE hypotheken (niet jij en ik) en dan over 10, 20 of 30 jaar over het hele speelveld.

roomsoes17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:33

pffff
al die mensen die een huis kopen...
me vriend zijn huis staat al bijna 1 jaar te koop en heeft miss 3 bezichtegingen gehad... baal ik soms wel goed van zitten nu met dubbele lasten.. lang leven een koophuis

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:35

Hebben jullie het dan niet te duur aangeboden, roomsoes? Lage vraagprijs, goed adverteren, mooie foto's, rustig interieur en wat kleine dingetjes opknappen die direct in het oog vallen helpt al heel veel.

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:33

Hoi allemaal,

Net weer drie huisjes bekeken..Het begint nu echt moeilijk te worden.. Hebben nu een top 3 waarvan 1 huis echt met stip op 1 en waar we dus verder mee willen proberen te gaan. Dus een spannende tijd breekt aan voor ons..Het huisje op twee vinden we ook goed, alleen daar moet echt heeeeel veel nog aan gebeuren. Wat ons aan het eerste huis echt aanspreekt is de indeling van de benedenverdieping die heeft een z woonkamer. het huis op nr 2 is een doorzonkamer. Verder gaan de huizen redelijk gelijk op. Moeilijk moeilijk en ook de prijs scheelt wel wat...
Welke punten nemen jullie mee met de beslissing van welke woning je koopt?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:38

Op zich is dat heel persoonlijk. Maar ik denk dat vrij algemeen toch wel de omgeving belangrijk is, bv of de buurman geen tuinhuis heeft gebouwd van lege kratten Amstel, parkeergelegenheid, onderhoud van de woning, en dan niet alleen schilderwerk. Wat ik zelf ook wel belangrijk vind, is de bouwaard. Ankerloze spuwmuren, zodat je de buren niet hoort plassen, houten verdiepingsvloeren of beton. Dat soort dingen.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:55

Zo, contract met de makelaar getekend! Morgen of overmorgen staat mijn huisje op Funda, heel spannend! Mijn vader heeft de foto's gemaakt, hij kan erg mooie foto's maken. Dit scheelde me een aardig bedrag bij de makelaar en de makelaar was enorm te spreken over de foto's, zei dat ze het zelf niet beter hadden kunnen doen!

Even over de hypotheekrenteaftrek, het is zo jammer dat dit op deze manier naar buiten komt. Veel mensen durven geen huis meer te kopen terwijl áls het plan van afschaffen doorgaat, ze pas op z'n vroegst over een jaar of 15 aan de huizen onder de (zeg maar) 3 ton gaan beginnen. De verkoop van huizen daalt dus door allerlei paniekzaaierij, mensen horen wat en verdiepen zich er niet in.

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:53

Idd, hypotheekrente aftrek verandert niet per woensdag aanstaande ;-). Toch wel aardig om bijv rekening mee te houden als je zelf gaat stemmen. Maar je weet gwoon niet hoe het gaat lopen. Zelfde als met aow leeftijd. Ik lees dat het bij iedereen weer spannend is.

Aankoopmakelaar hebben wij wel gedaan. Maar wij hebben hem ook als verkoopmakelaar van ons huidige huis gehad. Toen we ons eerste huis kochten (appartementje) hebben we het niet gedaan. Er moet best veel geregeld worden en wij vinden het gewoon fijn dat wij dat allemaal niet hoeven te regelen (allebei drukke baan, zijn niet zo ervaren en we gaan nu wel echt wat meer geld uitgeven dan een eerste starterswoning).

Waar ik op heb gelet bij de aankoop van het huis: helemaal opgetrokken uit beton (vloeren tussen verdiepingen bijv beton ipv hout). Kaliteit van het beton (geen betonrot bijv.). De ligging van het huis (leuke omgeving, aardige buurt, faciliteiten (schooltje etc). De ligging van de tuin (nood, oost, zuid, west...ieder zijn/haar voorkeur). De kwaliteit van het houtwerk en het glas (dubbel glas (uitgedroogde naden?) en hardhouten kozijnen). Kwaliteit van de buitenmuren (metselwerk). Wel of geen zichtbare lekkages. Eigen grond of erfpacht. ........en daarna pas de binnenkant keuken, badkamer etc. Dat kan je 'makkelijk aanpassen'..bijv .een tuin leg je niet zomaar om ;-).

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:03

Romyv schreef:
En wat mag je allemaal met die kavel? Mijn vader heeft recent een kavel gekocht van 1,5 Hectare voor 180.000 maar het woonhuis mag niet groter zijn dan 100M2 leefoppervlakte

Dat verschilt per kavel. In Arkel mag het huis max 700 m³ (ons huis is 680, denk ik).
En in Streefkerk mag het huis max 600 m³ zijn.

Maar 100 m² is groot, toch?
En waar ligt die kavel dan?

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:13

100m2 leefoppervlak totaal? Of mag je er ook een verdieping bovenop bouwen? 100m2 is namelijk echt niet groot. Wij hebben een hoekhuis gekocht van 150m2 leefoppervlak.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:31

Pff... ik werd echt gek van alle rompslomp rondom het bieden enzo.. ik heb er écht geen ervaring mee, beide ouders alleen met nieuwbouw. Na net nog meer verwarrende mailtjes met WOZ waarde en weet ik veel wat, net een aankoopmakelaar gebeld, die belt me zo terug...

Valt gelijk een last van m'n schouders :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:36

Hebben jullie al ervaringen met de voorinspectie van een huis (dus laatste check voor het overgedragen wordt)? Duurt dat lang, waar kijk je dan naar, etc.?

Patricia: als het jou een fijn gevoel geeft, moet je er gewoon één in de hand nemen inderdaad :)
Wij hebben het niet gedaan, toen ik zag hoeveel geld zo iemand vraagt :oo

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:12

Dit pakket kost 1495.- maar dat gaat bij je hypotheek in, dus we hebben er niet direct 'last' van. Daarbij, als zij het huis 3000.- goedkoper krijgen als dat vriendje en ik zouden zonder aankoopmakelaar, heb je je geld er al weer uit :)
Denk dat het in onze situatie best heel verstandig is, ook omdat ik gewoon veel zelf moet regelen daar ik onregelmatig werk en hij fulltime overdag.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:14

Hier nog steeds geen bod.. Iemand enig idee hoe ik de makelaar aan het verstand kan brengen dat hij wat meer zijn best moet doen? :\ Even voor de duidelijkheid, hij doet geen moer, belt niet achter mensen aan ect..

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:28

Zeggen dat je overstapt naar een andere makelaar, als hij niet wat meer regelt om jullie huis te verkopen, lijkt me..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:29

Gewoon een andere zoeken, zeggen dat je vanaf een bepaalde datum overstapt. Hebben wij ook gedaan :j