Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
akishino
Berichten: 1883
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:40

Ik vind hem toch wel wat weg hebben van een lampionplant. Maar ook wel wat van een aardappel. Maar ik ben geen expert, dus kan net zo goed iets heel anders zijn :o

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:29

Solleke_Noah schreef:
Inderdaad! Echt een prachtige tuin heb je <3

Een 'hobbelig' gazon kan ook wel voordelen hebben, dan heb je microreliëf en dat is voor kleine beestjes en verschillende plantjes altijd wel interessant. Moest je overwegen om niet te frezen/opnieuw in te zaaien: dat zou echt goed zijn voor je bodemleven en met maaien krijg je ook een nette grasmat, met als pluspunt veel diversiteit (veel bloemetjes) en niet enkel gras. In België loopt het project 'maai mei niet', misschien vind je daar nog leuke tips voor het meer 'wilde gazon'? https://maaimeiniet.be/hetproject/

Dankjewel! Tijdens de verbouwing is er een manitou overheengereden :o er zitten dus echt mega bandensporen over het hele gazon, waar het gras nu ook slecht teruggroeide. Dat is naast de andere hobbeligheid. Ik ga je site wel even lezen! Bedankt :D

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:57

996981 schreef:
Dankjewel! Tijdens de verbouwing is er een manitou overheengereden :o er zitten dus echt mega bandensporen over het hele gazon, waar het gras nu ook slecht teruggroeide. Dat is naast de andere hobbeligheid. Ik ga je site wel even lezen! Bedankt :D


Een ander idee is maar een gedeelte opnieuw glad te trekken en in te zaaien. Een gedeelte om te "gebruiken", zeg maar. En dan de rest wild te laten groeien met alleen maar afgemaaide paden ertussen. Goed voor de biodiversiteit, minder werk met afrijden en toch een mooi stuk gazon waarop je je gang kan gaan.

Edit: @anca: zou het een opkomende horstensia kunnen zijn?

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:29

anca schreef:
Wie weet wat dit is? Onkruid of plant? Komt op in een hoekje tuin waar het nooit stond of gestaan heeft in mijn tuin die 2 jaar geleden opnieuw is aangelegd
[ [url=m/QMMlRy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb geen idee als ik zoek zegt obsidentify lampionplant maar ik vind dat niet erop lijken.

Google lens = Malabar spinanzie
PictureThis = Wolfskers, een soort van Atropa
Plantsnap = Brassica oleracae capitata
Plantnet = Aardappel en als 2de lampionplant
_O-

Ze weten het gewoon niet. Maar aardappel denk ik niet lijkt in ieder geval zo niet op mijn aardappelplanten.

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:44

soesita schreef:
996981 schreef:
Dankjewel! Tijdens de verbouwing is er een manitou overheengereden :o er zitten dus echt mega bandensporen over het hele gazon, waar het gras nu ook slecht teruggroeide. Dat is naast de andere hobbeligheid. Ik ga je site wel even lezen! Bedankt :D


Een ander idee is maar een gedeelte opnieuw glad te trekken en in te zaaien. Een gedeelte om te "gebruiken", zeg maar. En dan de rest wild te laten groeien met alleen maar afgemaaide paden ertussen. Goed voor de biodiversiteit, minder werk met afrijden en toch een mooi stuk gazon waarop je je gang kan gaan.

Edit: @anca: zou het een opkomende horstensia kunnen zijn?

Ik ben bang dat een “wild” gazon echt een brug te ver is voor ons. Ook omdat we een kleine hebben. Ik vind het fijn als die straks gewoon overal lekker kan kruipen en spelen

Cabelona

Berichten: 1705
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:19

996981 schreef:
Ik ben bang dat een “wild” gazon echt een brug te ver is voor ons. Ook omdat we een kleine hebben. Ik vind het fijn als die straks gewoon overal lekker kan kruipen en spelen


Je zou ook nog zoiets kunnen doen:
Afbeelding
Dan blijft er genoeg ruimte over voor de kleine om te kruipen en ontdekken. Ik weet niet hoe oud dat hij/zij is, maar het lijkt me dat je ze voorlopig toch niet onbewaakt in de tuin houd?

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:24

anca schreef:
Wie weet wat dit is? Onkruid of plant? Komt op in een hoekje tuin waar het nooit stond of gestaan heeft in mijn tuin die 2 jaar geleden opnieuw is aangelegd
[ [url=m/QMMlRy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb geen idee als ik zoek zegt obsidentify lampionplant maar ik vind dat niet erop lijken.


Toch een lampionplant, gok ik. Komt hier ook in alle hoekjes op.

Morganlefay

Berichten: 8727
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:33

anca schreef:
Wie weet wat dit is? Onkruid of plant? Komt op in een hoekje tuin waar het nooit stond of gestaan heeft in mijn tuin die 2 jaar geleden opnieuw is aangelegd
[ [url=m/QMMlRy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb geen idee als ik zoek zegt obsidentify lampionplant maar ik vind dat niet erop lijken.

Lijkt op een Hortensia.

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:41

Cabelona schreef:
996981 schreef:
Ik ben bang dat een “wild” gazon echt een brug te ver is voor ons. Ook omdat we een kleine hebben. Ik vind het fijn als die straks gewoon overal lekker kan kruipen en spelen


Je zou ook nog zoiets kunnen doen:
[ Afbeelding ]
Dan blijft er genoeg ruimte over voor de kleine om te kruipen en ontdekken. Ik weet niet hoe oud dat hij/zij is, maar het lijkt me dat je ze voorlopig toch niet onbewaakt in de tuin houd?

Zoiets zou nog kunnen inderdaad :)

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:54

Als je hoog gras laat staan met een kleine zou ik wel uitkijken voor teken.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:47

Hallo iedereen,

ik ben al een tijdje een stille meelezer in dit topic en zie hier zoveel leuke tuinen en ideetjes voorbij komen dat ik ook wat foto's met jullie wil delen.

'Dankzij' covid en een aantal leuke topics hier op bokt begon het te kriebelen om ook iets extra's te doen. Ik heb reeds een volgroeide voor en achter tuin maar ik heb ook al een aantal jaren ponies aan huis en wou toch iets doen met een stukje grond dat nu weinig gebruikt werd en wou hiermee iets creëren dat leuk is voor ons en alle dieren (inclusief bijtjes, vlinders, enz) maar dat toch niet super veel onderhoud vraagt.
Ik heb veel gelezen over micro-voedselbossen, permacultuur, natuurlijke tuinen enz, dus het kriebelde enorm haha.

Ik heb een klein stukje gebruikt om wat mee te experimenteren. Had een hele plantenlijst opgemaakt maar gaande weg, als je dan de planten gaat kopen, zie je nog veel leuke andere planten dus er is nog vanalles bijgekomen. En het is nog niet af, ik heb nog een klein stukje over, maar daar moet ik nog verder over nadenken en dan kan ik dat stukje in het najaar aanpakken.

Een paar foto's van onze voortuin
Afbeelding

Afbeelding

En dan het nieuwe stukje waar ik mee bezig ben geweest de afgelopen maanden, hier ligt meer de nadruk op natuurlijke tuin en voedseltuin.
Ik heb een slinger padje gemaakt. Links waar de gronddoek ligt komt in de zomer het zwembad voor de kinderen. Het stukje is vooraan breder en loopt smaller naar achteren.

Afbeelding
Langs rechts heb ik oa smeerwortel, lievevrouwbedstro, longkruid, elfenbloem, hosta's, peterselie, bieslook, oost-indische kers, ijzerhard, siergrassen, fuchia's en rozenstruiken geplant.

Afbeelding

Langs de andere kant staan enkele fruitbomen, enkele bessenstruiken, vaste lupine, sierui en ik heb ook een strook ingezaaid met wilde bloemen en honingbloemen. Ooh, en ik heb ook nog witte druif geplant die mag gaan groeien tegen ons draadafsluiting *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Al die jonge plantjes, het is nog allemaal heel ieniemienie, maar het begint goed te groeien nu, echt heerlijk om te zien.

Even een foto vanuit de zolder genomen, dan zie je iets beter hoe de achtertuin is opgebouwd. Oorspronkelijk liep onze tuin enkel tot de zwarte draadafsluiting maar we hebben later de grond erachter kunnen bijkopen. Een beetje ongelukkig qua afmetingen en indeling maar alle buren wilden een stukje en wij waren het laatste huis dus hadden niet veel meer in de pap te brokken maar we zijn blij met wat we hebben :j . Helemaal achteraan loopt het pad van de paarden naar rechts, achter de buurman door en daarachter ligt dan hun weide/pp.
Afbeelding

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:05

Maar ook wel weer lekker speels van vorm, dan moet je wel creatief zijn. Dat wordt een leuk paadje zo.

IMANDRA

Berichten: 9848
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:07

Klinkt als een leuk plekje Herous!
Nu je het hebt over voortuinen, hoe denken jullie daarover of hoe hebben jullie je voortuin ingericht en met welke gedachte? #nieuwsgierig haha. Want daar zit je natuurlijk toch minder, dus lijkt me meer iets om te bekijken dan echt te 'beleven' of zo?

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:09

IMANDRA schreef:
Klinkt als een leuk plekje Herous!
Nu je het hebt over voortuinen, hoe denken jullie daarover of hoe hebben jullie je voortuin ingericht en met welke gedachte? #nieuwsgierig haha. Want daar zit je natuurlijk toch minder, dus lijkt me meer iets om te bekijken dan echt te 'beleven' of zo?


Ik ben nu nog bezig met mijn voortuin, maar het idee is dat ik er allemaal insectvriendelijke, wit bloeiende (vaste) planten wil hebben staan, en er een vijvertje in wil leggen. Dat naast het aantal bomen wat ik al heb. Ik vind het toch wel het aangezicht van je huis, en het is een redelijk oppervlak bij mij, dus ik wil er wel wat leuks mee doen.

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:15

Ik wil vooral blij worden als ik thuis kom :D Dus ik heb een heleboel uitbundig bloeiende vaste planten in paars, blauw en wit, en veel voorjaarsbollen. Onder andere herfstasters, geraniums, vlinderstruik etc.

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:19

gaucho schreef:
Ik wil vooral blij worden als ik thuis kom :D Dus ik heb een heleboel uitbundig bloeiende vaste planten in paars, blauw en wit, en veel voorjaarsbollen. Onder andere herfstasters, geraniums, vlinderstruik etc.


Ik word altijd blij als ik de tuin van de overburen zie :D dus dat ik ook wel een beetje mijn doel.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:39

Wij hebben geprobeerd een onderhoudsvriendelijke voortuin te creëren. Ik werk graag in de tuin maar niet langs de straatkant. Dus daar wil ik niet te veel werk hebben.

De taxushaag bijvoorbeeld groeit traag dus vraagt niet veel snoeiwerk. De bomen zijn ook traaggroeiend en kleuren heel mooi naargelang de seizoenen veranderen. Hier heb ik nog nooit iets aan gedaan.

Verder staan er veel bladverliezende heesters waar helemaal geen werk aan is.

Leuk is als je planten zodanig kiest zadat er in elk seizoen van het jaar wel iets in bloei staat. En zet zeker ook wat wintergroene planten zodat de tuin nooit kaal oogt.

Ook een aanrader, zijn bodembedekkers, dan krijgt onkruid veel minder kans en je krijgt er een mooi vol geheel door.
Ik had in 1 border en geraniumsoort gezet maar die begon zowat overal uit te schieten. Dat vond ik eerst heel ambetant en ik zat elke nieuwe scheut uit te trekken maar sinds een paar jaar ben ik daar mee gestopt en nu komt die steeds meer voor in mijn voortuin, en bedekt al hele stukken onder enkele sierstruiken wat heel handig is en ook nog eens mooi.

En zoals Gaucho zegt, je moet er gewoon blij van worden als je thuis komt.

Malenka

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:57

Voor mij is de voortuin grotendeels praktisch. Het grootste deel is oprit. Maar het is ook de kant die uitkijkt op het voedselbos in het oosten en we hebben geen overburen. Er komt daar in de luwte en ochtendzon een hoekje om lekker te zitten. We kijken er eerst over een stukje grond van onszelf, dan een stukje van de buurman waar hij een vijver aan gaat leggen en daarachter de weg en het voedselbos. Ik denk dus wel dat het een heel fijn hoekje gaat zijn om 's ochtends een kopje koffie te drinken.

Langs de oprit komt een groot rek waar ik klimplanten langs ga laten groeien en net voorbij de voordeur komt de kippenren zodat we daar automatisch dagelijks langs lopen.

bridgetF
Berichten: 2178
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:10

anca schreef:
Wie weet wat dit is? Onkruid of plant? Komt op in een hoekje tuin waar het nooit stond of gestaan heeft in mijn tuin die 2 jaar geleden opnieuw is aangelegd
[ [url=m/QMMlRy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb geen idee als ik zoek zegt obsidentify lampionplant maar ik vind dat niet erop lijken.



Ik herken of vind het lijken op het jonge blad van de karmozijnbes. Ik vind het persoonlijk een erg mooie plant. En (helaas) sommige noemen het onkruid. Eerst krijg je de bladeren, daarna witte pluimen en later weer trossen met donker paarsachtige braam achtige bessen. Maar let op met kleine kinderen, deze plant is wel giftig. Vogels zijn er verzot op. Google maar even om te kijken of hij het zou kunnen zijn.

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:24

bridgetF schreef:
anca schreef:
Wie weet wat dit is? Onkruid of plant? Komt op in een hoekje tuin waar het nooit stond of gestaan heeft in mijn tuin die 2 jaar geleden opnieuw is aangelegd
[ [url=m/QMMlRy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb geen idee als ik zoek zegt obsidentify lampionplant maar ik vind dat niet erop lijken.



Ik herken of vind het lijken op het jonge blad van de karmozijnbes. Ik vind het persoonlijk een erg mooie plant. En (helaas) sommige noemen het onkruid. Eerst krijg je de bladeren, daarna witte pluimen en later weer trossen met donker paarsachtige braam achtige bessen. Maar let op met kleine kinderen, deze plant is wel giftig. Vogels zijn er verzot op. Google maar even om te kijken of hij het zou kunnen zijn.


AH! Dus dát is wat zichzelf aan de zijkant van mijn huis geplant heeft. Tussen de tegels. Onder de overkapping. Waar het nooit water krijgt.

bridgetF
Berichten: 2178
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:27

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik vermoed het wel. de Karmozijnbes, vermoedelijk een zaadje door een vogel in je tuin gedropt.

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:30

Om even een beeld te krijgen waar ik blij van wordt, en dan is dit eigenlijk net de periode van minste bloei, meeste bollen en vergeet me nietjes zijn net uitgebloeid:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morganlefay

Berichten: 8727
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:47

Clematis, iris en de donkere purperklokje. Zie hortensia.
Lekker gevuld scheelt onkruid.

anca

Berichten: 1820
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:57

bridgetF schreef:
anca schreef:
Wie weet wat dit is? Onkruid of plant? Komt op in een hoekje tuin waar het nooit stond of gestaan heeft in mijn tuin die 2 jaar geleden opnieuw is aangelegd
[ [url=m/QMMlRy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb geen idee als ik zoek zegt obsidentify lampionplant maar ik vind dat niet erop lijken.



Ik herken of vind het lijken op het jonge blad van de karmozijnbes. Ik vind het persoonlijk een erg mooie plant. En (helaas) sommige noemen het onkruid. Eerst krijg je de bladeren, daarna witte pluimen en later weer trossen met donker paarsachtige braam achtige bessen. Maar let op met kleine kinderen, deze plant is wel giftig. Vogels zijn er verzot op. Google maar even om te kijken of hij het zou kunnen zijn.


Ja dat dacht ik ook al. Liep in het bos en zei tegen mijn man kijk dit kan het ook zijn. Geef het nu nog het voordeel van de twijfel . Ik hoop op lampion dan want ik heb ook veel nog kleine kleinkinderen en dit staat wel erg vooraan in de border .

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:16

Gisteren weer wat stappen gemaakt, morgen weer verder :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De compleet overwoekerde rododendrons :=