Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 07:22

Wij verkopen ons huis en tegenwoordig is de volgorde:
1. Aanmelden en in de mailing naar mensen waar hij aankoopmakelaar is + borden plaatsen
2. De premailing en Facebook
3. Eigen website
4. Funda
De 2 bezichtigingsdagdelen zijn gepland voor volgende week.
Dus bij wachten op Funda ben je gewoon echt te laat.
Bizar, maar zo werkt het tegenwoordig blijkbaar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 07:28

Hier geen pre dagen, alles tegelijkertijd, Facebook en funda. Hadden ook nog ruimte voor een paar bezichtigingen en eventueel twee keer kijken. Vandaag moeten de biedingen binnen zijn voor 12 uur. Man ik heb geen oog dicht gedaan…

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 07:44

Spannend, MarjanB.

Staat je huis al op Funda, daihyo?

Ik heb Radar ook gezien en inderdaad, het is gewoon asociaal hoe er gehandeld wordt door makelaars. Appgroepjes waarin ze elkaar het aanbod toespelen enz enz. Belletjes op het laatste moment om te horen wat de biedingen zijn. De mevrouw van NVM vond ik ook niet bepaald overtuigend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 07:55

Spannend Marjan!

Ik ga denk maar niet kijken, beter voor mijn humeur _O-

We kwamen er gister wel achter dat we iets meer kunnen bieden. Nieuwe salaris van m'n vriend scheelt weer een berg. Dus we zetten wat hoger in, zijn al wel hogere biedingen. Maar dit is voor ons ook wat het huis ons max waard is. Dus als we het dan niet worden, daar ook vrede mee. Vandaag nog even brief erbij schrijven.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:06

Tis inderdaad schandalig. Maar wel de reden dat ook wij een aankoopmakelaar hebben genomen toen we gingen kopen. Je wil het niet, maar je moet bijna wel, in populaire gebieden.

En dat houdt het natuurlijk wel in stand, eigenlijk moet iedereen hier mee kappen. Maarja, voor jou 10 anderen die wel bereid zijn mee te doen al de spelletjes.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:14

Ik heb radar ook gezien en dingen gezien die echt niet kunnen.

Maar die app groep vind ik dan nog het minst erg. Het is toch logisch dat je eerst je eigen netwerk gebruikt voor de aan of verkoop van een huis als makelaar? Daar betaal je die makelaar ook voor, voor hun netwerk.

Alleen het compleet buiten spel zetten van mensen zonder makelaar en biedingen doorspelen, ja dat kan echt niet. Het proces moet open worden. Het is schimmig en vaag. En het moeten bieden zonder voorbehouden... Geen goed woord voor. Het is zoals in radar al werd gezegd, spelen met geld en risico van een ander.

Krankzinnige tijd. Ben blij dat ik en mijn vriend mazzel hebben gehad om ingeloot te worden op nieuwbouw. (Wat overigens ook een schimmige wereldje is hoor, de toewijzing van nieuwbouwwoningen zoek maar eens op).

Maar helaas is het volgens de huidige stand van zaken zo dat je (zeker in de randstad) gewoon domweg die aankoopmakelaar nodig hebt om kans te maken. Kan je tegen vechten, helpt niks totdat er vanuit de overheid iets wordt besloten.

Tijd dat de regering eens aan de bak gaat. Hard aan het werk met dit probleem wat alleen maar door suddert. Maar goed, iedereen in de tweede kamer zal vast al wel een koophuis hebben. Dus denk niet dat zij daar de harde noodzaak van inzien. Je wilt niet in je eigen voet schieten he?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:30

Ik heb net de aflevering ook bekeken. Wat een vies 'spelletje' zeg. Ik ga er gewoon van overwegen het huis te verkopen zonder makelaar. Puur omdat ik hier eigenlijk niet aan bij wil dragen. Eens onderzoeken hoe dat dan zou gaan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:46

Malenka schreef:
Ik heb net de aflevering ook bekeken. Wat een vies 'spelletje' zeg. Ik ga er gewoon van overwegen het huis te verkopen zonder makelaar. Puur omdat ik hier eigenlijk niet aan bij wil dragen. Eens onderzoeken hoe dat dan zou gaan.

Het heeft wel twee kanten natuurlijk. Het is een vies spelletje maar als zij jouw huis voor een ton meer kunnen verkopen, zeg je daar dan nee tegen? Geloof dat ik ze nog niet voorbij heb zien komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:03

Fitzroy schreef:
Spannend, MarjanB.

Nee nog niet. De borden hangen net, dus morgen gaat hij de mailing in.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:23

Ook gekeken en niet verbaasd, wel geschrokken.

Waar ik vooral voorstander van ben, is dat het wettelijk verplicht wordt om voorbehouden te hebben. Dan vooral onder voorbehoud van financiering.

Ja, wij hebben ook geboden zonder voorbehoud van financiering omdat wij dat risico konden nemen, maar eigenlijk is het te belachelijk dat je dat soort risico's moet nemen om een huis te kunnen krijgen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:37

Chawi schreef:
Ook gekeken en niet verbaasd, wel geschrokken.

Waar ik vooral voorstander van ben, is dat het wettelijk verplicht wordt om voorbehouden te hebben. Dan vooral onder voorbehoud van financiering.

Ja, wij hebben ook geboden zonder voorbehoud van financiering omdat wij dat risico konden nemen, maar eigenlijk is het te belachelijk dat je dat soort risico's moet nemen om een huis te kunnen krijgen.

Eens, maar ook een bouwtechnische keuring zou gewoon moeten kunnen. Iedereen vecht om de slechtste huizen en kunnen reperaties dan niet meer betalen. Niet alles zie je met een bezichtiging van 15 minuten.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:52

Ik vind met name het niet meer "mogen" bieden met voorbehoud van financiering wel een dingetje.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:54

Gewoon al niet eens mogen bezichtigen als je een voorbehoud wilt hebben vind ik nog veel erger. Dat is chantage zowat _-:( makelaars zijn geen financieel adviseurs. En ze spelen heel gemakkelijk met andermans geld en gevoelens. :r

Maar ja in mijn huizenzoektocht ook wel ratten tegengekomen die de zelfbewoningsplicht op een vieze illegale manier wilden ontduiken. Er is er zelfs een geweest die wel een "vrindje" kende die me het aankoopbedrag wel wilde "lenen" oftewel ik zou zogenaamd eigenaar worden van het huis. Betaald door het "vrindje" en dan kon ik het van dat "vrindje" wel gaan huren. Daarmee omzeilde het "vrindje" de zelfbewoningplicht en zou ik er vast na een jaar uitgezet zijn of een krankzinnige huur zijn gaan betalen. Dan nog steeds hoeveel rijker zou de verkoopmakelaar daarvan geworden zijn?

Dit werd me even zo tussendoor gezegd, zo maar in de hoop dat ik er in zou trappen of zo :r . Echt zo walgelijk

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:10

Wij hebben ons huis dit jaar verkocht en voor zover ik weet is het meeste in het filmpje niet bij ons gebeurd. Schijnt dat een aankoopmakelaar wilde weten of het bod van haar kopers voldoende was, was niet zo en onze makelaar heeft toen gezegd (tegen ons iig) dat hun bod waarschijnlijk niet hoog genoeg was. Die hebben toen een paar duizend verhoogd.

Die makelaar die alleen zonder voorbehoud laat bieden vind ik heel naar, maar heeft de verkoper daar ook niks over te zeggen?

Bij ons mochten ze met of zonder makelaar komen bezichtigen en welk bod met welke voorwaarden dan ook neerleggen. Moet wel zeggen hoe minder voorwaarden hoe fijner wij het bod vonden. En een aankoopmakelaar vonden wij zeker een pré. Hebben vrienden die zonder aankoopmakelaar hebben gekocht en dat was een heel gedoe en o.a. de oplevering is een half jaar uitgesteld omdat zij bepaalde dingen niet snapten.

Wat ik trouwens wel grappig vond en daarom ook nog steeds denk dat wij een hele betrouwbare makelaar hadden, iig richting onszelf. De oplevering van ons nieuwe koophuis duurde ruim 10 maanden. Voor die tijd is ons huis door de bank getaxeerd. Zes maanden later hebben we ons huis te koop gezet en we mochten zelf de vraagprijs bepalen. We hadden lekker hoog ingezet, €40.000 boven de taxatie. Achteraf zagen we dat onze makelaar ook die bonus voor verkopen boven de vraagprijs had.

Ynskek ik ook := Dan zou ik een andere aankoopmakelaar zoeken.

Dat van die bouwtechnische keuring zou je als koper nog slim aan kunnen pakken. Wanneer je een bezichtiging gepland hebt bel je vast zo'n bedrijf en spreek je een datum af. Gaat het niet door, bel je weer af. Dan heb je waarschijnlijk voldoende tijd want na akkoord van je bod heb je nog een week voor het tekenen van de koopovereenkomst en dan nog eens 3 dagen bedenktijd. In die tijd kan je vast wel een keuring afspreken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:23

tot zoverre ik weet heeft alles wat in radar voorbijkomt niet bij mijn aankoop gespeelt. Ja, ik heb wel flink overboden... Maar deze makelaars kenden elkaar onderling niet. Verkopende partij had een bevriende makelaar uit Gelderland, ik een makelaar uit Groningen.

Wel heeft mijn financieel adviseur een combi-pakket met aankoopmakelaar. 1,5 jaar geleden ben ik met mijn adviseur in gesprek gegaan en die heeft mij geadviseerd wel met een aankoopmakelaar te werken. Prijstechnisch viel het combipakket heel erg mee, dus daarom wel gedaan.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:31

Bouwtechnische keuring kan je prima regelen tussen je 1e bezichtiging en de tijd wanneer je je bod plaatst. Voordeel is dat je dan ook meteen 2 bezichtigingen hebt. 2e ook langer en beter omdat er iemand met je meekijkt die er echt verstand van heeft.

Ik heb dat vantevoren nagevraagd bij de verkopende makelaar of dat kon worden afgesproken. Als dat niet had gekund, hadden we het huis laten schieten. Zeker gezien bouwjaar en onze onkunde op dat gebied.

En ja, dan betaal je wel 350 euro voordat je weet dat je het huis gegund krijgt, maar die kosten zijn redelijk te doen en je vergroot je eigen kansen in het biedproces.

Ik vergelijk het altijd met de keuring van een paard. Als die afgekeurd wordt, ben je ook je geld kwijt tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:57

Je hebt ook nog de meeloopkeuring, dan voldoe je als koper aan je onderzoeksplicht. Maar gaan ze niet een heel bouwkundig rapport opstellen en wordt er meer gekeken naar de echt belangrijke zaken, ipv de staat van elk kitrandje :+

Chawi, vaak zit tussen bezichtiging 1 en bod uitbrengen soms maar een dag. Dan gaat dat plan niet lukken.

Ik heb het idee dat deze verkopende makelaar wel fatsoenlijk is. Hij zei ook: je koopt geen pakje boter. Dan nog door de markt gekte is het korte termijn beslissingen nemen. Maar ja dat is nu eenmaal zo.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:18

ingedebruijn schreef:
Malenka schreef:

Het heeft wel twee kanten natuurlijk. Het is een vies spelletje maar als zij jouw huis voor een ton meer kunnen verkopen, zeg je daar dan nee tegen? Geloof dat ik ze nog niet voorbij heb zien komen.

Ik denk niet dat een makelaar dat verschil kan maken in prijs. Maar dat is niet gebaseerd op data. Dus wellicht kunnen ze dat wel. Het zou mij erg verbazen. Zeker in de huidige markt.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:24

Die praktijken zoals in Radar hoor je af en toe geruchten van, en helaas blijkt dan dat het echt gebeurt.

Ik heb zelf bij de verkoop een makelaar gezocht waar ik in ieder geval een goed gevoel bij had. Ze werken met een vaste prijs, ongeacht wat er boven de vraagprijs komt.
Toen ze langskwamen voor de foto's legde een van hen aan me uit dat ze de baan oprecht minder leuk vond de laatste tijd. Ze was het vak in gegaan om te helpen met het vinden van de perfecte match tussen huis en bewoner, maar nu was het meer een soort dranghekken plaatsen en wachten op de gekke biedingen i.p.v. dat je echt een verschil kan maken als makelaar.
En toen we na het accepteren van een bod ineens een nog veel hoger bod zonder voorwaarden kregen en bij het bod bleven, was ze vet trots op ons. Helemaal een speech gekregen dat het zo fijn is dat we niet enkel voor het geld gingen en bij ons woord bleven.

Ze bestaan dus nog, eerlijke makelaars. Houd hoop mensen :')

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:35

idinn schreef:
Je hebt ook nog de meeloopkeuring, dan voldoe je als koper aan je onderzoeksplicht. Maar gaan ze niet een heel bouwkundig rapport opstellen en wordt er meer gekeken naar de echt belangrijke zaken, ipv de staat van elk kitrandje :+

Chawi, vaak zit tussen bezichtiging 1 en bod uitbrengen soms maar een dag. Dan gaat dat plan niet lukken.

Ik heb het idee dat deze verkopende makelaar wel fatsoenlijk is. Hij zei ook: je koopt geen pakje boter. Dan nog door de markt gekte is het korte termijn beslissingen nemen. Maar ja dat is nu eenmaal zo.

Nee klopt, ik had tot nu toe altijd de mazzel dat ik nog een dag kon kiezen en dan dus de eerste bezichtingsdag koos meestal waren er dan wel 3 volle werkdagen tussen de 1e bezichtiging en wanneer het bod binnen moest zijn.

Maandag 1e bezichting, woensdag keuring, vrijdag bod. Dat was onze laatste keer.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:41

Ik was ook danig verbaasd over de makelaar van het vorige huis dat we bezichtigd hebben.
In plaats van het gebruikelijke 'Is in prima staat, alleen wat kleine dingetjes' werd er in de eerste vijf minuten alles verteld wat er aan noodzakelijk werk aan zat te komen om het huis bewoonbaar te houden, daarna gingen we pas het huisje echt rond.

Zeer verfrissend en aangenaam na tientallen bezichtigingen waar lekke daken, kozijnen die zo rot waren dat je je vinger er doorheen stak en wijkende muren die volledig nieuw opgetrokken moesten worden als 'valt alles mee, paar honderd euro max' werden afgedaan.

Vandaag weer een bezichtiging, ziet er op de foto's uit als iets wat ons wel zal bevallen, maar goed, het vorige huis waar we gingen kijken had 250 aanvragen voordat er na een dag in de funda-advertentie een 'geen bezichtigingen meer te plannen' melding kwam, dat zal hier ook wel weer zo zijn. -O-

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:30

Tja, ik moet zeggen dat het item van Radar me nou niet echt schokte. We weten toch allemaal dat dit is hoe het spelletje gespeeld wordt? Neemt niet weg dat het natuurlijk niet netjes is, maar echt verbaasd, nee dat ben ik niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:40

Nou wij hadden mooie biedingen en we kunnen donderdag gaan tekenen *\o/*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 14:15

Daihyo schreef:
Fitzroy schreef:
Spannend, MarjanB.

Nee nog niet. De borden hangen net, dus morgen gaat hij de mailing in.

Oh, de plannen zijn gewijzigd. Hij is toch net op Funda geplaatst :D
https://www.funda.nl/koop/dieren/appart ... enlaan-11/

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 16:28

MarjanB schreef:
Nou wij hadden mooie biedingen en we kunnen donderdag gaan tekenen *\o/*

Gefeliciteerd!!