Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:08

Fitzroy schreef:
Trouwens, Faelynn. Je betaalt natuurlijk alleen belasting over het deel boven de 57000,- als alleenstaande. Eronder niet.

Ah helder, dan hoef ik geen belasting te betalen, daar kom ik niet eens in de buurt :')

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:28

Sorry voor de vragenregen. Ik zit nu bij alles van raisin te kijken, en zie dat je je geld over verschillende landen kan uitzetten, bijvoorbeeld banca progretto in italie bied 2,5% voor een half jaar, klarna daar in tegen weer 1,8%, Het is allemaal raisin, maar is er nou dan nog een groter risico als ik het bij die Banca Progretto zet of klarna, of maakt dat niet uit omdat ze wel allemaal onder Raisin vallen?
Een bank met zo'n typisch buitenlandse naam klinkt nog enger namelijk _O- maar levert dus wel meer op..

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:33

Ik zou dit dus nooit doen, veel te bang dat je je geld niet meer terugziet.
Kleine tip: Ga koopzegeltjes en punten sparen AH geeft 6% rente op een vol boekje

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:36

purny schreef:
Kleine tip: Ga koopzegeltjes en punten sparen AH geeft 6% rente op een vol boekje

Moet zeggen dat ik dat gevoel ook een beetje heb, maar alles valt onder het depositogarantiestelsel van de EU tot 100.000, dus eigenlijk zou het daarmee volgens mij niet uit maken of je het in NL of ergens anders binnen de EU weg zet

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:38

Faelynn schreef:
purny schreef:

Moet zeggen dat ik dat gevoel ook een beetje heb, maar alles valt onder het depositogarantiestelsel van de EU tot 100.000, dus eigenlijk zou het daarmee volgens mij niet uit maken of je het in NL of ergens anders binnen de EU weg zet

Maar wat als de maatschappij failliet gaat?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:41

Ik denk dat in dat opzicht verdelen wel een verstandige optie is, maar aan de andere kant, al mijn geld staat nu al mijn hele leven op 1 Nederlandse bank, zoals bij veel mensen volgens mij, wat als die failliet gaat? Daar kan natuurlijk het zelfde mee gebeuren

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:46

Faelynn schreef:
Ik denk dat in dat opzicht verdelen wel een verstandige optie is, maar aan de andere kant, al mijn geld staat nu al mijn hele leven op 1 Nederlandse bank, zoals bij veel mensen volgens mij, wat als die failliet gaat? Daar kan natuurlijk het zelfde mee gebeuren

Daar lijkt me dat je toch wel iets meer zekerheid hebt dat je je geld terug gaat zien?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:49

purny schreef:
Faelynn schreef:

Daar lijkt me dat je toch wel iets meer zekerheid hebt dat je je geld terug gaat zien?

Nouja dat weet ik dus niet, maar ben ik wel heel benieuwd naar. Of het dus een gevoelsmatige kwestie is dat het in NL veiliger staat, of dat je net zo min, of juist wel prima garantie hebt als in de EU

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:53

Je bent altijd tot 100.000 per rekening verzekerd dacht ik, als je bank klapt.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:57

Faelynn schreef:
Sorry voor de vragenregen. Ik zit nu bij alles van raisin te kijken, en zie dat je je geld over verschillende landen kan uitzetten, bijvoorbeeld banca progretto in italie bied 2,5% voor een half jaar, klarna daar in tegen weer 1,8%, Het is allemaal raisin, maar is er nou dan nog een groter risico als ik het bij die Banca Progretto zet of klarna, of maakt dat niet uit omdat ze wel allemaal onder Raisin vallen?
Een bank met zo'n typisch buitenlandse naam klinkt nog enger namelijk _O- maar levert dus wel meer op..

Ik dacht trouwens dat Klarna een soort ‘Buy Now, Pay Later’ systeem was in Duitsland, en geen bank? Ik ben nu ook aan het kijken, want het maakt een flink verschil met de ING die 1.25% aanbiedt voor 3 jaar vastleggen. Maar zo voelt het toch een beetje sketchy.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:58

denice schreef:
Je bent altijd tot 100.000 per rekening verzekerd dacht ik, als je bank klapt.

Maar is dat ook wanneer je geld op een buitenlandse bank hebt staan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:59

Centraal beheer heeft ook een rentevast iets.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 13:07

Even gegoogeld:

"Als een aangesloten bank failliet gaat, ben je als gedupeerde spaarder aangewezen op het depositogarantiestelsel van het land waar die bank is gevestigd. Zoals gezegd, is er in alle EU-landen een garantie tot €100.000 per rekeninghouder per bank."

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 13:53

Ik kijk ook naar de kredietwaardigheid van een land. Italië heeft bv BBB als kredietscore, waar Zweden en Nl AAA hebben. Daarom mijn keuze voor Klarna in Zweden. Maar zelf zou ik dus nooit bij een Italiaanse bank mijn geld neerzetten.

En ja, ik heb zowel het DSB-debacle als IceSave meegemaakt. Ik kreeg zelfs pas nog 17,- rente tegoed vanuit DSB _O-

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:32

denice schreef:
Moet je die 50.000 dan zelf betalen?

Ja zorgverzekeraar gelooft niet dat volwassen mensen baad hebben bij 2 CI alleen kinderen onder 8 krijgen 2 CI’s
Nederland vindt dat er geen onderscheid mag zijn in rijk en arm dus Nederlandse ziekenhuizen helpen mensen niet als ze het zelf betalen maar België wel

Compleet nutteloos natuurlijk ik hoop dat deze achterlijke regel ook van de baan gaat want het geldt niet voor elke volwassen
Ik heb bv mijn slechte laten implanteren dus zeker dat er winst te behalen valt mijn goede oor bevat het audiotatieve geheugen.
Ik moest ook mijn goede oor laten implanteren maar wat als mijn hersenen niet konden accepteren dan was ik al mijn gehoor kwijt

Niet alle banken vallen onder garantiestelsel,
Je hebt zelf plicht omdat uit te zoeken en ben je verzekerd tot Max 100000

Deposito heb ik jaren gedaan je kan vaak onder contract uit maar betaal je wel boete
Deed vroeger bij een Russische := bank kreeg ik 6-7-8% per maand
Keerde maandelijks uit en dat kwam bij je vermogen dus jaar erop betaalde je belasting…als je dat moest betalen

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:19

Fitzroy schreef:
Ik kijk ook naar de kredietwaardigheid van een land. Italië heeft bv BBB als kredietscore, waar Zweden en Nl AAA hebben. Daarom mijn keuze voor Klarna in Zweden. Maar zelf zou ik dus nooit bij een Italiaanse bank mijn geld neerzetten.

En ja, ik heb zowel het DSB-debacle als IceSave meegemaakt. Ik kreeg zelfs pas nog 17,- rente tegoed vanuit DSB _O-

Die scores waren mij niet bekend eerlijk gezegd, maar vermoedde al dat AAA beter zou zijn dan A of BB
Op een of andere manier voelt voor mij een land als Zweden of in ieder geval de scandinavische hoek ook vertrouwder dan een Italie oid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:01

Kijk dit zijn leuke tips :D Dus via Raisin, dat is een soort platform? kan je geld beleggen in andere landen?

Die app woolsocks is iets zoals wat in de app van mijn ene bank ook staat. Dat je daarmee data doorgeeft aan bedrijven over je koopgedrag vind ik zelf niet zo erg, ik kan gerust de knip erop zetten als ik dat wil. Iemand die (heel) gevoelig is voor goedgekozen marketing en reclame is dan wel weer meer risico om een gat in de hand te kweken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 19:07

Citaat:

Love that :j _/-\o_

Wie van jullie doet mee aan de drink geen alcohol challenge (geen idee of dat officieel is maar in mijn familie is het een ding)? Ik ga het wel proberen. Geldt voor één maand :+

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:10

Wat dingen om op te letten bij Raisin waar ik tegenaan liep bij het Googlen:
- Aan het einde van de looptijd heb je soms te maken met ‘aanslag bronbelasting’.
- Als een aangesloten bank failliet gaat, ben je als gedupeerde spaarder aangewezen op het depositogarantiestelsel van het land waar die bank is gevestigd.
- Als een bank failliet gaat die een andere valuta heeft dan de euro, wordt je in die andere valuta uitbetaald. Hierbij loop je dus een valuta risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:13

Koopzegels bestaan niet (meer) in België dus daar zijn we niks mee. AH en Jumbo hebben hier wel winkels maar niet het spaarsysteem.

Ik ga eens snuisteren wat opties zijn op korte(te) termijn om wat geld vast te zetten.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:20

VanHuisUit schreef:
Citaat:

Wie van jullie doet mee aan de drink geen alcohol challenge (geen idee of dat officieel is maar in mijn familie is het een ding)? Ik ga het wel proberen. Geldt voor één maand :+

Ik ga hem andersom proberen, ik drink zo weinig alcohol, dat ik wil proberen minimaal 1 keer een glaasje van iets te drinken in Januari. Ik heb een verjaardag staan, ga wel met de auto, maar misschien dat ik dan weer eens een wijntje probeer ipv mijn eeuwige water :+
Heb 3 flessen wijn in de kast staan, waarvan 2 nog van vorig jaar gekregen met de kerst (als in niet vorige week, maar echt 2021 een jaar geleden dus) en 1 van toen ik op mezelf ging wonen, dat is bijna 2 jaar geleden, Krijg ze niet weggesleten maar vind weggooien zo zonde :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:30

Waarom gebruik je het niet voor bijvoorbeeld bolognese saus? Kan altijd met een scheut rode wijn.

Net even naar die CKV gekeken, maar als je in België woont betaal je 30% roerende voorheffing op je winst/rente. Daar hou je dan al minder van over dan wanneer je vanuit NL een rekening zou openen. Mijn e-spaar heeft 0,65% rente en de gewone spaar 0,60%. Kasbons/deposito's hebben ze niet. Bij mijn andere bank moet ik me daar nog even in verdiepen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:09

VanHuisUit schreef:
Citaat:

Ik hou ook van koopzegels van de AH!

Ik doe niet mee aan dry January, ben geen grote drinker, maar als er wat te vieren is dan wil ik daar gewoon wijn bij drinken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:11

Ik vind de boodschappen bij de ah te duur dus daar kom ik helaas te weinig voor koopzegels. Wat ik dan win met de rente ben ik dan meer kwijt aan m'n boodschappen, dus dat helpt niet...

Ik drink al weinig alcohol. Denk 1x in de maand hooguit. Maar daarom doe ik niet aan dry maanden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:13

VanHuisUit schreef:
Citaat:

Ik doe daar al m'n hele leven aan :+

Ik spaar koopzegels bij jumbo, maar ik ga vooral naar lidl dat scheelt echt wel veel geld. Bij de Ah kom ik nog duurder uit dan bij jumbo en daar haal ik dan alleen wat producten die bij lidl niet zijn eens in de maand ongeveer.