Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:13

Hier ook rond de €1400 vaste lasten inclusief 2 paarden. Wel een halve hypotheek en alle andere kosten die daarmee gemoeid zijn ook de helft (mijn vader woont bij mij, samen huis gekocht).

Zorgverzekering betaal ik tegenwoordig in 1x, scheelt toch weer iets en dan ben ik er maar vanaf :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:16

Ik heb persoonlijke vaste lasten. Die zijn €575,64. Dat is stalgeld, zorgverzekering, eigen risico en wat andere kleine dingen.

Gezamenlijk vaste laten zitten rond de €1700, maar hier zit €175 bij aan energie en daar krijgen we ruim 70% van terug.
Ik heb hierin geen variabele koste als boodschappen, hond, konijnen, sparen etc bij.

Fitzroy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:20

Nee gemeentelijke belastingen kunnen niet per maand hier. Is toch altijd weer een forse tegenvaller. Alles bij elkaar loopt dat behoorlijk op. Zal eens kijken wat ik daar verleden jaar aan heb uitgegeven.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:20

Ik weet niet of er iemand hier kinderen heeft en winkelt bij Jeans Centre?

Ze hebben daar alle saliekleding voor kinderen voor €15,00. Behalve de winterjassen.

Heb gisteren voor €1243 besteld en moest €375 afrekenen. Ik heb 2 hele smalle kinderen en ze hebben daar ultra skins broeken. Maar had ook leuke jurkjes, vesten etc.
Jongen had nog veel kleding, meisje is dik verwend. Hopen dat alles past en een beetje kwaliteit heeft.

Afbeelding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:30

Alja schreef:
Mijn dochter begint as maandag met zwemles maar gelukkig een heel ander tarief (41 euro per maand en ook lessen van 45 min)

Zoiets zou ik nooit weg bezuinigen, we wonen ook aan het water en vind het zo belangrijk

Ik dacht dat paarrijden duur is, mijn kind heeft ABC
zit op reddingsbrigade 55€ per half jaar koopje vind ik
Turnen 40 per kwartaal koopje vind ik

Wil nu op zeemeermin zwemmen 50 per maand voor 40 min per week |( ik betaal met liefde paardrijles…maar ze kan niet kiezen

Ik winkel alleen duurzaam voor mijn kinderen de exclusieve merken verkooot weer goed

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:41

Hier is paardrijles nog niet aan de orde, kind moet nog vijf worden :)
En daarbij ben zelf instructrice en heb de pony’s ook staan…

Maar doet nora drie dingen vast in de week?
Pony rijden, zwemmen en turnen?
Laatst bijgewerkt door Alja op 04-01-23 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:42

Hier hockeyen beide kinderen op behoorlijk niveau waar veel tijd in zit. Jongen start volgende week ook met judo.
Zomerseizoen €325 per kind. Dit is van maart tot november.
Winterseizoen €75 per kind. Dit slaat nergens op. Is in de zaal van december en februari, maar training wordt 9 van de 10x geannuleerd, en de wedstrijden zijn op tijden dat een van de twee teams de groep niet compleet krijgt.

Ik heb geen exclusieve merken voor mijn kinderen. Ze mogen dragen wat ze leuk vinden. Neem ze normaal mee naar de stad oid en dan zoeken ze maar uit wat ze willen.
Jongen geeft er niks om en het meisje wil alle winkels binnen en heeft echt een eigen smaak hierin. Stuur hier wel wat in. Vind veel goed, maar het moet wel gekleed zijn.

Ben benieuwd wat er uit dit pakket passend gaat zijn!

We zijn wel enigszins beperkt in de kleding omdat het meisje ruim 160 is en extreem smal. Oversized vinden we beide niet mooi. Het moet gewoon passend en op maat.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:52

Hoe oud zijn jouw kids PsvanLot? Ik had in mijn hoofd net zo oud als mijn jongste maar die is groot voor haar leeftijd en haalt de 160 nog niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:53

Beide van augustus en zijn 11.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:54

Hier zijn de vaste lasten €2635.
Storten elke maand €1250 naar de spaarrekening.
We houden dan zo'n 1950 euro over voor zaken als boodschappen, tanken enz...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:58

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:03

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:10

Suzanne F. schreef:
Neonlight schreef:
Las net het volgende artikel over gemiddelde bedragen op de spaarrekeningen: https://www.manners.nl/spaargeld-huisho ... ld-sparen/

3 procent van de mensen met een uitkering hebben meer dan 100.000 euro spaargeld???
Hoe dan?

Deze mensen krijgen wel het meeste tegemoet van de staat als ik het zo maar eens mag zeggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:20

Suzanne F. schreef:
Neonlight schreef:
Las net het volgende artikel over gemiddelde bedragen op de spaarrekeningen: https://www.manners.nl/spaargeld-huisho ... ld-sparen/

3 procent van de mensen met een uitkering hebben meer dan 100.000 euro spaargeld???
Hoe dan?

Huh? Dat mag toch helemaal niet? Met meer dan 7500 / 15000 spaargeld heb je geen recht meer op een uitkering.. dacht ik?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:20

Maar nooit zoveel dat je een ton daarvan kunt sparen.

Of het moet zijn dat ze nog thuis wonen, met vier uitkeringtrekkers in een huishuis zitten met een huur van een paar honderd euro per maand etc.

Want als je alles zelf moet afrekenen, huur/gwl/boodschappen/verzekering/etc met een bijstandsuitkering dan kun je mij niet wijsmaken dat je een paar honderd per maand kunt sparen en dan ook nooit aan je spaargeld komt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:26

Ik gok dat dat dan AOW en WAO uitkeringen zijn, geen bijstand. Mijn vader is ook volledig afgekeurd na een TIA, maar heeft wel 40 jaar fulltime gewerkt en redelijk wat spaargeld toen hij afgekeurd werd. Zo'n uitkering is dan ook meer dan het minimumloon als je een goede baan had, dus niet echt te vergelijken met bijstand.
En een paar decennia geleden werden mensen sowieso veel makkelijker voor de rest van hun leven afgekeurd met behoud van een flinke uitkering.
Gewone bijstand ontvang je alleen als je nauwelijks spaargeld hebt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:28

Ohhh dat kan dan inderdaad... :j
Als je AOW hebt en een goed pensioen, dan kan je best wat spaargeld hebben toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:45

denice schreef:
Ik ben wel benieuwd naar jullie vaste lasten. Onze vaste lasten komen net boven de 2200 euro uit.

Dus dat is onze hypotheek, energie, verzekeringen, auto, zwemles, pony.

Onze ook hoor. Maargoed, hypotheek 1250, G/W/L was afgelopen jaar rond de 500. 280 voor de zorgverzekeringen.
Ik had nog een betaalafspraak met UWV a 100 euro per maand omdat ik ooit teveel geld heb gehad door verkeerde berekeningen. Oh en 300 euro collegegeld per maand. Gaat ook nergens meer over. Dus dan zit je al aan de 2400 ofzo ? Gaat dit jaar wel 300 p/m af aan G/W/L.

Suzanne F. schreef:
Neonlight schreef:

Hoe dan?

Kan natuurlijk ook een erfenis zijn of je huis met overwaarde verkocht, en dan in een sociale huurwoning gaan zitten. Ken ook wel mensen met tonnen die een uitkering krijgen (WW is ook een uitkering natuurlijk, maar wel heel tijdelijk. Maar dat zijn juist werkende mensen dus daar zal ook wel wat geld zitten). Ken zelfs iemand met tonnen op de bank die naar de voedselbank gaat, maar dat is dan wel weer via allerlei louche constructies, dus dat zal je altijd houden := .

AOW is ook idd wel een goede verklaring, dat zijn idd vaak de mensen die een levenlang hebben kunnen sparen (en wsl een giga overwaarde hebben, dus als je dan gaat inkrimpen i.v.m. uitvliegers....)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:51

Ik zit rond de €1300 per maand aan vaste lasten, maar daar moet ik eens een nieuwe berekening van maken want volgens mij klopt het niet helemaal meer. Ik woon op mezelf in een sociale huurwoning (€700 huur per maand). Daarnaast heb ik de auto zeer regelmatig nodig. Boodschappen doe ik afwisselend bij de Lidl en de AH, en bij de AH echt gericht op aanbiedingen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:39

Oh ja als AOW ook als uitkering wordt gezien dan kan het wel natuurlijk. En inderdaad de tijdelijke WW uitkering.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:47

PSvanLot schreef:

Ze hebben daar alle saliekleding voor kinderen voor €15,00. Behalve de winterjassen.

Heb gisteren voor €1243 besteld en moest €375 afrekenen. Ik heb 2 hele smalle kinderen en ze hebben daar ultra skins broeken. Maar had ook leuke jurkjes, vesten etc.
Jongen had nog veel kleding, meisje is dik verwend. Hopen dat alles past en een beetje kwaliteit heeft.

[ [url=m/KUf2M3.png]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor de tip! Met wat leuke items besteld voor de kinderen, 9 stuks voor 120 euro, 230 euro korting. Fijn!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:00

Binck8 schreef:
PSvanLot schreef:

[ [url=m/KUf2M3.png]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor de tip! Met wat leuke items besteld voor de kinderen, 9 stuks voor 120 euro, 230 euro korting. Fijn!

A top! Dat is echt leuk hè. Kwaliteit van de broeken is echt prima, ben benieuwd naar de overige kleding.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:14

Vaste lasten hier:

Hypotheek 248,-
Internet 50,-
Verzekeringen 75,-
Mobiel abbonementen 25,-
Electriciteit 35,-
Netflix 12,-
Bankkosten 5,50

Zorgverzekering wordt hier direct van je loon afgetrokken dus dat tel ik niet mee.
Geen gasleiding, we verwarmen op hout en de boiler voor warm water is elektrisch.
Ook geen kosten voor water, want dat is voor ons gratis (privé source)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:55

Alja schreef:
Hier is paardrijles nog niet aan de orde, kind moet nog vijf worden :)
En daarbij ben zelf instructrice en heb de pony’s ook staan…

Maar doet nora drie dingen vast in de week?
Pony rijden, zwemmen en turnen?

Nora doet 2 dingen vast
Reddingsbrigade en turnen

Ze mag nu nog 3e sport maar kan niet kiezen tussen paarden en meermin zwemmen.
Ik neem geen keuze dus blijft ze twijfelen…. En ik vind 50€ per maand voor beetje dobberen met een vin achterlijk veel geld

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:56

Suzanne F. schreef:
Oh ja als AOW ook als uitkering wordt gezien dan kan het wel natuurlijk. En inderdaad de tijdelijke WW uitkering.

Of een Wajonger die wat erfenissen heeft ontvangen. Die heeft uiteraard geen recht meer op andere minima voorzieningen, maar de Wajong blijft.