Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:57

niet perse in het kader besparen, maar zijn er hier nog mensen die verderop gaan wonen zijn in ruil voor hun droomhuis?

Wij zijn dus op zoek naar een huis met land of land apart. Hier in de buurt betaal je 350-400 K voor een halve hectare met een te renoveren woning op. Goedkoopste dat we gevonden hebben was 235 K met 4000m² land, maar recht van doorgang voor de aangebouwde buur en het huis was afgooien en heropbouwen. Dan kom je op een totaalplaatje van zeker 500 K, en heb je alsnog een aangebouwd huis en een buur die constant over je oprit heen moet.
Nu heb ik een hele fijne woning gevonden, voldoende groot, volledig gerenoveerd (naar mijn smaak), epc B-label, met aangrenzend 6000 m² grond. woning vragen ze 350 K, land apart bij te kopen.
Maar het is 20 km van waar ik nu woon. Wel in de juiste richting (mijn hond gaat naar mijn moeder als ik ga werken en dat is geen grote detour), maar dus wel een heel eind van mijn moeder af, en dat vind ik ergens wel een puntje. Anderzijds, huis en land zien er perfect uit, en de prijs is doenbaar, dus moeten we dat laten schieten omdat het 10 km te ver ligt?
(we moeten nog gaan kijken hoor, realiteit kan tegenvallen. )

tita

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:59

Als jij een WBZ of hoge PGB of iets anders dan mantelzorg en krijgt erfenis dan houdt alles op hoor kan ik uit ervaring vertellen.
Moet je eerst je erfenis opmaken en daarna opnieuw aanvragen

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:00

Ik dus inderdaad. 2 landen verder, dat wel ;)
Ik heb ook nooit moeite gehad met verder van familie wonen. Dat was bij ons thuis als kind al normaal. Op een gegeven moment reden we anderhalf uur naar opa&oma 1 en 2 uur naar opa&oma 2.
Ik kan me niks voorstellen bij mensen die de hele familie in hetzelfde dorp/stad hebben wonen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:02

Duhelo er zijn toch ander oplossing zoals uitlaat-service en als je niet zonder je moeder kan bouw je aan einde van je land een tiny house

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:14

JudithO schreef:
Ik dus inderdaad. 2 landen verder, dat wel ;)
Ik heb ook nooit moeite gehad met verder van familie wonen. Dat was bij ons thuis als kind al normaal. Op een gegeven moment reden we anderhalf uur naar opa&oma 1 en 2 uur naar opa&oma 2.
Ik kan me niks voorstellen bij mensen die de hele familie in hetzelfde dorp/stad hebben wonen.

2 landen is een eind inderdaad.

Los van het feit dat ik afhankelijk ben van moeder ivm de hond heb ik zelf ook minder issue met afstand, maar zie er wel tegenop om 30-45 min in de auto naar moeder te moeten. Scheelt wel dat ik me dan geen zorgen meer moet maken over de hond (vroeger was dat extra tijd dat ze alleen zat) en de paarden aan huis zouden zijn, dus die route zijn we natuurlijk ook niet meer kwijt.
Mijn partner heeft al overal in vlaanderen gewoond, die heeft daar ook geen probleem mee, ik heb het verst 15 km van mijn ouders gewoond en merk dat ik dan ook veel minder op bezoek ging (waar ik nu minstens eens per week naar vader ga en vaak 3-4 keer per week naar moeder).

Moest mijn moeder alleen vallen is een tiny house idd een optie!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:17

Wij hebben eerst gezocht naar een woning binnen pakweg 10km, maar ook niet te vinden met voldoende grond en betaalbaar.
Nu wonen we zo'n 25km van mijn vorige huis af. We hebben daar nog familie wonen waar we zo nu en dan langs gaan, dat is qua afstand goed te doen.
Is je moeder wel nog goed te been, kan ze zelf nog autorijden? Voor mijn tante hebben we bv een logeerkamer ingericht, die komt regelmatig een weekend logeren. En als het verder goed te doen is om de hond op de weg naar je werk langs te brengen dan lijkt het me geen probleem om verder weg te wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:36

Duhelo schreef:
niet perse in het kader besparen, maar zijn er hier nog mensen die verderop gaan wonen zijn in ruil voor hun droomhuis?

Wij zijn dus op zoek naar een huis met land of land apart. Hier in de buurt betaal je 350-400 K voor een halve hectare met een te renoveren woning op. Goedkoopste dat we gevonden hebben was 235 K met 4000m² land, maar recht van doorgang voor de aangebouwde buur en het huis was afgooien en heropbouwen. Dan kom je op een totaalplaatje van zeker 500 K, en heb je alsnog een aangebouwd huis en een buur die constant over je oprit heen moet.
Nu heb ik een hele fijne woning gevonden, voldoende groot, volledig gerenoveerd (naar mijn smaak), epc B-label, met aangrenzend 6000 m² grond. woning vragen ze 350 K, land apart bij te kopen.
Maar het is 20 km van waar ik nu woon. Wel in de juiste richting (mijn hond gaat naar mijn moeder als ik ga werken en dat is geen grote detour), maar dus wel een heel eind van mijn moeder af, en dat vind ik ergens wel een puntje. Anderzijds, huis en land zien er perfect uit, en de prijs is doenbaar, dus moeten we dat laten schieten omdat het 10 km te ver ligt?

Ja, wij zijn 130 km verder gaan wonen. We durfden het niet aan om een niet toekomst-bestendige woning (lees: appartement) te kopen in deze markt. Stel dat er ooit kinderen zouden komen, en de huizenmarkt zou nog dichter komen te zitten dan zouden we dus geen kant op kunnen. En ik ben 30, dus ook niet echt tijd om dan te wachten tot de markt bijtrekt.

Als starters in de meest dure regio van Nederland, die graag een toekomstbestendige eengezinswoning wilden, alleen maar de optie om naar een goedkopere regio te gaan. We hebben nu ook een heel doorsnee huis hoor, en wonen nog steeds bij een grote stad. Maar in onze vorige woonplek zou onze huis minimaal het dubbele (rond de 6 ton) gekost hebben.

Anyhow. Soms knaagt het een beetje. Ik moet 2x per maand naar kantoor (130 km in de spits). Dat had mijn baas overigens pas bedacht na de verhuizing, dus was geen overweging. Maar ik vind het voor die 2x wel te doen. En we gaan zeker nog wel 1x per week "terug" voor vrienden of familie. De afstand vind ik helemaal niet zo erg. Je gaat er naar leven, je calculeert het in, van de reistijd in de auto maak je iets leuks (koffietje onderweg) en het went ook oprecht (vond ik vroeger alles boven de 40 minuten een roteind, heb ik dat nu pas bij 1,5 uur). Maaaarrrr, het enige aspect waar ik geen rekening mee heb gehouden, en dat is wellicht in jouw situatie ietsje anders maar mss ook een punt... Zijn de honden.

We hebben hier geen uitlaatservice of dagopvang, ze mogen vaak niet mee naar (schoon)familie. En als je al 3 uur kwijt bent aan reistijd heb je dus maar beperkte tijd ergens anders + dat ik het helemaal niet fijn vind om zo ver weg te zijn als zij alleen thuis zitten. Daar had ik dus niet over nagedacht. Als jou moeder op de route woont is dat mss minder een probleem en heb je iig dagopvang.

Maargoed, de reistijd an sich vind ik snel wennen. Nu heb ik nog nooit in de buurt van mijn familie gewoond, en zelfs mijn vader woonde al op een uur afstand als kind (waar ik wel zo vaak mogelijk heen ging, overigens). Dus in mijn opinie is dat gewoon iets wat went :j .

Ondanks bovenstaande is het me absoluut waard. Onze huis is veel mooier, en de omgeving is veel mooier. En daar ben je toch het meeste.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:41

Duhelo schreef:

20km vind ik niet echt verder weg gaan wonen. Ik denk je gaat praten over 100/150 km :)

Wil ik goedkoper wonen, dan moet ik minstens 100km verderop gaan wonen en dat wil ik niet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 16:44

Hier idem. Voor 10 / 20 km zou ik iets zeker niet laten schieten.
Mijn ouders wonen overigens bijna 300 km bij mij vandaan. Vind dat erg jammer. Had het erg fijn gevonden als het 'maar' 150 of 100 km was geweest.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:48

Mijn broer, ik en mijn ouders wonen allemaal in een straal van 500 meter van elkaar. Vanuit mijn huis gezien wonen mijn ouders noordelijker en mijn broer zuidelijker.
Mijn schoonmoeder en schoonvader wonen beide ook 500 meter van elkaar. Schoonmoeder ten oosten van ons, schoonvader ten westen.

Wij zijn het middelpunt zeg maar en zij wonen er in een cirkel omheen in het dorp.

Ik vind het echt super fijn dat ze zo dichtbij zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:37

PSvanLot schreef:
Mijn broer, ik en mijn ouders wonen allemaal in een straal van 500 meter van elkaar. Vanuit mijn huis gezien wonen mijn ouders noordelijker en mijn broer zuidelijker.
Mijn schoonmoeder en schoonvader wonen beide ook 500 meter van elkaar. Schoonmoeder ten oosten van ons, schoonvader ten westen.

Wij zijn het middelpunt zeg maar en zij wonen er in een cirkel omheen in het dorp.

Ik vind het echt super fijn dat ze zo dichtbij zijn.

Dat vind ik nu dus ook. Heb ik een ei tekort? snel eentje halen bij moeder. Heb ik een halfuurtje niks te doen, ga ik even binnen daar.
Mijn vader woont op 10 minuten, gaan we meestal op donderdag gaan eten.
Vanaf hem is het nieuwe huis toch al snel 40 minuten rijden.
Anderzijds, zoiets wordt idd wel ingecalculeerd.

Al mijn ouders zijn gelukkig nog goed ter been en mobiel, hebben ook allemaal wagens. Dus op zich idd geen groot issue.
10-20 km is inderdaad niks.

Mijn hond gaat altijd overal mee, en de drie dagen dat ik op kantoor werk gaat ze overdag naar mijn moeder. Dit is wel nodig, want alleen blijven is totaal geen optie :+

Ik ga vanavond even bellen, hopelijk mogen we deze week eens gaan kijken.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:50

Ik denk dat het er hierbij idd een beetje aan ligt hoeveel jij het waard vindt dat ze zo dichtbij zitten, maar voor mij zou het ook belangrijk zijn hoe mijn ouders erin staan. Zouden zij bijvoorbeeld ook af en toe jou kant op kunnen/willen komen? :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:08

Nou 500 meter hoeft niet perse maar ik vind het wel fijn als het in een straal van 20 km Max is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:50

Suzanne F. schreef:
Nou 500 meter hoeft niet perse maar ik vind het wel fijn als het in een straal van 20 km Max is.

Van mij ook niet, maar tis toevallig zo gelopen en ben nu niet meer anders gewend.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:58

Mijn ouders wonen op zo'n 60km, en het idee is om nog verder te verhuizen, dat heeft niks met mijn ouders te maken maar omdat we het liefst vrijstaand willen wonen en dat is hier niet te betalen. Maar zoiets ligt natuurlijk heel erg persoonlijk hoeveel moeite je daar mee hebt.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:52

Wij zijn ook verder gaan wonen van mijn ouders, maar het is maar 20 km en 15 minuten rijden. Mijn moeder doet altijd alsof het een wereldafstand is en roept steevast bij het uitzwaaien 'goede reis' :'), maar de locatie is het absoluut waard hoor! Ik zou er geen woning voor laten schieten iig.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:40

Wij wonen in Nederland 25 min van mijn ouders en 10 van die van mijn man. Nu 10 uur rijden, dat is wel iets ver.
Als we weer in Nederland wil ik op termijn kijken naar ons droomhuis. Afhankelijk waar man gaat werken kan dat zomaar aan de andere kant van het land zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:25

Ik woon heel ver van mijn vader, maar tegenwoordig wel super dicht bij mijn zus. En dat is heel erg makkelijkm, fijn en gezellig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:33

Mijn ouders wonen 10 km verderop (15 minuten rijden), schoonfamilie ruim 280 km...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 23:37

Wij wonen dan weer wel lekker dicht bij de kinderen die inmiddels allemaal het huis uit zijn :+ iets met andere leeftijdsfase denk ik :o
Ik zou echt niet zo ver bij mijn kinderen vandaan willen wonen als mijn ouders bij mij doen. En ik zou hen dat ook niet aan willen doen. Dus dat ga ik / gaan we niet doen :)

Mijn ouders zijn zelf ooit heeeel lang geleden vanuit omgeving Den Haag naar Groningen verhuisd. Als kind had je geen keus, ging je mee. Ik ben ondertussen terug verhuisd weer naar Den Haag / Rotterdam, is alweer ruim 25 jaar terug gebeurd.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 04-01-23 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:41

Ik woon zon 180km bij mijn ouders vandaan, of een paar duizend km als zij de helft van het jaar op Curaçao zijn.

Ja, het is fijn om dichtbij te wonen, zeker als er iets is. Maar 20km vind ik nou niet echt een wereld afstand. Ik ben, als het moet, ruim binnen 1,5u bij mijn ouders als ze in NL zijn. Met flitsie aan uiteraard :P En als we bij elkaar zijn, dan is het ook vaak gelijk een paar uur. Dan heb je toch andere gesprekken en connecties dan als je elkaar elke dag een kwartier ziet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 23:45

Eens hoor Prairy.
Ik bleef vaak slapen bij mijn ouders, later dus ook met mijn zoon erbij. Dan ben je er een of meerdere dagen is echt anders dan bijv mijn zus die dichterbij woont en dat eigenlijk nooit meer heeft gedaan.
Zo heeft alles wel wat qua voor/nadeel.

Ik vind het nu erg nadelig dat ze zo ver weg wonen omdat ik ze gewoon graag meer zou zien, omdat ze gewoon zo oud zijn en best kwetsbaar. Maar zij hadden ook 20 jaar geleden kunnen kiezen meer richting ons te komen (en mijn zus en mijn broer, die ook meer naar 'beneden' wonen). Hebben ze nooit gedaan, met geen stok deze kant op te krijgen. We hebben ze het vrijwel gesmeekt, ook van alles proberen te regelen maar ze wilden niet.
Daardoor hebben ze ook nooit opgepast of gewoon eens af en toe eens langskomen. Was altijd enorm gedoe. Ik was altijd degene die daarheen moest... ^) :roll:
Eerlijk gezegd heb ik nu ook wel ergens zoiets wat steekt zo van, ja sorry hoor maar jullie zijn weggegaan, ergens in de rimboe gaan wonen (hoog in Oost Groningen) en het is ook echt jullie keus geweest, dus maak jullie keus niet onze verplichting (om in de termen van Guido Wijers met zijn Oudejaarsconference te blijven).
Maar fijn vind ik het niet hoor, zo ver weg. Als het 1.5 uur zou zijn OK maar ik ben gewoon 3 uur onderweg (enkele reis).

Maar 20 km vind ik dus echt peanuts :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:49

Hier loopt iedereen gewoon binnen wanneer ze zin hebben. Gewoon achterom door de achterdeur.
Bellen doen we hier in het dorp niet aan ;)

Overigens niet alleen familie komt achterom, iedereen die de weg weet haha

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 00:01

Ben er wel eens jaloers op hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:17

Schoonouders zitten op hooguit 2km, mijn moeder op 6km. Mijn nicht en tante daar tussenin, net zoals schoonzus en -broer. Mijn broer woont een goeie 100km verderop, aan de Belgische kust.

Vriend gaat wekelijks bij zijn ouders, ik alleen indien absoluut noodzakelijk. Bij mijn moeder ga ik soms maanden niet langs maar we horen elkaar wel regelmatig via Whatsapp of bellen. Mijn broer zien we enkel bij speciale gelegenheden of als hij per toeval een weekje bij mama logeert (handicap, woont zelfstandig maar komt soms een weekje "op vakantie").

Overige familie woont richting de Kempen en mijn overleden oom en tante woonden helemaal onderin Frankrijk.
Mijn nicht en tante hoor ik quasi niet meer.

Ik vind het niet erg dat de deur niet platgelopen wordt door familie. Mijn beste vriendinnen zitten allebei op een uur rijden, ik zou daar liever wat dichter bij in de buurt zitten eerlijk gezegd. maar verder zijn vriend en ik niet zo gebonden aan een woonplek. Was het huis van tante betaalbaar geweest, dan zaten wij nu ginds 1000km verderop.