[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 07:09

Hier een verkocht onder voorbehoud en maandag melden bij de notaris :)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:20

Super Alja!

Wij kregen vandaag bericht dat onze hypotheek rond is *\%/*
Helaas wel te horen gekregen dat de overdracht 2 weken later wordt :(, nog even geduld dus...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:43

Aah dat is mooi Alja!

Wij hebben vandaag de koopovereenkomst via de mail ontvangen en we worden 1 deze dagen gebeld voor een teken afspraak.

Ook hebben we volgende week ergens een bezichtiging, huis leek ons in eerste instantie niet helemaal wat. Maar bij nader inzien hebben we het idee dat we er toch wel echt wat van kunnen maken. :)

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:01

Hey! Ik kom even buurten in dit topic :) Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een koophuisje (super spannend hah, kan echt niet wachten!) Maargoed, we hebben dus al een paar leuke huisjes gezien en gereageerd en doen dit met name via funda maar ik ben gewoon even benieuwd naar de (funda) 'regels'

Ik heb eerder alleen nog ervaring met woningnet en daar kon ik op 3 huizen tegelijk reageren zonder dat ik ooit reactie kreeg. Maar hoe werkt dat hier? Hoe snel kan ik een reactie verwachten en is het verstandig om op meerdere te reageren? Geen idee hoe dit allemaal werkt :')

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 23:11

Esirene schreef:
Hey! Ik kom even buurten in dit topic :) Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een koophuisje (super spannend hah, kan echt niet wachten!) Maargoed, we hebben dus al een paar leuke huisjes gezien en gereageerd en doen dit met name via funda maar ik ben gewoon even benieuwd naar de (funda) 'regels'

Ik heb eerder alleen nog ervaring met woningnet en daar kon ik op 3 huizen tegelijk reageren zonder dat ik ooit reactie kreeg. Maar hoe werkt dat hier? Hoe snel kan ik een reactie verwachten en is het verstandig om op meerdere te reageren? Geen idee hoe dit allemaal werkt :')

Mijn ervaring is dat je het beste de makelaar kan bellen wanneer jullie geïnteresseerd zijn in een huis. Dan maak je direct een afspraak (soms moet de makelaar even overleggen met de verkopers, of het hun uitkomt)
Vaak is die afspraak binnen een week wel haalbaar.

Als je geïnteresseerd bent in meerdere huizen, gewoon lekker meerdere afspraken maken. Sowieso is het goed om meerdere huizen te bekijken rond dezelfde prijs.
Als je meerdere huizen wil bezichtigen die te koop staan bij dezelfde makelaar, worden de afspraken vaak achter elkaar gepland.

Ik weet niet waar je woont, sommige regio's is het huizen gekte en moet je heel snel beslissen. Andere regio's kun je rustiger er over nadenken.
Als je meer tijd hebt, kun je daarna een tweede bezichtiging plannen als je geïnteresseerd bent. Dan kun je bijvoorbeeld, als je dat graag wil, een bouwkundige of familie lid oid meenemen.

Hier in de omgeving word veel met Facebook gedaan. Makelaars volgen op fb is dus een goed idee. Vaak worden daar de huizen eerst geplaatst voor ze op Funda komen (soms komen ze niet eens op Funda omdat ze daarvoor al verkocht zijn).

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 23:18

Bellen bellen en nog eens bellen. Gewoon de desbetreffende makelaars bellen. Hier was het in ieder geval zo dat heel veel op "te koop" op funda allang was verkocht. Dus in mijn ogen kun je het best de makelaars bellen en vragen of het huis nog beschikbaar is en zo ja meteen een bezichtiging inplannen. Maar misschien gaat het er in jouw zoekgebied wat minder hectisch aan toe.
Edit: wat Mjetterd zegt dus.

Wat ik mij overigens nog afvroeg.. Krijg je in Nederland de bouwtekeningen (analoog) e.d. er niet bij? Ik heb de originele van het huis nu wel digitaal, maar niks geen elektra plannen of van de garage en al helemaal niet op papier. Als ik heb bedacht wat mijn vriend nog meer mist, dan val ik de makelaar of vorige eigenaar ook nog maar even lastig. Maar ik dacht misschien weten jullie of dat normaal is of niet.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 23:23

Nee christina, wij hebben die er ook niet bij gekregen. Vorige huis ook niet trouwens.
Ik denk niet dat het normaal/standaard is dat je die krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 23:33

Wij hebben die wel gekregen :j

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 23:40

Wat ik trouwens wel echt vreselijk irritant vind van Funda is dat heel veel huizen nog op te koop staan terwijl ze al verkocht zijn. Ik snap niet dat ze er dan niet eerder bij zetten 'verkocht onder voorbehoud'. Hoe vaak ik wel niet een makelaar voor niks heb gebeld, soms maak je jezelf al een beetje blij dat je iets leuks gevonden hebt en dan blijkt het dus allang weg te zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 07:45

_Christina schreef:
Bellen bellen en nog eens bellen. Gewoon de desbetreffende makelaars bellen. Hier was het in ieder geval zo dat heel veel op "te koop" op funda allang was verkocht. Dus in mijn ogen kun je het best de makelaars bellen en vragen of het huis nog beschikbaar is en zo ja meteen een bezichtiging inplannen. Maar misschien gaat het er in jouw zoekgebied wat minder hectisch aan toe.
Edit: wat Mjetterd zegt dus.

Wat ik mij overigens nog afvroeg.. Krijg je in Nederland de bouwtekeningen (analoog) e.d. er niet bij? Ik heb de originele van het huis nu wel digitaal, maar niks geen elektra plannen of van de garage en al helemaal niet op papier. Als ik heb bedacht wat mijn vriend nog meer mist, dan val ik de makelaar of vorige eigenaar ook nog maar even lastig. Maar ik dacht misschien weten jullie of dat normaal is of niet.

Meestal niet nee, en als je al iets krijgt, zeker bij oudere huizen, zal het een standaard tekening zijn. Bij nieuwere huizen kun je mazzel hebben of het eens proberen bij de aannemer die het gebouwd heeft.
Tegen betaling kun je bij de gemeente ook tekeningen opvragen maar ook daar is e vraag wat er beschikbaar is. Elektra plannen etc tot in detail kun je waarschijnlijk overal wel vergeten.

Perichor, de reden dat dat er vaak nog niet bij staat, is omdat dat er pas bij gezet wordt als de koopovereenkomst getekend is, en de 3 dagen bedenktijd voorbij. Dan is het namelijk pas echt verkocht onder voorbehoud.

Maar omdat dat vaak wel iets van een week duurt nadat e onderhandelingen voltooid zijn, kan het zijn dat het er niet staat nog, maar dat er geen bezichtigingen meer ingepland worden

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:58

Er schijnt een vertraging tussen funda en het uploaden te zitten zei onze makelaar.

Beter kun je je inschrijven voor de nieuwsbrief bij verschillende makelaars in je regio, dan krijg je eerder huizen te zien en je kunt misschien zelfs een zoekopdracht plaatsen, al vragen ze daar meestal geld voor...

Wat betreft de bouwtekeningen, hebben wij ook niet. Liggen wel beschikbaar bij de makelaar trouwens.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:14

Klopt, in ieder geval bij het aanmelden van een huis zit er een vertraging van een dag ongeveer in voordat hij daadwerkelijk online staat nadat wij hem aangemeld hebben.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:20

Bouwtekeningen hebben wij ook niet gehad nee. Wij zijn de 5e bewoners van dit pand en ergens zijn ze kwijtgeraakt. De buurman heeft ze gelukkig nog wel dus als wij iets willen zien dan kunnen we bij hem aan de bel trekken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:23

Originele tekeningen zitten er meestal niet bij, dan moet je echt geluk hebben. Wij hebben ze toevallig wel, man had het huis zelf gebouwd en moest het vanwege een scheiding verkopen. Hij wilde niets meer van het huis hebben en heeft ons een dikke map gegeven waar alles in zat, ook facturen en dergelijke.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:32

Jammer dat men de tekeningen er niet standaard bij krijgt.. Ik vind dat raar. Maar dan vraag ik nog wel een keer voorzichtig aan de makelaar of er nog meer tekeningen/plannen zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:37

Voorzichtig hoef je dat niet te vragen hoor. Ze zijn er, of ze zijn er niet. Normaal gesproken krijg je wel alles wat met het huis (technisch) te maken heeft zoals tekeningen, rekeningen etc, bij de overdracht, mits die er zijn.

En ja, als die er niet zijn, dan wordt het gewoon een ontdekkingstocht :P Dat is het trouwens vaak toch wel (tenzij echt nieuwbouw) want lang niet alles hoe het op tekening is bedacht, wordt bij de bouw ook exact zo uitgevoerd. Plus dat er later vaak ook nog van alles ge(pr)klutst wordt. En ja, geklutst heb ik expres zo geschreven, ben al zoveel prutswerk tegengekomen van voorgaande bewoners van huizen waar ik gewoond heb. Daar zijn sowieso geen tekeningen van.

Wij zijn nu ook net grotendeels klaar met onze verbouwing maar daar hebben we echt geen tekening van gemaakt hoor. Geen tijd voor en zonde van het geld. Je koopt iets in de staat waarop het zich tijdens het tekenen van de koopovereenkomst bevindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:43

Wij wonen in een huis waarin alles geprutst is, van elektra tot aanbouw :+ heb zelf al een hoop elektra vervangen want er werd glashard gelogen door vorige eigenaar over zaken.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:22

Mag ik mij hier ook melden? Ik ben zo'n 3 weken geleden (opnieuw) begonnen met de huizenjacht en inmiddels al iets gevonden en afgelopen maandag het koopcontract getekend. Is echt mega snel gegaan.
'Mijn' huis werd op Funda aangepast naar Verkocht onder Voorbehoud nadat het koopcontract getekend was. Ik vind het alleen wel jammer dat ze het niet eerder 'Onder bod' of zo zetten. Dat zou fijn zijn, maar vinden ze waarschijnlijk te veel werk.

Bouwtekeningen opvragen is nog wel een goed idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:26

Ons huis heeft nooit onder voorbehoud gestaan. Tot moment van sleuteloverdracht stond hij gewoon op te koop.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:42

Het is zeker een ontdekkingstocht, er woonde een klusgrage man en ik hoop dat de leidingen in huis niet zo bijzonder liggen als in de garage/berging. Het voordeel is wel dat er overal meer stopcontacten zijn, dan normaal is voor het bouwjaar van het huis.

Het huis stond hier te koop tot circa een week na ondertekening van het koopcontract. Ook op de site van de makelaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:40

_Christina schreef:
Het is zeker een ontdekkingstocht, er woonde een klusgrage man en ik hoop dat de leidingen in huis niet zo bijzonder liggen als in de garage/berging. Het voordeel is wel dat er overal meer stopcontacten zijn, dan normaal is voor het bouwjaar van het huis.

Het huis stond hier te koop tot circa een week na ondertekening van het koopcontract. Ook op de site van de makelaar.

Wij hebben ook extreem veel stopcontacten. De woonkamer heeft er 16 :’) de keuken daarentegen 1. :+

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:44

Wauw :')

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 23:09

Wij wilden bij de verkoop van ons huis niet dat er op internet onder voorbehoud bij kwam te staan, simpelweg omdat mocht de koop toch niet doorgaan je potentiële kopers mist.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:19

Charaz, is dat ook niet een beetje afhankelijk van hoe zeker/onzeker de voorwaarden zijn? Ik kan me voorstellen dat je hem nog niet op verkocht onder voorbehoud zet als het in de ontbindende voorwaarden de verkoop van de andere woning in is opgenomen. Maar als er alleen onder voorbehoud van financiering in staat, en de financiering is rond zou ik niet inzien waarom hij niet op verkocht onder voorbehoud gezet zou kunnen worden.

Wij hebben het voorlopig koopcontract getekend *\%/*

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:26

Mjetterd schreef:
Esirene schreef:

Mijn ervaring is dat je het beste de makelaar kan bellen wanneer jullie geïnteresseerd zijn in een huis. Dan maak je direct een afspraak (soms moet de makelaar even overleggen met de verkopers, of het hun uitkomt)
Vaak is die afspraak binnen een week wel haalbaar.

Als je geïnteresseerd bent in meerdere huizen, gewoon lekker meerdere afspraken maken. Sowieso is het goed om meerdere huizen te bekijken rond dezelfde prijs.
Als je meerdere huizen wil bezichtigen die te koop staan bij dezelfde makelaar, worden de afspraken vaak achter elkaar gepland.

Ik weet niet waar je woont, sommige regio's is het huizen gekte en moet je heel snel beslissen. Andere regio's kun je rustiger er over nadenken.
Als je meer tijd hebt, kun je daarna een tweede bezichtiging plannen als je geïnteresseerd bent. Dan kun je bijvoorbeeld, als je dat graag wil, een bouwkundige of familie lid oid meenemen.

Hier in de omgeving word veel met Facebook gedaan. Makelaars volgen op fb is dus een goed idee. Vaak worden daar de huizen eerst geplaatst voor ze op Funda komen (soms komen ze niet eens op Funda omdat ze daarvoor al verkocht zijn).

Bedankt voor je reactie! Ik zoek met name in regio Utrecht dus is inderdaad snel weg. Bedankt voor je reactie, we gaan inderdaad maar eens bellen!