Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 00:00

Vlees bezuinig ik ook niet snel op. Koopeenkoe heb ik ook vaak gedaan, maar er zaten toch te vaak stukken vlees bij die we niet graag eten. Tegenwoordig koop ik rundvlees bij de Sligro en gaat de diepvries in. Wat ik daar nog wel bestel (is overigens tegenwoordig grutto.com) is hert. Heb nu nog wat hamburgers, poulet en medaillons in de diepvries liggen, dus binnenkort maar weer een pakket bestellen. Is 16 maaltijden voor 2 personen, doen we een maand of 8 mee, denk dat we wel 1 keer per 2 weken een stuk wild eten. Eerder ook wild zwijn gehad, maar die hebben ze helaas dit jaar niet, of ik heb het net gemist.

denice

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 08:28

Wij eten allemaal geen vlees eigenlijk, misschien 2xpj een biefstuk. Koop me wel scheel aan linzen en bonen enz.

We zijn nu met zijn vieren een weekje naar centerparcs. Ik wilde zes flesjes alcoholvrije Heineken biertjes, 10 euro :')
Die winkel hier moet je natuurlijk eigenlijk vermijden, volgens mij wordt hier gewoon de verdubbelaar ingezet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 08:43

Ik eet heel weinig vlees. Niet bewust maar gewoon omdat het niet past in mijn manier van eten.
Lidl is inderdaad niet altijd het goedkoopste maar AH is met zoveel dingen zoveel duurder dat het toch de moeite loont.

Hier dry January vanaf morgen, heb vanmiddag nog een nieuwjaarsborrel _O-

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:03

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Hier heet de alcoholvrije maand Tournée Générale en is altijd in februari in België.
:)* wist ik niet.

Dry januari dus. Zo te horen ben ik in vergelijking met de rest een grote drinker :o :9k meestal met het avondeten een glas en zo af en toe twee. Probeer 2 dagen per week standaard niets te drinken. Met verjaardagen / feestjes / weekendje weg / bioscoopje / borrelen bij vrienden hou ik ook echt van een goed glas wijn. Vooral wijn dus. En af en toe een likeurtje.
Dus bij mij / ons scheelt het best veel :)

Boodschappen doe ik altijd bij de AH heel soms bij de Coop/is net in andere handen weet nu ff niet meer van wie. Let goed op aanbiedingen etc.
Wat denk ik ook scheelt is als je gewoon vrijwel niets weggooit. Maar denk dat de meesten hier in het topic dat ook niet doen.
En ik probeer zoveel mogelijk ecologisch / biologisch / vega verantwoord te eten, dat is niet altijd goedkoper (alhoewel je zou zeggen als er groente uit Nl komt (=ecologisch) ipv Nieuw Zeeland of zoiets dat het goedkoper is maar dat is dus niet altijd zo :7 ).

Coop is allemaal Plus geworden :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:04

denice schreef:
Wij eten allemaal geen vlees eigenlijk, misschien 2xpj een biefstuk. Koop me wel scheel aan linzen en bonen enz.

We zijn nu met zijn vieren een weekje naar centerparcs. Ik wilde zes flesjes alcoholvrije Heineken biertjes, 10 euro :')
Die winkel hier moet je natuurlijk eigenlijk vermijden, volgens mij wordt hier gewoon de verdubbelaar ingezet.

Oh wat leuk!

Wij waren er met kerst
Was echt super leuk maar idd die winkel :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 09:43

Als je naar CP gaat moet je idd je boodschappen thuis al goed op orde hebben.

Wij zaten van de zomer op de Veluwe in een huis op een vakantiepark. Daar kon je de Plus laten bezorgen bij je huisje. Plus bezorgt de eerste drie keer gratis dus dat was echt ideaal!
Niks mee van huis en hadden voor heel gewoon geld boodschappen aan de deur 15 min nadat we aangekomen waren. Echt ideaal.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:51

Dirk is echt goedkoper. Afgelopen week vergeleken met de plus.
Op 5 artikelen scheelde het 1.46 euro.
Bijvoorbeeld vissticks. Kosten bij de Dirk 2.09 bij de Plus 2.59. Precies dezelfde verpakking
Eigen merk filter koffie. Scheelde ook 30 cent.
Vind de verschillen wel heel groot. Als je zegt 5 cent, maar 30 cent wel veel

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:11

Ja, ook mijn ervaring hoor. En vaak ook leuke A-merk aanbiedingen! Ze hebben verder geen poespas qua zegels sparen, of bezorgen, enorme reclame campagnes met bekende mensen etc... dat helpt wel bij het goedkoper kunnen zijn gok ik.

Maar ook daar wordt het wel wat duurder. Die kruidenkaas was altijd 69 cent en nu 89. Maar dat scheelt nog altijd op de 1.19 van de AH. 30 cent vind ik best een groot verschil.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:14

Sparen jullie airmiles? Dan krijg je ook weer geld terug of gratis.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:15

Ja die doe ik ook, zo af en toe krijg ik dan bij het betalen van de boodschappen bij AH te zien dat ik korting krijgt. Dat is ook makkelijk verdient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:23

€10 voor 6 flesjes is 1,67 ongeveer, ik vind dat nog goedkoop := Voor een pintje of biertje betaal je op café al €2 standaard, alcoholvrij is meestal zelfs nog tikje duurder.

Wij bestellen altijd een pakket vlees bij een hoeveboer, de neef van mijn schoonzus. De koeien worden bij hen gefokt, dan in slachthuis geslacht, zijn vriendin is slager en doet de rest zelf + verkoop in hun eigen hoeveslagerij. Voor varkensvlees werken ze samen met een andere lokale boer.
Schaap/lam zou ik ook lokaal bij een bioboer kunnen halen eventueel maar dat eten we eigenlijk niet zo vaak. Die hebben ook maar een paar keer per jaar een verkoopmoment, dus echt kleinschalig.
Verder gaan we bij voorkeur bij de slager om de hoek. Iets duurder maar de kwaliteit is wel een stuk beter.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 14:03

Aha de Plus, dan is het nu de Plus :+

@Ips dat is dan wel handig ja :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:21

Dirk is heel chill qua aanbiedingen, maar ik mis toch vaak assortiment daar. Nouja, woon sinds de verhuizing ook niet meer in de buurt dus dat scheelt := . Wel een Nettorama in de buurt maar dat vind ik zo depressing eruit zien :o . Vind boodschappen ook gewoon echt een leuk "uitje" (ik ben snel tevreden soms :)) ) dus dan wil ik toch in ieder geval een beetje het gevoel hebben dat ik niet in een verscholen drugshonk terecht ben gekomen :') :)) .

Vraagje, wat zijn jullie kwijt aan ehm, niet vaste lasten per maand. Dus voornamelijk boodschappen, maar ook alle andere losse uitgaves? Reparaties, onderhoud aan je huis, etentjes etc.
Wij (met z'n 2'en) proberen nu van 700 euro per maand rond te komen (exclusief alle vaste lasten dan he. En benzine hebben we van de zaak) wat ik toch best prima vind klinken. Maar in de praktijk valt het toch tegen, en we doen geen hele rare dingen.
Misschien iets te vaak iets te drinken halen als we onderweg zijn, of dat als we naar vrienden gaan dat we iets bestellen (durf nooit de partypooper te zijn).

Zal het na volgende maand wel weer wat beter bijhouden := :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:30

Ik denk dat wij rond de 900 per maand zitten, inclusief tabak, wij zijn beide rokers. En dat laatste is dus wel de grootste kostenpost per week....per maand een 400 euro dat we daar aan kwijt zijn.
Maar wij doen dus niet aan etentjes, weinig eten bestellen, nooit ergens drinken halen etc. Eten bestellen hooguit 1 keer per maand. Wij zijn saaie huismussen. :+
Reparaties, dat is mijn man zijn hobby. Die is altijd alles aan het repareren, ook voor anderen. Nu weer 4 kapotte betonzagen in de schuur liggen om er 2 werkende van te maken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:31

Ik heb niet echt een idee wat ik uitgeef daar aan. Ik heb m'n 'kasboek' wat omgebouwd en wil het wat beter bijhouden. Dus diversen luek (ofwel niet perse nodig of kleding etc), uitjes (valt drankje onderweg ook onder), en overigen nodig (Waterkoker) bv. Ik hoop dst ik het bij kan houden.

Net een waterkoker gekocht maar twijfel of ik die mee moet rekenen. Is wel een uitgave, maar betaald van 'gratis geld' van de bon uit m'n kerstpakket. Wat zouden jullie doen? Wel noteren?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:32

Ja wel noteren
Mocht je hem ooit willen verkopen weet je wat hij heeft gekost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:37

Tancreda4 schreef:
Ik heb niet echt een idee wat ik uitgeef daar aan. Ik heb m'n 'kasboek' wat omgebouwd en wil het wat beter bijhouden. Dus diversen luek (ofwel niet perse nodig of kleding etc), uitjes (valt drankje onderweg ook onder), en overigen nodig (Waterkoker) bv. Ik hoop dst ik het bij kan houden.

Net een waterkoker gekocht maar twijfel of ik die mee moet rekenen. Is wel een uitgave, maar betaald van 'gratis geld' van de bon uit m'n kerstpakket. Wat zouden jullie doen? Wel noteren?

Zelf noteer ik dat niet :P Kadobonnen e.d. zijn voor mij echt "fiets you" money zoals mijn vriend dat zo mooi noemt :+ . Daar koop ik ongegeneerd dingen van die ik anders nooit zou kopen, en dat is dan ook de enige redden dat ze me gelukkig maken als kado :)) Moet je gewoon onbezorgd van kunnen genieten vind ik :j . Maar ik moet zeggen dat ik er dus ook nooit expres geen dingen van koop die ik "nodig" heb.

Ik verkoop dat soort kleine dingen (onder de 100 euro denk ik) ook niet, breng dat weg naar de kringloop. Is mijzelf het gedoe van mensen echt niet waard.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:40

Ik verkoop daarin tegen alles op Vinted
100 dingen van 1 euro maakt ook weer 100 denk ik dan en het heeft ze afgelopen jaar een leuke cent opgebracht :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:40

Pfff, ik vind het lastig wat je daar precies mee bedoelt. Wel of geen paard en huisdieren? Vakantie, weekendje weg? Wat versta je er precies onder? Kleding?

O, wat jammer, Tancreda. Ik heb toevallig zelf net een SMEG waterkoker gekocht en er nu 2 over. Had je zo kunnen krijgen van me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:51

Fitzroy schreef:
Pfff, ik vind het lastig wat je daar precies mee bedoelt. Wel of geen paard en huisdieren? Vakantie, weekendje weg? Wat versta je er precies onder? Kleding?

O, wat jammer, Tancreda. Ik heb toevallig zelf net een SMEG waterkoker gekocht en er nu 2 over. Had je zo kunnen krijgen van me.

Ja eigenlijk alles van dat wel, alleen dus niet je spaardingen die je maandelijks opzij zet (zoals vakanties bij ons), dat valt voor mij onder vaste lasten en zijn bij mij "aparte" potjes.

We laten nu alle vaste lasten van 1 rekening afschrijven, doen daarnaast een gedeelte naar de spaarrekening en dan dus nog rekening met een pinpas en een budget om de maand mee door te komen. Maar merk dat we eigenlijk altijd tekort komen, dus was benieuwd of we nou gewoon grotere spenders zijn dan dat we doorhebben.... Of dat 700 euro objectief krap is :)) .

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:52

Mijne staat toevallig een paar paginas terug :) zijn een aantal dingen, lang niet alles. Dan werd het namelijk wel een hele lange en dure opsomming :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:59

Fitzroy schreef:

Ah jammer idd, lief van je! Gelukkig kon ik 'm met de bon van werk kopen. M'n oude had ik al tig keer laten vallen en moest ik bij blijven omdat ie niet zelf meer uitging en er miste stukken uit :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 00:01

Alja schreef:
Ik verkoop daarin tegen alles op Vinted
100 dingen van 1 euro maakt ook weer 100 denk ik dan en het heeft ze afgelopen jaar een leuke cent opgebracht :)

Wat verkoop je allemaal op vinted? En wat is er beter aan in vergelijking met marktplaats?

Ik vind spul verkopen teveel gedoe. Amper reacties of alleen voor een belachelijk minimaal bedrag. Waarcoor ik het gedoe van verzenden dan het weer niet waard vind...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 02:16

Ik baal van Vinted. Vroeger kreeg ik de kleding van me zus die ze niet meer droeg, nu gaat alles op vinted :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 08:04

Ik schaar dingen als klusjes, boodschappen, auto zelf eigenlijk ook onder vaste lasten. De bedragen wat je eraan uitgeeft verschillen natuurlijk maar ik heb voor al die uitgaves een vast bedrag wat ik per maand gebruik of spaar. Eens in het half jaar kijk ik dan of het gemiddelde nog een beetje klopt. Of ik niet ergens te kort kom.

Voor mij vallen alleen dingen echt buiten vaste lasten als cadeautjes, spul voor de moestuin, concert, uiteten etc dingen die ik eigenlijk weinig koop of nodig heb, haha