Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:19

Ik zit bij Argenta en die is gewoon gratis in België, zowel betaalrekeningen als spaarrekening. Ik had nu 0,66% rente geloof ik.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:27

Prairy schreef:
Is die 25 p.p. of per rekening? Anders 2x afrekenen?

Maaltijd cheques lijken mij ook wel leuk, soort gratis geld haha

Per rekening. Ik heb een pasje dus hij houdt automatisch bij hoeveel je hebt uitgegeven per dag.
Gratis geld is het ook niet helemaal, ik betaal 40% ervan zelf. Dat wordt onderhouden op mijn loon. Ik heb dan liever dat ze die 60% gewoon bij mijn loon storten, maar helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:08

Vriend betaalt per cheque van €7 zelf €1 van zijn loon, maar gebruik is onbeperkt.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:35

Maakt iemand hier gebruik van depositosparen? Dan is er nog best een redelijke rente (tenminste, meer dan niks haha) tussen de 1 en 2%
Vind t altijd lastig omdat je nooit weet of je het geld nodig hebt, maar op zich als je het relatief kort laat vastleggen, zeg 1 tot 5 jaar, en wat achter de hand houd, kan het toch fijn een paar centjes extra opleveren.
Ik heb inmiddels een huis die af is, hou dan wat achter de hand voor evt operatiekosten dierenarts idd, of een kapotte vaatwasser, en ondertussen spaar ik natuurlijk weer door, dus er zou weer wat bij moeten komen. Maar alles wat nu meer is dan dat apart zetten, kan wel iets opleveren. Het voelt veiliger als beleggen.

Suzanne F.

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:37

Wel gedaan ooit. Leverde toen 4% tot 4,5% op ongeveer. Nu vind ik het niet waard. Als de rentes weer gaan stijgen wil ik er over nadenken maar voor die ene procent wil ik liever gewoon bij mijn geld kunnen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:48

Dat is inderdaad een mooi percentage. Lang vastleggen durf ik sowieso niet, maar bigbank bijvoorbeeld geeft nog 2,7% bij 1 jaar vastleggen, en op zich is 1 jaar nog wel te doen, ik ken alleen de bank en het principe niet, en vind iets nieuws proberen met geld een beetje eng haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:58

Afhankelijk hoe snel ik weer werk heb, wat ik daarmee ga verdienen en wat het bijberoep doet en wat dan overblijft van de huidige spaar wil ik wel bekijken of deposito een optie kan zijn in de toekomst. Maar dan moet het wel meer opleveren dan de gewone spaar, op termijn van bijvoorbeeld 5 jaar kunnen én geen startbedrag van 10k zijn. Ik zou dan instappen met 5k voor 5 jaar ofzo. En dan opvolgen hoe het loopt met de rentes etc eer ik het bedrag zou ophogen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 23:08

Ik vind het nog steeds he-le-maal ruk als je niet bij je geld kunt. Je weet nooit wat je nodig hebt. Dus voor mij zijn die spaarvormen niets. Dan maar geen rendement (maar wel rust in mijn hoofd).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:34

Ik heb een deposito bij Klarna bank, Zweden. 1,65 % voor 6 maanden. 6 maanden vind ik nog wel te overzien. Maar daarnaast gewoon spaarrekeningen waar ik wel bij kan. Renault bank in Frankrijk geeft 1,25% rente op de spaarrekening.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:53

Zojuist ben ik met mijn nieuwe goede voornemen gestart en heb ik de vaste lasten in kaart gebracht met de nieuwe tarieven van 2023. Toen ben ik even in een hoekje heel hard gaan zitten huilen :')

Ik doe dit nu al 5 jaar en het is bizar om te zien hoe bepaalde dingen zijn gestegen.

Ik betaalde 2 jaar geleden bijvoorbeeld nog 280 euro voor een pallet vlas, nu bijna 500! En het zijn er nog steeds 54 -O-. En zo is het met alles.

Sparen wordt wel steeds meer een uitdaging zo ;(

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 00:04

Ik heb het een keer een jaar gedaan, volgens mij voor 0,5% of 1% ofzo. Had het geld op zich niet nodig maar had er op andere manieren meer mee kunnen doen.

Ik pak dan liever iets minder maar wel dat het elke maand erbij op telt, dat deed het deposito niet.

6 maanden vind ik beter te overzien. 5 jaar zou ik echt niet doen met de huidige sprongen die de centrale banken nog aan het maken zijn met de rentes. Sowieso gebeurt er bij ons daarvoor ook te veel financieel. In een jaar doen wij al veel verschillende dingen, laat staan langer.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 00:13

Ik heb ook het uitgave overzicht al zoveel mogelijk bijgewerkt, ik ga wel ongeveer 100 meer per maand kwijt zijn als ik de stijgingen op tel vooral alle verzekeringen en gas/licht etc

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 00:17

Oh verzekeringen moet ik ook even aanpassen idd... Ik ben benieuwd ook hoeveel ik netto qua loon overhou vanaf deze maand, maar zal wel tegenvallen op de andere kosten....

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 00:21

Varekaj schreef:
Ik zit bij Argenta en die is gewoon gratis in België, zowel betaalrekeningen als spaarrekening. Ik had nu 0,66% rente geloof ik.

Kan jij via de app geld overmaken van je spaar- naar je betaalrekening?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 00:30

Tancreda4 schreef:
Oh verzekeringen moet ik ook even aanpassen idd... Ik ben benieuwd ook hoeveel ik netto qua loon overhou vanaf deze maand, maar zal wel tegenvallen op de andere kosten....

Er is in onze branche wel een cao verhoging maar dat gaat het denk ik niet kunnen compenseren. Vind dat zelf weleens frustrerend krijg je meer hou je weer minder over

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 09:19

Fitzroy schreef:
Ik heb een deposito bij Klarna bank, Zweden. 1,65 % voor 6 maanden. 6 maanden vind ik nog wel te overzien. Maar daarnaast gewoon spaarrekeningen waar ik wel bij kan. Renault bank in Frankrijk geeft 1,25% rente op de spaarrekening.

Ben je tevreden over Klara?
Zag inderdaad dat die en 6 maanden en 1 jaar optie bieden, dat vind ik wel interessant.

Misschien een gekke vraag, maar stel je krijgt na een jaar dan bijvoorbeeld €200 door wat je op het deposito hebt gezet, moet je dat dan opgeven bij de belastingdienst? Word dat gezien als inkomen of mag je dat volledige percentage gewoon vrij op te spaarrekening houden daarna?
Onze belastingdienst wil eigenlijk altijd overal wel geld hebben, maar vind het het niet waard als ik t daarna weer moet opgeven en er nog wat vanaf gaat oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 09:26

Merlen schreef:
Varekaj schreef:

Kan jij via de app geld overmaken van je spaar- naar je betaalrekening?

Ja hoor kan prima, wel rekeningen bij dezelfde bank. Als ik van de spaar naar mijn betaalrekening bij een andere bank wil overzetten, moet het eerst van spaar A naar betaal A en dan betaal B. Maar meestal is dat dan binnen een kwartiertje wel allemaal gefikst.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 09:29

Dais_ schreef:
Zojuist ben ik met mijn nieuwe goede voornemen gestart en heb ik de vaste lasten in kaart gebracht met de nieuwe tarieven van 2023. Toen ben ik even in een hoekje heel hard gaan zitten huilen :')

Ik doe dit nu al 5 jaar en het is bizar om te zien hoe bepaalde dingen zijn gestegen.

Ik betaalde 2 jaar geleden bijvoorbeeld nog 280 euro voor een pallet vlas, nu bijna 500! En het zijn er nog steeds 54 -O-. En zo is het met alles.

Sparen wordt wel steeds meer een uitdaging zo ;(

Jemig, wat een verhoging!!
Ik kijk altijd 2xpj of er toch abonnementen ingeslopen zijn die ik wil opzeggen.

Ik heb een abbo op de Linda, daar schrijven ze ieder jaar een immens bedrag voor af. Dan bel ik, dat op hun website een jaarabonnement voor de helft staat en krijg ik gelijk dat verschil terug. Eigenlijk toch achterlijk!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:45

Ik heb dat met de tv gids ( enigste abbo wat ik heb)
Bel altijd erover als het net gaat aflopen en dan zien ze dat ik al 15 jaar klant ben en krijg dan een leuke aanbieding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:14

Ik heb mijn Ci verzekering stop gezet of slim is weet ik niet

Het is een implantaat van 10000€ elk 5 jaar krijg ik een nieuwe vorig jaar voelde ik me zo genaaid de verzekering was van 136 (2020) 156(2021) 210€ in 2022 gegaan.
Zojuist app gestuurd dat ik dit jaar geen verzekering wil……. Ik heb reserve liggen en over 2 jaar krijg ik een nieuwe
De reserve heeft lekkerder geluid dan de nieuwe ( omdat de nieuwe meer elektroden heb aanstaan dus je hoort meer bijgeluiden)

Zelf heb ik ook nieuw spaardoel en dat is 2e operatie in België sparen met Ci ik denk dat ik daar 50000€ voor reserveer
Heb geen haast wellicht betaal ik dat later van mijn erfenis ik doe past als mijn oor niet meer functioneer met gehoorapp

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:33

Moet je die 50.000 dan zelf betalen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:52

Faelynn schreef:
Fitzroy schreef:

Ben je tevreden over Klara?
Zag inderdaad dat die en 6 maanden en 1 jaar optie bieden, dat vind ik wel interessant.

Misschien een gekke vraag, maar stel je krijgt na een jaar dan bijvoorbeeld €200 door wat je op het deposito hebt gezet, moet je dat dan opgeven bij de belastingdienst? Word dat gezien als inkomen of mag je dat volledige percentage gewoon vrij op te spaarrekening houden daarna?
Onze belastingdienst wil eigenlijk altijd overal wel geld hebben, maar vind het het niet waard als ik t daarna weer moet opgeven en er nog wat vanaf gaat oid.

Ja, uiteraard betaal je daar weer belasting over.
Ik heb trouwens alles via Raisin lopen, en van daaruit verdeeld in potjes. Deposito bij Klarna voor een half jaar is nu alweer 1,80. En CKV bank in België geeft zelfs 1,55 voor 3 maanden. Dat is helemaal te overzien.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:54

Zijn er nog dingen die anders lopen omdat het via het buitenland gaat? :)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:05

Citaat:
Ja, uiteraard betaal je daar weer belasting over.
Ik heb trouwens alles via Raisin lopen, en van daaruit verdeeld in potjes. Deposito bij Klarna voor een half jaar is nu alweer 1,80. En CKV bank in België geeft zelfs 1,55 voor 3 maanden. Dat is helemaal te overzien.

Het is mij eigenlijk niet zo heel duidelijk in welke vorm. Enige belastingplicht die ik kan vinden is dat je je spaargeld op moet geven (ofwel dat is allang bekend haha) bij de belastingdienst met de aangifte, en zolang je onder die 50.000 nogwat aan spaargeld blijft is het "gewoon" spaargeld en betaal je dus geen belasting.
Klopt dit of moet ik het opgeven onder inkomsten oid?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:06

Trouwens, Faelynn. Je betaalt natuurlijk alleen belasting over het deel boven de 57000,- als alleenstaande. Eronder niet.

Edit: zie nu ook dat je dat vroeg. Het antwoord is nee, je betaalt niet onder 57000,- en ja, je betaalt wel belasting over alles boven de 57.000,-
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 02-01-23 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt