Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Esirene schreef:Hey! Ik kom even buurten in dit topicMijn vriend en ik zijn op zoek naar een koophuisje (super spannend hah, kan echt niet wachten!) Maargoed, we hebben dus al een paar leuke huisjes gezien en gereageerd en doen dit met name via funda maar ik ben gewoon even benieuwd naar de (funda) 'regels'
Ik heb eerder alleen nog ervaring met woningnet en daar kon ik op 3 huizen tegelijk reageren zonder dat ik ooit reactie kreeg. Maar hoe werkt dat hier? Hoe snel kan ik een reactie verwachten en is het verstandig om op meerdere te reageren? Geen idee hoe dit allemaal werkt
_Christina schreef:Bellen bellen en nog eens bellen. Gewoon de desbetreffende makelaars bellen. Hier was het in ieder geval zo dat heel veel op "te koop" op funda allang was verkocht. Dus in mijn ogen kun je het best de makelaars bellen en vragen of het huis nog beschikbaar is en zo ja meteen een bezichtiging inplannen. Maar misschien gaat het er in jouw zoekgebied wat minder hectisch aan toe.
Edit: wat Mjetterd zegt dus.
Wat ik mij overigens nog afvroeg.. Krijg je in Nederland de bouwtekeningen (analoog) e.d. er niet bij? Ik heb de originele van het huis nu wel digitaal, maar niks geen elektra plannen of van de garage en al helemaal niet op papier. Als ik heb bedacht wat mijn vriend nog meer mist, dan val ik de makelaar of vorige eigenaar ook nog maar even lastig. Maar ik dacht misschien weten jullie of dat normaal is of niet.
_Christina schreef:Het is zeker een ontdekkingstocht, er woonde een klusgrage man en ik hoop dat de leidingen in huis niet zo bijzonder liggen als in de garage/berging. Het voordeel is wel dat er overal meer stopcontacten zijn, dan normaal is voor het bouwjaar van het huis.
Het huis stond hier te koop tot circa een week na ondertekening van het koopcontract. Ook op de site van de makelaar.
Mjetterd schreef:Esirene schreef:Hey! Ik kom even buurten in dit topicMijn vriend en ik zijn op zoek naar een koophuisje (super spannend hah, kan echt niet wachten!) Maargoed, we hebben dus al een paar leuke huisjes gezien en gereageerd en doen dit met name via funda maar ik ben gewoon even benieuwd naar de (funda) 'regels'
Ik heb eerder alleen nog ervaring met woningnet en daar kon ik op 3 huizen tegelijk reageren zonder dat ik ooit reactie kreeg. Maar hoe werkt dat hier? Hoe snel kan ik een reactie verwachten en is het verstandig om op meerdere te reageren? Geen idee hoe dit allemaal werkt
Mijn ervaring is dat je het beste de makelaar kan bellen wanneer jullie geïnteresseerd zijn in een huis. Dan maak je direct een afspraak (soms moet de makelaar even overleggen met de verkopers, of het hun uitkomt)
Vaak is die afspraak binnen een week wel haalbaar.
Als je geïnteresseerd bent in meerdere huizen, gewoon lekker meerdere afspraken maken. Sowieso is het goed om meerdere huizen te bekijken rond dezelfde prijs.
Als je meerdere huizen wil bezichtigen die te koop staan bij dezelfde makelaar, worden de afspraken vaak achter elkaar gepland.
Ik weet niet waar je woont, sommige regio's is het huizen gekte en moet je heel snel beslissen. Andere regio's kun je rustiger er over nadenken.
Als je meer tijd hebt, kun je daarna een tweede bezichtiging plannen als je geïnteresseerd bent. Dan kun je bijvoorbeeld, als je dat graag wil, een bouwkundige of familie lid oid meenemen.
Hier in de omgeving word veel met Facebook gedaan. Makelaars volgen op fb is dus een goed idee. Vaak worden daar de huizen eerst geplaatst voor ze op Funda komen (soms komen ze niet eens op Funda omdat ze daarvoor al verkocht zijn).