Aankoopmakelaar belde net, zij heeft een aantal punten gezien die wij gemist hadden die mooi mee kunnen in de onderhandeling. Morgen eerste bod uitbrengen. Spannend
Ik lees al een tijdje mee en wat fijn dat het bij sommige van jullie al opschiet!
Wij hoorden vandaag van onze adviseur dat er nog steeds geen nieuws is van de banken. En we wachten al 3 weken. Kon nog wel eens 2 weken duren voordat we weten of we een hypotheek kunnen krijgen. De vertraging zou te maken hebben met het feit dat ik zelfstandig ondernemer ben.. Duurt dit inderdaad langer dan? Het is in ieder geval zenuwslopend. Voorlopig koopcontract vorige maand al getekend..
Mijn man is ook ondernemer, ik moet zeggen dat het bij ons heel vlot ging door een boekhouder die zijn uiterste best deed en de hypotheekadviseur heeft er ook stevig achteraan gezeten.
Daarom heb ik zelf het bieden en onderhandelen gedaan (weliswaar door mijn vriend - die buiten het koopproces blijft - laten bellen). Ik vond al die tussenpersonen helemaal niet handig.
En mijn adviseur heeft inderdaad nog een paar keer nagebeld met een soort 'denken jullie eraan dat jullie nog 10 dagen hebben?'-boodschap. Als hij er dicht op zit, kan het wel zijn dat de bank jouw aanvraag net wat meer bovenaan z'n lijstje zet dan een aanvraag waarvoor de noodzaak minder benadrukt wordt.
Wanneer weet jij trouwens meer, Ruitje? Of je bod?
Tink89
Geplaatst: 07-07-15 12:25
Tjah, bij mijn eerste koopwoning zou ik het ook niet gedaan hebben, zelf onderhandelen. Nu ging het prima.
Hypotheekadviseur heb ik dan weer wel, dat vind ik wel zo slim.
Djeenie
Geplaatst: 07-07-15 12:29
Huh babe, hoe werkt dat dan met zo'n adviseur? Gaan jullie zelf niet aankloppen bij de bank met je laatste drie loonfiches (of wat daarvoor kan doorgaan als je zelfstandige bent )? Dan weet je direct waar je aan toe bent, toch? Of is dat een verschil tussen Nl-Be?
Succes met het bekomen van een goede rentevoet Alizeetje, je mag ze gerust wat onder druk zetten En veel plezier met meubels uitzoeken!
Succes met bieden ruitje! Is een flink bedrag dat jullie lager gaan, afhankelijk van de vraagprijs
Hier lening getekend, nu datum prikken om de akte te tekenen... Gaat goed zo
ruitje
Geplaatst: 07-07-15 12:34
Nog niks gehoord, makelaar zou in de ochtend bellen dus ik wil eigenlijk graag bellen maar wil haar niet achterna zitten. Tot nu toe hebben ze zich fantastisch ingezet voor ons, deze makelaar is echt nog zeldzaam. We hadden bij de verkoop van ons vorige huis eerst een gladde die niks deed. Vind het fijn om echt vertrouwen te kunnen hebben in je makelaar
Gaat om dit huis, zal 'm straks weer weghalen zodat niet heel Bokt weet waar ik woon
*knip, je mag pben als je erg nieuwsgierig bent*
Edit: dus niet kwooten aub
Laatst bijgewerkt door ruitje op 07-07-15 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Sonja_vR
Geplaatst: 07-07-15 12:36
wij hebben het onderhandelen ook zelf gedaan, of beter gezegd, ik heb het onderhandelen gedaan. heb een Bod gedaan inclusief uitleg waarom en ook direct afgesproken wanneer er weer contact zou zijn ... heerlijk duidelijk en inzichtelijk. in de toekomst zou ik het direct weer zo doen , korte lijnen en alles zelf in de hand . bod hebben we gebaseerd op de bouwtechnische keuring en huizenprijzen van recent verkochte huizen van dezelfde verkoper (wbv) en particulieren. wij zagen het nut van een aankoopmakelaar ook echt niet omdat we a- niets aparts zochten b-ik kan een makelaar prima de baas c- een bouwkundige inhuren kan ik prima zelf d-andere bijkomstigheden zoals taxatie etc is ook niet ingewikkeld
hypotheek hebben we wel weer dmv tussenpersoon gedaan,
Djeenie
Geplaatst: 07-07-15 12:37
Knap huisje, maar eh, staan er nu 2 keukens in? En ik zie veel te veel voorgevels die niet van hetzelfde huis zijn volgens mij?
Nee de keuken is verouderd dus ze hebben een tekening gemaakt 'voor het idee' , het is die bruine.
Ik snap dat besparen op een aankoopmakelaar niet zo, als je een paard gaat kopen zegt iedereen neem je instructeur mee maar bij de grootste aankoop in je leven doe je het zelf
Ik kan best onderhandelen en zoek ook niks aparts maar deze makelaar heeft meer dingen gezien dan wij bij een bezichtiging, ze is haar geld nu al waard, al is het maar omdat ze ons op punten gewezen heeft die we nu gewoon meenemen als we het toch kopen.
Ik heb het nut van een aankoopmakelaar nooit begrepen, maar dat komt ook doordat een gemiddelde makelaar veel minder bouwtechnische kennis heeft dan wijzelf. En dan hebben we ook nog eens mijn schoonvader die bij iedere 2e bezichtiging mee kwam, waardoor je echt niet meer bouwtechnisch hoefde te keuren.
@babe: dat is geen abnormale doorlooptijd hoor, banken zijn gewoon niet snel. Zeker als een situatie net niet standaard is, helaas. @ruitje: leuk huis, gunstig geprijsd voor die omgeving of niet? @djeenie: in NL heb je twee opties: rechtstreeks naar de bank gaan (en dus alleen de keuze hebben uit hun voorstel) of naar een onafhankelijk hypotheekadviseur die op basis van jouw persoonlijke situatie het best passende aanbod zoekt bij diverse hypotheekverstrekkers.
Aankoopmakelaar, is dat niet iets van de laatste tijd dan? Ik ken echt niemand die een aankoopmakelaar heeft meegenomen. Wij hebben wel een bouwkundige keuring laten doen, maar wat wil je nog meer? De prijs van ons huis was een vaste prijs (ex woningbouw huis en omdat wij destijd huurders waren kregen we 10% korting op de prijs die ze vroegen) nog geprobeerd er meer uit te slepen, maar dat lukte alleen in het kader om dingen nog te vernieuwen (binnendeuren, sluiting van de kozijnen), niet in de prijs.
Maar je kan zonder adviseur toch ook verschillende banken langsgaan en diegene met het beste voorstel er uit halen?
ruitje
Geplaatst: 07-07-15 13:03
Ja dit is eigenlijk de populairste wijk van Zoetermeer. Deze huizen gaan normaal wel voor meer weg dus het word echt spannend. Denk dat het nog niet verkocht is door de wat smaakgevoelige inrichting.
Uiteindelijk hoop ik op de pensionstal te gaan wonen maar dit is een mooie optie voor tot die tijd. We gaan er gewoon op vooruit qua maandlasten( lang leve de huurverhogingen )
Ik ben blij met mijn aankoopmakelaar en als mensen blij zijn zonder: Ook toppie
Wij hebben ook geen aankoopmakelaar gehad, maar simpelweg omdat we geen tijd meer hebben gehad om die te regelen, omdat we nog onder de oude NHG wilden kopen. Anders hadden we het waarschijnlijk wel gedaan.