Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:27

Maar wat verwachte jullie aan onverwachte kosten ineens dat jullie hem adviseren zo hoog te brengen als jullie 10 k en geld met beleggingen niet genoeg vinden terwijl met 1 salaris alles betaald kan worden. Of hebben jullie allemaal zwakke plekken in het huis e.d.?
Ik snap als we een nieuwe keuken enzo willen dat we daarvoor op tijd moeten gaan sparen. Maar voor nu is het bijvoorbeeld dan de tuin die we als doel hebben. Vorig jaar airco om te verwarmen vanwege de gas rekeningen. Je blijft zo steeds wel een beetje bezig om voor te sparen?

Hier hebben we wel 2 x vakantie geld 2 x eju en belasting in mei met o.a. rente die we nu elke maand aftikken van het huis en de IACK. Dus naja als er echt wat is dan hebben we zo 6000 euro zonder problemen wel bij elkaar nog in relatief korte tijd buiten überhaupt maandelijks sparen om, of extra werken of weekenden extra werken e.d.

Meer geld is fijn maar ik heb nu geen paniek omdat ik maar 14k op m'n rekening heb en we dan de tuin willen doen. Onder die 10 word ik wel wat zenuwachtig.

En die vriendin zo heeft ze altijd geleefd... onverantwoord vind ik ja. Maar zelf heeft ze een heel andere waarden van geld denk ik en manier van omgang. Die maakt zich niet snel druk. Heb ooit anti kraak gewoond en we moesten ooit gas en licht laten aansluiten. Ze ging er gerust al wonen in het donker met wat kaarsen aan. Maakt zich niet druk.

Mijn man zit bijna een jaar thuis en is aan het reïntegreren. Ik ben daar wel een beetje angstig voor want zijn ort en 30% salaris missen is een enor groot gat mocht hij in april nog niet terug zijn. Dus ik hoop van harte dat het wel weer lukt allemaal dan. Zo niet dan skippen per direct uitgaven en ga ik tijdelijk wel naar 32 uur of 36 uur of pak ik alle weekenden erbij. Ideaal nee, maar goed is wel weer wat aan te passen.

Maar denk dat dit wel de duurste levens fase is momenteel. Over een aantal jaar verwacht ik zo weer 500 extra te verdienen en zo'n 400 euro kdv te kunnen skippen als ze groter (en duurder) worden haha
Laatst bijgewerkt door Steenbok12 op 31-12-22 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:31

Precies, ik verwacht eigenlijk geen onverwachte kosten.. als een onze baan verliest dan is er niet direct paniek en kunnen we alles betalen. 10k voelt echt als ruim voldoende. Vind het ook zonde daar meer op te hebben als het op een andere plek wat oplevert.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:39

Ik voel me wat rustiger en fijner als ik meer achter de hand heb. Ik verwacht geen grote uitgaven op korte termijn, ook niet aan het huis. Mijn dochter wil studeren en daar spaar ik ook voor. Maar ik wil zelf echt een grotere buffer hebben, dat geeft me wat meer rust en zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:05

Als hier iemand zijn baan verliest, dan kunnen we nog steeds gewoon verder zoals nu. Vriend heeft voldoende op de spaar om de hypotheek ineens volledig af te lossen. Hij doet het alleen niet omdat het financieel niet interessant is (hij verliest dan belastingvoordeel).

Net als VHU heb ik door pech en foute vriend een flink gat overgehouden en pas na samenwonen met huidige vriend + behalen bachelor kon ik opnieuw beter sparen. En dan een meevaller gehad qua investering van een erfenis, wat me een aardig bedrag heeft opgeleverd. Het kan zo snel keren, zowel positief als negatief. Over mijn lijk dat ik terug wil naar de stress van toen.

Het scheelt ook wel wat je inkomen is. Fulltime werken en €1200 netto verdienen of €2500 is een wereld van verschil in wat je kan opzij zetten om te sparen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:15

Toen ik met mijn ex uit elkaar ging had ik 10k op mijn spaarrekening en ging snel anti kraak wonen, maar moest nog wel de helft van de hypotheek etc blijven betalen. Lekker midden in de crisis heb ik mijn huis aan hem over gedaan waar ik nog een restschuld van 35k aan over gehouden heb. Ik had NHG maar was toen veel te naïef en goedgelovig dat ik daar niks op kon verhalen. Duur leergeld geweest die periode. Maar goed, what's done is done, schuld is afgelost, en sindsdien is het alleen maar up up up geweest in de financiën (nu nog mentaal haha). Maar doordat onze financiën nu goed op orde zijn, heb ik ook eindelijk de rust kunnen pakken om aan mezelf te werken, en dat is echt heel fijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:16

Ik moet zeggen, dat waar we ons comfortabel bij voelen wordt steeds meer. := Wij zijn denk ik gierige dagobertjes. :+ Doel gehaald en wordt gewoon weer omhoog bijgesteld.

Inboedel hoog vind ik niet vreemd van de Nibud. Een inboedel verzekering keert echt niet uit als je bankstel, bed, keuken of badkamer versleten is. Anders moet ik bij de verzekering eens gaan shoppen voor een nieuwe keuken. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:23

Ik blijf ook naar boven bijstellen, voelt zo fijn als je dan je doel bereikt :D En eens je de smaak te pakken hebt waar je met kleine stapjes toch aardige sommetjes kan besparen, dan wordt het alleen maar leuker.

Zonet bij Kruidvat 3+2 shampoo (head&shoulders) gehaald, vriend kan weer even verder. Tandpasta was ook 3 voor €10 ipv €3,99/stuk en finish vaatwastabletten jaarvoorraad was €32,99 ipv €99 :Y)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:29

Maar vergeten jullie niet ook te leven? Momenteel geniet ik enorm van de tijd met mijn kind. Zonder kind werkte ik ook maar 32 uur. Had meer gekund maar ik genoot ook van reizen of een festival. Net als mensen die rond hun 50e willen stoppen met werken... waarom niet je hele leven iets minder werken en meer genieten? Fijn als het kan natuurlijk. Maar eerlijk vind ik mijn werk ook leuk, ben nuttig bezig

Mocht ik uit elkaar gaan heb ik genoeg jaren voor een sociale huurwoning. Bij overlijden vervalt de hypotheek. Die dingen zijn redelijk ingedekt. En dan zet ik desnoods m'n huis vol met 2e hands meuk.

En ben altijd wel bewust met geld geweest naar had er weinig kennis van. Met de kennis van nu had ik veel eerder een appartementje e.d. moeten kopen. Maargoed ook dat is een leerschool. En beleggen.. vind ik ook maar eng zonder kennis ervan met geld war ik niet kan missen. Wie weet sla ik mezelf wel voor m'n kop later maarja.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:43

Ik vergeet echt niet te leven hoor. Ik vind mijn werk erg leuk, en daar haal ik ook veel voldoening uit. Vakantie is er eentje van 3,5 week, en proberen in het voorjaar ook te gaan.
Parttime werken zie ik nu niet zitten. Ik werk in ploegen en de parttime varianten daarop zijn niet zo dat ik daar echt iets aan heb. Is me het mindere inkomen en vooral belangrijk, mindere pensioen opbouw totaal niet waard. Ik koop extra vakantie dagen en pak wel een dagje tussendoor extra vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:43

Wie zegt dat wij dat vergeten? Net omdat we flink werken zijn we juist heel bewust bezig met genieten. Avondjes voor onszelf voorzien, lekker uit eten, bioscoop, daguitstappen, reizen. We hebben beide onze hobby waarin we elkaar de ruimte geven en ons ei kwijt kunnen.

Hard werken en flink geld verdienen hoeft niet noodzakelijk gelijk te staan aan inboeten op quality time.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 16:47

Overigens ben ik een huismus en mijn man ook, en uitjes of festivals oid zijn niet echt aan ons besteed. Quality time is voor ons gezellig thuis zijn. Of op vakantie. :+

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:01

Fijn dat jullie dat wel doen!
Hier die combinatie en veel sparen en alles onderhouden en volop leuke dingen doen dat gaat echt niet meer sinds kind en koophuis met ons gemiddelde salaris en de huidige stijgingen. Maargoed hey ieder heeft een ander inkomsten en uitgaven patroon natuurlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:07

Het ligt er inderdaad allemaal aan wat de uitgaven zijn en wat er binnenkomt :j

Ik zou wel wat beter willen voorbereiden op later.. een erfenis komt niet, dus dat moet ik wel zelf regelen :) voor beleggen vind ik mezelf niet slim genoeg, maar je schijnt ook behoudend te kunnen beleggen? Maar of dat zoden aan de dijk zet ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:14

Je kan ook beleggen met behoud/garantie dat je startbedrag niet verloren gaat. Dat brengt weliswaar niet zo bijster veel op, maar het is wel iets. De rentes zijn weer heel voorzichtig aan het stijgen en dat hoeft niet noodzakelijk met grote startbedragen te gaan.

Erfenis zal er wel komen maar dat is dan van mijn moeder. En die hoop ik alsnog wel flink wat jaren bij me te mogen hebben. Daarnaast vind ik rekenen op een erfenis ook wel een gok. Heb liever dat ze indien nodig die zelf helemaal opsnoept voor een fijne oude dag dan alles opspaart voor mij en mijn broer.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:22

Cer schreef:
Ik vind 15.000 echt een hoop geld en ik denk dat veel mensen dat echt niet hebben :o

En ik denk dat t voor veel mensen steeds lastiger wordt om zoiets te sparen ?

Precies. Ik heb dat ook echt niet op de rekening staan :oo Eerder de helft. En ik heb gewoon 2 paarden en een auto (oke zakelijke lease dus weinig risico :+ ). Heb me nog geen moment niet safe gevoeld met dit bedrag, ik verwacht ook niet zomaar ineens iets van 6k kwijt te zijn aan m'n paard. Dan gaat er een spuitje in, sorrynotsorry :o

Ik zal vanaf maart een heel stuk minder kunnen sparen door een nieuwe leaseauto. Die is veel duurder dan mijn huidige helaas, maar daarvoor in de plaats heb ik dan wel een trekhaak en kan ik eindelijk mn trailer gebruiken :))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 17:28

Net ook maar even de Nibud check gedaan maar ik heb 2x zoveel buffer dan het advies dus dat zit wel goed }:0

@Prairy ik vind het ongelofelijk eigenlijk wat een andere mindset kan doen.
Bij mij hielp toen ik echt heel krap zat gewoon super dat dagbedrag wat ik kon uitgeven. Elke dag opschrijven wat je uitgeeft, waaraan, wat je nog verwacht en dat delen door het bedrag wat je nog beschikbaar hebt. Dat is wat je per dag kunt uitgeven. Geef je een dag niets uit, heb je de andere dagen gemiddeld weer iets meer. Alles wat je overhoudt kun je sparen.
Zo was er op een gegeven moment toch iets wat ik overhield ipv dat alles op ging.

Mijn credit card heb ik op een gegeven moment weggedaan en ik kan nergens rood op staan. Ik heb ook geen betaalapp op mijn telefoon. Doe alles qua overschijven ouderwets met m'n scanner.
Enige wat ik heb is Paypal. En kan het niet met Paypal moet je een creditcard gebruiken dan koop ik het niet. Geld ook voor reizen. Of ik betaal het met Ideal of met Pp maar niets meer met credit card.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 31-12-22 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:31

Haha nee, wij leven echt wel, ondanks dat we ook veel sparen. Mijn man heeft afgelopen jaar wel 5-6 dagen per week gewerkt maar dat was zijn eigen keuze. Dit jaar gaat hij in ieder geval terug naar 5, of 4,5 en volgend jaar sowieso naar 4. Zodra ik weer aan het werk ga wordt het ook maximaal 3 dagen per week.

In totaal wel een week of 6 vakantie gehad denk ik, afgelopen jaar. Komend jaar wordt dat niet minder, eerder meer verwacht ik.

Rood staan kunnen wij ook al een paar jaar niet meer, moest eraf voor de hypotheek en ik wilde het ook echt niet meer. Credit card hebben we een pre paid van soldo maar volgens mij is die niet geactiveerd :P Ik wil die ook niet meer, alleen in 2024 waarschijnlijk nog een keer omdat we dan een lange trip naar Amerika gaan maken.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 31-12-22 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:32

Maar goed, jij hebt dan een leaseauto, Ghostattack. Ik moet mijn auto helemaal privé aanschaffen. En dan is 15.000,- niets als je een jonge tweedehands wilt.

Maar nogmaals, iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt. Voor de een is dat niets voor de ander 2 jaar netto maandsalarissen.
Juist omdat ik ook wat ouder ben, ben ik zo goed als afgeschreven op de arbeidsmarkt. Op mijn werk gaan we weer een reorganisatietraject in en dan is het wel zo fijn om te weten dat ik een flinke periode kan uitzingen als de reorganisatie voor mij verkeerd uitpakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:38

Nou ja, niet perse waar ie zich goed bij voelt, maar ook “wat uit kan”
Ik moet mijn auto ook privé aanschaffen en ik ga daar nooit 15.000€ voor neer kunnen leggen.. daarnaast, als ik dat zou hebben zou ik eerder mn keuken doen bijv. Een auto is mij dat niet waard. Ja, als ik een ton te besteden heb, dan wel :j
Alles is relatief wat betreft

Ik ga daar toch eens naar kijken Varekaj :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:49

Dat is waar, Cer. Zo geef ik het liever uit aan een auto dan een keuken en heb ik verleden jaar mijn keuken helemaal geverfd en was daar tevreden mee. En ik ben ook niet voor niets verhuisd van een vrijstaand huis naar een appartement. Gewoon omdat ik geen zin heb om geld in een huis en tuin te stoppen. Ik ga voor dat geld dus liever op vakantie. En doe liever een dekentje om en warme sokken aan dan dat ik het geld aan energie uitgeef. Iedereen maakt daarin zijn eigen keuzes. Mijn familie verklaart me ook voor gek om bij 16 graden te zitten en me koud te douchen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:58

Mijn auto is een tweedehands van €5000, heb die nu 2-3 jaar en ik doe 20-25k aan km's jaar. Lichte vracht (grijs kenteken) dus daar bespaar ik al op wegenbelasting in België. Diesel ivm de kilometers en best regelmatig de trailer er achteraan. Heeft nu 185k op de teller maar kan absoluut nog een eind mee. Het enige wat moeilijker zal worden is de LEZ en de roetuitstoot wegens zijn leeftijd.
Ook daarin zijn er verschillende opties die je zelf kan invullen en die verschil maken in de prijs.

16 graden is mij te fris Fitzroy :)) en koud douchen doe ik enkel in de zomer als we wegsmelten.

Moest vriend de (elektrische) bedrijfswagen krijgen en mijn auto begeeft het, dan is er uiteraard meer budget voor een gezamenlijke auto dan wanneer we beiden apart een auto moeten aankopen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:00

True, het flatje heb ik, de temperatuur is gemiddeld 15,5 hier, en vwb keuken zou ik elektrisch willen gaan koken, iets heel blitz kan nu ook niet uit..
maar inderdaad, daarnaast is leven ook belangrijk denk.. qua sparen en besparen heb ik hopelijk wat slims gedaan door van zorgverzekeraar te wisselen en wat abonnementen op te zeggen :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:02

Nibud geeft bij ons 36450 aan als buffer.
Misschien had ik kenteken in moeten vullen, hoewel, kan ook zijn dat het dan meer wordt met een auto uit 1999. _O-

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:06

Ik denk ook dat een fijn leven niets met geld uitgeven te maken hoeft te hebben. Ik werk zelf 2 dagen en mijn man is veel op reis, maar werkt verder altijd thuis en is superfelxeibel. Ik werk ook nog eens in het onderwijs, heb weleens uitgerekend dat ik nog geen 75 dagen per jaar werk :')

Nou heb ik ook zoveel hobby's, een enorme moestuin, onze pony, kinderen, ik heb niet veel tijd meer over om te werken }>

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:07

Neonlight schreef:
Nibud geeft bij ons 36450 aan als buffer.
Misschien had ik kenteken in moeten vullen, hoewel, kan ook zijn dat het dan meer wordt met een auto uit 1999. _O-

Zo hallo, dat slaat toch nergens op :=

Vraag me wel af, wat zou de gemiddelde spaarrekening zijn van de gemiddelde Nederlander?