[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:07

@djeenie: Er zijn meer hypotheekverstrekkers dan alleen banken he? Bovendien is het ook nog zo dat een hypotheekadvies geld kost, en flink ook.
Alleen een adviesgesprek is gratis, maar op het moment dat ze écht naar je persoonlijke situatie toe gaan rekenen, moet je betalen.

@ruitje: ja, je slaat er soms stijl van achterover hoeveel mensen per maand aan huur betalen 8)7 Voor datzelfde bedrag per maand kun je een heel mooi huis kopen :j

Berdien

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:08

Een adviesgesprek is nooit gratis :) Een inventarisatie- en/of kennismakingsgesprek wel. Zodra een adviseur jou echter gaat adviseren moet je daarvoor betalen, omdat advies niet meer gratis gegeven mag worden. Tenzij het gaat om hersteladvies, maar daar is bij de aanschaf van een woning meestal geen sprake van.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:09

Oh ja, sorry, verkeerde woordje :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:21

ruitje schreef:
Nee de keuken is verouderd dus ze hebben een tekening gemaakt 'voor het idee' , het is die bruine.

Ik snap dat besparen op een aankoopmakelaar niet zo, als je een paard gaat kopen zegt iedereen neem je instructeur mee maar bij de grootste aankoop in je leven doe je het zelf :+

Ik kan best onderhandelen en zoek ook niks aparts maar deze makelaar heeft meer dingen gezien dan wij bij een bezichtiging, ze is haar geld nu al waard, al is het maar omdat ze ons op
punten gewezen heeft die we nu gewoon meenemen als we het toch kopen.

Maar gelukkig is iedereen daar vrij in :o

bij het kopen van een paard heb ik ook nog nooit een instructeur oid meegenomen :n
ikke zelluf doen, kan ik namelijk prima getuige de dieren die ik tot nog toe in eigendom heb gehad, en na een aantal aanschaffen fok ik ze ipv kopen ;)

wil niet zeggen dat ik je punt niet zie
maar voor ons was het geen besparing, wij zagen het nut gewoon echt niet,
we hebben beide goed oog voor detail, vriendlief is technisch meer dan prima onderlegd in theorie en praktijk
wij lieten een bouwkundige keuring doen voor we tot bieden over gingen , op basis daarvan waren we prima op de hoogte...in onze situatie had het gewoon echt geen toegevoegde waarde om nog een schakel in de ketting toe te voegen ... tot nu toe heb ik ook alleen makelaars getroffen die minder zagen dan dat wij zelf zagen ... nu waren dit wel de verkoop makelaars, maar geen enkele verkoop makelaar die ik ooit getroffen heb, heeft me ooit iets inhoudelijks kunnen beantwoorden over de staat van het huis , vragen omtrent gebruik en mogelijkheden van de grond en specifieke zaken over grond en opstallen... overal altijd zelf achteraan gemoeten en uit moeten zoeken want verder dan "ja dat weet ik niet" , " geen idee" en erger nog "euhhhh" en snel ergens anders over beginnen kwamen de meeste niet
dus ik heb sowieso niet zo een hoge pet op van makelaars ...of ik moet in de huizenzoek perikelen nu net de 7 + meest crappy makelaars hebben getroffen...dat kan natuurlijk ook

wat dat betreft heb ik gewoon veel meer vertrouwen in onze bouwkundige gehad en nog steeds trouwens...we mogen hem altijd bellen als er iets is, heeft ons tot nog toe ontzettend goed terzijde gestaan .

hij stond er ook altijd van te kijken hoe ik er mee om ging , want we hebben wat surprise huizen gehad zeg , om te bekijken ... hij zei op een gegeven moment nog tegen ene makelaar
"ja die is nergens van onder de indruk, maar ze vergeet geen detail" toen ik heel vrolijk alle rotzooi die we tegenkwamen opnam :+
dus sja...ik zie het niet als besparing, meer als het niet toevoegen van een(voor ons! ) zinloze schakel

maar wat je in je volgende post ook aangeeft , voor jullie had/heeft het wel nut, prima toch
zoveel mensen, zoveel wensen en geen 1 situatie is hetzelfde :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:26

Wij betaalden ook meer huur dan we nu aan hypotheek betalen, ben ook heel blij dat we iets gekocht hebben.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:29

Wij betalen voor een sociale huurflat incl servicekosten en voorschot gas 850 euro, gaat nergens over.

Duidelijl verhaal Sonja :) !

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:29

Ik ook, van 699 kale huur naar 625 kale hypotheek en daar gaat de renteaftrek dan nog vanaf. En van een tweekamerappartement naar een echt woonhuis met 4 slaapkamers en een gigantische tuin.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:30

Wij wonen er nu 1,5 jaar, de renteaftrek nog niet ontvangen ivm uitgestelde belastingaangifte, van welk bedrag kan je ongeveer uitgaan per maand?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:31

Tink89 schreef:
Ik ook, van 699 kale huur naar 625 kale hypotheek en daar gaat de renteaftrek dan nog vanaf. En van een tweekamerappartement naar een echt woonhuis met 4 slaapkamers en een gigantische tuin.

Bizar hè. Heb ik me ook zo over verbaasd :oo

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:32

Dat is helemaal afhankelijk van de hoogte van de hypotheek, de WOZ-waarde, de rente die je betaald en je eigen inkomen. Maw: dat is voor iedereen anders.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:33

Sonja_vR schreef:
tot nu toe heb ik ook alleen makelaars getroffen die minder zagen dan dat wij zelf zagen ... nu waren dit wel de verkoop makelaars, maar geen enkele verkoop makelaar die ik ooit getroffen heb, heeft me ooit iets inhoudelijks kunnen beantwoorden over de staat van het huis , vragen omtrent gebruik en mogelijkheden van de grond en specifieke zaken over grond en opstallen... overal altijd zelf achteraan gemoeten en uit moeten zoeken want verder dan "ja dat weet ik niet" , " geen idee" en erger nog "euhhhh" en snel ergens anders over beginnen kwamen de meeste niet
dus ik heb sowieso niet zo een hoge pet op van makelaars ...of ik moet in de huizenzoek perikelen nu net de 7 + meest crappy makelaars hebben getroffen...dat kan natuurlijk ook

Dan denk ik dat ik óf dezelfde makelaars ben tegengekomen als jij (maar gezien het feit dat ik in een heel andere regio zit lijkt dat me onwaarschijnlijk) óf dat de gemiddelde makelaar zijn werk gewoon niet zo heel goed doet eigenlijk.
De makelaar die ons oude huis verkocht heeft was een goede, maar zij doet het werk niet meer. Haar ex doet het nu alleen, maar die is geen goede makelaar :n
De aankoopmakelaar van de mensen die ons oude huis kochten was ook niet echt een uitblinker, maar zij hadden vertrouwen in hem. Prima.
Verder zijn we in onze eigen zoektocht wat bizarre makelaars tegen gekomen, waarbij degene waarvan we dit huis hebben gekocht een uitblinker was in negatieve zin. Hij had geen verstand van bouwtechnische zaken (hij wist niet eens hoe een gat van bokter er uit ziet, dat lijkt me toch redelijk basic als je vooral in boerderijen handelt), was onvriendelijk/denigrerend naar de verkoopster, had zich totaal niet verdiept in het huis en heeft nooit bij het kadaster nagevraagd of de percelen wel op naam stonden en heeft meerdere fouten gemaakt in het voorlopig koopcontract.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:42

Wat een gek systeem zeg :D Dat ken ik in Be helemaal niet. Je gaat gewoon naar verschillende banken, luisteren welk voorstel ze je kunnen geven en dan haal je er het voordeligste voorstel uit. Geen kosten en je doet het allemaal zelf. Wat anders dan een bank kan je een lening geven dan? :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:45

Djeenie schreef:
Wat een gek systeem zeg :D Dat ken ik in Be helemaal niet. Je gaat gewoon naar verschillende banken, luisteren welk voorstel ze je kunnen geven en dan haal je er het voordeligste voorstel uit. Geen kosten en je doet het allemaal zelf. Wat anders dan een bank kan je een lening geven dan? :P

Een verzekeraar bijvoorbeeld.... wij kwamen bijvoorbeeld deze uit www.woonfonds.nl daar zit verzekeraar Achmea achter.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:57

Nou en juist omdat ik zo weinig vertrouwen heb in andere makelaars wil ik er iemand tegenover zetten die wel goed is :+

Maar daar heb ik ook eerst 3 slechte voor moeten verslijten hoor :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:01

ruitje schreef:
Nou en juist omdat ik zo weinig vertrouwen heb in andere makelaars wil ik er iemand tegenover zetten die wel goed is :+

Maar daar heb ik ook eerst 3 slechte voor moeten verslijten hoor :o

Bizar is dat eigenlijk.... waarom lopen er zoveel slechte makelaars rond? Is dat alleen werkdruk, of worden ze gewoon heel slecht opgeleid ofzo?

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:03

Oh echt? Je kan een hypothecair woonkrediet in NL afsluiten bij een verzekeraar? Gek :D Maar thx voor de info, wist ik echt helemaal niet :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:11

Wendy :') het erge is dat we hier enigszins vergelijkbare ervaringen hebben idd :+
vandaar die bouwkundige, daar zag ik meer heil in...en dan heb ik daar tenminste geheel eigen keuze in ipv het vriendje van de makelaar welke je aangesmeerd word :+
en ik had buiten de regio moeten gaan zoeken naar een aankoopmakelaar als we die hadden gewild, de makelaars in de directe omgeving waren wat mij betreft geen optie :n
(die heb ik vrijwel allemaal als verkoopmakelaar voorbij zien schuiven )

de verkoopmakelaar die we hadden bij ons huidige huis die zal ik ten alle tijden afraden, ook heel denigrerend , maar dan dus ook naar ons als kopende partij , echt een lül op poten :roll:
maar goed, uiteindelijk hebben we nog minder betaald als wat wij als max hadden besloten voor dit huis en hebben we nu geen fluit meer de maken met die kerel, scheelt weer

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:13

Wendy schreef:
Bizar is dat eigenlijk.... waarom lopen er zoveel slechte makelaars rond? Is dat alleen werkdruk, of worden ze gewoon heel slecht opgeleid ofzo?
Nou nee.. Op school wordt ook aandacht gegeven aan de dienstverlening. De opleiding is goed maar het systeem werkt m.i. niet. Teveel geld bejag. Hoe hoger de prijs hoe meer zij zelf vangen.. Dat is toch raar.. En ze krijgen hun geld pas als het huis verkocht is.. En er is een periode geweest dat makelaar in hun pantoffels huizen konden verkopen. Snelle jongens, grote bakken. Daarnaast zit er een kleine discrepantie in wat mensen verwachten van een makelaar en wat hij of zij aanbiedt. Veel kopers denken dat een makelaar een bemiddelaar is, veel makelaars stellen zich ook zo op. Maar een makelaar is een verlengstuk van de verkoper en hoort voor hen op te treden. Maar ook hier wordt vaak aan hun eigen portemonnee gedacht. En je ziet die mensen toch pas weer na gemiddeld zo'n 7 jaar of langer terug op de markt, dus wat let ze.

Ik vind de kwaliteit van de meeste makelaars die ik aantref ook zeer bedroevend. -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:23

ik heb ook nog steeds ergens in mijn achterhoofd de gedachte om contact op te nemen met de kopers van 1 van de huizen waar we zijn wezen kijken ...
was een huis in een straat die gerenoveerd was en sinds de renovatie hebben de meeste huizen aan die straat last van verzakkingen in verschillende mate. zijn vanuit de dorpsraad etc hele onderzoeken naar gedaan, maar zoals gewoonlijk trokken de bewoners/eigenaars aan het kortste eind tov de overheid die ze aansprakelijk probeerden te stellen.
wij hebben de verkopende partij van de issues op de hoogte gebracht , in theorie zouden zijn eventuele toekomstige kopers van die issues op de hoogte moeten stellen , maar ik vermoed dat dit niet gedaan is .
bij het huis wat we nu gekocht hebben sprak ik de secretaresse nog eens en die begon er over
"dat dat toch allemaal wel zou meevallen" waarna ik haar toch nog eens heb uitgelegd dat dat niet meevalt en dat onze bouwkundige betrokken is geweest bij al die zaken omtrent de verzakkingen door trillingen na de renovatie van de weg en de aansprakelijkheidsstelling van de overheid, ...
ik denk dat de kopers hier dus niets over verteld is :n

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:06

Wij hebben wel een aankoop makelaar in de arm genomen, maar van te voren een vast bedrah afgesloten en niet zoveel procent van de aankoop prijs. Ik ben er erg over te spreken, ik had het zelf nooit zo aangepakt als hij en waarschijnlijk hadden we dan echt veel meer betaald :j hij heeft zichzelf wel weer terugverdient zeg maar :j

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:14

Eleionomae schreef:
Wij hebben wel een aankoop makelaar in de arm genomen, maar van te voren een vast bedrah afgesloten en niet zoveel procent van de aankoop prijs. Ik ben er erg over te spreken, ik had het zelf nooit zo aangepakt als hij en waarschijnlijk hadden we dan echt veel meer betaald :j hij heeft zichzelf wel weer terugverdient zeg maar :j

Dat hebben wij ook gedaan. We hadden een bedrag in ons hoofd voor het huis wat wij kwijt wilden en hij heeft ervoor gezorgd dat wij hier nog 1.000 onder kwamen te zitten. Misschien niet veel, maar hij was hier wel weer van betaald. Er was weinig speling op dit huis, maar hij heeft er meer afgekregen dan dat wij hadden gekund. En wij hadden ook best meer willen betalen voor het huis, het bedrag dat wij in ons hoofd hadden was lang niet het maximale bedrag dat we wilden geven. Maar hallo; wij zijn Nederlanders en als je geld kunt besparen! :+ Ook heeft hij goed gekeken naar het huis, geluisterd naar onze wensen en toen er problemen dreigden te komen met de hypotheek is hij gelijk ingesprongen. Al met al heel tevreden dus!

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:10

Er is geen fijner gevoel dan op funda zien staan: VERKOCHT *\o/*
over 3 weekjes al de sleutel, jeeeeej :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:14

Bij ons was het ook al snel veranderd in 'onder bod' en na het tekenen van het voorlopig koopcontract werd het gewijzigd in 'beschikbaar'... -O-
Foutje natuurlijk en vind het ook niet zo erg.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:17

Bij ons staat er nog verkocht onder voorbehoud. Zag gister wel toen ik ging hardlopen dat er nu wel een verkocht sticker over het te koop bord is geplakt :)

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:17

Bij ons heeft er nooit bij gestaan 'verkocht onder voorbehoud',
dus ik was heel verbaasd toen ik 'm er ineens niet meer op zag staan haha.