Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:56

Wendy_Komen schreef:
Flowery schreef:
Mijn vriend en ik hebben gisteren ons droomhuis bezichtigd en hebben zojuist een bod uitgebracht! Volgens onze makelaar is de kans niet heel groot dat wij het krijgen (ookal hebben we dik 40K overboden) maar we doen een poging :D

Spannend!! Ik ga voor je duimen!! Heb je er een motivatie brief bij gedaan? Zo niet, zou ik dat zeker aanraden!

Zou ik zeker ook doen! Bij ons heeft dat, naast een gunstig voorbehoud van financiering, ook de doorslag gegeven :j Onze makelaar gaf aan dat bewoners van oudere huizen vaak meer gunnerig zijn dan bewoners van nieuwbouwhuizen, dus zeker als het om een ouder huis gaat, zou ik me er wel even toe zetten :) (Al is het wel een heel gedoe om voor iedere woning weer een nieuwe brief te schrijven, ben blij dat we daar vanaf zijn.)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:00

Wendy_Komen schreef:
Flowery schreef:
Mijn vriend en ik hebben gisteren ons droomhuis bezichtigd en hebben zojuist een bod uitgebracht! Volgens onze makelaar is de kans niet heel groot dat wij het krijgen (ookal hebben we dik 40K overboden) maar we doen een poging :D

Spannend!! Ik ga voor je duimen!! Heb je er een motivatie brief bij gedaan? Zo niet, zou ik dat zeker aanraden!

Heeft de makelaar niet aangegeven maar hij zou mij nog bellen vanmiddag dus dan zal ik het meteen even vragen! Is een niet al te oud huis waar nu ook een jong stel woont, maar er staat wel bij dat de verkoper zich behoudt het recht van gunning dus bedankt voor de tip :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:09

ingedebruijn schreef:
Collega regio den haag had op een huis geboden en werd door de verkoopmakelaar gebeld dat de verkopers het hun wel zouden gunnen als ze 25k meer wilden bieden :')

Verkapt gunnen dus. Ze kunnen het helaas niet bieden dus daar gaat weer een huis.

Met inschrijving geboden of gewoon per telefoon/mail?

Wendy_Komen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:13

Goed dat je dat dan alsnog gaat doen. Wij hadden ons huis ook niet gekregen zonder de brief/ gunning. We hadden absoluut niet het hoogste bod, maar door de brief is hij ons wel gegund. (En nog steeds ontzettend blij mee!)

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:16

xSwanHeart schreef:
Was je bij de keuring, Loei? Of is de uitkomst nog een verrassing? Wel lekker hoor, als het balletje zo gaat rollen :)

Ja we waren erbij! helaas wat wat meer kleine puntjes gezien dan verwacht, maarja dat is vaak zo. We hebben alleen vraagtekens bij de aanbouw die van hout is gemaakt, en gemaakt door een Pool. Niet dat dat per definitie slecht is, maar daar stellen ze nou eenmaal andere eisen dan hier in Nederland, dus dat is even afwachten.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:31

maar als je morgen tekent en pas vrijdag het rapport krijgt. Kun je er dan alsnog onderuit?
Of is het allemaal niet van het kaliber dat je je daar zorgen over maakt?

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:33

Nee dat maakt niet uit omdat je na het tekenen nog 3 dagen bedenktijd hebt en het zonder reden mag afblazen. Dus mocht het rapport bar en boos zijn, dan kunnen we dus nog onder de koop uit :)

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 16:36

Hebben diegene die een begeleidende brief geschreven hebben hier misschien een voorbeeld van? Vind het lastig me daar een voorstelling bij te maken maar denk dat het voor mij en mijn vriend ook wel beter is om dit toe te gaan voegen.

Als er tenminste een huis in ons dorp te koop komt |o

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 18:05

Ik vroeg me dat ook al af. Wat zet je dan in zo’n brief? Jullie huis is zo mooi, ik zie me hier wel oud worden :? Dat lijkt me een open deur toch?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 18:29

Ik wil per pb best een voorbeeld delen :j
In het kort staat erin waarom we ergens willen wonen, wat ons specifiek aanspreekt (vaak met wat complimenten aan de eigenaar ;-) ), wie wij zijn en wat we doen en iets over onze financiële situatie (waarom gaan wij die financiering rondkrijgen) en flexibele houding w.b. overdracht.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 18:32

xSwanHeart schreef:
Ik wil per pb best een voorbeeld delen :j
In het kort staat erin waarom we ergens willen wonen, wat ons specifiek aanspreekt (vaak met wat complimenten aan de eigenaar ;-) ), wie wij zijn en wat we doen en iets over onze financiële situatie (waarom gaan wij die financiering rondkrijgen) en flexibele houding w.b. overdracht.

Als je mij ook een voorbeeld zou willen sturen, graag :D

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 21:16

Mijn man is nogal nuchter en houdt niet van slijmen. Dus verder dan dit mocht ik niet gaan :D . Het was wel genoeg om het huis gegund te krijgen. Dit had vooral met onze voorbereiding te maken. Dat zagen ze echt als dikke plus.

Beste xxx,

Hierbij ons bod

Naam:xxx
Adres: xxx
Mailadres:xxx
Telefoon:xxx

Wij willen graag een bod uitbrengen van XXX euro
Voorstel opleverdatum: XXX

Dit bod wordt gedaan ZONDER voorbehouden met de volgende onderbouwing:
- Bouwtechnische keuring hebben we al laten doen. Daar kwam wel wat dingen uit aan directe kosten, maar voor ons is dat geen bezwaar.
- Financiering is zeker geen probleem, zie ook het biedcertificaat toegevoegd als bijlage van onze hypotheekadviseur.

We zijn goed voorbereid en staan in de startblokken om wanneer ons bod wordt geaccepteerd, dit snel en probleemloos te kunnen afhandelen.

Extra informatie voor de verkopers:
Wij zijn flexibel qua opleverdatum aangezien we zelf in een huurhuis zitten met 1 maand opzegtermijn. Mijn man en ik zijn erg gecharmeerd van de woning en hebben er alles aan gedaan om een zo aantrekkelijk mogelijk bod voor u als verkoper neer te leggen.

Plaats:
Datum:
Handtekening:

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 21:39

Prima brief inderdaad. Maar uiteindelijk zijn het toch de voorwaarden die de doorslag geven denk ik. Zonder voorbehoud is natuurlijk heel fijn voor de verkopers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:02

De voorwaarden zouden bij die brief mij meer aanspreken als verkoper dan de rest van de brief :o Het enige gunning zou voor mij dan kunnen zitten in "gecharmeerd van het huis". Maar ja, dat zal iedereen zijn die een bod doet.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:06

We hadden niet het hoogste bod, wel de beste voorwaarden idd.

Denk ook dat dat het beste helpt in de meeste gevallen.

Denk dat gunning op lager bod en slechtere voorwaarden, maar wel een lief verhaal vrij weinig voorkomt.
Laatst bijgewerkt door Chawi op 26-08-21 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:08

idinn schreef:
De voorwaarden zouden bij die brief mij meer aanspreken als verkoper dan de rest van de brief :o Het enige gunning zou voor mij dan kunnen zitten in "gecharmeerd van het huis". Maar ja, dat zal iedereen zijn die een bod doet.

Wat soms wel helpt is je situatie aangeven. Verkopers vinden het soms leuk een starter de woning te gunnen, iemand die in scheiding ligt met kinderen of bijvoorbeeld ouderen mensen die de rest van hun tijd daar willen blijven wonen.

Uiteindelijk zijn voorwaarden en prijs meestal de doorslaggevende factor, maar als het dicht bij elkaar ligt kan het wel net verschil maken.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:10

Prima brief inderdaad, maar wel meer een toelichting op je bod dan een motivatiebrief. Ik denk dat je met deze brief inderdaad alsnog gegund krijgt op je bod en voorwaarden, niet op je 'verhaal'. (Voor de meeste verkopers zal dat ook zijn waar ze op selecteren, maar zijn er bijvoorbeeld drie biedingen die dicht bij elkaar liggen, dan kan een motivatiebrief wel de doorslag geven.)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:18

Dan moeten de biedingen wel heel dicht tegen elkaar aanliggen. Anders kan ik me niet voorstellen dat je emotie boven financiën en zekerheid stelt.

En dan vooral die combinatie, want iemand kan wel een ton overbieden, als daar allemaal voorwaarden aan vastzitten, dan is het een heel stuk minder aantrekkelijk.

Nu zijn wij zelf behoorlijk rationele mensen en zouden wij aan de andere kant van de medaille staan, dan zouden we teveel persoonlijke informatie juist irritant en niet toepasselijk vinden, we hebben het dus dicht bij onszelf gehouden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:21

Ik zou dat ook hebben, Chawi. Uiteindelijk gaat het toch om de centen/voorwaarden, wat die persoon er mee gaat doen moeten ze zelf weten. Al willen ze het in de fik steken :+ Hier worden ook nog wel huizen verkocht als belegging om in de vakantieverhuur te doen. Als zij het hoogste bieden prima. Niet leuk voor de buren maar ja …

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:34

Tja, niet iedereen is ook even gunnerig, natuurlijk. Ik snap goed dat je de keuze met je hoofd maakt, maar sommige mensen zijn bijvoorbeeld heel hecht met de buren en vinden het belangrijk dat er 'leuke' mensen komen te wonen. Of ze hebben net met heel veel liefde en aandacht allerlei originele details in het huis teruggebracht en kunnen er niet mee leven als een ander al hun harde werk weer uitwist.
Er zijn best redenen waarom je voor een lager bod zou kunnen kiezen, dus voor het geval dát een verkoper er zo in zou staan, hebben wij toch altijd een brief bijgevoegd.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:37

De verkoopster van ons huis is 86, moest naar verzorgingshuis. In de brief duidelijk verteld wie we zijn, dat we al jaren dromen naar Drenthe te verhuizen, dat mijn zus er al woont, het huisje ons ontzettend aanspreekt enzovoort.
Bod gedaan onder voorbehoud financiering.
Absoluut niet het hoogste bod, maar ons wel gegund. Het kan gelukkig dus nog echt!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:44

Maar als je 86 bent en naar een verzorgingstehuis gaat snap ik het dan ook wel weer...
Centen meenemen lukt niet en opmaken terwijl je in de herfst van je leven zit is miss ook wel lastig..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:51

Gunning hangt helemaal af van de context rondom de verkoop. Zo komt volgende week onze maisonette te koop. Maar krijgen wij ook al de sleutel van ons nieuwe huis. Dat betekent dat wij liever gaan voor een snelle verkoop met een leuke prijs en daar ook naar kijken met de gunning, ivm dubbele lasten.
Terwijl als wij meer tijd hadden gehad, we heel anders naar de gunning hadden gekeken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:51

Mijn buren hebben heel bewust niet voor het hoogste bod op hun woning gekozen, omdat dat van een belegger af kwam. Ze wilden niet bijdragen aan het verder op slot jagen van de woningmarkt door het opkopen van woningen in deze prijsklasse door beleggers. Het tweede bod lag wel iets lager, maar dat was wel van iemand die er zelf in ging wonen. Dat vonden ze heel belangrijk. Zelf zou ik dat denk ik ook doen, of het moet echt tienduizenden euro's schelen := Deze appartementen zijn nog één van de weinige woningen die starters of jonge mensen ook kunnen financieren hier in de stad, als je ze dan ook nog allemaal aan beleggers verkoopt..

Appartement onder mij staat in de verhuur voor net geen € 1.500 :wow: Echt een belachelijk bedrag. Ben benieuwd wat er nu in komt, hiervoor zaten er Schotten in. Die waren wel lekker rustig. Hopelijk komt er geen gezin in := :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:56

Ja maar dat vind ik dan wel weer een overweging Berdien :j
Dat ben ik namelijk helemaal met je eens.