Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:59

Gemiddelde over alles is 46300, maar doorsnee waarde is 18200 in 2021. 1 op de 10 huishoudens had meer dan 100000 op de bank. Zijn veel zelfstandigen en gepensioneerden. Zelfstandigen sparen vaak voor pensioen.
Zie ook https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/42 ... t%20bedrag.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 19:51

Klopt en dat doen ze vaak met banktegoeden.

Het gaat over huishoudens. Dat zijn vaak minimaal 2 personen. Dus dan zit je per persoon gemiddeld op zo'n 9.000 Euro. Da's niet veul.
Nu snap ik dat verhaal van waarde en tegoed etc niet zo maar goed :o?

Wat al werd gezegd, hoeveel je 'tegoed' of 'spaar' hebt en nodig hebt is zo persoonlijk...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:04

Waarde is volgens mij totale vermogen, dus ook vastgoed in box 3, beleggingen etc, tegoed is volgens mij alleen spaargeld (spaartegoeden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 02:10

In België heb je het OCMW nog om je oude dag te betalen in het uiterste geval :Y) Dan zit je wel ergens een hele dag te stinken in een volgescheten luier maar soit, de overheid betaalt jouw rusthuis.

Dus sparen voor een oude dag is voor interpretatie vatbaar.

In ieder geval wens ik iedereen in dit topic een vruchtbaar 2023, vol prachtige momenten om,levenslang te herinneren, eindeloos vaak de slappe lach, een winnend lot in de loterij, een stralende gezondheid en alle fraais waar je gelukkig van kan worden *\o/*

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 03:56

Fitzroy schreef:
Poeh van 15000 zou ik wel zenuwachtig worden. Als je auto het begeeft en je paard moet geopereerd ben je het al kwijt :=

Als mijn paard voor 15k geopereerd zou moeten worden zou ik hem laten inslapen ;)

Heb er eentje een keer aan een goedaardige tumor in zijn voorhoofdsholte. Dat koste 1/3 en dat vond ik ruim zat, maar omdat het een goed sportpaard was en genezing 100% gedaan. Anders was het einde verhaal geweest.
Idem voor de hond of de katten overigens. Heel lief, maar ga er geen godsvermogen aan uitgeven.

Slechtste uitgave vind ik een auto. Heb een los van 10 jaar oud en die ben ik van plan helemaal af te rijden. Mijn vorige auto was een Mazda Premacy, ook tot het einde gereden.
Mijn vader vindt het achterlijk die zegt koop toch gewoon iedere 2 jaar een nieuwe, dan rijd je netjes en niet te duur. Nou ik kan er echt geen geld aan uitgeven, zo verschrikkelijk haha.

Ik steek het wel graag in mijn huis/tuin. Maar dat moet ook wel met een bijna af klushuis.

Wij werken beide fulltime en hebben een zeer riant inkomen, ik zit in het onderwijs en ben daar buiten docent ook data analist.
Heerlijk die 12 weken vakantie. Anders had ik niet fulltime gewerkt.

Maar ik vind werken echt heerlijk en zou geen uur minder willen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 09:52

Gefeliciteerd PSvanLot!

Zo denken wij ook over auto's. We hebben 1 leaseauto en een verschrikkelijk lelijk klein autootje. Kost aan verzekering en wegenbelasting 40 euro per maand en daar wil ik hem zeker niet voor wegdoen, een nieuwere boeit me echt niet.

De beste wensen allemaal! Ik had toch een beetje de hoofdprijs verwacht, maar helaas..

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:05

Sorry want dat komt door mij :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:26

De beste wensen allemaal!

Hier een "nieuwe" Aygo maar die is inmiddels ook al 10 jaar oud. En een golf van 24 jaar oud. Auto's is waardeloos geld.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:30

Denise, een tijdje terug had je het over de app Woolsocks. Ik heb even gekeken en al je transactie data gaat naar de bedrijven toe waar je korting van krijgt. Data is goud waard en dat wordt weer gebruikt voor optimalisatie van de marketing. Als je er geen problemen mee hebt helemaal prima natuurlijk, maar het is niet zomaar een app waar je geld van krijgt. Je verleent behoorlijk wat data.

Cashback apps use data
In many cases, the cashback apps tie the data to the basic information they have on their users. “This is very interesting for the stores,” says Newman. “‘Woman aged 37 with child who likes to shop at the Action and spends an average of x amount’ is very valuable information for the Action. Because this way they can advertise very specifically again. They are happy to pay for that.”
(https://netherlands.postsen.com/busines ... Money.html)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:25

Klopt, dat gaat natuurlijk niet zomaar..

Ik waardeer het dat je me attendeert!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:07

Wow wat een bedragen hier. Onder de 15.000 zenuwen krijgen? Ik heb dat bedrag nog nooit gezien :o

Het loont echt wel om samen te zijn en samen te wonen. Oh. En geen paarden te hebben haha. Maar in die catagorieen zit ik niet helaas. Ik ben al blij dat ik IETS kan sparen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:31

Tancreda4 schreef:
Wow wat een bedragen hier. Onder de 15.000 zenuwen krijgen? Ik heb dat bedrag nog nooit gezien :o

Het loont echt wel om samen te zijn en samen te wonen. Oh. En geen paarden te hebben haha. Maar in die catagorieen zit ik niet helaas. Ik ben al blij dat ik IETS kan sparen.

Het zit hem net ook in de keuzes die je maakt. Ik ga eigenlijk nooit op vakantie en 2 x per jaar uit eten.
En heb inderdaad gelukkig geen paarden meer. Maar ik heb dus liever een ruimere buffer op de bank dan elk jaar op vakantie. Het liefst kom ik helemaal niet aan dat geld. Het is een stukje rust en veiligheid voor mij.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:07

Ik wens jullie allen een fijn nieuwjaar! Dat iedereen gezond/gelukkig mag zijn, en daarbij wat mooie stappen naar de financiële doelen kan zetten! :))

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:25

Gelukkig nieuwjaar iedereen!

Grappig die verschillen in gedachten over een buffer. Ik heb het eens gevraagd aan mijn man en die zei onafhankelijk van mij ook 15.000.
Dat een inboedelverzekering dlijtage niet dekt weet ik natuurlijk ook wel, maar dat weet je toch vooraf. Daar kan je voor sparen. Die verzekering is wel handig als er iets zou gebeuren waardoor alles tegelijk kapot gaat.
Een nieuwe auto zou ik ook zeker dit bedrag wel voor neer willen leggen, dus dat zijn spaardoelen. Hopelijk doet deze het nog even :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 15:28

Citaat:

Ik ook een eeuwigheid niet hoor :P :+

"Begin 2020 bedroeg het mediane vermogen van huishoudens 64,6 duizend euro. Dat is bijna 12 duizend euro meer dan een jaar eerder. Na een daling in de vorige economische crisis zit het vermogen sinds 2014 weer in de lift. De eigen woning is het belangrijkste bestanddeel in het vermogen. De ontwikkeling van het vermogen gaat dan ook sterk samen met die van de stijgende huizenprijzen.

Bijna 1,2 miljoen huishoudens hadden begin 2020 meer schulden dan bezittingen, dat zijn 95 duizend huishoudens minder dan een jaar eerder. Er waren 278 duizend miljonairshuishoudens, een stijging van ruim 24 duizend vergeleken met 2019." (uit: https://longreads.cbs.nl/materiele-welv ... land-2022/ ).

Dus inclusief huis zit het gemiddeld op zo'n 65.000 Euro. Vind dat persoonlijk best wel weinig ... als je het gemiddeld bekijkt... en dan bijna 1.2 miljoen huishoudens met meer schulden dan bezittingen... heftig. Ook wel stijging van miljonairs huishoudens, maar relatief minder dan die met schulden...

PSvanLot van harte gefeliciteerd!!

En iedereen een gezond, gelukkig en financieel prettig jaar gewenst [&] :)F *\%/*

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:09

Varekaj schreef:
Vandaag voor €134 boodschappen gedaan (en eigenlijk hebben we echt niet veel bij) en maar €0,45 zelf moeten betalen. De rest van het bedrag ging via maaltijdcheques. Blijft toch aanvoelen als goedkoop winkelen :D en een fijn bedrag dat niet van de gezamenlijke rekening af gaat.

Vroeger was ik dolblij met €2500 op mijn spaarrekening, omdat ik dan in geval van nood geld genoeg had om een borg voor een huurhuis/appartement te betalen (aan €700-€750 huur per maand x3 was dat indertijd). Nu zou ik daar echt doodsbenauwd mee zijn.

Ik ben zo jaloers he op dat BE systeem van de cheques. Ik heb ook maaltijdcheques, maar FR vindt het nodig om daar een dagelijks limiet van 25€ op zetten. Ik zwem in die dingen en kom er gewoon niet vanaf.

Gefeliciteerd PSvanLot!

En iedereen ook van mij nog de beste wensen, dat we allemaal maar onze doelen mogen behalen in 2023 :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:30

Is die 25 p.p. of per rekening? Anders 2x afrekenen?

Maaltijd cheques lijken mij ook wel leuk, soort gratis geld haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:07

Fijn 2023 gewenst iedereen *\o/*

Ik heb 12,04 intrest bijgekregen op mijn gratis spaarrekening. Vriend heeft 11,20 intrest op een betalende spaarrekening na aftrek van kostenverrekening, en zijn spaarbedrag is 3x mijn bedrag.

Best wel een goeie mop zo.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:52

Haha ja dat is wel een goede inderdaad. Volgens mij zijn er in Nederland geen spaarrekeningen waarvoor je moet betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:32

Is ING gratis in NL?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:43

Betaalrekening niet en zonder dat geen spaarrekening (zitten gekoppeld).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:52

Iedereen een gezond en bespaarvol jaar gewenst!

PSvanLot van harte gefeliciteerd. Vind je het een leuke dag om jarig te zijn?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:00

Centraal beheer is gratis

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:01

Voor alle banken in NL betaal je voor je betaalrekening en dan is inderdaad de spaarrekening vaak gratis.

Ik heb daarnaast een losse spaarrekening bij de leaseplanbank, die is gratis. Levert me op dit moment 0.75% rente op, een van de hoogste in NL geloof ik. Wordt ook per maand bijgeschreven >> rente op rente effect.

Ik heb net een Excel opgezet met mijn energiekosten en belasting etc (helaas is Next Energy nog niet zo ver dat ze dat aanbieden maar what ever), we hebben in december bijna 1000 kwh gebruikt (ik vraag me wel nog af hoe dat zoveel kan zijn) en 77,5m3 gas.

Totale kosten (en hopelijk heb ik geen belasting oid gemist) minus die 190€ is ongeveer 350 euro.

Zou ik bij Greenchoice gebleven zijn, dan had me dat ongeveer 200 euro meer gekost voor december alleen al.

Hadden we de verwarming de hele maand aan gehad, dan had me dat minimaal 4x zoveel gekost, we hebben de cv een paar dagen aangehad zonder dat we de houtkachel gestookt hebben, en blijkbaar verbruikt die meer gas, maar vooral ook meer elektra dan we hadden verwacht.
Punt van aandacht voor een vervanging in de toekomst. Voor nu heeft dat nog geen nut omdat we hem eigenlijk alleen voor douchen gebruiken, en dan verbruikt hij maar een paar kwh en iets van 0.5m3 gas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:11

Ik zag dat ASN bank ook inmiddels weer rente geeft op de spaarrekening; 0,2% :+ Ach, beter dan niks haha. 0,75% is inderdaad netjes.
Niet voor te stellen dat we vroeger gewoon 3% rente op de lopende rekening kregen :=

Wij houden een behoorlijk hoge buffer aan als spaargeld; €50.000, voor het geval we geen werk meer hebben en het geld dat in aandelen zit niet gunstig eruit kan worden gehaald, dan kunnen we in ieder geval een aantal jaren leven zonder aandelen met verlies te moeten verkopen als we echt zo veel pech tegelijk zouden krijgen :))
Vroeger probeerde ik altijd minimaal €5000 op de rekening te hebben staan, dan had ik in ieder geval genoeg voor de dierenarts en auto. Tegenwoordig vind ik dat wat te weinig, want stel dat je én een andere auto nodig hebt én er tegelijk iets met de dieren is..