[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:07

Hoe snel reageerde de makelaar bij het eerste bod bij jullie?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:10

Dat kan variëren van een uur tot een dag tot een week zelfs. Is ook een beetje afhankelijk van de verkopende partij.

Hoe lang ben je nu aan het wachten?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:12

Een dag :')

Ik vermoed dat er nog andere kijkers zijn en dat hij die wil afwachten voordat hij op ons bod in gaat....

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:13

@Shiloh ja, dat dus inderdaad. Wel ernstig vind ik eigenlijk. Vaak zijn huurders juist mensen die niet te veel te besteden hebben heb ik het idee.

ruitje, bij mij ging er een weekend overheen ^.^

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:15

Wij hebben gevraagd om bij ons bod direct te bellen naar de verkopers en indien ze akkoord gingen: andere bezichtigingen die dag afbellen. Ons bod lag wel niet veel onder de vraagprijs... En ze waren akkoord. Lijkt me vreselijk zo te moeten afwachten! Fingers crossed!

Hier aan het afwachten. Een bank kan ons een interessante rentevoet geven maar heeft dit nog niet op papier gezet (we moesten nog wat documenten doorsturen). Nu zeggen ze dat we al zeker mogen zijn van deze rentevoet (maar dus nog niet op papier), maar dat ze deze avond nieuws hebben of er eventueel nog iets kleins af kan...
Heb dus veel schrik dat ze hun woord niet gaan houden... Nog geen andere bank gezien dat in de buurt kwam van dit tarief! Pff...

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:34

Wij deden vrijdag een bod en kregen maandag reactie. Toen hebben wij dinsdag (bevrijdingsdag) afgewacht, woensdag een tegenbod gedaan en woensdag weer een tegenbod gekregen vanaf de verkopende kant, wij weer een tegenbod gedaan en toen een akkoord bereikt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:37

Huur versus hypotheeklasten is echt bizar. Mijn bruto(!) maandlast is zo'n € 470. Een vriendin ging kijken voor een sociale (!) huurwoning, volledig uitgeleefde woning in een overlast portiek. Kale huur € 550. Da's toch bizar?? En dat is nog wel sociale huur! Maar ja, een hypotheek kan ze niet krijgen dus dan moet je wel huren. Onvoorstelbaar, daar is niets sociaals meer aan :n

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:37

ruitje schreef:
Een dag :')

Ik vermoed dat er nog andere kijkers zijn en dat hij die wil afwachten voordat hij op ons bod in gaat....

Een dag is dus niet zo uitzonderlijk lang :D Andere kijkers afwachten kan wel, maar is vreemd. Terwijl je in onderhandeling ben mág je nl. de bezichtigingen door laten gaan. Wel is het netjes om te melden dat het huis onder bod is. Mensen die voor de eerste keer komen bezichtigen en die laten weten dat ze binnen 24u moeten reageren is ook allerminst aardig.

huurders die alleen huur kunnen betalen worden vaak gecompenseerd met huursubsidie :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:02

Een dag wacht je zo hoor... wij hebben met het bod anderhalve dag moeten wachten op reactie van de makelaar en dat was met een heel rechttoe recht aan verkoper zonder restschuld of nieuw huis kopen door verkoper (verkoper was woningbouw)
Als je van een particulier koopt moet een bod vaak even bezinken, goed overlegd worden, heeft het bod gevolgen voor het kopen van nieuw huis oid etc... dus met 1 dag wachten of zelfs een week wachten hoeft er echt nog niets extra's mee te spelen.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 09-07-15 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:05

Het kan ook tactiek zijn om gewoon een dag of langer te wachten.. Veroorzaakt wat stress enzo :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:07

Bij ons duurde het 2 weken voordat ze met een reactie kwamen op ons bod :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:09

Wij zijn maandag gaan kijken en een dag later hadden we een akkoord over de prijs :)) Het kan ook heel snel gaan. Verkopers wilden er graag vanaf, wij wilden het graag. Geen gedoe met verstrekken van de hypotheek (liep bij mijn ouders) en hoppa :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:10

Bij ons was er ook binnen 2 dagen akkoord over de prijs :j was erg blij dat dat zo snel kon gaan

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:34

Wij hebben op vrijdag een bod gedaan, op maandag een tegenbod gekregen, op weer een tegenbod gedaan op dinsdag of woensdag, op donderdag was de deal gesloten. Mensen moesten er ook over nadenken.

Ons eigen huis hebben we op maandagochtend 2 biedingen gekregen, beiden al boven de minimum prijs in ons hoofd. Met 1 in onderhandeling gegaan, tegenbod gedaan, die was ook zo geaccepteerd. Volgens mij was die deal in 1,5 uur beklonken. En dat terwijl wij nog wel in China zaten op dat moment. :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:41

Geen peil op te trekken dus :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:11

Nopr.. er kunnen zo veel dingen meespelen bij dit soort zaken... van serieus in conclaaf gaan tot "we laten ze wat langer zweten" voor ze met een reactie of tegenbod komen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:12

nieuwbouwhuis kopen heb je dit allemaal niet :D :D :))

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:14

Of gewoon een huis in Amsterdam kopen, dan is het gewoon kijken wie t meest betaalt boven vraagprijs :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:15

Of gewoon van een woningbouw... ging ook vlot :p
Bod.. anderhalve dag later tegenbod em wij akkoord.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:17

Of zoals wij van een ouder echtpaar die er ook graag vanaf wilden omdat ze al n nieuwe huurwoning hadden gekregen haha

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:56

Ooooh k*t!

Er blijkt (nu, 6 dagen voor het verlopen van mijn ontbindende voorwaarden) een fout in m'n koopcontract te zitten. Er had moeten staan: koopsom van XXX.000 excl. de roerende zaken, die los gewaardeerd worden op € 2.500, er staat € XXX.000; in de koopsom zijn inbegrepen de roerende zaken die gewaardeerd zijn op € 2.500.

Dat betekent aan de ene kant: € 2.500 winst, hadden de verkopers dit maar niet zo moeten tekenen. Aan de andere kant is mijn hypotheekofferte op basis van een koopsom van € XXX.000 en zou de bank nu dus kunnen zeggen: niet, koopsom is 2.500 minder, vraag maar een nieuwe offerte aan. Die is dan van ná 1 juli en dan is dit huis ineens buiten bereik.

Laatste scenario = nieuw koopcontract tekenen met de juiste bepaling. Zou op zich prima zijn, maar dan moeten de ontbindende voorwaarden alsnog verlengd worden. Wat een gedoe...

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:16

Berdien schreef:
Huur versus hypotheeklasten is echt bizar. Mijn bruto(!) maandlast is zo'n € 470. Een vriendin ging kijken voor een sociale (!) huurwoning, volledig uitgeleefde woning in een overlast portiek. Kale huur € 550. Da's toch bizar?? En dat is nog wel sociale huur! Maar ja, een hypotheek kan ze niet krijgen dus dan moet je wel huren. Onvoorstelbaar, daar is niets sociaals meer aan :n

Ja, en een hypotheek krijgen is echt niet te doen. Ik mag van de bank op mijn salaris een hypotheek afsluiten van 80.000 euro... dat is nog geen 300 euro bruto per maand aan hypotheeklast. Ja, want dat is volgens de bank een reëel bedrag dat je aan wonen mag uitgeven _O- Dat ik via de 'sociale' woningbouw alleen maar kan huren voor 700 euro exclusief kan ze geen moer schelen... dat ik dus makkelijk een hogere hypotheek kan dragen is leuk, maar je krijgt hem niet :n

Sammie schreef:
huurders die alleen huur kunnen betalen worden vaak gecompenseerd met huursubsidie :)

En dat is dus niet waar, want de huursubsidiegrens ligt ergens rond de 21.000 euro bruto per jaar (en minimumloon verdienen is 20.000 euro bruto per jaar verdienen).

Ik krijg dus geen fatsoenlijke hypotheek. Ik kan van mijn salaris geen kale huur van 700 euro ophoesten. En ik krijg ook geen huursubsidie. Lekker geregeld in Nederland. Ik zou netto meer overhouden als ik nog minder zou gaan werken...

En dus zit ik vast op de huizenmarkt... zou niet weten waar ik moet gaan wonen als ik wil verhuizen... dan kan ik op kamers :')

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:35

Wij werden net gebeld door de hypotheek adviseur. Ze willen nog meer papieren want ze gaan zonder niet akkoord. Echt soms hè :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:39

Tink bespreek dat eens met je adviseur?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:45

Allang gedaan Sammie, mededeling kwam via hem. Denk dat het uiteindelijk ook wel goed komt, maar was even schrikken vanmiddag.