Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boeflover

Berichten: 6053
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 06:02

Lees al een tijdje mee en heb al hele mooie tuinen voorbij zien komen. Die van ons staat er momenteel ook zo mooi bij dat ik ook eens foto’s wil delen.
We hebben maar een klein tuintje (50m2), dus tegels hebben de overhand maar met borders, een mini vijver diagonaal over de tuin en planten aan de schutting hebben we toch regelmatig kikkers, padden, bijen en af en toe een vogel in de tuin :)
In de voortuin hebben we over de lengte wat bakken gemaakt van steigermateriaal met een mix van verschillende zomerbloeiers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding detail van de petunia’s

De achtertuin is dus een vijver diagonaal, met op de kopse kanten aan beide zijdes een border met vaste planten en bamboe. Het originele idee was een aziatisch gerichte tuin, dus bamboe, cannas, Japanse esdoorn, siergrassen etc) maar inmiddels staan er al wat meer normale planten tussen (lavendel ed). In de bak staat een eucalyptus boom met daaronder wat lavendel en andere planten. En dan aan de schutting en in een metalen kast naast de deur nog meer zomerbloeiers
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 07:09

Wat een bloemenpracht.

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:01

Die vijver is leuk!

@Luxorvalkje: Je schrijft clematis, maar de foto's die je toont zijn camperfoelies.

Matheno

Berichten: 7974
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:03

Rintah schreef:
[ [url=m/TmKhHB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Uitlopende jasmijn *\o/* 1 van de jasmijnen heb ik 40!! Uitlopers op geteld :D :D
Alle 15 stuks helaas op deze hoogte af moeten knippen....
[ [url=m/YeEsnn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lb0tLr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JlIK3Y.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mooie grootbloemige clematis <3



Oh die clematis is prachtig ! Weet je toevallig welke clematis dat is ?

Dagmar80

Berichten: 1858
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:42

Ik antwoord vast even :D Dat is de 'Multi Blue' ik heb hem ook een hele poos gehad, prachtige clematis. Jammer genoeg op een gegeven moment een keer een na een strenge winter niet meer opgekomen... Ik heb sinds vorig jaar nu een Multi Pink, ik ben erg benieuwd naar de bloemen, hij is nog wel wat ielig en vorig jaar nog maar twee bloempjes gezien.

De Multi Blue is goed verkrijgbaar, ook vaak te koop bij Aldi e.d. De Multi Pink is nog vrij nieuw, die van mij komt van de Intratuin.

Vandaag mijn zoontjes verjaardag gevierd en mijn schoonmoeder wat stekjes meegegeven, Verbena Bonariensis baby's, Ooievaarsbek Azure Rush en de Storm Chaser. Zelf een klein lavendelplantje gekregen, leuk! :)

Electra63

Berichten: 18078
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:58

Ziet er gezellig uit !!

Wij gaan vannacht op vakantie. Ik hoop dat mijn planten in de potten het overleven.

Gisteren kwam er een vrouw uit de buurt vragen of we wat aan de kikkers in onze vijver kunnen doen :D, ze kan er niet van slapen. Ik ook niet, ze maken zo'n herrie :D .
Na de vakantie maar eens kijken of we de grootste kunnen vangen en in de polder kunnen uitzetten.

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:00

Tjonge, jonge, ik vind dat wel een beetje gemiep. Ik vind dat een heerlijk geluid. Hier kwaken ze er ook lustig op rond in de vijver waar ik aan woon. Gezellig en rustgevend vind ik het juist.

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:03

Een mooi geluid is het zeker. Ik vind het ook wel gezellig. Maar ik moet ook toegeven dat die beestjes echt wel luid kunnen kwaken.

Ik weet niet hoe hun status in NL is. Hier in Duitsland zijn ze beschermd en mag je ze niet vangen of verplaatsen.

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:04

"Inheemse amfibieën, waartoe kikkers en salamanders behoren staan op de lijst van beschermde dieren.
Dit betekent dat u ze niet mag vangen, vervoeren of verhandelen."

Dat kwaken is na een tijdje ook gewoon weer over als paarseizoen enz door is. Klein beetje verdraagzaamheid en anders oordopjes? :D

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 05:35

Ik vind ook gezeur doet ze maar raam dicht of koop ze rolluiken.
Oordopjes in doen

hoort bij de natuur en een vijver hebben.

TinkerTreas

Berichten: 3740
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:19

Ik vind het juist jammer dat wij geen kikkers in de vijver hebben. Wij hebben een verhoogde Koi vijver, en doordat hij verhoogd is geen kikkers.
Mijn schoonouders hebben een natuurlijke vijver en veel kikkers. Stiekem vind ik een natuurlijke vijver mooier.

Onze vijver, nu met hek ivm de kinderen. Normaal zonder hek.
Afbeelding

En de bewoners
Afbeelding

Letizia

Berichten: 12160
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:47

Prachtig die vijvers, hier helaas geen plaats, hoewel ik nog steeds graag iets met water in de tuin wil :)

Mijn clematis op dit moment <3
Afbeelding

Morganlefay

Berichten: 8727
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:08

Electra63 schreef:
Ziet er gezellig uit !!

Wij gaan vannacht op vakantie. Ik hoop dat mijn planten in de potten het overleven.

Gisteren kwam er een vrouw uit de buurt vragen of we wat aan de kikkers in onze vijver kunnen doen :D, ze kan er niet van slapen. Ik ook niet, ze maken zo'n herrie :D .
Na de vakantie maar eens kijken of we de grootste kunnen vangen en in de polder kunnen uitzetten.

Heb je de kikkers er ooit zelf als kikkervisjes ingezet of zijn ze aan komen "waaien"
Mijn buren hadden ooit kikkervisjes de vijver in gekieperd. En ook lang nadat de vijver pleite was kwamen er kikkers terug om te paren.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78671
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:46

Hier gelukkig niet lawaaierige kikkers in de vijver.

Morganlefay

Berichten: 8727
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:15

Ik voel mij een beetje schuldig. Had al een paar keer een holletje dichtgegooid omdat ik dacht aan muizen of nog erger.
Hieronder de "boosdoener".

Afbeelding

LaPluche

Berichten: 2021
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:45

Oooh lief <3

Electra63

Berichten: 18078
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:35

Morganlefay schreef:
Electra63 schreef:
Ziet er gezellig uit !!

Wij gaan vannacht op vakantie. Ik hoop dat mijn planten in de potten het overleven.

Gisteren kwam er een vrouw uit de buurt vragen of we wat aan de kikkers in onze vijver kunnen doen :D, ze kan er niet van slapen. Ik ook niet, ze maken zo'n herrie :D .
Na de vakantie maar eens kijken of we de grootste kunnen vangen en in de polder kunnen uitzetten.

Heb je de kikkers er ooit zelf als kikkervisjes ingezet of zijn ze aan komen "waaien"
Mijn buren hadden ooit kikkervisjes de vijver in gekieperd. En ook lang nadat de vijver pleite was kwamen er kikkers terug om te paren.


Ik woon er sinds vorig jaar. Die vijver bestond al. Vorig jaar waren het er best veel, maar nu echt bizar.
Ik lig er ook wakker van, maar ik vind het wel erg leuk.

Dagmar80

Berichten: 1858
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 17:35

Pfff, dat er echt serieus iemand op je af komt of je iets aan de kikkers wil doen... Zou ze dat ook bij hondeneigenaren doen van honden die blaffen? :D Ik heb zelf ook een hond overigens, maar die van mij is geen blaffer, die van buren wel :) Maar daar klaag ik niet over, zolang het niet de spuigaten uitloopt.

Ik heb ook veel kikkers in mijn vijvertje, die kwamen al gauw na aanleg :) Ik vind ze leuk en mijn zoontje ook :) Die van mij maken overigens geen herrie. Niet dat ik dat zou horen 's avonds als ik mijn gehoorapparaten uit heb haha :+

Wauw, die Piilu doet het echt heel goed! Leuk ook op zo'n obelisk. Mijn Piilu heeft nu 3 bloemen, maar nog wel héél veel knoppen, dus dat beloofd wat!

Voor wat water in je tuin heb je niet héél veel ruimte nodig. Ik heb zelf zo'n voorgevormd vijvertje, 130 liter, maar gewoon een diepe cementbak geeft ook al extra leven :) Kleine waterlelie erin en wat zuurstofplantjes...

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 17:40

Dagmar80 schreef:
Voor wat water in je tuin heb je niet héél veel ruimte nodig. Ik heb zelf zo'n voorgevormd vijvertje, 130 liter, maar gewoon een diepe cementbak geeft ook al extra leven :) Kleine waterlelie erin en wat zuurstofplantjes...


Maar bij elk vijvertje, hoe klein ook, niet vergeten een "uitstapje" te voorzien zodat dieren die er per ongeluk in belanden ook weer uit kunnen. De voorgevormde vijvertjes voorzien in een ondiepe zone maar de cementbakken, wijnvaten e.d. niet.

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 18:26

Dagmar80 schreef:
Pfff, dat er echt serieus iemand op je af komt of je iets aan de kikkers wil doen... Zou ze dat ook bij hondeneigenaren doen van honden die blaffen? :D Ik heb zelf ook een hond overigens, maar die van mij is geen blaffer, die van buren wel :) Maar daar klaag ik niet over, zolang het niet de spuigaten uitloopt.


Als ik niet kan slapen door jouw hond doe ik dat zeker.
Begrijp heel goed dat als je elke nacht wakker ligt van de kikkers dat je langsgaat om te vragen of er wat aan gedaan kan worden. Overlast is overlast.

Morganlefay

Berichten: 8727
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:51

Nog even en dan mogen bijen en hommels ook niet meer zoemen en ze steken ook nog.

JorineV
Berichten: 1103
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:24

Kikkers en honden zijn toch niet te vergelijken? Dat iemand klaagt vanwege overlast door een huisdier voelt logischer dan bij wilde dieren. Bij wie bel je dan aan voor de duiven, krekels,...? En wie kan ik verantwoordelijk houden voor zoemende muggen?

Onze tuin begint langzaam aan steeds meer op een tuin te lijken, maar we zijn nog niet in het stadium van nieuwe beplanting. Tot die tijd lees ik lekker mee en geniet van jullie foto's en ontwerpen!


Afbeelding
Dit is met een halve beschoeiing (komt een steigertje in de inham). En je ziet de bloeiende kersenbomen die lekker mogen blijven!

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:06

Wat denk je van stekende knutten. Zit onder de mini bultjes. :')

Dagmar80

Berichten: 1858
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:42

@ JorineV: Ja, dat is zeker een verschil. Maar je hebt nou eenmaal ook van die mensen die erg snel klagen :D Maar goed, het is natuurlijk vervelend dat je wakker ligt en dan is inderdaad klagen over een lawaai producerend huisdier logischer dan dat je klaagt over wilde dieren.

@Needje: Als iemand een blaffende hond heeft die ook 's avonds en 's nachts veel aanslaat kan ik mij er zeker wel wat bij voorstellen, de kikkers vind ik net even wat anders. En zoals ik zei: mijn hondje is géén blaffer (gelukkig).

@ Morganlefay: Ik las serieus eens op Internet iets over mensen die wat lavendel gekocht hadden en klaagde over de bijen en hommels :') Ze waren bang dat die hun kleinzoon zouden gaan steken...

Nou, de hele tuin hier vol met bijenplanten en ik heb een klein kind, Daniel krijgt goede instructies wat wel en niet mag/kan... We hadden zelfs een hommelnest vorig jaar in de compostbak :D Die hebben we laten zitten, de compostbak na omwoelen en weer rechtzetten voorzichtig teruggezet (ze zaten in het middendeel) en ze konden weer vrolijk in mijn tuintje en verder rondzoemen.

Electra63

Berichten: 18078
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:47

Het kwaken is echt heel erg.
Maar wij wonen vrijstaand, d'r vijver is redelijk ver van de huizen, maar het zijn sowieso zeikers :D
Ik heb wel even gezegd, dat er 7-10 katten uit de buurt mijn tuin als WC gebruiken :+