[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:09

Ik ga volgen en mee reageren :D.

Mijn vriend en ik zijn tijdje geleden al bij de hypotheker geweest,
Afgelopen zaterdag naar de open huizen dag geweest en een huis gezien die ons aansprak.
Dat huis was woensdag te koop gekomen, donderdag stond ie op internet, vrijdag de eerste bezoekers, zaterdag heel veel interesse met de open huizen dag.

En helaas, ik kreeg vandaag het bericht dat het huis onder voorbehoud al verkocht is.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:12

Mjetterd schreef:

Afgelopen zaterdag naar de open huizen dag geweest en een huis gezien die ons aansprak.
Dat huis was woensdag te koop gekomen, donderdag stond ie op internet, vrijdag de eerste bezoekers, zaterdag heel veel interesse met de open huizen dag.

En helaas, ik kreeg vandaag het bericht dat het huis onder voorbehoud al verkocht is.

zo ging het ons ook al af..

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:23

@ mjetterd: dat is wel heel snel gegaan. Wij hadden ook geluk ons huis stond 2 weken te koop toen wij het tegen kwamen. Er waren al erg veel mensen geweest, maar uiteindelijk is het nu van ons:D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:28

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:39

Ziet er idd erg mooi uit en een mooie prijs!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:25

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:30

Mjetterd schreef:

wat een geluksvogels... ben wel een beetje jaloers :o
mijn huis heeft nog maar 1 kijker gehad... in anderhalf jaar..
frustrerend

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:50

Hmmm ja, dat kan ik inderdaad begrijpen. Vooral als je je huis graag kwijt wil werkt dat frustrerend :(:).

Hier in het dorp kennen veel mensen elkaar, en toevallig weet ik, dat die man die zijn huis net heeft verkocht (wat een week heeft geduurd), niet zoveel haast hadden en over een tijdje zouden gaan nieuwbouwen.

Zijn broer daar in tegen heeft zijn huis al bijna een jaar te koop met weinig kijkers, en hebben al een ander huis gekocht.

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:34

Het is rustig hier.. Ik had een vraagje, nemen ze een studieschuld ook mee in het berekenen van je hypotheek?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:46

Je kunt het beste even zoeken met de zoekfunctie linksonderin je beeld. Berdien (hypotheekadviseur) heeft hier het een en ander over gezegd.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:55

Even een laatste update van mij en dan ga ik het topic verlaten denk ik (te weinig tijd om alle topics bij te lezen en te plaatsen)

Bij ons is alles achter de rug. We wonen nu 3 weken in ons nieuwe huis en het is heerlijk. Oude woning is afgelopen vrijdag gepasseerd en we hebben al het geld (overwaarde wat we voor moesten schieten omdat de passeerdatum van de oude woning ineens uitgesteld werd (heel verhaal) ) ook weer terug.
Kopers van onze oude woning hebben in het begin wat gezeurd, niks was goed en ze hadden zich heel erg vergist in ons e.d. Heel vervelend allemaal, maar de makelaar heeft ze even duidelijk verteld dat wij aan onze meldingsplicht voldaan hebben en zij niet aan hun onderzoeksplicht, dus nu al even niks meer gehoord.

Het geeft heel erg veel rust en ik denk dat ik de komende 20 jaar niet weer ga verhuizen :+ Ik ben deze week voor het eerst in 10 jaar echt ziek geweest :+ :o Totaal lichamelijk gesloopt, zowel door de stress (uitstellen passeren oude woning e.d. ) als door het klussen.
En met dat laatste zijn we nog niet eens klaar, maar daar zijn weer andere topics voor.

Dus bij deze verlaat ik het topic (zal stiekum vast nog weleens meelezen :o ) dus mensen die zich nog op de huizenmarkt bevinden: Heel erg veel succes en sterkte (dat laatste heb je echt wel een beetje nodig :') )
Ik hoop dta jullie snel je droomhuis vinden of eindelijk je huis kwijtraken.

:wave:

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:22

Vandaag ons voorlopig koopcontract binnen gekregen. Als het allemaal door gaat krijgen we 7 dec de sleutel. Maandag hebben we eerst de bouwtechnische keuring en morgen hebben we een gesprek bij de hypotheek adviseur.Vrijdag moeten we als alles goed is het voorlopig koopcontract tekenen... spannend

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:34

krijgen we net een rekening van de bouwkundige keuring.
of we die uitelijk 14 dagen na dagtekening willen betalen.
prima, geen probleem.
maar die brief is al 1 oktober gemaakt/verstuurd... dus hij is bijna 11 dagen onderweg geweest.
betekend dat we nu dus 4 dagen hebben om te betalen... ergens is dat toch niet eerlijk?
moeten ook nog de taxatie betalen... gebeurd dat altijd vooraf? en moet je dat ook betalen als je de hypotheek nog niet rond hebt?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:44

vervelend hoor, post.nl is niet zo betrouwbaar wat dat betreft (of hebben ze de datum verkeerd op de rekening gezet?).

taxatie was toen ik dit huis kocht niet nodig (13 jaar gelden) de bank nam genoegen met de woz waarde. we wilden toen dan ook geen tophypotheek en namen aardig wat eigen geld mee, misschien scheelt dat. t waren andere tijden....

ik ben druk aan het verhuizen, morgen gaan we over. mn huis komt dan dus leeg te staan. de nieuwe makelaar gaat hopelijk voortvarend aan de slag :)
vorige week hebben wij een verkoopkeuring laten doen (vereniging eigen huis).. er kwamen wel wat puntjes naar voren.. sommige logisch en redelijk.. de goot schoonmaken, een afdekplaatje voor een stopcontact, oeps, toch een verrotte balk onder het balkon...
maar ook wat mindere .. de nieuwe keuken (2010) is volgens de keurder al aan vervanging toe??? dat vind ik dan weer belachelijk.. maar ja. ik heb opheldering gevraagd.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:51

nou ja, we gaan het ook wel gewoon betalen.
maar is niet fijn dat het zo kort is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:29

Roosjes schreef:
Het is rustig hier.. Ik had een vraagje, nemen ze een studieschuld ook mee in het berekenen van je hypotheek?

Ja :j Ook niet bij het BKR-geregistreerde leningen en schulden (studieschuld, lening ouders etc) dienen meegenomen te worden in de berekening voor de hypotheek. Dit om de uiteindelijke woonlasten en de draagbaarheid realistisch weer te kunnen geven.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:50

Even een vraagje.
Wat is het verschil tussen een hypotheek met NHG en eentje zonder?
Ik weet wel dat het voor de bank sowieso meer risico is.
Maar wat is het risico en verschil voor ons?
Wij hebben op dit moment even nog geen andere keus dan of een hypotheek voor 10jaar rentevast zonder NHG.
En anders helemaal niks....
We zijn er namelijk achter gekomen dat m'n vriend een BKR registratie heeft.
En daarom kunnen we nu nog geen hypotheek krijgen voor 30 jaar rente vast en met NHG.
Waarvan hij zelf niks af wist en niet eens weet waarvoor/waarvan.
Hij kan helaas woensdag pas de gegevens ophalen bij het BKR.
En als we dan weten van welk bedrijf de registratie af komt kunnen we gaan vragen of die ongedaan gemaakt kan worden.
We wachten de gegevens dus even af.
Maar stel dat de registratie niet ongedaan gemaakt kan worden vind ik het heel moeilijk wat we moeten kiezen.
Of geen huis kopen (maar volgend jaar word het alleen maar duurder omdat je dan 100% moet aflossen)
Of een hypotheek voor 10 jaar rente vast zonder NHG.
Ik vind het allemaal een beetje eng.
Mijn vriend vraagt iedere keer of ik er overna wil denken, maar ik weet niet wat ik moet kiezen.
Hebben jullie ervaring?of een mening ofzo?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:55

www.nhg.nl :) Daar vind je alles over NHG en wat het precies inhoudt.
In het kort: lagere rente omdat de bank minder risico loopt, en indien je gedwongen je huis moet verkopen en je daarbij alles in het werk stelt om de restschuld zo klein mogelijk te maken, dan kan NHG de restschuld kwijtschelden. Dat komt niet voor niets, je betaalt daarvoor een borg, daarnaast stelt NHG aanvullende eisen naast de eisen die de Gedragscode Hypothecaire Financieringen aan een hypotheekverstrekking stelt.

Is het een BKR-codering of registratie? Daar zit nogal wat verschil in. Een registratie hoeft niet perse problematisch te zijn, die heeft bijna iedereen met een creditcard of mogelijkheid tot rood staan op je betaalrekening. Een codering is niet zo onschuldig, een codering betekent namelijk dat er een achterstand is gemeld op de kredietfaciliteit.

Waarom zou je perse een RVP van 30 jaar willen?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:03

De hypotheek adviseur zei dat het een registratie is.
De bank durfde het niet aan om ons op dit moment en hypotheek tverstrekken.
Maar de registratie loopt ergens april/mei volgend jaar af ofzo?

Maar ik snap het nu nog steeds niet wat beter/makkelijker is...
Met of zonder NHG.
Maakt het te veel uit?welk lopen wij zonder NHG?
Ik zit nu op m'n werk vandaar dat ik het even zo vraag

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:08

Als het een registratie is en geen codering dan moet het wel een beste zijn als de bank zich in één keer terug trekt. Of kan de hypotheek niet meer onder NHG verstrekt worden door die registratie? Daar zit nogal een verschil in. Registraties lopen in principe niet af, dat zijn coderingen. Registraties hebben theoretische en praktische looptijden. Vraag dat goed na, wat het precies is.

Heb je de website van NHG doorgelezen? Daar staan jouw vragen op inclusief antwoorden. Daarnaast heb ik mijn bericht hierboven al redelijk beantwoord dacht ik zo.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:19

ik heb gezocht op de site van NHG.
maar ik kom er niet uit...
sorry dat ik zoveel vraag hoor.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:33

Geeft niet, maar in principe staat alles op de website van NHG. Daarnaast is het lastig om je vragen goed te beantwoorden, zonder al te veel in algemeenheden te treden. Ik ken jullie situatie immers niet :) Heb je deze vragen ook al voorgelegd aan je eigen hypotheekadviseur? Hij kan ook precies voorrekenen wat de gevolgen zijn voor je hypotheek met of zonder NHG. Het risico wat jullie lopen is het restschuldrisico bij een gedwongen verkoop en daarnaast een hogere rente. Daartegenover staat dat je geen borg hoeft te betalen en niet aan alle eisen van NHG hoeft te voldoen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:41

het ging me inderdaad meer om wat het risico is zonder NHG.
qua maandlasten hebben we al uitgerekend gekregen van de hypotheekadviseur.
dus stel dat we uit elkaar gaan en we willen het huis verkopen.
verkopen het huis voor minder dan wat we er zelf voor betaald hebben, dan blijft er een rest over.
als we NHG hadden gehad dan werd die rest 'opgeheven'toch? en zonder NHG blijf je dus zelf met een schuld zitten van bijv. 10.000 euro

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:47

Nee, niet helemaal. Alleen bij een gedwongen verkoop kán NHG de restschuld kwijtschelden. Maar dan moet je er zelf wel alles aan hebben gedaan om die restschuld zo klein mogelijk te maken. Dat je NHG hebt wil niet zeggen dat je hoe dan ook nooit met een restschuld blijft zitten, het risico is alleen kleiner.
Een restschuld ontstaat trouwens niet doordat je je huis voor minder verkoopt dan dat jij het hebt gekocht. Een restschuld is dat bedrag van de hypotheek wat overblijft na de verkoop van de woning. Dus als jij een hypotheek van 200.000 hebt en je verkoop je woning voor 175.000 dan hou je -25.000 over. Kun je dat geld niet uit eigen vermogen bijleggen dan heb je dus een restschuld van 25.000,-

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:50

en als je dus NHG hebt dan hoef je niet alles zelf terug te betalen ofzo?

de hypotheekadviseur zou, als hij ons was, dit jaar nog kopen.
omdat volgend jaar de regels veranderen en je dan alleen een annuiteiten hypotheek kan nemen (je dus 100% afbetaald) en dat dan iedere jaar je maandlasten hoger zijn/worden.

maar ik moet er dus nog heel even overna denken, aangezien ik bang ben dat we in grote problemen komen als we geen NHG hebben.
(zie mezelf al helemaal zitten bij uitstel van executie o.i.d. al zal dat wel weer een extreem voorbeeld zijn)
ik ben snel bang wat dat betreft....