x_spekkie_x schreef:En dat is dus niet waar, want de huursubsidiegrens ligt ergens rond de 21.000 euro bruto per jaar (en minimumloon verdienen is 20.000 euro bruto per jaar verdienen). Ik krijg dus geen fatsoenlijke hypotheek. Ik kan van mijn salaris geen kale huur van 700 euro ophoesten. En ik krijg ook geen huursubsidie. Lekker geregeld in Nederland. Ik zou netto meer overhouden als ik nog minder zou gaan werken...
En dat is dus wel waar, want er staat vaak en niet altijd. En omdat er niet altijd staat betekent dat er inderdaad mensen zijn die geen huursubsidie krijgen. Tot een inkomen van circa 34.900 euro mag je sociaal huren (en krijg je geen subsidie). Boven een inkomen van 34.900 mag je ook sociaal huren, maar betaal je dus dik 700 euro. Met een inkomen van 34900 mag je 157000 lenen. (ongeveer.). Als je zegt 80.000 max te mogen lenen zou je circa 19.500 jaarinkomen hebben (ongeveer). Daar mag je gewoon voor huren zonder 711 euro te betalen. Dus waar gaat het hier fout? Tijdelijke contract, geen 40-urige baan, schulden, aflossingen?
Er is een behoorlijke groep die tussen het kan niet kopen en mag niet hurenschip valt, maar met een inkomen boven de sociale huurgrens mag je onder normale omstandigheden zeker meer dan 80.000 lenen.