Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 09:14

Heel gaaf!

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 00:51

Hier ook een grappige varigata (denk ik). Het bruin gekleurde blad is gezond. De plant heeft zijn eigen tinten bruin bedacht.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door senna21 op 10-03-23 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 00:53

Ik zag vanmiddag een zielige plant bij lidl maar dacht: ik kan hem niet redden. Kan mn springlevende planten niet eens in leven houden -O-

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 07:21

Hè, wat jammer, Hutcherson. Enig idee waarom je eigen planten het niet zo goed doen?

Dat doen ze wel vaker, Senna. Een Philodendron birkin is een mutatie of zoiets van een red congo(?). Soms muteert ie terug en ontwikkelt ie (deels) effen of donkere bladeren.
Zo af en toe zie ik wel eens een foto voorbij komen van een half bont, half effen blad. Heel gaaf.

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:13

Ik kan de vleesetende plant van een vriendin adopteren, maar trekt zo’n plantje niet veel insecten aan?

Prima voor de vliegen en spinnen die al binnen zijn, maar ik wil liever niet onnodig wespen en andere steekbeestjes in huis lokken (als ik hem bij een open raam in de buurt zou zetten).

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:36

Heb ik nooit gemerkt.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:13

Tot nu toe een stille meelezer, maar nu toch ook mijn verzameling op de foto gezet!

Afbeelding
Ik ben wel trots op het lantaarnplantje, al weet ik niet zo goed wat ik met deze lengte moet :') Want de stukken waar hij ergens op ligt, worden kaal…

Afbeelding
De calethea en het boompje rechtsonder bij het aapje heb ik maandag gekocht (mijn vriend heeft ze nog niet door :o )
De 2 sanseveria’s heb ik van de grotere gestekt! Ook de twee kleinere pannekoekjes heb ik gestekt.

Her en der heb ik nog wat andere planten staan, kleine verslaving :D
Ik heb alleen een beetje moeite met de strelizia en de kleinere monstera stagneert ook een beetje qua groei sinds ik hem verpot heb.
Iemand nog advies?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:03

Wauw Purple, jouw planten zien er goed uit!
De Strelitzia lijkt wat krullend blad te hebben? Dat komt meestal door een te lage luchtvochtigheid. Wellicht daar naar kijken of wat vaker sproeien. En hoelang geleden de Monstera verpot?

Wij hebben sinds deze week eeeeindelijk weer planten in het nieuwe huis. Door samenwonen van 50 planten in mijn kleine appartement naar 8 gegaan omdat het appartement van mijn vriend weinig geschikt was voor planten in combinatie met de honden. Toen hebben de honden er nog een paar vermoord en heb ik er een paar verkocht/weggegeven omdat ze het niet goed deden daar en ik helemaal klaar was met beestjes etc.

Nu in een nieuw huis met de achtertuin op het zuiden, dus heel veel sterk licht. Direct aan het raam even zoeken, maar ben benieuwd of ik de juiste planten heb uitgezocht. In de zon een Musa Dwarf Cavendish, een Strelitzia Reginae en een Sanseveria Cylindrica. Verder van het raam af een Epipremnum Pinnatum Aureum en op de slaapkamer (raam op het noorden) een Begonia Cane Hotspot (Double Dot). Mezelf kennende gaat het ongetwijfeld weer uitbreiden :'), maar probeer het wat in te houden en even te testen waar de goede plekken in huis zijn voor welke planten.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:39

Ik zag echt práchtige, gigantische planten bij het UWV vanochtend :wow: Volgende keer maak ik een foto! Oa een strelitzia van een meter of 2,5/3 hoog, die ook flink gesnoeid was en echt tot het plafond reikte, ik bleef echt even stilstaan en kijken, ik was zo onder de indruk :')

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 15:16

Hallo allemaal, graag zou ik me ook melden in dit topic :)
Sinds een tijdje al wel bezig met planten, maar sinds ik mijn eerste Monstera Delicioca Albo Vargiëgata heb gekocht... Gaat het een beetje fout :=
Samen met een collega struinen we nu verschillende sites en plekken af om bijzondere platjes te scoren. Gisteren mijn collectie op de werkplek eens bij elkaar gezet:

Afbeelding

Grote "trots' is hier toch wel de Albo, en ik kon een Synchonium Mottled Mojito niet weerstaan... :oo

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:18

Mooie planten! Ik vond mijn syngonium mojito juist echt niet meer mooi, heb geprobeerd om met een mosstok te fatsoeneren maar ik kreeg het niet voor elkaar. Stekken geknipt met het idee om die op water te laten wortelen en daarna weer te poten maar toen ik ze samen in een vaas had vond ik dat zo wel heel mooi. Dus ik hou het zo in een vaas, schijnt dat syngoniums het prima vinden om op water te leven. De plant met zijn overige 6 blaadjes bij iemand anders gedumpt O:)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 19:02

Komt weer veel moois voorbij :j

Westhof schreef:
Mooie verzameling Dancyy!

Even mijn nieuwe baby showen. Strelitzia Nicolai variegated white marble <3
[ [url=m/OTCoFe.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TwteQ1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oeh prachtige tekening heeft het blad! :wow:

Hier zijn een 3 gaten in het plafond geboord voor hangplanten. *\o/* Daar gaan 3 verschillende Marantha's wonen

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:08

Hhilde schreef:
Wauw Purple, jouw planten zien er goed uit!
De Strelitzia lijkt wat krullend blad te hebben? Dat komt meestal door een te lage luchtvochtigheid. Wellicht daar naar kijken of wat vaker sproeien. En hoelang geleden de Monstera verpot?

Dat krullend blad klopt! De randjes van de bladere worden ook een beetje “krokant” en bruin… Hoe vaak zou ik moeten sproeien? Ik doe het nu ongeveer 1x per week.
De monsters staat sinds begin november in een grotere pot met stam.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:20

Het is een lastig seizoen om te verpotten, wellicht heeft je Monstera daar last van. Als hij vooral niet groeit maar het verder wel oké doet, zou ik die gewoon de tijd geven.

Je Strelitzia zou ik dan wat vaker sproeien, denk dat ‘ie het wat lastig heeft met luchtvochtigheid. Wellicht eens twee keer per week en daarmee verder kijken?

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:36

Ik heb de Monstera wat dichter bij het raam gezet (licht). Deze groeit langzaam en maakt weinig en klein blad. Van een site had ik gelezen dat ze wel wat licht moeten hebben om te groeien.
Straks in de zomer gaat hij weer naar een meer beschut plekje in huis.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:37

Afbeelding
De steeds lichter wordende blaadjes van mijn Philo Brasil

En ook mijn Marble Queen maakt ze steeds lichter :+
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:33

Nice!!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:52

Mooi <3

Ik kwam een mooie Philodendron tegen, de Fuzzy Petiole :)

Afbeelding

Afbeelding

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 18:40

Oeh, die is gaaf!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 19:00

Is er toevallig iemand in de omgeving van Alphen a/d Rijn die twee planten wilt adopteren? :+
Wij hebben twee planten die niet met rust worden door de katten. Ze gaan het niet lang meer volhouden zo..

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:19

Zijn er hier mensen die van die water bollen voor hun planten gebruiken?

Ik zit te denken om deze aan te schaffen in de hoop dat ik dit jaar geen rouwvliegjes ga hebben.
Maar gezien ik bijna 30 planten in de woonkamer heb wil ik eerst weten of het werkt en zo ja, ook bij alle formaten planten/potten?

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:27

xTammyy schreef:
Zijn er hier mensen die van die water bollen voor hun planten gebruiken?

Ik zit te denken om deze aan te schaffen in de hoop dat ik dit jaar geen rouwvliegjes ga hebben.
Maar gezien ik bijna 30 planten in de woonkamer heb wil ik eerst weten of het werkt en zo ja, ook bij alle formaten planten/potten?

niet de meest ethische tip, maar via ebay/aziatische websites zijn ze heel goedkoop. Ipv de 6/7 euro per stuk

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:28

senna21 schreef:
Ik heb de Monstera wat dichter bij het raam gezet (licht). Deze groeit langzaam en maakt weinig en klein blad. Van een site had ik gelezen dat ze wel wat licht moeten hebben om te groeien.
Straks in de zomer gaat hij weer naar een meer beschut plekje in huis.

Helaas -O- toch beestjes...trips. Ergens vorig jaar binnengekomen met een plant en nu dan toch regelmatig een plant die er onder zit. Voorlopig weer sproeien met groene zeep en spiritus.
Weet iemand een manier om er echt af te komen?
Waterbollen? Hoe werken die tegen rouwvliegjes?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:33

Aziatische websites ed gaan een beetje tegen mijn wil om duurzaam te leven in, maar 30x €6 is wel een investering := had ze ook al goedkoper op bol.com gezien maar dat zijn wsl dropshippers..

Mijn idee is met die waterbollen de bovenlaag van de grond niet nat wordt. Die laag gebruiken rouwvliegjes om hun eitjes in te leggen dacht ik :)
Alleen ik ben bang dat de plant dan niet voldoende water krijgt/het water niet verdeeld wordt?
Vandaar ben ik opzoek naar ervaringen :)

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 23:07

Ik heb ze een tijd gebruikt voor grotere planten, werkte goed. Voor kleinere weet ik niet.
Voor rouwvliegjes gebruik ik vangplaten en aaltjes